Pony met IR, EMS of…?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Pony met IR, EMS of…?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 20:32

Haaai,

De laatste tijd gebruik ik Bokt voor al mijn vragen :D
Niet dat ik zelf niks weet. Maar ik merk dat ik het toch fijn vindt als andere meedenken, tips geven, of kijken vanuit een andere invalshoek.
Samen met mijn tante en haar gezin trainen we al een aantal jaren voornamelijk pony’s. Gewoon als hobby. Niet de standaard mooie Instagram pony’s, vaak zijn het pony’s met een krasje. Klinkt een beetje negatief, maar zo geinen we weleens. Mijn tante doet dit al heel lang vanuit huis. Ze heeft een paar stallen, een wei en een bak. Soms staat er maanden niks, dan kan zo ineens alles volstaan. We zijn niet opzoek naar pony’s, vaak komen ze op ons pad. Of zien we iets op bijvoorbeeld Facebook.
Mijn tante (nu in 60 jaar) besteed er altijd veel tijd aan en heel veel liefde.

We hebben nu 3 pony’s, waarvan er bij alle drie geen geschiedenis bekend is. Een van deze pony’s (ik heb een zwak voor hem) zit niet lekker in zijn vel. Ik hoop dat jullie mee willen denken?!
Deze Welsh pony is 9jaar, een grote B pony en tot zijn 7de hengst geweest. Daarna ingereden, weer stil gestaan en daarna weer verder opgepakt. Dit is wat we tenminste hebben gehoord.
Hij is mega lief en super verkeersmak. Met rijden is hij vooral in de bak niet voorruit te branden. Ik had al vragen gesteld in andere topics over voer en afvallen. Want hij is echt te dik. Het afvallen lukt nog niet zo. Hij krijgt 4x per dag hooi en s ochtends een Ikea beker met Pavo Condition, een vitamine en mineralen supplement, en een handje Subli omega 369. Overdag staat hij op de wei, er staat bijna tot geen gras.
Wat opvalt is dat hij harde plekken (vet?) over zijn lichaam heeft, dikke billen, dikke manenkam, bolle buik en vet bij zijn schouders. Hij loopt nu 7 dagen in de week, 3 a 4 x rijden en daarnaast longeren. Rijden Jan in de bak zijn, maar ook in het bos.
Het eerste kwartier komt hij nog wel redelijk mee, daarna is het bijna schoppen en slaan om hem vooruit te krijgen. Het gekke is is dat hij nergens van schrikt, maar uit het niets spanning kan opbouwen en wegschiet.
Bloed is getest, kwam niks bijzonders uit qua te korten. Ook is er zo’n spier enzymen test gedaan.
We hebben alles op de foto gezet. Enige wat eventueel iets zo kunnen zijn is dat de wervels achter het zadel iets dichter tegen elkaar aan liggen. De da zag hierin geen problemen. Tanden zijn nagekeken.

Nu gaf de da aan bij een telefonische afspraak, dat ik eens moest Google op insulineresistentie of EMS. Dit omdat het een Welsh is, overgewicht heeft, mogelijkheden bij het afvallen, niet lekker in zijn vel, moeite met verharen en wat stijf in zijn lichaam.
Op advies zijn we gestart met Glucobalance en mag hij geen extraatjes meer.

Hij is nu 2x bij de osteopaat/chiropractor/masseur geweest. Ze konden niks bijzonders vinden, alleen dat hij te dik was, weinig bespiering heeft en snel spierspanning heeft.

Herkent iemand mijn verhaal? Of heeft iemand tips qua voer of supplement.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:36

had je bij het bloedonderzoek ook laten kijken naar selenium/vitamine E tekort?
kan namelijk ook wel wat van zijn klachten verklaren.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 11:17

ellepel schreef:
had je bij het bloedonderzoek ook laten kijken naar selenium/vitamine E tekort?
kan namelijk ook wel wat van zijn klachten verklaren.



Dat wist ik niet. Wel dat vitamine e/Selenium te kort stijfheid kon veroorzaken. Uit het bloed kwamen geen tekorten. Wel was selenium i en of vitamine wat asn de lage kant. Ik zou dat even moeten nakijken. Volgens de da geen zorg. Ik zou een vitamine e en selenium kuur kunnen geven. Ik ga even Google.

Bedankt voor je antwoord

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:24

Hij krijgt gewoon veel te veel. Het is een ontzettend sober ras, heeft amper krachtvoer nodig. Alleen een beetje vitamine brok is meer dan zat joh! Die vetbulten en het te dik zijn vertellen dat al.

Misschien heeft ie wel last van zijn hoeven en zit ie tegen bevangenheid aan.

Trek 'm van dat krachtvoer af en ga eerst eens conditie opbouwen. De eerste paar weken zullen ontzettend taai zijn omdat zijn lichaam opeens vet moet gebruiken waardoor hij nog langzamer lijkt. Maar daarna zou hij moeten verbeteren.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Pony met IR, EMS of…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:13

Weet je zeker dat de wervels achter het zadel geen probleem geven?
Je zou eens kunnen kijken dmv thermografisch onderzoek of die plekken reageren of niet, als je wel een reactie daar ziet, heeft hij er wel last van.. dat zou het opeens weg schieten kunnen verklaren?

Kijk dan wel voor een goede thermograaf.. hans arendse zou ik hierin wel kunnen aanbevelen.. is erg goed in het maken van de beelden...verdere interpretatie moet sowieso door de dierenarts gebeuren

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Pony met IR, EMS of…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:33

Wat absolem zegt, ik denk ook dat ie nog teveel krijgt. Heb je je ruwvoer getest? Hoeveel kg geef je? Er zijn heel wat programma’s online waarin je het dieet kan berekenen. Ook zou ik kiezen om hem (gedeeltelijk) van het gras te halen of iig een graasmasker op te doen.