Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overvuld spronggewricht

 
Profiel   

Hallo bokkers,

Een aantal weken terug heb ik mijn paard met een dik spronggewricht uit de wei gehaald. Ondertussen is er al meerdere keren een dierenarts bij geweest en komt deze morgen weer. De dierenarts heeft 3 weken geleden een echo gedaan en het gewricht ingespoten. Alles zag er netjes uit er was alleen duidelijk een ontsteking te zien. Dit is waarschijnlijk door een trap of verdraaiing ontstaan.

Nu werkte het inspuiten de eerste dagen naar mijn idee erg goed. Hierna was het wisselend. Een paar dagen was zijn sprong mooi dun en koud. Dan weer een paar dagen wat gevulder. Hij heeft er gelukkig nooit kreupel opgelopen.

Nu is zijn sprong weer sinds afgelopen donderdag overvuld, vandaar dat de dierenarts komt.

Hij is voor de aankoopkeuring ongeveer een half jaar geleden op de foto geweest, dus ocd kan het niet zijn.

Ik vroeg me af hier mensen een soort gelijk iets hebben meegemaakt?

Hier onder wat foto's voor beeldvorming. Dit was van de eerste dag. Ochtend en avond. Het is nu aanzienlijk minder, maar nog steeds overvuld.

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 10:35 



 
Profiel   

Mijn paard heeft exact zo'n sprong. Bij haar zit er een klein ocd fragmentje in, die ondertussen mooi is ingekapseld.

Ze loopt hartstikke zuiver, maar heeft alleen een iets dikke sprong dus. Ik twijfel nog of ik jet in ga laten spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 11:14 



 
Profiel   

Ik zou even een foto maken. Een fragmentje zie je eigenlijk niet op een echo of je moet hem toevallig tegenkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 11:18 



 
Profiel   

freyr: Inspuiten heeft bij mij helaas niets geholpen. Fijn dat je paard wel goed loopt. Wisselt de overvulling bij jou ook?

janderegelaa: Nee, klopt. De dierenarts leek een echo de vorige keer nuttiger, maar ga morgen vragen of hij foto's wil maken. Ik hoop toch wel dat dit niet het geval is. Een operatie lijkt me erg spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 11:27 



 
Profiel   

Ik zou er wel een foto van maken voor de zekerheid, dan weet je zeker dat er toch niet stiekem iets "kapot" is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 16:33 



 
Profiel   

Tiffany schreef
Ik zou er wel een foto van maken voor de zekerheid, dan weet je zeker dat er toch niet stiekem iets "kapot" is..


We hebben gister foto's gemaakt en het blijkt toch een ocd te zijn. Op de aankoopkeuring van een paar maanden geleden hebben ze deze over het hoofd gezien vertelde de dierenarts. Ik ben me rot geschrokken. We gaan nu kijken wat we met de dierenarts kunnen regelen om het op te lossen. Als ik dit had geweten had ik hem niet gekocht of wat met de verkopers geregeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:10 



 
Profiel   

dat is heel heel kloten zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 16:10 



 
Profiel   

Neem op de volgende echo de achillespees voor de zekerheid mee. Die kan beschadigd zijn en dan zakt het vocht naar het sprong gewricht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:06 



 
Profiel   

Tommy_4 schreef
Tiffany schreef
Ik zou er wel een foto van maken voor de zekerheid, dan weet je zeker dat er toch niet stiekem iets "kapot" is..


We hebben gister foto's gemaakt en het blijkt toch een ocd te zijn. Op de aankoopkeuring van een paar maanden geleden hebben ze deze over het hoofd gezien vertelde de dierenarts. Ik ben me rot geschrokken. We gaan nu kijken wat we met de dierenarts kunnen regelen om het op te lossen. Als ik dit had geweten had ik hem niet gekocht of wat met de verkopers geregeld.



Loopt je paard ook niet goed of is daar niets aan te merken? Ook met een fragmentje hoeft het niet het einde van de wereld te betekenen. Ik heb echt een perfect voorbeeld lopen zoals hierboven kok gezegd.

Dat ze dit zeker tijdens de aankoopkeuring op de foto's hadden moeten zien, is een ander verhaal. Of is er een mogelijkheid dat iets in de tussentijd los is gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:42 



 
Profiel   

Ik zou er wel een foto van maken voor de zekerheid, dan weet je zeker dat er toch niet stiekem iets "kapot" is..
[/quote]

Loopt je paard ook niet goed of is daar niets aan te merken? Ook met een fragmentje hoeft het niet het einde van de wereld te betekenen. Ik heb echt een perfect voorbeeld lopen zoals hierboven kok gezegd.

Dat ze dit zeker tijdens de aankoopkeuring op de foto's hadden moeten zien, is een ander verhaal. Of is er een mogelijkheid dat iets in de tussentijd los is gekomen?[/quote]

Foto's hebben we afgelopen maandag gemaakt. Toen kwamen we erachter dat het een ocd is.

Hij loopt niet helemaal rad in draf helaas. Nee, het zat er al met de keuring helaas. De arts heeft het toegegeven dat ze het over het hoofd hebben gezien. Terwijl het best een flinke is. Gelukkig hebben we goed contact en we gaan kijken hoe we alles zo goed mogelijk kunnen oplossen. Maar dat het opereren word is één ding wat zeker is.

Heb jij ook ervaring met het opereren van een ocd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:55 



 
Profiel   

Opereren kan prima. De enige vraag is of het been weer dun wordt daar. En hij moet er uit want er is een irritatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:13 



 
Profiel   

Hier ervaring met het laten opereren van een OCD in de sprong. OK zelf is goed verlopen. Daarna 2 maanden boxrust met stappen aan de hand. Ik kan aquatrainen aanraden om veilig de bewegelijkheid van het gewricht weer op te bouwen!

Je paard zal er wel last van hebben, dus ik raad een operatie wel aan. Dan zal de irritatie wel weggaan. In hoeverre het gewricht al is aangedaan door de OCD zal je dierenarts je kunnen vertellen.

Vervelende situatie voor jou en je paard. Ik wens jullie ene goed herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:07 



 
Profiel   

_Gerdien_ schreef
Hier ervaring met het laten opereren van een OCD in de sprong. OK zelf is goed verlopen. Daarna 2 maanden boxrust met stappen aan de hand. Ik kan aquatrainen aanraden om veilig de bewegelijkheid van het gewricht weer op te bouwen!

Je paard zal er wel last van hebben, dus ik raad een operatie wel aan. Dan zal de irritatie wel weggaan. In hoeverre het gewricht al is aangedaan door de OCD zal je dierenarts je kunnen vertellen.

Vervelende situatie voor jou en je paard. Ik wens jullie ene goed herstel!



Fijn om te horen. Bedankt voor de tips.

Tommy gaat morgen geopereerd worden. Ik heb hem vanmiddag naar de kliniek gebracht. Ik moet zeggen dat ik het ontzettend spannend vind. Ze vroegen of ik hem wilde verzekeren voor de operatie. Ik heb dit voor de zekerheid gedaan, ookal valt het volgens mij wel mee met hoevaak het bij een jong paard mis gaat. Aangezien wij niet veel geluk hebben gehad durf ik het er niet op te gokken. Ookal heb ik daarmee m'n paard niet terug natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:05 



 
Profiel   

Oja die spanning weet ik ook nog wel!
Ik was zo bang voor botbreuken bij het ontwaken. En mijn merrie is allergisch voor Detomidine. Ze is me daardoor al eens bijna door de vingers geglipt en mijn angst voor nog zo’n reactie op een andere sedatie was vrij groot.
Ik heb haar daarom ook verzekerd.

Heel veel sterkte morgen! Hopelijk een goede uitkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 00:21 



 
Profiel   

_Gerdien_ schreef
Oja die spanning weet ik ook nog wel!
Ik was zo bang voor botbreuken bij het ontwaken. En mijn merrie is allergisch voor Detomidine. Ze is me daardoor al eens bijna door de vingers geglipt en mijn angst voor nog zo’n reactie op een andere sedatie was vrij groot.
Ik heb haar daarom ook verzekerd.

Heel veel sterkte morgen! Hopelijk een goede uitkomst.



Jeetje wat spannend zeg..

Tommy is gelukkig goed door de operatie gekomen. Hij moet nu 3 weken boxrust en daarna 3 weken boxrust en stappen. Ondanks dat er een flink stuk is uitgehaald was de prognose goed, dus duimen op een spoedig en goed herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 18:45 



 
Profiel   

Goed om te horen! Voorspoedig herstel gewenst
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 19:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen