Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard hoest

 
Profiel   

Mijn paard hoest al sinds ik hem heb (maart 2021). Hij heeft in april siroop gehad van de DA en werd toen minder.

Van de zomer kuchte hij af en toe. Zowel buiten als bijv op stal. Met inspanning werd het niet meer/vaker. Nu sinds een week wordt het erger en hoest hij sinds vandaag ook groen dik slijm op.

Natuurlijk net de DA gebeld en de assistent gaat even overleggen en ik word zo teruggebeld. Hij hoest dus op het land, paddock, bij het poetsen/zadelen (onder het zadel af en toe een kuchje, tijdens 30min 1 of 2x), en na de inspanning is het ook niet vaker. Sinds het weekend voer ik hem Foenegriek bij (had ik nog nooit geprobeerd). Soms heeft hij echt een hoestbui en blijft hij continue hoesten voor 10 min :(


Wat kan het zijn? COPD? Ik ben bang dat het iets chronisch is. Nou heb ik niet het idee dat hij er ziek van is (het hoesten is wel heel vervelend) maar eet en speelt wel gewoon. Zijn temperatuur zal ik nog even meten vanmiddag. -O-


Laatst bijgewerkt door Oskarrino op 12-10-21 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 09:00 



 
Profiel   

Die van mij heeft ook een poos gekucht. Heeft nu een horselyx respiratory liksteen en het is wonderbaarlijk genoeg helemaal weg gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 09:01 



 
Profiel   

Groen slijm wijst op een infectie (virus of bacterieel). Daar helpt geen fenegriek of ander supplementje bij, dat onderdrukt hooguit de hoestprikkel. Dierenarts is geen overbodige luxe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 09:30 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Groen slijm wijst op een infectie (virus of bacterieel). Daar helpt geen fenegriek of ander supplementje bij, dat onderdrukt hooguit de hoestprikkel. Dierenarts is geen overbodige luxe.


Die is vanmorgen al gebeld, moet nog teruggebeld worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 09:36 



 
Profiel   

Ga voor een longscopie en eventueel spoeling. Dan weet je waar je aan toe bent.
Het klinkt als astma.

Dat is met goed management en medicatie wel te stabiliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:49 



 
Profiel   

Is hij ook al ontwormd? Anders zou het misschien nog longwormen kunnen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:21 



 
Profiel   

Jannuhh schreef
Is hij ook al ontwormd? Anders zou het misschien nog longwormen kunnen zijn


Hij is in het voorjaar gecheckt en ontwormd, ze gaan hier bijna van het land af en dan stuur ik weer mest in.

De DA denkt dat het door stof komt... Ik wil hem graag 24/7 buiten als dat hem helpt, maar is puzzelen want dan staat het andere paardje (zijn buurvrouw) alleen. Hij krijgt nu voordroog kuil, stoft niet want anders moest ik het gaan weken. Hij heeft nu een slijmoplossend middel gekregen voor de verlichting.

Mocht het hierna terugkomen (wat ik wel verwacht eigenlijk), wil ik verder onderzoek gaan doen :) 's zomers stond hij ook op stal maar hoestte hij minder dan dat hij nu doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 08:56 



 
Profiel   

Er is een hoest topic daar staat veel informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 09:22 



 
Profiel   

Niet zo afwachten. Hoesten moet je meteen aanpakken en het liefst bij de oorzaak. Veel teveel veeartsen geven eerst dit, dan dat en het duurt vaak weken voor er een onderzoek gedaan wordt.

Heel veel middelen helpen nauwelijks of slechts tijdelijk. In de tussentijd wordt het hoesten vaak een groter probleem en dan kom je er steeds moeilijker vanaf.

Echt op zoek naar de oorzaak, die aanpakken en zorgen dat de luchtwegen schoon worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:44 



 
Profiel   

Als hij echt groen slijmt ophoest zou ik echt wel wat meer actie ondernemen. Overmatig hoesten beschadigd de longen en die herstellen gewoon niet meer. Zou zelf zo snel mogelijk willen weten waarom hij precies hoest en minder aan symptoom bestrijding doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 15:36 



 
Profiel   

superpony schreef
Niet zo afwachten. Hoesten moet je meteen aanpakken en het liefst bij de oorzaak. Veel teveel veeartsen geven eerst dit, dan dat en het duurt vaak weken voor er een onderzoek gedaan wordt.

Heel veel middelen helpen nauwelijks of slechts tijdelijk. In de tussentijd wordt het hoesten vaak een groter probleem en dan kom je er steeds moeilijker vanaf.

Echt op zoek naar de oorzaak, die aanpakken en zorgen dat de luchtwegen schoon worden.


Ik heb m'n DA toen gebeld en ga uit van haar advies. Zal ik haar dan nog een keer vragen? Of een second opinion doen?

Vandaag alleen 2 kuchjes met het terugzetten naar het land, leek minder. Aan de longe niet gehoest :) Geen slijm oid gezien vandaag, gelukkig. Hij is verder ook niet sloom, eet goed en is happy.

Het is mn eerste knollie en ga misschien dan teveel uit van een advies van de DA... Heb geen tot weinig ervaring met hoesten bij paarden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 22:00 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
superpony schreef
Niet zo afwachten. Hoesten moet je meteen aanpakken en het liefst bij de oorzaak. Veel teveel veeartsen geven eerst dit, dan dat en het duurt vaak weken voor er een onderzoek gedaan wordt.

Heel veel middelen helpen nauwelijks of slechts tijdelijk. In de tussentijd wordt het hoesten vaak een groter probleem en dan kom je er steeds moeilijker vanaf.

Echt op zoek naar de oorzaak, die aanpakken en zorgen dat de luchtwegen schoon worden.


Ik heb m'n DA toen gebeld en ga uit van haar advies. Zal ik haar dan nog een keer vragen? Of een second opinion doen?

Vandaag alleen 2 kuchjes met het terugzetten naar het land, leek minder. Aan de longe niet gehoest :) Geen slijm oid gezien vandaag, gelukkig. Hij is verder ook niet sloom, eet goed en is happy.

Het is mn eerste knollie en ga misschien dan teveel uit van een advies van de DA... Heb geen tot weinig ervaring met hoesten bij paarden :+


Dat durf ik niet te zeggen, want ik ken je veearts niet.

Maar wij hebben wel wat ervaring helaas met hoestende paarden, zowel van ons als van anderen. Wij geloofden natuurlijk ook de veearts, maar na keer op keer op keer, is gebleken dat meerdere veeartsen veel te afwachtend zijn en eerst het vaste riedeltje medicatie voorschrijven.

Kijk eens in het hoest topic, want daar kan of kon je van meer mensen de ervaringen lezen, dat het doorgaans niet of tijdelijk werkt en dat wil je niet. HOe het aangepakt wordt verschilt wel.

Heel veel beginnen met onderdrukken. Op zich niet vreemd dat je het hoesten wil stoppen, want die geeft schade. Maar als er wel wat rommel in de longen zit, moet dat wel eruit. Bij minimaal, zal dat wel lukken, maar als dat heftiger is, moet het echt los komen. Er zijn wel slijmverdunners die dan werken, maar dan ben je er eigenlijk ook nog niet als je de oorzaak niet weet.

Weerstand is 1 van de belangrijkste factoren. Bij den Hoek bijv, kijken ze bij hoestende paarden naar de darmen wat echt vrij logisch is, want daar begint de weerstand.

Het is allemaal kostbaar, maar als ik mn rekeningen erbij pak, ben ik meer kwijt geweest aan de medicatie die weinig tot niks heeft gedaan.

Er is steeds meer bekend over zouttherapie. Ook Emmeloord stuurt weleens een paard door naar Equisana bijv. Zout reinigt diep en wat we daar hebben gezien is dat een groot percentage van de paarden echt opknappen om daarna weer opgepakt te kunnen worden. Lijkt duur, maar is echt goedkoper dan weken, maanden medicijnen.

Veel mensen kiezen nu voor 2x pj preventief een zouttherapie.

Het verschil met de flexineb of een inhaler is dat die vaak medicatie de longen in brengen en zout meer reinigt.
Je kan ook vernevelen met zout, doen wij ook, maar dat is minder effectief dan het zout als ik vergelijk hoe snel en hoeveel ze daar eruit krijgen en wij hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 23:19 



 
Profiel   

Ik heb ook de flexineb ik kon hem 2e hands over nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 07:01 



 
Profiel   

@superpony

Super bedankt voor je uitbreide uitleg! Ik ga eens informeren vh weekend :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 07:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen