Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mok

 
Profiel   

Hoi,

Een vraagje mijn paard heeft mok aan zijn voorbeen (heeft lichte voeten) en zag dat er wat wond vocht uit kwam.
We smeren een goedje er natuurlijk op.
En de oorzaak weet ik denk ik wel de paddock is best nat heeft een paar kleine stukjes om droog te staan maar hij vind water enorm leuk.
Nou lees ik dus dat je de benen moet scheren om het tegen te gaan dat de vacht dus niet lang nat blijft.
Is dat nu wel verstandig? En ik had eigenlijk geleerd dat het haar juist beschermd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 16:28 



 
Profiel   

Hoihoi,

Ik heb zelf een tinker die ook last heeft van mok. Sudocreme werkt fantastisch bij haar. Ik smeerde om de dag een dikke ( hele dikke ) laag op de korte vacht ( had kort geknipt ). En dit heeft het binnen een week opgelost. Natuurlijk tijdelijk want bij vochtige omstandigheden is het zo weer terug. Het is dus een kwestie van bijhouden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 16:40 



 
Profiel   

Ja ik heb een kwpner dan met mok dan nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 17:00 



 
Profiel   

Scheren kan wel, mijn paard vind het niet fijn dus ben er mee gestopt. Als het niet in de weg zit om te smeren zou ik de haren laten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 17:05 



 
Profiel   

Doorgaans hebben de warmbloeden niet zo veel haar op de benen, dus dan zou ik het lekker laten.
Maar bijvoorbeeld de voeten goed droog maken met handdoek wanneer hij binnenkomt is wel nuttig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 17:40 



 
Profiel   

Ik scheer de kootholtes van mijn paarden ook om mok te voorkomen door nattigheid en blubber. Sinds dien geen problemen meer gehad met mok

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 17:40 



 
Profiel   

Mok komt echt van binnenuit, dus moet je verder kijken.

Onze paarden lopen jaar rond 24/7 buiten en hebben nooit mok. Ook niet als er wel ergens een modderplekje is.
De modder/viezigheid krijgt de kans, omdat de weerstand niet goed is. Men denkt snel aan modder of nattigheid, maar dat kan net zo goed in een stal. Paarden staan x aantal uren in een stal waar meerdere keren geplast en gemest wordt en daar staan ze ook in.

Smeren kan helpen tegen de wondjes, maar het blijft terugkomen als er niks echt verandert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 15:47 



 
Profiel   

De paarden hadden een postzegel stukje wat alleen droog was daarom dat ik door nattigheid denk. Hij heeft namelijk nooit mok gehad op de vorige stal en daar waren altijd drogen paddocks

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:30 



 
Profiel   

Ik smeer er mokzalf op van nice Horses en dan is het met 3 dagen weer weg. Paard komt niks tekort maar heeft gewoon af en toe zon plekje

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:58 



 
Profiel   

Mok komt vaak van binnen uit. Hoe oud is je paard?

Wat bij die van mij werkte was een detoxkuurtje en een combinatie van propoliszalf en sudocreme.

Zoek in ieder geval crèmes met zink

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:59 



 
Profiel   

DinaxUllie schreef
Mok komt vaak van binnen uit. Hoe oud is je paard?

Wat bij die van mij werkte was een detoxkuurtje en een combinatie van propoliszalf en sudocreme.

Zoek in ieder geval crèmes met zink



Paard is 3,5 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 22:00 



 
Profiel   

Mijn merrie is heel gevoelig voor mok en het enige wat het bij haar écht voorkomt is voeren van iberogast. Ze krijgt 2x daags zo’n 20 druppeltjes over haar voer. Werkt als een tierelier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 22:03 



 
Profiel   

trysteffy schreef
DinaxUllie schreef
Mok komt vaak van binnen uit. Hoe oud is je paard?

Wat bij die van mij werkte was een detoxkuurtje en een combinatie van propoliszalf en sudocreme.

Zoek in ieder geval crèmes met zink



Paard is 3,5 jaar


Oke nee dan is t geen cushing verschijnsel.

Probeer t droog te houden en schoon voor zover dat gaat. Was t niet te veel. Ik depte vaak eerst betadine oplossing op de plekken. Liet dat even drogen en daarna propoliszalf. Meestal voor dat hij de paddock op ging sudocreme.

Maar dat is per paard afhankelijk en natuurlijk of je zelf de mogelijkheid hebt om dat te smeren of eventueel iemand op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 22:04 



 
Profiel   

trysteffy schreef
De paarden hadden een postzegel stukje wat alleen droog was daarom dat ik door nattigheid denk. Hij heeft namelijk nooit mok gehad op de vorige stal en daar waren altijd drogen paddocks


Zo werkt dat niet met mok.

Nattigheid of viezigheid krijgt een kans door slechte weerstand.

Ons eerste jaar hier, hadden we nog niet alles klaar en ook wat modder, maar echt nooit mok.

Mijn merrie had het toen ze verwaarloosd was geweest wel. Stond toen ook 's avonds op stal en daarna bij ons 24/7 buiten en is netjes over gegaan. Natuurlijk wel gesmeerd, omdat ze van ver moest komen en je de mok wel wil verhelpen.

Maar het komt niet door nat staan. Zoals een paar reacties hier; je moet wat aan de weerstand doen, dus; altijd eerst, de darmen. Goed ruwvoer, voldoende ruwvoer, veel vrije beweging, niet teveel hardvoer of onnodige voeren en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 00:07 



 
Profiel   

superpony schreef
Zo werkt dat niet met mok.

Nattigheid of viezigheid krijgt een kans door slechte weerstand.

Ons eerste jaar hier, hadden we nog niet alles klaar en ook wat modder, maar echt nooit mok.

Mijn merrie had het toen ze verwaarloosd was geweest wel. Stond toen ook 's avonds op stal en daarna bij ons 24/7 buiten en is netjes over gegaan. Natuurlijk wel gesmeerd, omdat ze van ver moest komen en je de mok wel wil verhelpen.

Maar het komt niet door nat staan. Zoals een paar reacties hier; je moet wat aan de weerstand doen, dus; altijd eerst, de darmen. Goed ruwvoer, voldoende ruwvoer, veel vrije beweging, niet teveel hardvoer of onnodige voeren en supplementen.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Als hier de mok verder ontwikkeld was, was het plan wassen met warm water en dermasezia/malaseb. Dan goed afdrogen en insmeren met vetaderm. MSM creme heeft ook geholpen maar vooral die eerste twee. En van binnenuit behandelen is het belangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 08:28 



 
Profiel   

Ik smeer hier een goedje wat wij zelf maken en dat werkte bij mijn bijrijpaard enorm goed dat was met 3 dagen weg. Dat zit er allemaal zo wat in wat jij opnoemt en dan nog wat spulletjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 18:17 



 
Profiel   

Wij hebben een B pony met mok aan zijn voorbeen. Nu krijgen wij daar geen zalf op doordat de pony dat niet toestaat. Heeft iemand nog ideeën hoe wij het erop kunnen krijgen of andere dingen die we dan kunnen proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 17:42 



 
Profiel   

Die van mij heeft ook mok gehad (KWPN) en heb het gewoon laten zitten na allerlei zalfjes te smeren, niks hielp, is nu van zelf over gegaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 17:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen