Artose, kramperig achterbeen en blessure knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raantje1984
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-10-21

Artose, kramperig achterbeen en blessure knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 21:17

Hoi allemaal,

Ik ben al bijna 11 jaar trotse bezitter van merrie van 1.80. Gekocht met kramperig achterbeen maar goed voor recreatie. Vorig jaar is er bij haar artrose ontdekt in haar rechterknie.
Sinds begin dit jaar liep ze niet lekker. Osteo erbij geweest, nieuw zadel aangeschaft ivm dat de andere te krap zat. Totdat ze ongeveer 2 maanden terug zowat hinkelend naar hek toe kwam in de wei. Mn huidige da kon niet komen want hij had geen personeel en was druk, dus een andere da uit het dorp laten komen, heeft ook een paardenarts, en gelukkig kwam die. Diagnose... hoefzweer. Oke zo gezegd zo gedaan. Ingepakt geweekt medicijnen... hoefijzer met demping moest er weer onder maar m'n hoefsmid kon niks vinden... m'n huidige da nu 4 weken terug laten komen. Bleek geen hoefzweer maar het vlies wat rond haar knie zit is gescheurd, waarschijnlijk uitgegleden in de wei, maar artose is nu ook te zien in haar linkerbeen bij de kroonrand. Nu mag ik 2x 20 min stappen met haar in de bak. Da kom over 3 weken terug om te kijken voor verdere behandeling ivm artrose en hoe haar knie nu is.
Op dit moment zit ik behoorlijk in de rats omdat ik niet weet of ik het goed doe. Ze staat op een stal waar ze overdag gewoon buiten is en kan rondlopen, ze krijgt elke dag duivelsklauw, ze heeft speciaal beslag.
Heeft 1 van jullie ook speciaal voer of iets of nog een ander supplement erbij. Tis een merrie die haar pijn niet erg laat zien, ja als het het heel erg is. Ze glanst en ze heeft appeltjes, maar toch zegt iets in me dat ik iets niet goed doe. Misschien de huisvesting, ik ben de draad een beetje kwijt....

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Artose, kramperig achterbeen en blessure knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:24

Oef ik kan me voorstellen dat met deze aandoeningen het lastig is. Ik zou de dierenarts over 3 weken even afwachten. Als je nog twijfelt over de pijn, dan zou ik eens overwegen om haar een week of 2 op pijnstilling te zetten om te kijken hoe ze dan reageert.
Hoe is ze verder? Zie je dat ze in gedrag verandert? Hoe is ze in de groep? Sommige paarden worden wat chagrijnig in de omgang, sluiten zich af of vallen buiten de kudde.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Artose, kramperig achterbeen en blessure knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:34

Ik hoor bij artrose veel goede dingen over glucosamine. Dat al geprobeerd? Zal het natuurlijk nooit weghalen/genezen maar wellicht iets verzachten?

Raantje1984
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 19:50

Dankjewel voor jullie antwoorden. Ze is wel een beetje uit haar doen geweest. Nu gaat het wel weer, alleen zag wel een beet in haar buik dus waarschijnlijk ruzie gehad met 1 van de paarden. Maar sinds gisteren knabbelt ze weer aan me als ik haar aant poetsen ben. Heeft ze ook al een tijdje niet gedaan... tis allemaal zo dubbel dat ik bang ben voor het ergste.. maar goed eerst de da afwachten en dan verder vragen. Dankjewel beiden dat jullie mijn verhaal wilde lezen.