Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:31

Pfoe, wat heftig om je paard zo te zien :(:)
Je verhaal klinkt als iets neurologisch, al doet het filmpje me ook denken aan ernstige spierbevangenheid. Wellicht is iets met de spieren ook goed om in de gaten te houden.
Veel sterkte!

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:23

Maris schreef:
Britta31 schreef:
Heeft hij Cushing?


Daar dacht ik idd ook aan. Daar kunnen ze ook epileptische aanvallen van krijgen.


Ja dit heb ik ook meegemaakt.
Was het eerste symptoom bij het paard, ging daarna wel snel achteruit.

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:28

Jeetje wat zal je geschrokken zijn!
Wat heftig en apart!

Wat me opvalt aan het filmpje is dat hij wel het besef heeft zijn hoofd over de kont van het andere paard heen te tillen, dus enige coördinatie en besef lijkt er nog te zijn.
En dat hij de voorbenen ook raar buigt, en van achter kruislings komt te staan.
Ziet er heel atactisch uit.

Het andere paard reageert er verder helemaal niet op zo te zien?

Verstandig ze bij het water weg te hebben gehaald. Heel veel sterkte in je zoektocht naar de oorzaak en met het paard.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:42

Geen tips voor je. Alleen dikke knuffel :knuffel:
Wat naar om je paard zo te zien.

Mijn schimmeltje heb ik ook laten inslapen toen hij lag te stuipen. Hij had wel al enkele jaren ppid/Cushing.
En was ook al enkele dagen flink ziek. Dat stuipen was voor mij de druppel. Ook al stond hij na die aanval gewoon op.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:47

Sidewinder crabwalking? Bokker elcamino haar paard heeft dat. Misschien eens in haar topic kijken?

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:44

Hebben ze zijn hartslag gemeten? En was deze normaal?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:54

Ik weet dat het eerder is genoemd maar zou ook testen op cushing.
De mijne heeft ook cushing en een soortgelijke aanval (gelukkig eenmalig na ophogen medicatie) gehad

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:20

Raaigraskramp geeft ook vergiftigings verschijnselen. Wat voor soort hooi geef je de paarden?

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:50

Geen tips of advies, maar dat van de overstroming houd mij ook wel wat bezig.
Ik weet dat 100 m van onze wei een gevaarlijk vat is gevonden.
Maar dan denk ik we zijn al enkele maanden verder. En het is er maar 1tje wat er hinder van heeft. Dan zouden ze het allemaal moeten hebben?
Of denk ik nu te zwart wit ?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 08:58

Kmbrly, dat er eentje last heeft en de andere twee niet kan allerlei oorzaken hebben. Ergens verminderde weerstand door, ergens minder goed tegen kunnen dan de andere twee, sowieso is ieder paard in zijn gestel nu eenmaal anders. Iets in het hooi dat hij net wel heeft gegeten en de andere twee niet...

TS, voer je nog steeds van dezelfde baal? Geen gekke dingen meer gezien? Ik duim echt voor je dat het over is en niet terugkomt!

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:03

Kmbrly schreef:
Geen tips of advies, maar dat van de overstroming houd mij ook wel wat bezig.
Ik weet dat 100 m van onze wei een gevaarlijk vat is gevonden.
Maar dan denk ik we zijn al enkele maanden verder. En het is er maar 1tje wat er hinder van heeft. Dan zouden ze het allemaal moeten hebben?
Of denk ik nu te zwart wit ?


Waar ik eerder stond, kwam het hooi van land waar het elk jaar onder stond.
Dat heeft in 50+ jaar nog nooit problemen gegeven.
Kan natuurlijk altijd, maar zolang ze niet allemaal hetzelfde hebben zou ik het niet daar in zoeken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:36

Wanneer land elk jaar overstroomd is het iets anders dan wat er nu gebeurt is. Hele steden zijn overstroomd en daardoor zijn er allerlei giftige stoffen meegevoerd in het water/slib.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:42

De ziekte van Lyme kan ook atactische symptomen geven. Dat zou ik ook even in het bloed laten testen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:45


BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:56

Enigste is dat dat meestal paarden ouder dan 20 zijn en apart lopen.

Flux

Berichten: 2490
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:03

Geen tips maar wilde je een dikke digitale knuffel brengen en je veel sterkte wensen. Wat moet je enorm geschrokken zijn om Dexter zo te zien. :knuffel:

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:10


horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:48

Pfoe wat heftig zeg! Kan heel goed hepatische neurotoxiciteit zijn. Zijn de ammoniak waarden ook bepaald?
Hopelijk is het een alleenstaande episode geweest en zijn de leverwaarden straks weer normaal. In de tussentijd is er ook weinig voor hem te doen als hij rustig blijft.
Ik zou wel een tijdje erg voorzichtig bij hem zijn, ze hebben zichzelf niet onder controle bij zo’n aanval en dan al helemaal zo’n enorm paard, pas alsjeblieft goed op jezelf!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:49


Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:02

Wat heftig :(
I.v.m. de overstroming...
Grondstalen nemen van de grond kan wel maar dan kijk je naar een prijs tussen de 500 en 6000 euro afhankelijk van wat je onderzocht wilt hebben... en de grote van je perceel...

Ik weet dat een boer hier hooi wilde geven aan de kalveren... van de 2e snit... afkomstig van land wat in juli overstroomd was.. zijn kalven vraten het niet... er bleken flinke zware metalen in te zitten; kobalt.. ijzer en nog een heleboel andere troep...

Ik weet alleen niet of dat water van de Geul betrof of van de Maas... (Geulwater is uiteindelijk in de Maas gekomen... maar daar wordt het wel flink verdund...)

De Geul staat van oudsher bekend om de zware vervuiling en was al aangewezen als water waar je niet in mag zwemmen en je dieren niet in moet laten zwemmen/drinken.. (Geul in België ligt langs zeer zware industrie en er werd ontzettend veel in geloosd vroeger).

Wij hebben de Geul in ons weiland gehad met heel veel slip en rotzooi als gevolg... :(


Hoe gaat het inmiddels met hem? Veel sterkte...

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:28

Is er onderzoek gedaan naar viral ziekten etc? Ik moest denken aan het Borna Virus (super zeldzaam, dat wel) wat op zich het testen waard is als je toch gaat testen op bv rhino en Lyme.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:10

Hoe gaat het vandaag met hem?

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Uitslag komt niet overeen met symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:21

Wat een naar filmpje, goed dat je ze bij het water hebt weggehaald.
En wat heb jij goede zorgen zeg, complimenten. Ook aan alle mensen die zo fanatiek meedenken.


Ik ben ook benieuwd wat er uit de bloedwaarden van de andere paarden gaat komen.


Succes!!

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:32

Granoek schreef:
Spoiler:
https://youtube.com/shorts/xJmPJldIz_E?feature=share


Het is niet per se vies of heftig, dat was de laatste en minst felle. Hierna ging hij gewoon eten

Dit lijkt heel erg op mijn ouwetje, nadat hij (30,5 jaar, PPID) een hersenbloeding had gehad, maar die verbeterde niet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 20:27

Excuus, ik ben vrijdag als een blok in slaap gevallen en in de weekenden is werk super hectisch.
Geen nieuwigheden voorlopig, ze eten niet meer van dezelfde baal hooi ook omdat die gewoon op was.
Heb nog de praktijk gebeld om dat van de overstromingen te melden en of het eventuele loodvergiftiging kon zijn maar toen was mijn DA er niet meer en in het weekend gok ik dat ze niet werken want heb er nog niet op terug gehoord.

Marigold schreef:
Jeetje wat zal je geschrokken zijn!
Wat heftig en apart!

Wat me opvalt aan het filmpje is dat hij wel het besef heeft zijn hoofd over de kont van het andere paard heen te tillen, dus enige coördinatie en besef lijkt er nog te zijn.
En dat hij de voorbenen ook raar buigt, en van achter kruislings komt te staan.
Ziet er heel atactisch uit.

Het andere paard reageert er verder helemaal niet op zo te zien?

Verstandig ze bij het water weg te hebben gehaald. Heel veel sterkte in je zoektocht naar de oorzaak en met het paard.


Dit was mij nog helemaal niet opgevallen inderdaad, dat deed hij wel ja.
Het kruiselings komen staan is volgens mij omdat hij probeert te draaien maar zijn benen niet optilt?

De vosse merrie reageert er daar niet op maar heeft hem wel gewoon een keer willen trappen tijdens 1 van de eerdere aanvallen. Heb toen in mijn hysterie eens op haar geroepen en ze heeft het daarna niet meer gedaan maar ik had wel het idee dat ze hem erg afzijdig probeerde te houden, terwijl die 2 normaal dikke mik zijn en de merrie mijn andere ruin dan weer niet kan luchten.
Nu was het alsof ze Dexter een beetje uitsloten, ook de rest van de dag stond hij veel alleen en de andere twee veel samen. Die andere 2 samen is daarbij nog het opvallendst, Dexter staat wel eens vaker alleen te tukken.

Ik heb dat sidewinder ding opgezocht en zie dat dat vooral oudere paarden zijn, maar nu worden die grote beren natuurlijk ook niet snel 35. (Hoewel Dexter me dit wel beloofd heeft een paar jaar geleden dus we hebben een onderlinge overeenkomst)
Echter is 13 misschien nog jong om te vergelijken met een 20-30 jarig smal paard? Heb in ieder geval het topic er even bijgenomen, zo eens lezen

_coquette_ schreef:
Hebben ze zijn hartslag gemeten? En was deze normaal?

Ja gelijk toen de dierenarts kwam (dus 35min na de eerste aanval, 15min na de laatste) en daar was niks aan te merken

Overigens zweette hij ook niet achteraf, voor de volledigheid.

Cushing heb ik al op het lijstje staan om te checken

kitobeer schreef:
Raaigraskramp geeft ook vergiftigings verschijnselen. Wat voor soort hooi geef je de paarden?

Ze krijgen gewoon weidehooi volgens mij? Niks speciaals

Lyme heb ik al nagevraagd maar omdat zijn SAA goed was, hij geen diarree en geen jeuk etc had vond ze dat erg onwaarschijnlijk

Ik kan niet overal individueel op reageren, alle links die toegestuurd worden moet ik nog een voor een even lezen maar ben heel blij met alle input en ook met alle virtuele knuffels!

Als grondstalen zo duur zijn, zijn waterstalen misschien wel een idee? Die teststicks waren niet zo duur dacht ik en ik kan gemakkelijk bij de Maas.. Of denk ik dan te simpel. Kan dat soweio