Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Uitslag komt niet overeen met symptomen?

 
Profiel   

Sorry ik ben geen held in titels verzinnen maar dit is gewoon een beetje waar het op neerkomt.
Ik wilde even mijn verhaal hier delen om wat extra objectieve ogen te hebben om te zien of ik misschien dingen vergeet te vragen. En misschien hebben er hier nog dezelfde ervaring gehad?

Ik ga beginnen met een situatieschets van paardlief en zijn huisvesting:

Ras: Clydesdale (ruin)
Leeftijd: 13
Voeding: Weide met hooi eerst, nu 's morgens ook vitaminebrok
Stalbeleid: geen stal, 24/7 buiten
Medisch verleden: ooit een allergische reactie gehad maar geen verdere medische klachten
Entingen: up to date met normale entingen en alle drie de paarden geënt voor Rhino maar al een jaar aan huis en niet in contact geweest met andere paarden

En hier is wat er gebeurd is;
Woensdagmorgen tijdens de eerste voerbeurt (ik voer het hooi gewoon op de wei) leg ik de waterslang in de bak en draai de kraan open, ik leg de eerste schijf hooi aan 1 kant in de wei en draai me om om de tweede schijf te pakken. Met de tweede schijf loop ik terug richting weide en ik zie Dexter door zijn achterbenen zakken, achterover rollen en verstijfd op de grond blijven liggen met stuiptrekkingen die mij doen denken aan een epileptische aanval bij mensen. Zijn mond staat scheef en open, hij ligt op zijn rug met zijn benen omhoog en trilt. Dit alles duurde 10 seconden waarna hij opstaat, zich schudt en naar het hooi loopt. Hij knabbelt wat aan het hooi, eet ook een beetje maar met lange tanden.
Nog geen 2 minuten later begint hij opnieuw te trillen, lijkt gedesoriënteerd met zijn hoofd te zoeken en geen controle meer te hebben over zijn achterhand. Zijn achterbenen blijven staan en hij draait met zijn voorbenen rondjes om zijn eigen as. Hij is niet meer omgevallen maar zoals die 2e kreeg hij daarna nog 2 'aanvallen'. De ene net wat minder heftig als de vorige. Tussen de aanvallen zitten 2-3 minuten en lijkt er niks aan de hand, gaat hij zelfs in rengalop door de weide (alsof hij ergens heel erg van geschrokken is) waarbij hij niet kreupel loopt.

Op een tijdspanne van 20 minuten heeft hij 4 zulke aanvallen gehad, daarna was het alsof er niks gebeurd was. Nog wat sloom en minder kracht in zijn achterhand maar hij eet als een grote heer (het is ook een grote heer natuurlijk), drinkt, mest, pest mijn jongste paard en hinnikt als ik met hooi kom. Hij ziet er ook niet mager of ziek uit, zijn vacht is niet dof en hij heeft nergens jeuk of wondjes.

Bij de eerste aanval heb ik gelijk de dierenarts gebeld maar die was er pas na 30min en heeft de aanvallen dus niet gezien, de laatste heb ik op film en dat filmpje heb ik haar getoond dus ze weet wel hoe het er uit zag.

Dit is wat er tot nu toe getest/gebeurd is:
- woensdag is er bloed genomen, daar kwam gisteren al uit dat de leverwaardes veel te hoog waren
- met korte rondjes draaien (dus rond zijn achterhand gelijk die westernpaarden moeten doen) liet hij zijn achterbenen staan en draaide hij enkel met zijn voorbenen. Dit deed hij echter gisteravond alweer terug goed.
- wanneer ze aan zijn staart naar links of rechts trok, trok ze bijna zijn hele 1000kg-kont om en bood hij totaal geen tegendruk, zowel in stilstand als in stap. Ook dit doet hij nu weer goed, ook meer weerstand bij optillen van staart
- zijn tandvlees is niet verkleurd en ook zijn ogen niet
- paard is tijdig ontwormd, door diezelfde dierenarts dus daar is ze van op de hoogte
- paarden zijn alledrie geënt en ook voor rhino
- SAA (of SSA? geen idee) was in orde en dat zou betekenen dat er geen hoge ontstekingswaarden zijn
- gal was oké
- verdere uitslagen hadden meer tijd nodig dus volgen nog

Conclusie
Ja een echte conclusie is er dus niet. Volgens het filmpje dat de dierenarts heeft gezien en mijn omschrijving van de eerste aanval lijken de symptomen neurologisch te zijn maar de verhoogde leverwaardes duiden dan weer op iets van vergiftiging, waar hij dan weer totaal geen symptomen meer van heeft.
Er is nu van de andere twee paarden ook bloed genomen om uit te sluiten dat er iets in het hooi zit, want dat zou dan ook in hun bloed moeten tonen. Ik heb dit hooi sinds 10 dagen, daarvoor had ik ander hooi. Over 1 week of 10 dagen, ik weet het eerlijk gezegd niet meer exact allemaal, wordt er van Dexter opnieuw bloed genomen om te testen of de lever terug in orde is.

Ze zegt, het komt niet overeen allemaal. Volgens zijn leverwaarden zou hij heel ziek moeten zijn nu en dat is hij niet. Ik kon een hersenscan laten doen maar daar zou wellicht ook niks op te zien zijn omdat hij nu gewoon in orde lijkt te zijn. Zo'n 'kortsluiting' zie je enkel als die er op het moment van de scan ook is, blijkbaar?

Dit is alles wat ik tot nu toe weet of gevraagd heb aan mijn dierenarts, ik heb nog epilepsie aangehaald omdat ik daar in eerste instantie aan moest denken maar dat is blijkbaar wel héél zeldzaam bij paarden. Ik wil de volgende keer nog vragen of de overstromingen begin deze zomer er iets mee te maken kunnen hebben want de jongens hun weide heeft wel volledig onder water gestaan een paar dagen. Dat ben ik vandaag echter vergeten te vragen.

Ben benieuwd naar ervaringen (en hoe dit toen verlopen is) of tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:04 



 
Profiel   

Als het verder na die ene serie helemaal niet is voorgekomen dan lijkt het toch meer iets uit de omgeving, een vergifting van het een of ander. En dan is een mogelijkheid die ik zou kunnen bedenken een vergiftiging met drugs of drugsafval, ik kan me bijna niets voorstellen dat anders zo'n heftige reactie geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:18 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Als het verder na die ene serie helemaal niet is voorgekomen dan lijkt het toch meer iets uit de omgeving, een vergifting van het een of ander. En dan is een mogelijkheid die ik zou kunnen bedenken een vergiftiging met drugs of drugsafval, ik kan me bijna niets voorstellen dat anders zo'n heftige reactie geeft.

Oh bah nee daar moet ik echt niet aan denken... Kan dit dan bv 's nachts gebeurd zijn en pas 's morgens (ik voer rond 9u) zo uitbreken? Want ik zie ze vanuit de woonkamer en heb niemand gezien zodra de zon op kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:21 



 
Profiel   

Wat voor "hersenscan" had de DA in gedachten? Een EEG kan inderdaad alleen tijdens een aanval wat vertellen, maar een CT of MRI kan nog steeds tekenen van bijvoorbeeld een bloeding laten zien (geen idee of dat vaak voorkomt bij paarden).
En vergiftiging kan ook neurologische klachten geven.

Maar het id lastig om een diagnose te stellen als hij geem aanvallen of klachten meer heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:25 



 
Profiel   

Bowo schreef
Wat voor "hersenscan" had de DA in gedachten? Een EEG kan inderdaad alleen tijdens een aanval wat vertellen, maar een CT of MRI kan nog steeds tekenen van bijvoorbeeld een bloeding laten zien (geen idee of dat vaak voorkomt bij paarden).
En vergiftiging kan ook neurologische klachten geven.

Maar het id lastig om een diagnose te stellen als hij geem aanvallen of klachten meer heeft

Dat heb ik niet gevraagd, ik ben er niet zo mee bekend eerlijk gezegd..
Ze zei dat het vooral veel geld zou kosten, ik 2,5u naar Gent zou moeten met de trailer en er uiteindelijk een kleine kans zou zijn dat er iets op te zien was.
We hebben het uitgesteld toen omdat ik hem in die toestand zo lang niet op de trailer wilde hebben en nu lijkt er niks meer te zien.
Ben er nu wel al achter gekomen dat er een kliniek dichterbij is die ook deze scans kan doen moest het toch nog nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:27 



 
Profiel   

Jee wat lijkt me dat eng om mee te maken!

Wordt Dexter wel eens behandeld tegen mijten en zo ja; hoe vaak en met welk middel? Wellicht kan dat de hoge leverwaardes (deels) verklaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:27 



 
Profiel   

Heeft hij Cushing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:27 



 
Profiel   

Heftig :(:) lijkt op wat mijn oude hondje nu soms heeft. Maar dat is oude dag hersen kortsluiting. Heftig om te zien maar eenmaal voorbij op wat achterkant slapte na gewoon de oude bes haarzelf.

Maar weet je iets van deze partij hooi? Geen herfststijlloos of esdoorn blad? Of teveel jkk en door de leverwaardes soort vergiftiging opgelopen? Je water is ook normaal als altijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:31 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Heeft hij Cushing?

Niet getest, hij is eigenlijk nooit ergens op getest omdat hij nog nooit wat aan de hand heeft gehad tot afgelopen dinsdag. Een keer een kale plek die dan een allergische reactie bleek te zijn, 5 jaar geleden ofzo.
Ik heb de symptomen opgezocht, kwam hierbij uit:
https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/p ... n-cushing/

En van die verschijnselen heeft hij er geen enkele


8nnemiek schreef
Jee wat lijkt me dat eng om mee te maken!

Wordt Dexter wel eens behandeld tegen mijten en zo ja; hoe vaak en met welk middel? Wellicht kan dat de hoge leverwaardes (deels) verklaren?


Eens een enkele keer nodig geweest en dan sebacil gebruikt, maar dat is al meer dan een jaar geleden. Op 2 juli heeft hij (en de andere 2) dectomax gekregen omdat Dina mijten had, ook van dezelfde dierenarts dus daar zou ze ook van op de hoogte zijn dan..

Ik behandel niet preventief voor mijten, steek ze af en toe goed in de olie+zwavelpoeder en heb er gelukkig tot nu toe weinig last van gehad. Hij heeft ook hele goede, droge benen verder zonder wondjes of bulten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:32 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Heeft hij Cushing?

Dat wilde ook vragen of hij daar op getest is.
Vriendin van mijn dochter was helemaal in paniek, haar pony vertoonde ook deze klachten. En bleek na onderzoek idd PPID te hebben.
Nu op de medicatie gaat het weer goed met hem.
Verder had hij geen klachten doe konden duiden op PPID

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:32 



 
Profiel   

karuna schreef
Heftig :(:) lijkt op wat mijn oude hondje nu soms heeft. Maar dat is oude dag hersen kortsluiting. Heftig om te zien maar eenmaal voorbij op wat achterkant slapte na gewoon de oude bes haarzelf.

Maar weet je iets van deze partij hooi? Geen herfststijlloos of esdoorn blad? Of teveel jkk en door de leverwaardes soort vergiftiging opgelopen? Je water is ook normaal als altijd?

Nee, ik weet van dit hooi nog niks. Ik kan de leverancier vragen maar weet niet goed waar ik naar moet vragen? Want als ik vraag 'hey zit er JKK in het hooi?' gaat hij niet ja zeggen natuurlijk.
Ik zou het ook heel raar vinden dat de andere twee paarden dan geen klachten hebben en het is een leverancier die kwalitatief normaal erg goed bevonden wordt door anderen, vandaar dat ik hem heb gekozen. Ze krijgen dit hooi nu 10-14 dagen omdat ik door operatie van mezelf niet mocht tillen en het hooi dat ik normaal heb leveren ze niet aan huis en moet ik zelf in de trailer laden.

Het water is hetzelfde als altijd ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:35 



 
Profiel   

Wat een naar iets om te zien en mee te maken met je paard. Staan ze aan huis of is er veel toezicht waar ze staan? Misschien heeft hij zoiets al eens eerder gehad of gaat het vaker voorkomen, maar als je er niet de hele dag bij bent ( logisch), kan je het ook missen natuurlijk.

Die verhoogde leverwaarde bij hem kan door van alles komen, even een paar vragen: heb je hem toevallig ook getemperatuurd en zo ja, was dat afwijkend? En hoe zag zijn ademhaling eruit vlak na zo'n aanval? Zag dat normaal of versneld, regelmatig of onregelmatig, diep of oppervlakkig...?

Met die overstroming: was er met het water ook veel slib meegekomen op het land? Staan er fabrieken stroomopwaarts langs dat water? Dan zou je kunnen denken dat het daar wel vandaan kan komen.
Hoe oud zijn de andere twee paarden en zijn dat ook Clydsdales?

Hier staan een aantal mogelijkheden waardoor leverwaarden verhoogd kunnen zijn: https://www.heltieanimal.com/nl-nl/blog ... erwaarden/ . Dit was dan wel veroorzaakt door stro met gifstoffen erin, maar er worden ook allerlei andere oorzaken genoemd, misschien zie je er iets tussen staan waar jij en je DA nog niet aan gedacht hebben.
Ook in dit artikel worden diverse oorzaken genoemd: https://paardenkliniekgarijp.nl/leverproblemen/ .

Ik geloof dat ik zelf echt snel naar een goede paardenkliniek zou gaan met hem om uit te laten zoeken wat de reden van zijn gedrag kan zijn en niet nog weer een week of 10 dagen zou afwachten op een volgend bloedonderzoek.

Heel veel succes met hem, ik duim voor je dat het nu weer helemaal over is en niet meer terugkomt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:37 



 
Profiel   

Je kunt eens een plak gaan uitpluizen. Herfststijlloos geeft vrij acute klachten en komt als plantje steeds meer voor helaas. Jkk geeft meest geen acute klachten tenzij ze heel veel eten. Je ziet ook geen taxusrestjes liggen oid?

Iets in de hersens kan natuurlijk altijd, een tia is zo gekregen. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:38 



 
Profiel   

O, en dat SAA of SSA is de SAA-waarde: https://www.dapbodegraven.nl/paard-saa . Maar die was dus normaal zo te lezen.

In dit artikel staat o.a. een stukje over loodvergiftiging, dat zou misschien kunnen voortkomen uit de overstroming die je op het land gehad hebt. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... chijnselen . Dat 1 paard wel klachten krijgt en de andere 2 niet kan op veel verschillende manieren verklaard worden, dus dat vind ik op zich niet heel gek hoor.


Laatst bijgewerkt door Jet op 15-10-21 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:46 



 
Profiel   

Is het niet iets atactisch?
Wellicht herken je iets van: https://www.holistischdierenarts.nl/ataxie-bij-paarden/
Kan dus ook door een trap komen


Laatst bijgewerkt door Autumnn op 15-10-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:46 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Heeft hij Cushing?


Daar dacht ik idd ook aan. Daar kunnen ze ook epileptische aanvallen van krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:49 



 
Profiel   

Jet schreef
Wat een naar iets om te zien en mee te maken met je paard. Staan ze aan huis of is er veel toezicht waar ze staan? Misschien heeft hij zoiets al eens eerder gehad of gaat het vaker voorkomen, maar als je er niet de hele dag bij bent ( logisch), kan je het ook missen natuurlijk.

Die verhoogde leverwaarde bij hem kan door van alles komen, even een paar vragen: heb je hem toevallig ook getemperatuurd en zo ja, was dat afwijkend? En hoe zag zijn ademhaling eruit vlak na zo'n aanval? Zag dat normaal of versneld, regelmatig of onregelmatig, diep of oppervlakkig...?

Met die overstroming: was er met het water ook veel slib meegekomen op het land? Staan er fabrieken stroomopwaarts langs dat water? Dan zou je kunnen denken dat het daar wel vandaan kan komen.
Hoe oud zijn de andere twee paarden en zijn dat ook Clydsdales?

Hier staan een aantal mogelijkheden waardoor leverwaarden verhoogd kunnen zijn: https://www.heltieanimal.com/nl-nl/blog ... erwaarden/ . Dit was dan wel veroorzaakt door stro met gifstoffen erin, maar er worden ook allerlei andere oorzaken genoemd, misschien zie je er iets tussen staan waar jij en je DA nog niet aan gedacht hebben.
Ook in dit artikel worden diverse oorzaken genoemd: https://paardenkliniekgarijp.nl/leverproblemen/ .

Ik geloof dat ik zelf echt snel naar een goede paardenkliniek zou gaan met hem om uit te laten zoeken wat de reden van zijn gedrag kan zijn en niet nog weer een week of 10 dagen zou afwachten op een volgend bloedonderzoek.

Heel veel succes met hem, ik duim voor je dat het nu weer helemaal over is en niet meer terugkomt!


Ja sorry temperatuur is dinsdag gelijk gemeten en hij had geen verhoging, zijn hart klonk goed, geen rare darmgeluiden en er was geen ruis op de longen oid. Zodra de aanval voorbij was, was de ademhaling gelijk ook weer normaal. Hij toonde ook niet aan ergens pijn te hebben of buiten adem te zijn. Hij brieste bij wijze van spreken niet eens erna.

De hoeveelheid zooi in de wei viel heel goed mee, slib bijna niet. Wat omgevallen bomen of takken van bomen, eens een verdwaalde tuinstoel en kapotte emmers maar dat heb ik allemaal opgeruimd voor ze naar hier zijn teruggekomen. Ze zijn na de overstroming nog dik 3 weken bij mijn vriend op de boerderij gebleven omdat ik nog geen tijd had om de wei op te ruimen.
Voor de Maas bij ons komt, komt hij door Luik en Maastricht. Zou me niet verbazen dat daar ergens fabrieken in de buurt staan maar zeker weten doe ik het niet.

De andere twee paarden zijn 1 clydesdale van 5 en een Belgisch trekpaard van 17. Dat eerste artikel had ik al gezien inderdaad toen ik ging googlen op 'hoge leverwaardes paard' nadat de dierenarts belde :') Maar ze krijgen geen beschimmeld hooi, drinken geen slootwater en ja dat hooi dat moeten we dus nog zien maar de rest denk ik niet echt dat van toepassing is hier, hij heeft ook geen verkleurd tandvlees
Tweede artikel ga ik even lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:52 



 
Profiel   

Toevallig veel eikels in de weide?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:54 



 
Profiel   

Misschien de moeite waard om te testen op Rhino? Ataxie is een verschijnsel..
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... opneumonie

Ik blijf even volgen want ben erg benieuwd wat het is. Heel veel sterkte!

Edit: ik zie dat ze daarvoor geënt zijn. Misschien toch een test waard? Ik lees wel veel overeenkomende symptomen en de neurologische variant schijnt er resistent voor te Zijn?


Laatst bijgewerkt door Autumnn op 15-10-21 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:55 



 
Profiel   

Granoek schreef
Oh bah nee daar moet ik echt niet aan denken... Kan dit dan bv 's nachts gebeurd zijn en pas 's morgens (ik voer rond 9u) zo uitbreken? Want ik zie ze vanuit de woonkamer en heb niemand gezien zodra de zon op kwam.


Ik zou dat echt niet weten. Maar iets kan wel een tijdje liggen voordat het wordt opgegeten... niet eindeloos verwacht ik (vooral met alle regen enzo.) Maar het is misschien nog wel iets om naar te vragen bij de dierenarts?

En ik denk dat ik zelf zou focussen op het in de gaten houden of het zich herhaalt, voor de hele dure en ingewikkelde onderzoeken. Dus misschien een camera op de wei, of bv een birth-alarm? (Zouden er al fitbit-achtige dingen zijn voor paarden?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:57 



 
Profiel   

Drinkt hij uit een sloot of uit een grondwaterbron?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:59 



 
Profiel   

Dan ben je met de klap ook 10 jaar ouder als je zoiets ziet bij je paard :7

Ik denk eerder aan één of ander soort toevallen. Bij een paard 1 keer gezien die vast lag in zijn box en kon ook niet meer rechtstaan. Die beefde ook als een riet. Na hoge dosissen cortisone kwam hij er weer bovenop.
Bij katten zie je dit wel vaker. Omvallen, tijdelijk verlamde achterpootjes en trillen.

Ik vermoed dat die hoge leverwaarden er niet echt iets mee te zien hebben, maar ik ben geen DA natuurlijk. Zware leverbeschadiging bij paarden kan wel onrustig gedrag, sufheid en koliekachtige symptomen geven, maar dat is hier niet echt het geval lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:00 



 
Profiel   

Krijgen ze grond water te drinken?
Misschien dat daar wat inzit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:01 



 
Profiel   

Bokker31 schreef
Toevallig veel eikels in de weide?

Er liggen wel eikels, heb dat ook aangehaald bij de DA maar volgens haar krijgen ze daar eerder koliekverschijnselen van en dat zou ook niet na 20min plots over zijn. Mijn schoonfamilie heeft hier wel eens een paard aan verloren en die zeiden ook dat dat echt uitzag als een hele erge koliekaanval..
Maar ik heb dat dus inderdaad wel gevraagd aan de DA maar ze vond dat niet waarschijnlijk

Autumnn schreef
Misschien de moeite waard om te testen op Rhino? Ataxie is een verschijnsel..
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... opneumonie

Ik blijf even volgen want ben erg benieuwd wat het is. Heel veel sterkte!

Hier hebben we het ook over gehad ja, maar omdat ze allemaal geënt zijn en niet op vreemde plaatsen komen vond ze de kans te klein, ook omdat hij verder helemaal geen andere symptomen hiervan toont.
En hij had ook geen koorts? Zou dit ook niet een verhoogde ontstekingswaarde in het bloed geven?
Ik heb het in ieder geval op mijn briefje er bij gezet zodat ik het nog eens kan aanhalen. Dat zou wel heel K** zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:02 



 
Profiel   

Maaike_Ma schreef
Krijgen ze grond water te drinken?
Misschien dat daar wat inzit?

Cayenne schreef
Drinkt hij uit een sloot of uit een grondwaterbron?

Geen sloot, wel grondwater.
Kan ik hier zelf iets aan testen (zoals met van die stokjes voor het zwembad, of denk ik nu te simpel?)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen