Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard acuut atactisch, ervaringen?

 
Profiel   

Wat eng zeg. Hoe gaat het nu?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 07:53 



 
Profiel   

Als de zenuwen bekneld zijn geraakt door een oorzaak als een val/ vastliggen oid dan ken ik iemand die daar heel goed werk mee kan verrichten. Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb.

Voor de rest wil ik je veel sterkte wensen, hopelijk verbeterd het paard zelf en wordt het niet erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:34 



 
Profiel   

Ik heb dit 3 jaar geleden meegemaakt met mijn paard, alleen deze had het alleen in de achterhand. De oorzaak bij hem was een acute ontsteking bij het ruggenmerg. Hij is voor 60% verbeterd en geniet nu heerlijk van zijn pensioen op de weide.

Veel sterkte gewenst en houd ons op de hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:42 



 
Profiel   

Ik ben vannacht en vanmorgen weer een aantal keren langs mijn merrie geweest. Er lijkt toch verbetering zichtbaar! Haar voorhand is veel minder ongecoördineerd. Haar achterhand is nog wel slecht. Maar ze kan inmiddels al wat heen en weer lopen richting het eten.

De dierenarts komt vanmiddag langs voor diagnostiek. Ik wil graag meer duidelijkheid over de oorzaak van deze acute ataxie. Dit helpt mogelijk ook voor de inschatting van een prognose.

Ik heb weer iets hoop op herstel. Mijn paarden komen in de nabije toekomst aan huis te staan. Dus mocht ze een gelukkig leven hebben en bijvoorbeeld grondwerk aankunnen dan is dat voor mij een reden om niet voor euthanasie te kiezen. En wie weet is er nog meer mogelijk, maar daar durf ik niet helemaal op te hopen.

Al met al, wat een ellende. Ik heb al zóveel tranen gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:16 



 
Profiel   

Matheno schreef
Ik heb dit 3 jaar geleden meegemaakt met mijn paard, alleen deze had het alleen in de achterhand. De oorzaak bij hem was een acute ontsteking bij het ruggenmerg. Hij is voor 60% verbeterd en geniet nu heerlijk van zijn pensioen op de weide.

Veel sterkte gewenst en houd ons op de hoogte.


Weet je de oorzaak van deze acute ontsteking?

Elisa2 schreef
Als de zenuwen bekneld zijn geraakt door een oorzaak als een val/ vastliggen oid dan ken ik iemand die daar heel goed werk mee kan verrichten. Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb.

Voor de rest wil ik je veel sterkte wensen, hopelijk verbeterd het paard zelf en wordt het niet erger.

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd!


twinducklin schreef
Mijn merrie ook een keer zo aangetroffen. Ik had haar helemaal nagekeken en vond alleen een inimini wondje op de hals, echt de helft van de bovenkant van het topje van je pink. De da zei dat het goed was dat ik dat had gevonden omdat het zo klein was zou het waarschijnlijk in onderzoek anders niet opgevallen zijn omdat ze ook nog een dikke wintervacht had.
Dat wondje bleek wel het probleem, ging diep en waarschijnlijk ontsteking van de atlas daardoor. Na ab en prednison gaf hij haar 50 % voor de nacht. Sochtends liep ze gelukkig beter. Ze heeft 3 dagen 2x daags ab en prednison ingespoten gekregen en toen liep ze weer goed.

Hoopvol verhaal! Dank voor het delen


Sastaic schreef
Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn 6 jarige ruin. Paard was ook altijd gezond. Smorgens had ik een wedstrijd 10 van de stal waar hij stond.
Voor het vertrek van de wedstrijd naar huis nog gecontroleerd. En thuis knalde hij achterover de klep af omdat hij z'n gewicht niet meer op z'n achterbenen kon plaatsen. Hij heeft toen 2 atactische toevallen gehad in 3 uur tijd. Bij de 2e kwam hij er niet meer uit en heb ik hem moeten laten gaan. Mijn dierenarts zei toen dat de enige optie was een hersenscan om de oorzaak te achterhalen, maar vervoeren was idd geen optie en met de oorzaak achterhalen, kun je het waarschijnlijk nog niet oplossen.


Wat een ellende ook... Wat jouw DA zei, zei de mijne ook; je kunt wel een scan maken maar de oplossing is er dan niet. En mijn paard valt dus ook absoluut niet te vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:19 



 
Profiel   

Fijn dat er in ieder geval verbetering is! Ik snap dat je meer duidelijkheid nodig hebt..ben benieuwd wat er uit gaat komen en hopelijk zet de verbetering zich door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:21 



 
Profiel   

Wat fijn dat er al iets verbetering is te zien.
Hopelijk zet dat goed door.
:knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:41 



 
Profiel   

Ik zou dit de komende weken erbij geven. En dan afwachten.

https://simicur.com/shop/homeopatische-preparaten/neuralcur/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:53 



 
Profiel   

Geen ervaring maar wil je veel sterkte wensen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:29 



 
Profiel   

Wat fijn dat er nu al weer verbetering in zit, geeft hoop :j

Dit is een goede tip, het heeft mijn ruin ook flink vooruit geholpen in het begin.
listiglistje schreef
Ik zou dit de komende weken erbij geven. En dan afwachten.

https://simicur.com/shop/homeopatische-preparaten/neuralcur/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:35 



 
Profiel   

Sunnda schreef
mrie schreef
Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...

Wauw ja, stel je toch voor dat je een paard hebt die wel leeft, maar je niet meer op kunt rijden. De terror! :roll:

Sterkte ts, hoop dat de oorzaak te achterhalen is. Dan wordt ook duidelijk wat mogelijk is.


Stel je eens voor een paard moet voor de rest van de leven door een neurologische aandoening (sidewinder bv) de rest van d’r leven rondjes lopen…

Oordelen van achter een computer is gemakkelijk.

Sterkte TS hoop dat jullie snel achter de oorzaak komen en het paard weer kan herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:21 



 
Profiel   

Mijne was een sidewinder en hij liep echt niet alleen maar rondjes. Hij had ook hele goede periodes waarbij hij gewoon lekker paard kon zijn. Maar helaas kregen de slechte periodes al snel de overhand, waardoor ik hem heb laten gaan.

Maar in het topic wat ik eerder aanhaalde, geopend door elcamino, zijn voorbeelden van paarden die nog jaren een mooi leven hebben gehad met het sidewinder syndroom. Zoals bijvoorbeeld het paard van elcamino. Het wilt dus niet altijd meteen het einde te betekenen.

TS goed om te lezen dat er vooruitgang is. Ik duim voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:40 



 

SjonnieZ schreef
mrie schreef
Wij hebben eens een merrie zo aangetroffen, kon alleen nog maar rondjes lopen. We hebben haar meteen in laten slapen. Ze was al ouder en wij hadden er geen fiducie in dat het weer helemaal goed zou komen. Straks zit je met een paard wat wel weer ok is naar niet meer berijdbaar...


Stel je eens voor een paard moet voor de rest van de leven door een neurologische aandoening (sidewinder bv) de rest van d’r leven rondjes lopen…

Oordelen van achter een computer is gemakkelijk.

Sterkte TS hoop dat jullie snel achter de oorzaak komen en het paard weer kan herstellen.


Maar dan is het paard dus niet meer ok. Als je paard zonder pijn normaal kan leven, maar niet bereden kan worden, dan is meteen in laten slapen ook wel erg kort door de bocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:40 



 
Profiel   

Devic schreef
Mijne was een sidewinder en hij liep echt niet alleen maar rondjes. Hij had ook hele goede periodes waarbij hij gewoon lekker paard kon zijn. Maar helaas kregen de slechte periodes al snel de overhand, waardoor ik hem heb laten gaan.

Maar in het topic wat ik eerder aanhaalde, geopend door elcamino, zijn voorbeelden van paarden die nog jaren een mooi leven hebben gehad met het sidewinder syndroom. Zoals bijvoorbeeld het paard van elcamino. Het wilt dus niet altijd meteen het einde te betekenen.

TS goed om te lezen dat er vooruitgang is. Ik duim voor je!


Dat is fijn om te horen. Maar mijn punt is dat wij vanachter onze computer op basis van 1 zin niet kunnen oordelen of inslapen terecht was.
Uiteindelijk gaat het over de mate waarin en de periode dat het duurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:47 



 
Profiel   

zeker Sjonnies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:46 



 
Profiel   

Hier (gelukkig) geen ervaring, maar ik wil je wel veel sterkte wensen!

Het lijkt me een positieve ontwikkeling dat ze verbeterd is. Ben heel benieuwd of de DA kan vinden wat nu de oorzak was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:54 



 
Profiel   

De dierenarts is langs geweest en het is helaas nog te vroeg voor diagnostiek. Hij geeft ook aan dat de behandeling in alle gevallen dezelfde zou zijn, namelijk hoge doseringen cortico's. Hij gaat op basis van het beeld en het opknappen niet uit van een virale infectie of vergiftiging. Hij verdenkt de hersenbloeding of het nektrauma. Voor nu is ze te slecht voor vervoer om deze duidelijkheid te krijgen. Pas als ze méér is opgeknapt en we weer wat toekomstgerichter kunnen kijken komt de verdere diagnostiek weer aan bod. Nu is het per dag kijken of de stijgende lijn zich doorzet. We houden hoop! Morgenochtend komt de DA weer langs.


listiglistje schreef
Ik zou dit de komende weken erbij geven. En dan afwachten.

https://simicur.com/shop/homeopatische-preparaten/neuralcur/

Fijne tip, dank! Wist niet dat er zo gericht op ataxie een homeopatisch middel was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:41 



 
Profiel   

TS, ik heb wel ervaring met ataxie, maar niet met acute ataxie dus kan je niet helpen met dit stadium.

Ik weet wel dat bij chronische ataxie het heel belangrijk is dat je je paard blijft trainen. Hoe beter getraind en hoe fitter het paard, hoe beter het paard het gebrek aan coördinatie kan compenseren.

Met mijn atactische ging het uiteindelijk fout toen zij vanwege straalkanker langdurig uit training ging. De balans ging toen zienderogen achteruit met uiteindelijk tot gevolg dat de straalkanker niet verder behandeld kon worden omdat ze niet meer op 3 benen kon staan. Heel verdrietig.

Ik wil jou en je paard heel veel sterkte wensen. In principe hoeft niet alle acute ataxie volgens mij chronisch te worden. Ik ga voor jullie duimen dat het voor jullie meevalt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:58 



 
Profiel   

Kims schreef
Matheno schreef
Ik heb dit 3 jaar geleden meegemaakt met mijn paard, alleen deze had het alleen in de achterhand. De oorzaak bij hem was een acute ontsteking bij het ruggenmerg. Hij is voor 60% verbeterd en geniet nu heerlijk van zijn pensioen op de weide.

Veel sterkte gewenst en houd ons op de hoogte.


Weet je de oorzaak van deze acute ontsteking?


Hoogstwaarschijnlijk een trauma op stal of de weide.

In principe is hij goed genoeg om af en toe een ritje op te maken, maar de enige fatsoenlijke plek waar hij 24/7 buiten kan staan is een pensioen plek, dus daar staat hij nu. Als ik die mogelijkheid bij huis had dan had ik hem waarschijnlijk nog wel gewoon bereden.

Ik hoop voor jou dat het met jouw paard straks ook weer aanzienlijk beter gaat.

De homeopatische druppels die hierboven werden genoemd heb ik zelf ook een poosje gegeven. Ik weet niet of dat heeft bijgedragen aan het herstel, of dat dat vanzelf kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 16:00 



 
Profiel   

listiglistje schreef
Hier ervaring met ataxie.

Klinkt niet als vergiftiging dan, eerder vastgelegen of gevallen. Of misschien zat er al een probleem in/rond de (hals)wervels, wat zich nu uit.

Veearts vragen om ontstekingsremmers blijven geven en zelf arnica c30 en hypercum c30 bestellen en geven.
Hopen dat dan de zwelling rond de zenuwen/wervels stopt en de beschadigde zenuwen wat herstellen.
Vandaar uit moet je verder kijken.
Als zijn er helaas geen quick fix methoden.
Portie geluk en geduld hebben.

Beetje uitleg (in het Duits) wat deze homeopathische middelen doen. Bij mijn paard heeft het altijd goed geholpen. Van gradatie 4 naar wedstrijdpaard, wel 2 heftige terugval gehad, maar ook daar weer uitgekomen.

https://www.experto.de/praxistipps/hypericum-das-arnica-der-nerven-fuer-pferde-einsetzen.html


Wat voor dosering moet je dan aanhouden bij paarden? Gezien dit natuurlijk op mensen is gericht... Gewoon uit nieuwsgierigheid :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:34 



 
Profiel   

Kims schreef
De dierenarts is langs geweest en het is helaas nog te vroeg voor diagnostiek. Hij geeft ook aan dat de behandeling in alle gevallen dezelfde zou zijn, namelijk hoge doseringen cortico's. Hij gaat op basis van het beeld en het opknappen niet uit van een virale infectie of vergiftiging. Hij verdenkt de hersenbloeding of het nektrauma. Voor nu is ze te slecht voor vervoer om deze duidelijkheid te krijgen. Pas als ze méér is opgeknapt en we weer wat toekomstgerichter kunnen kijken komt de verdere diagnostiek weer aan bod. Nu is het per dag kijken of de stijgende lijn zich doorzet. We houden hoop! Morgenochtend komt de DA weer langs.


listiglistje schreef
Ik zou dit de komende weken erbij geven. En dan afwachten.

https://simicur.com/shop/homeopatische-preparaten/neuralcur/

Fijne tip, dank! Wist niet dat er zo gericht op ataxie een homeopatisch middel was.


pfoe, dat blijven toch nog wel harde diagnoses :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:41 



 
Profiel   

Bij mij is toen trouwens kliniek Wolvega geweest met mobiele röntgen apparatuur. Hals, rug en lendenen zijn toen volledig op de foto gegaan in de paddock. Mijn paard was toen ook te slecht om te vervoeren.

Ik wilde snel uitsluiting omdat er eerst ook nog eventueel een vermoeden was van een breuk in de bekken oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:43 



 
Profiel   

Kims schreef
De dierenarts is langs geweest en het is helaas nog te vroeg voor diagnostiek. Hij geeft ook aan dat de behandeling in alle gevallen dezelfde zou zijn, namelijk hoge doseringen cortico's. Hij gaat op basis van het beeld en het opknappen niet uit van een virale infectie of vergiftiging. Hij verdenkt de hersenbloeding of het nektrauma. Voor nu is ze te slecht voor vervoer om deze duidelijkheid te krijgen. Pas als ze méér is opgeknapt en we weer wat toekomstgerichter kunnen kijken komt de verdere diagnostiek weer aan bod. Nu is het per dag kijken of de stijgende lijn zich doorzet. We houden hoop! Morgenochtend komt de DA weer langs.


listiglistje schreef
Ik zou dit de komende weken erbij geven. En dan afwachten.

https://simicur.com/shop/homeopatische-preparaten/neuralcur/

Fijne tip, dank! Wist niet dat er zo gericht op ataxie een homeopatisch middel was.


Pfft dat is wel echt een rotdiagnose zo zeg! Hoe gaat het nu?
Hopelijk is het toch nog oplosbaar ter zijner tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:05 



 
Profiel   

Sastaic schreef
Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn 6 jarige ruin. Paard was ook altijd gezond. Smorgens had ik een wedstrijd 10 van de stal waar hij stond.
Voor het vertrek van de wedstrijd naar huis nog gecontroleerd. En thuis knalde hij achterover de klep af omdat hij z'n gewicht niet meer op z'n achterbenen kon plaatsen. Hij heeft toen 2 atactische toevallen gehad in 3 uur tijd. Bij de 2e kwam hij er niet meer uit en heb ik hem moeten laten gaan. Mijn dierenarts zei toen dat de enige optie was een hersenscan om de oorzaak te achterhalen, maar vervoeren was idd geen optie en met de oorzaak achterhalen, kun je het waarschijnlijk nog niet oplossen.


Ik herkende je Boktnaam aan de naam van je paard in je onderschrift, dit weet ik nog van jullie. Echt zo ongelooflijk triest, het was zo'n leuk dier en jullie zo'n leuke combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:07 



 
Profiel   

TS, hoewel eerder genoemd in het topc lijkt het niet op ESS in eerste instantie na je eerste post.
Als ik daar iets zinnigs over wil zeggen zou je me een filmpje moete sturen om te kijken wat je paard precies doet qua bewegen.

ESS is een rot aandoening, en wordt in veel gevallen niet herkent door een ars, die denken altijd aan ataxie, een hersenbloeding, of iets dergelijks.
Je kunt idd even in de wiki kijken naar mijn artikel of in mijn topic wat eerder aangehaald werd.

Chico leeft nu al ruim 2,5 jaar hiermee en heeft voornamelijk goede periodes nu.

Sterkte met je paard, pb staat altijd open voor je!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen