Paard op gewicht laten komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 509
Geregistreerd: 08-03-21

Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 08:41

Ik heb een 3,5 jarige volbloed waarvan je de ribben goed ziet. (1.70m , 560 kg)

We zijn begonnen medio september met een emmer fiberbeet + slobber (daarnaast zit daar lijnzaadolie in en psylliumvezels). Hij komt wat aan, maar het gaat niet snel.
NB: Hij krijgt van de stal 2x daags sportbrok en zo goed als onbeperkt ruwvoer op stal en buiten in de paddock.

Nu is het straks winter en gaan we liever op een vaste vorm over, i.p.v. slobbers die moeten weken (als bijvoeding).

Iemand had het over luzerne te gaan geven, maar ik las dat dit in lage hoeveelheid alleen vooral meer speeksel produceert en in hoge hoeveelheid kan het schadelijk zijn.

Mag ik jullie visie, als ik verantwoord mijn volbloed wat meer vet op de botten wil geven en dan geen wekende slobbers wil, wat is er dan mogelijk?

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:48

Kan hij ook in de wei?
Ik heb een 20 jarige merrie thuis staan, waarbij je de ribben snel ziet. Die knapte enorm op van gras.

Miss_Mii21

Berichten: 509
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 10:40

annibel schreef:
Kan hij ook in de wei?
Ik heb een 20 jarige merrie thuis staan, waarbij je de ribben snel ziet. Die knapte enorm op van gras.


Alleen in het weideseizoen is de weide open. Dus dat zal dan richting voorjaar weer worden denk ik. Dus wellicht dat hij daar dan wat van opknapt. Maar tot die tijd... we hebben d winter voor de boeg....

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:04

Het enige wat ik zo direct kan bedenken is olie. Met weinig beginnen en langzaam opbouwen.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn volbloed. Net voeradvies gekregen van de veearts en daar zit nog steeds een groot aandeel geweekt voer (Zupa) in.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:14

Hoi!
Mijn jonge arabier krijgt per dag bij elkaar een hele schep fibrebeet, een schep slobber, twee scheuten lijnzaadolie en wat brok om aan te komen verdeeld over 2 porties. Dat is bij elkaar ook wel zo'n beetje een emmer zonder aan de max aangeraden voerhoeveelheid te zitten en die is lang geen 1.70. Wellicht zou je die hoeveelheid nog kunnen opbouwen voor je paard/meer porties geven? Hij heeft geen wormen?

Verder qua alternatieven kan ik je geen advies geven, maar misschien een andere suggestie voor de winter en weekvoer:

Zou je voor de winter kunnen kijken of je misschien iets van schuimrubber of een koeltas om de emmers kan zetten zodat het geweekte voer niet bevriest?

Bij puur luzerne bijvoeren moet je opletten op de kalium fosfor verhouding trouwens, dit kun je balanceren met lijnzaadolie heb ik begrepen, maar er zijn ook luzerne/grasmixen waarbij deze verhouding al gebalanceerd is.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:34

"Paardenmeel" heeft bij mijn oudje, inmiddels 27, goed geholpen. Dit roer ik door de Seniores Priores als die al geweekt is, maar je hoeft het niet te weken, wel iets vochtig maken is het advies. Anders blazen ze het eruit ;-)
Heb ook "Hippalgo Body Builder" van Mijten, dat zijn korrels die gewoon zo gegeven kunnen worden. Dat werkt ook.
Zeker weten dat ie geen wormen heeft of last van zijn gebit?

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:54

Welke slobber? Hoeveel olie? En constant psylliumvezels? Hoeveel kg is de fiberbeet? Hoeveel kg is 2x sportbroek? Wat voor werk doet het paard? Goed ontwormd en de tanden nagekeken? Deken? Hoeveel uur in de paddock? :)

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:57

Ik zou er dan een emmer seniores priores bij geven tot hij op gewicht is. Is de schildklier in orde?

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:00

Fibrebeet hoef je maar een kwartiertje te laten weken met warm/heet water in ieder geval.

Anders wellicht iets van merrie brok?

Miss_Mii21

Berichten: 509
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 12:19

LunarEclipse schreef:
Hoi!
Mijn jonge arabier krijgt per dag bij elkaar een hele schep fibrebeet, een schep slobber, twee scheuten lijnzaadolie en wat brok om aan te komen verdeeld over 2 porties. Dat is bij elkaar ook wel zo'n beetje een emmer zonder aan de max aangeraden voerhoeveelheid te zitten en die is lang geen 1.70. Wellicht zou je die hoeveelheid nog kunnen opbouwen voor je paard/meer porties geven? Hij heeft geen wormen?

Verder qua alternatieven kan ik je geen advies geven, maar misschien een andere suggestie voor de winter en weekvoer:

Zou je voor de winter kunnen kijken of je misschien iets van schuimrubber of een koeltas om de emmers kan zetten zodat het geweekte voer niet bevriest?

Bij puur luzerne bijvoeren moet je opletten op de kalium fosfor verhouding trouwens, dit kun je balanceren met lijnzaadolie heb ik begrepen, maar er zijn ook luzerne/grasmixen waarbij deze verhouding al gebalanceerd is.



"puur luzerne", bedoel je als je dat alleen maar voert? Want hij krijgt overdag ruwvoer, 's nachts ook z'n ruif vol met ruwvoer.. ochtend en avond sportbrok beetje.. dus dit zal zijn om er bij te voeren, om hem wat aan te dikken is de bedoeling.

Miss_Mii21

Berichten: 509
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 12:22

LunarEclipse schreef:
Hoi!
Mijn jonge arabier krijgt per dag bij elkaar een hele schep fibrebeet, een schep slobber, twee scheuten lijnzaadolie en wat brok om aan te komen verdeeld over 2 porties. Dat is bij elkaar ook wel zo'n beetje een emmer zonder aan de max aangeraden voerhoeveelheid te zitten en die is lang geen 1.70. Wellicht zou je die hoeveelheid nog kunnen opbouwen voor je paard/meer porties geven? Hij heeft geen wormen?

Verder qua alternatieven kan ik je geen advies geven, maar misschien een andere suggestie voor de winter en weekvoer:

Zou je voor de winter kunnen kijken of je misschien iets van schuimrubber of een koeltas om de emmers kan zetten zodat het geweekte voer niet bevriest?

Bij puur luzerne bijvoeren moet je opletten op de kalium fosfor verhouding trouwens, dit kun je balanceren met lijnzaadolie heb ik begrepen, maar er zijn ook luzerne/grasmixen waarbij deze verhouding al gebalanceerd is.



Dit doen wij nu ook inderdaad. Hij heeft geen wormen, is recent preventief ontwormd. Niks gezien in de mest. Verder komt volgende week de tandarts, maar zie geen proppen. Hij eet wel gewoon goed. Slobber is geen optie, dus we zoeken een alternatief voor fiberbeet...
We kunnen het niet opvoeren, want het is niet te doen om 2x per dag zelf te gaan voeren. De stal doet het niet (het weken in ieder geval doen ze niet). Nu gaan we 7 dagen per week, dat is ook niet erg realistisch en kunnen we ook niet blijven doen. Brok geeft de stal wel, dus we zoeken iets in brokvorm dat we in bakjes neer kunnen zetten en dat de stal dan geeft. Of iets als luzerne, of iets dat de stal wel kan geven 2x daags waar hij wat van aankomt. Iets dat niet geweekt hoeft te worden....

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:30

Stephsi1991 schreef:
"puur luzerne", bedoel je als je dat alleen maar voert? Want hij krijgt overdag ruwvoer, 's nachts ook z'n ruif vol met ruwvoer.. ochtend en avond sportbrok beetje.. dus dit zal zijn om er bij te voeren, om hem wat aan te dikken is de bedoeling.


Zo ver had ik er eigenlijk nog niet over nagedacht. Zou kunnen dat samen met het hooi dat die verhouding alweer goed komt, maar ik heb mij er niet genoeg in verdiept om daar wat zinnigs over te zeggen :) (ik bedoelde luzerne dat zo uit de zak komt waar verder niets aan toegevoegd is om die kalium fosfor verhouding te compenseren).

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:31

Het is een volbloed, en nog jong. Ten eerste horen volbloeden erg rank te zijn, ranker dan warmbloeden. En hij is nog in de groei. Dus best kans dat hij met in een groeispurt zit en later meer gaat uitzwaren.

Dat hij langzaam bijkomt nu betekent eigenlijk dat je heel goed bezig bent!

Je zou kunnen kijken of je genoeg ruwvoer geeft, anders aanvullen met het wat eiwitrijke luzerne. Somt is een scheut olie of omega 369 hulpvol voor wat meer vet op het lijf.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:40

Ik zou eerst wat dingen proberen uit te sluiten que gezondheid. Je kan ook teveel voeren dan komen ze ook niet aan of nemen ze het niet op. Waarom staat je paard op sportbrok en hoeveel? Ik neem aan dat deze nog niet intensief getraind wordt? Wat is onbeperkt ruwvoer en wat voor ruwvoer? Daar valt meestal de meeste winst in te behalen. Heeft je paard goede mest? Ribben zie je ook als ze flink groeien. Het is niet alleen een kwestie van voeren maar kijken naar het paard.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:54

Kelly_ann schreef:
Het is een volbloed, en nog jong. Ten eerste horen volbloeden erg rank te zijn, ranker dan warmbloeden. En hij is nog in de groei. Dus best kans dat hij met in een groeispurt zit en later meer gaat uitzwaren.

Dat hij langzaam bijkomt nu betekent eigenlijk dat je heel goed bezig bent!

Je zou kunnen kijken of je genoeg ruwvoer geeft, anders aanvullen met het wat eiwitrijke luzerne. Somt is een scheut olie of omega 369 hulpvol voor wat meer vet op het lijf.


Dit! Die van ons was ook 3,5 en ook wat schraal. Kwam ook wat ziekjes bij ons door een virusje. We geven hem helemaal niet zoveel krachtvoer, wel onbeperkt ruwvoer. 300 gram muesli/vitaminebrok met magnesium en wat lijnzaadolie krijgt hij op dagelijks basis naast dus onbeperkt kauwspul.
In t begin kreeg hij zoveel krachtvoer (met veel zetmeel wat ook echt averechts werkte) dat hij zijn stal uit vloog… dat was echt niet hoe we het moesten aanpakken.

En na een maand of twee ging het opeens heel snel, toen hij veel buiten kwam en gewoon rust had.
Je ziet nog steeds wel ribben (of dat ooit weg gaat zonder dat ik hem te dik maak? Geen idee) maar hij is super op gewicht.

Kijk naar zijn hals, billen en bovenlijn en let niet alleen op vet maar ook bespiering. Geef tijd om tot rust te komen want dan komt zo’n paard ook veel beter in conditie.
Die van ons heeft ook rond juni/juli vrijwel alleen maar op de wei gestaan en is heerlijk bijgetrokken. En het wordt nu echt een tank (sommigen noemen hem een quarter :') ).
Kuil kreeg hij eerst maar hier reageerde zijn buik niet helemaal lekker op. Dus nu krijgt hij fijn, droog hooi.

Wij hebben wel een psyllium en probiotica kuurtje gegeven om zijn maagdarmstelsel wat rust te geven. Die is namelijk erg van slag geweest en dat werkt natuurlijk niet mee. Wellicht een handige tip.

Nu geven wij hem na training wat extra slobber met biotine en lijnzaadolie omdat hij wat meer in het werk komt, maar onberoerkt ruwvoer en een paar handjes grasbok (echt om aan te zetten dus) was voldoende. Groeien doen ze vanzelf zolang ze niet tekort komen.

Nu:
Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar:
Afbeelding

Het is dus niet alleen vet wat er op is gekomen, maar spanning en ongemak die is verdwenen.
Overigens is hij ook van 1.64 naar 1.67 gegroeid. Dus echt wel heel veel veranderd.

Miss_Mii21

Berichten: 509
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 16:37

RianneH schreef:
Welke slobber? Hoeveel olie? En constant psylliumvezels? Hoeveel kg is de fiberbeet? Hoeveel kg is 2x sportbroek? Wat voor werk doet het paard? Goed ontwormd en de tanden nagekeken? Deken? Hoeveel uur in de paddock? :)


Pavo slobber maken we nu op, gaan daarna over op Vitalbix slobber (pavo te veel suikers). Olie ruime scheut. Psyllium nu constant omdat hij zand hapt in de paddock met het gras wat hij daar eet.

Fiberbeet is halve/driekwart emmer (+ kwart slobber). Maar kunnen we maar 1x per dag geven. Hier willen we vanaf omdat 7 dagen per week niet haalbaar is om dit zelf te geven, de stal geeft alleen brok in een bakje, die gaan geen slobber/fiber weken voor ons.

Sportbrok is denk ik max 250 gram 2x per dag. Wil niet meer, want ik wil geen heet paard van die brok.

Verder ruwvoer in de stal en in de paddock, niet onbeperkt maar hij staat niet zonder heb ik het idee.

Momenteel wordt hij 2x per week intensief getraind, goed halfuur longeren (moe maken) en dan halfuur rijden. We galopperen geen kilometers, het is vooral nog buigen, figuren rijden. Dus niet lichamelijk heel zwaar. Geen parcour springen oid. Vooral nog aan de longe.

Hij is ontwormd recent, 2x mestonderzoek laatste maanden laten doen dat was goed. Tandarts komt volgend weekend maar zie geen proppen.

Miss_Mii21

Berichten: 509
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 16:39

sorbetje schreef:
Ik zou eerst wat dingen proberen uit te sluiten que gezondheid. Je kan ook teveel voeren dan komen ze ook niet aan of nemen ze het niet op. Waarom staat je paard op sportbrok en hoeveel? Ik neem aan dat deze nog niet intensief getraind wordt? Wat is onbeperkt ruwvoer en wat voor ruwvoer? Daar valt meestal de meeste winst in te behalen. Heeft je paard goede mest? Ribben zie je ook als ze flink groeien. Het is niet alleen een kwestie van voeren maar kijken naar het paard.


Hij is recent ontwormd, 2x mestonderzoek gedaan kwam niks uit. Ontwormen werd door mijn dierenarts preventief geadviseerd in najaar.
Sportbrok is de brok die door de stal gegeven wordt, basis sportbrok van Hartog. Voor nu geloof ik halve schep in ochtend, halve schep in avond.

Onbeperkt ruwvoer is het niet, maar hij staat nooit zonder dus hij kan wel de hele dag eten. Mest is ok wat ik zo zie. Hij is in 3 maanden wel paar centimeter gegroeid, dus hij is zeker nog wel in de groei. Denk niet dat er nu nog veel bij komt....

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:38

Het is allemaal vooral weinig suiker, weinig, zetmeel, weinig alles.
Het metabolisme van een volbloed is echt wel anders dan het gemiddeld rijpaard.
Ze kunnen dan ook heel snel afvallen is mijn ervaring. Het ene moment denk je, ja ziet er netjes uit en de dag er na denk je, jeetje hij/zij wordt weer strak.

Ik heb ze hier allemaal op een musli staan met veel eiwit en vet. Daarnaast de vitamine/mineral korrel van equilinn. Dit zodat ze ook optimaal hun voedingsstoffen op kunnen nemen en zeker daarin geen te kort hebben.
Afbeelding
Die van mij is nu eerder te dik, maar vind ik niet zo erg want hij is ook zo weer aan de strakke kant.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:44


annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:13

Stephsi1991 schreef:
Alleen in het weideseizoen is de weide open. Dus dat zal dan richting voorjaar weer worden denk ik. Dus wellicht dat hij daar dan wat van opknapt. Maar tot die tijd... we hebben d winter voor de boeg....


Ah jammer dat dat niet kan! Hier lopen ze het hele jaar door in de wei, dat scheelt een hoop.
Succes met je paardje!

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:47

Priores is wonder spul.. maar wel weken kunnen jullie ook klaar zetten voor volgende voerbeurten ( zeker in de de winter durf ik rustig voor 2 dagen te maken wel dan je emmer tussen door even uitborstelen) anders olie en hoger in eiwit ( subli atleet/ soja / hiaglo)

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:54

snorkel1986 schreef:
Priores is wonder spul.. maar wel weken kunnen jullie ook klaar zetten voor volgende voerbeurten ( zeker in de de winter durf ik rustig voor 2 dagen te maken wel dan je emmer tussen door even uitborstelen) anders olie en hoger in eiwit ( subli atleet/ soja / hiaglo)


Hier zou ik echt mee uitkijken. Ken een aantal paarden die koliek ervan gekregen hebben. Wij dachten er toen ook goed aan te doen. Minimaal 3-4 uur weken, nou dan kan 20 uur ook geen probleem zijn. Maar helaas was niets minder waar. Dus kijk er aub mee uit.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:04

ja maar wat was de reden van de koliek dan?
was het niet goed geweekt of had het te lang gestaan?

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Re: Paard op gewicht laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:09

Ellepel, het had te lang gestaan.
We hadden savonds gemaakt om het de volgende middag te geven. (Niemand was thuis om het tussendoor vers aan te maken zodat het 4 uurtjes kon weken). Dus beetje uit nood geboren, maar wel veel spijt van gehad.
En als het nou maar 1 was de er last van zou hebben, maar alle 5 hadden ze koliek of koliek verschijnselen. Dus dat was alle hens aan dek rondjes lopen, wel gezellig om te kletsen, maar super sneu en balen voor de paarden!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:17

Vezels vezels vezels… ga voor grasbrok, luzernebrok, fibre nuggets als je dit kan weken, goed ruwvoer (maar dat was al onbeperkt las ik). Voeg bij iedere portie krachtvoer een schep luzerne toe. Bijkomen duurt lang, net zoals afvallen… verkijk je ook niet op gewicht, veel paarden zijn te dik. Daardoor denken we al snel ‘oh nee mijn paard is te dun’ terwijl ze eigenlijk in goede conditie zijn. Zeker bij een jonge zijn er ook nog weinig spieren om het lijf op te vullen. Ik denk in ieder geval dat de dingen die ik noemde haalbaar zijn voor de stal om aan je paard te geven. Het is inderdaad moeilijk om je paard te laten bijkomen en tegelijk rekening te houden met wat kan en wat niet. Succes!