Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard op gewicht laten komen

 
Profiel   

savonds gemaakt voor de volgende middag?
was het toen erg warm dan?
wat sneu dat dat gebeurd is,snap dat je dan even waarschuwt.

ik maak het zelf ook altijd de dag van te voren en dan staat het dus ook 24 uur.
nu vanmiddag om vier uur twee emmers klaar gemaakt die er morgen rond dezelfde tijd gevoerd worden
maar wel altijd afgedekt, en ik maak het met wat minder water
bij ons krijgen meerdere paarden het,gelukkig nog geen buikpijn van gehad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:19 



 
Profiel   

Toktokmiauw schreef
Ellepel, het had te lang gestaan.
We hadden savonds gemaakt om het de volgende middag te geven. (Niemand was thuis om het tussendoor vers aan te maken zodat het 4 uurtjes kon weken). Dus beetje uit nood geboren, maar wel veel spijt van gehad.
En als het nou maar 1 was de er last van zou hebben, maar alle 5 hadden ze koliek of koliek verschijnselen. Dus dat was alle hens aan dek rondjes lopen, wel gezellig om te kletsen, maar super sneu en balen voor de paarden!

Heb er ook bij staan in de winter dat zijn temp overdag max 10 graden anders geloof ik het wel dat het zuur word.doen we hier ook al jaren Let wel op schoon koud water en ook je emmer schoon ( maakje het met warm water blijft echt lang de warmte in zitten dus dan snel zuur)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 22:41 



 
Profiel   

Ik ben ook niet van de slobbers, kauwen en speekselen is het begin van de vertering en speeksel neutraliseerd maagzuur. Ik heb een oudje over genomen, mager en nu gewoon op onbeperkt hooi (wiesen fasern in haar geval). Daarbij krijgt ze kruiden die haar systeem ondersteunen weer gezond te worden, ik wil daar via pb verder op in gaan. ik heb haar nu een maand (18-9 gekomen):

[ img ]
26 okt

[ img ]
6 okt

[ img ]
13 okt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 23:17 



 
Profiel   

Ik voer zelf
Seniores priores. Deze zou je eventueel de avond van te voren al kunnen klaar maken voor de ochtend.

Hartog grasbrok
Hartog complete care senior lucerne

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 23:38 



 
Profiel   

Grasbrok is inderdaad een hele goede. Die hebben wij ook gebruikt. Nog steeds echt geen kg’s per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 09:39 



 
Profiel   

Een volbloed hoort vaak gewoon zichtbare ribben te hebben. Die van mij is op het moment een tikje te zwaar en kan je ook nog wel ribben zien, zeker in een bochtje kan je ze allemaal makkelijk zien dwars door de wintervacht heen. Er zit nou eenmaal een flink hart en longen in wat plek inneemt binnen de ribben.

Maar ze heeft wel duidelijk een vetlaagje op de schouders en billen, al zal ze ook door aanleg nooit een hartjes kont krijgen.

Mijn tip is dus om niet op de ribben blind te staren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 10:26 



 
Profiel   

Stephsi1991 schreef
Pavo slobber maken we nu op, gaan daarna over op Vitalbix slobber (pavo te veel suikers). Olie ruime scheut. Psyllium nu constant omdat hij zand hapt in de paddock met het gras wat hij daar eet.

Wat is te veel suikers? Hoeveel krijgt je paard afgewogen droog? In hooi/voor droog zitten ook suikers, als je paard maar weinig slobber krijgt is dat in verhouding geen punt. Maar de vitalbix zit inderdaad extreem laag in zetmeel vooral dus als je het wil uitsluiten een goede optie.

Meten is weten, wat is een ruime scheut? Mijn oudje krijgt 150-200ml lijnzaadolie per dag en doet het daar goed op. Olie an sich is een goede bron voor vetten, maar soms moet je even zoeken naar de juiste hoeveelheid en type.

Hoeveel psyllium? Als je enkele psyllium topics leest moet je echt een kuur geven van flink wat gram om effect te merken. Maar constant geven kan de werking verminderen.

Citaat
Fiberbeet is halve/driekwart emmer (+ kwart slobber). Maar kunnen we maar 1x per dag geven. Hier willen we vanaf omdat 7 dagen per week niet haalbaar is om dit zelf te geven, de stal geeft alleen brok in een bakje, die gaan geen slobber/fiber weken voor ons.

En die emmer, dat is nadat het gewerkt heeft? Dus hoeveel gram droog per dag?

Citaat
Sportbrok is denk ik max 250 gram 2x per dag. Wil niet meer, want ik wil geen heet paard van die brok.

Die zou ik vervangen voor een goede vitaminekorrel en dan iets meer voeren dan wat aangeraden wordt. Je paard is in de groei dus heeft al die bouwstenen wel nodig.

Citaat
Verder ruwvoer in de stal en in de paddock, niet onbeperkt maar hij staat niet zonder heb ik het idee.

Fijn! Dat is de basis.

Citaat
Momenteel wordt hij 2x per week intensief getraind, goed halfuur longeren (moe maken) en dan halfuur rijden. We galopperen geen kilometers, het is vooral nog buigen, figuren rijden. Dus niet lichamelijk heel zwaar. Geen parcour springen oid. Vooral nog aan de longe.

Goed ook om hier bewust over na te denken. Je paard moet ook tijd krijgen massa op te bouwen. Een half uur longeren om moe te maken is miz geen gedegen training, liever 4x een kwartier bewust werken (en dat hoeft ook geen galop te zijn) dan 2x eigenlijk over zijn kunnen heen. Vooral belangrijk met betrekking tot spieropbouw, en dat heeft ook direct invloed op zijn massa.

Citaat
Hij is ontwormd recent, 2x mestonderzoek laatste maanden laten doen dat was goed. Tandarts komt volgend weekend maar zie geen proppen.

Top!

Wat van belang is is dat je dus iets wilt voeren wat ‘makkelijk’ voert en niet geweekt hoeft te worden.

De basis is er, je voert veel ruwvoer. Dat moet je eigenlijk aanvullen met een brok of korrel of poeder om je paard de bouwstenen te geven die hij nodig heeft massa te maken. Ik ben altijd heel tevreden geweest over Marshall Force maar er zijn een hele hoop andere.

Dan is het vind ik zelf prettig om een bron van eiwitten bij te voeren. Meestal is dat lucerne, je hebt gras en brok. Luzernegras vinden sommige paarden te scherp, anderen gaan ervan keuken, dus een alternatief is dan grasmix of grasbrok wat je ook niet hoeft te weken. Zo hebben vele merken wel iets in deze range in hun assortiment.
Andere eiwit bronnen zijn Pavo InShape, wat ik een fijne muesli vond en met veel smaak werd gegeten hier, en laag in suikers ;)
Maar ook sojaschroot of erwtenpoeder, al zou ik die beide eerder mixen met een slobber.

Van belang voor opname is speekselvorming en dat behaal je door meer ruwvoer toe te voegen aan het voer moment.
Zou het mijn paard zijn dan zou ik gaan voor een goede vitaminekorrel wat hoger ingesteld op een flinke bodem grasmix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 12:56 



 
Profiel   

Pavo slobber voegt niets toe aan het bijkomen van een paard. Ik zie dit meer als een lekkernij. Je moet een slobber zoals seniores priores of een grasbrok voeren omdat dit 'vervangers' zijn van ruwvoer. Dit zet naar mijn idee veel meer aan in gewicht en is laag in suiker. Lucerne helpt hier ook bij. Je moet goed naar ruwe celstof etc kijken bij de productspecificaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 13:34 



 
Profiel   

Stephsi1991 schreef
Momenteel wordt hij 2x per week intensief getraind, goed halfuur longeren (moe maken) en dan halfuur rijden. We galopperen geen kilometers, het is vooral nog buigen, figuren rijden. Dus niet lichamelijk heel zwaar. Geen parcour springen oid. Vooral nog aan de longe.

Ik vind dit heel heftig werk voor een driejarige. Naast dat je binnenkort waarschijnlijk 2 uur nodig hebt om hem moe te krijgen, is zo lang op een volte lopen erg belastend voor pezen, banden en gewrichten

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 14:06 



 
Profiel   

Als je niet wil weken zou ik gaan voor luzernebrok. Goed in eiwit en dat zet zeker aan op de spieren. Ik gebruik het hier veel als paarden binnen komen en wat aan moeten komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 14:19 



 
Profiel   

__Suzanne__ schreef
Stephsi1991 schreef
Momenteel wordt hij 2x per week intensief getraind, goed halfuur longeren (moe maken) en dan halfuur rijden. We galopperen geen kilometers, het is vooral nog buigen, figuren rijden. Dus niet lichamelijk heel zwaar. Geen parcour springen oid. Vooral nog aan de longe.

Ik vind dit heel heftig werk voor een driejarige. Naast dat je binnenkort waarschijnlijk 2 uur nodig hebt om hem moe te krijgen, is zo lang op een volte lopen erg belastend voor pezen, banden en gewrichten


Er is hier een instructrice bij betrokken.

Het is een volbloed met veel energie, longeren is 1x om hem beter aan de stem te krijgen en 1x op spiertraining en ontspanning (dus wel aten hem niet lukraak een halfuur keihard rondrennen) Hij is eind februari 4. We doen niet "zomaar" wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:50 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Als je niet wil weken zou ik gaan voor luzernebrok. Goed in eiwit en dat zet zeker aan op de spieren. Ik gebruik het hier veel als paarden binnen komen en wat aan moeten komen


Bij bv zemelen en luzerne (wat we nu aan het bijvoeren zijn, hij krijgt één handje in de ochtend, één in de avond - advies leverancier om mee te beginnen) lees je dat je op moet passen met een scheve fosfor verhouding.
Misschien moeten we dat wat op gaan voeren... en wat je hier ook al leest tussen de regels door, misschien moeten we er ook niet zooo hard aan trekken.

Hij verhuist binnenkort naar een andere stal, als hij daar wat gesetteld is wordt het misschien ook wat beter. Het ruwvoer zal wellicht beter van kwaliteit zijn. Dat kan ook al heel veel doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:52 



 
Profiel   

Stephsi1991 schreef
__Suzanne__ schreef
Ik vind dit heel heftig werk voor een driejarige. Naast dat je binnenkort waarschijnlijk 2 uur nodig hebt om hem moe te krijgen, is zo lang op een volte lopen erg belastend voor pezen, banden en gewrichten


Er is hier een instructrice bij betrokken.

Het is een volbloed met veel energie, longeren is 1x om hem beter aan de stem te krijgen en 1x op spiertraining en ontspanning (dus wel aten hem niet lukraak een halfuur keihard rondrennen) Hij is eind februari 4. We doen niet "zomaar" wat.
dat is iets anders dan je eerst zei, je zei dat hij moe gemaakt wordt aan de longe voor je er op kunt, maar ook voor een vierjarige vind ik dit hele heftige training, juist omdat het op een volte is. Een uur is echt heel lang en belastend, ook voor een volwassen paard, en dit is nog een kleuter.

Dat het een volbloed is doet er niet toe, die heeft net zo goed pezen, botten en gewrichten waar op een volte erg veel belasting op komt, zeker op hoog tempo. Maar jouw paard, jouw keuze, je hebt een weerwoord op bijna elk advies, ik wens je veel succes en plezier met hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 14:17 



 
Profiel   

Stephsi1991 schreef
SuperZodiaX schreef
Als je niet wil weken zou ik gaan voor luzernebrok. Goed in eiwit en dat zet zeker aan op de spieren. Ik gebruik het hier veel als paarden binnen komen en wat aan moeten komen


Bij bv zemelen en luzerne (wat we nu aan het bijvoeren zijn, hij krijgt één handje in de ochtend, één in de avond - advies leverancier om mee te beginnen) lees je dat je op moet passen met een scheve fosfor verhouding.
Misschien moeten we dat wat op gaan voeren... en wat je hier ook al leest tussen de regels door, misschien moeten we er ook niet zooo hard aan trekken.

Hij verhuist binnenkort naar een andere stal, als hij daar wat gesetteld is wordt het misschien ook wat beter. Het ruwvoer zal wellicht beter van kwaliteit zijn. Dat kan ook al heel veel doen...


Die scheve verhouding gaat pas spelen als je meerdere kilo's per dag gaat voeren, een handje doet niet veel haha. Je moet echt wel richting een kilo per dag gaan wil het aanzetten :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 15:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen