Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Diastasen voortanden, en nu?

 
Profiel   

Hoi,

Mijn 20 jarige merrie heeft 2 diastasen tussen haar voortanden/snijtanden.
Het tandvlees is geïrriteerd op 1 plek en ook wat verdikt.
Vanuit mijn TA moest ik 2 weken iedere dag flossen.
Inmiddels ruim 3 weken bezig(TA op vakantie) en geen verbetering.
De ontsteking is wat minder als ik op de geur af ga maar vandaag begon haar tandvlees flink te bloeden.
Ze staat op (lang) gras, langstengelig voordroog en brok met lucerne.
Volgens mijn TA kan het tandvlees weer de ruimte opvullen of kan ze het tijdelijk opvullen met rubber.
Veel collega paardenhouders hoor ik zeggen: niet aankomen zolang het bij de voortanden zit en niet tussen de kiezen.
Ik contacteer volgende week mijn TA weer als ze terug is van vakantie maar hoor graag andere ervaringen.
Ze eet er overigens geen hap minder om en toont geen pijn, alleen het tandvlees is op de verdikte plek wat gevoelig.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:21 



 
Profiel   

Eén van de merries hier heeft een open diastase tussen haar kiezen. Al heel veel jaren.
Geen ontsteking van het tandvlees tot nu toe.
De TA zegt hier ook niet aankomen zolang ze geen ongemak ervan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:26 



 
Profiel   

Ja, dit hoort wel een beetje bij het ouder wordende paard.
Mijn oude ruin kreeg dit ook ongeveer op die leeftijd. Ook alleen de snijtanden, gelukkig niet tussen de kiezen. Die is er 31 jaar oud mee geworden, dus tot zover niet teveel zorgen maken.

Dat bloeden van het tandvlees is niet zo erg, als er ontsteking zit komt dan de troep eruit. Even goed spoelen (tuinslang in de mond met een zacht straaltje).

Ik haalde regelmatig (paar x per week) de troep tussen de tanden weg en dan even spoelen. Voor het schoonmaken heb ik bij de dierenarts een lange pincet besteld waarmee ik makkelijk zo'n pluk rommel kon vastpakken en dan eruit trekken.

Het weer opvullen met tandvlees heb ik niet zien gebeuren. Wel dat op gegeven moment de diastasen zo groot worden dat er minder troep in blijft hangen.
Als het paard verder nog goed eet en op gewicht is zou ik niet gaan rommelen met opvullen met rubber ofzo. Mijn dierenarts en tandarts hebben het daar ook nooit over gehad. Maar misschien is dat ook wel nieuwe techniek.

En ja, op gegeven moment gaan er tanden afbreken en uitvallen. Die van mij was circa 25-27 jaar oud toen dat begon.

Let wel op met gras, die van mij kreeg daarvan echt een hele bal om zijn tanden heen. Met hooi had hij daar veel minder last van.

Ik deed altijd latex handschoenen aan, die lucht trekt enorm in je huid %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:26 



 
Profiel   

Even spoelen met een spuitje zonder naald met chloorhexidine (apotheek of drogist).

Opvullen is een techniek die imo niet zo zinvol is aangezien de kiezen en tanden een paar mm per jaar 'groeien' en er dus weer een gat ontstaat bij het tandvlees waar je nog slechter bij kunt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 07:01 



 
Profiel   

Ik zou je eens inlezen in EOTRH.
Eventueel overwegen om een rontgenfoto te maken.

Terugtrekkend tandvlees en zwelling van het tandvlees boven de tanden, zijn beiden passende symptomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:49 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Ik zou je eens inlezen in EOTRH.
Eventueel overwegen om een rontgenfoto te maken.

Terugtrekkend tandvlees en zwelling van het tandvlees boven de tanden, zijn beiden passende symptomen.

Dank voor de tip! Het tandvlees is niet meer gezwollen nu de ontsteking aan het afnemen is, het bloeden is ook gestopt.
Ik contacteer deze week de tandarts opnieuw om te kijken waar we goed aan doen.
Ze heeft geen enkele moeite met grazen en bijvoorbeeld wortels afbijten, het lijkt haar geen pijn te doen gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 08:52 



 
Profiel   

Het hoort een beetje bij de leeftijd, goed schoonhouden zodat het verder geen problemen oplevert.
Paard nu elke 6 maanden even bij de tandarts aanbieden om het goed onder controle te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:41 



 
Profiel   

Even een update, vandaag heb ik een second opinion bij de kliniek gehad.
Haar gebit waarbij, bij de laatste 2 controles, niks mis was bleek toch iets minder mooi te zijn.
Ik heb foto's laten maken en gelukkig is er geen sprake van Eotrh. Dat was een grote opluchting!
O.a haar voortanden (boven en onder) waren te lang waardoor de diastasen zich niet konden verbeteren(teveel druk).
Het gebit was niet uitgebalanceerd, ongelijk, te lange kiezen, diastasen, kleine haken en de beweeglijkheid vd kaak minimaal.
Ze zijn ruim een uur bezig geweest, over 6 maanden als ze bevallen is hebben we nog een afspraak.
Dan "zijn we er weer" en kunnen we weer naar 1x per jaar.

Ik ben enorm geschrokken en vooral boos dat dit door mijn eigen tandarts zo (niet) is opgepakt. Tegelijkertijd ook opgelucht dat ze nu goed behandeld is en eigenlijk nog een heel goed gebit heeft voor haar leeftijd.
Ze staat de komende dagen preventief op pijnstillers om wel lekker te blijven eten, uiteraard heeft ze even een paar dagen vrij van trainen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:25 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik zag dat deze reacties al wat langer geleden zijn.

Maar ik heb een paardje met hetzelfde probleem. Diastase tussen zijn voortanden.
Zijn gebit laat ik elk jaar netjes controleren.

Nu krijg ik niet veel hoogte van dit probleem…

Ik haal elke dag alles er tussen uit maar toch hoop het tandvlees zich op. Het ziet rood maar bloed niet. Vorige week heeft de dierenarts er nog naar gekeken maar die maakte er niets van en zei me dit schoon te houden.
Ik heb ze al een aantal keer laten opvullen maar dit is echt van heel korte duur ( lees max 3 weken :-))
Eten gaat vlot en hij geeft geen teken van pijn.

Hebben jullie misschien nuttige tips die je zelf toepaste?

Alvast bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 13:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen