Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zeer ernstige diastases?

 
Profiel   

Ze dekken elkaar weer eens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 17:23 



 

https://www.knmvd.nl/dossier/klachtenregeling/

nogmaals vragen en anders melden dat je naar de knmvd gaat

Voor vragen over dit onderwerp kun je contact opnemen met Sandra Sparenburg, jurist,
via s.sparenburg@knmvd.nl 030-634 8966.

doen want anders komen ze altijd weg en komen er nog meer gedupeerde en dat mag niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 17:50 



 
Profiel   

wat vervelend allemaal. vooral ook voor het paard.

Heb jij de aankoopkeuring geregeld en betaald? of hebben de verkopers dat gedaan?
Jij bent afgegaan op een verkeerd positief aankoopadvies, dus het lijkt mij dat je de dierenarts hierop moet kunnen aanspreken.

Veel succes/sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 18:07 



 
Profiel   

Een paard kan in principe leven op enkel geweekte fiber nuggets en fiber beet. (Onze IJslander heeft een versleten gebit). Dat is al fijngemalen en zal minder snel blijven steken in holtes.

Wel een dure grap....

Voor een aankoopskeuring wordt vaak niet in de mond gekeken of slechts vluchtig. Helaas....
Een vriendin van me kocht een 21 jarige pony, dacht ze. De keurend dierenarts had vluchtig gekeken en had wel iets van een golf gebit gezien. Ik heb haar daarna behandeld maar dat was geen golf gebit dat waren restjes kiezen in een compleet versleten gebit. Dat beest was minstens 28+. Zat ook geen paspoort bij alleen een vaccinatie boekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 18:17 



 
Profiel   

De verkopers hebben idd het paard laten keuren en dit ook betaald.
Mijn paard stond afgelopen weken bij de kliniek waar ik haar gisteren op heb gehaald.
Heb hals over kop een weitje kunnen regelen waar ze nu staat.
Het was absoluut geen optie om haar terug te halen naar mijn huidige stal, hier stond ze 20 uur per dag op stal en 4 uurtjes buiten in de paddock, op stal kreeg ze kuil en in de paddock niks.
Ik heb haar nu dag en nacht buiten gelaten, omdat ik niet zo goed weet of ik haar hooi kon geven,maar het is de bedoeling dat ze straks snachts op stal staat en overdag op het gras.
Er is ook een kies uitgevallen ineens, denk verrot gezien de geur die er af kwam.
Vanmiddag komt er een derde tandarts/dierenarts voor een eind oordeel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 07:09 



 
Profiel   

Misschien kan ze op stal wel ander ruwvoer eten, bijvoorbeeld compactgras of grasmix. Heel veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 07:44 



 
Profiel   

De dierenarts/tandarts is inmiddels geweest voor een second opinion.
Zij constateerde 4 diastases ipv 8.
De kies die eruit gevallen is, was de kies met de ontsteking.
Doordat deze er nu uit is, is de ruimte natuurlijk groter waardoor het voer er gemakkelijk tussen uit kan vallen, dus dat is positief.
Ze vertelde dat het gebit 80% is ipv 100%.
De vorige tandarts vertelde dat het niet slechter kon dan dit.
Twee heel verschillende meningen dus.
Ze staat nu overdag op de wei en savonds op stal.
Ze mag hooi hebben en pavo prioris als bijvoeding.
Heb haar gister om 23.00 uur 1 plak hooi gegeven in stal, daar was vanochtend nog niet alles van op.
Sochtends krijgt ze 1 emmer prioris. ( 1 schep )
Zou dit voldoende zijn? Of moet ze meer prioris hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 10:26 



 
Profiel   

Ik zou geweekte wiesencobs of fiber nuggets bij geven als ze zo lang over haar hooi doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 10:31 



 
Profiel   

Hoeveel prioris geef je? Wiesen fasern is een ruwvoer vervanger, misschien is dat wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 10:42 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Hoeveel prioris geef je? Wiesen fasern is een ruwvoer vervanger, misschien is dat wat?

Ik geef nu 1 schep prioris slobber in de ochtend, savonds een plak hooi in de stal en dan ben ik aan het overwegen om nog een schep normale slobber savonds te geven
Overdag staat ze op de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 12:24 



 
Profiel   

Ik zou normale slobber overslaan, in de priores zit meer. En ik denk ook dat je de hoeveelheid ruwvoer kan verwaarlozen, dus dat je echt maximaal moet voeden met een complete slobber. Die van masters senior is ook een hele fijne. De wiesencobs ken ik verder niet, maar klinkt ook fijn. 1 plak hooi is echt veel te weinig namelijk en in het gras zit ook niet echt voeding meer. Ligt ook een beetje hoe groot/zwaar je pony is.
Je kunt van de seniores priores 1 kilo ongeweekt gewogen voeren per 100 kilo paard. Ik denk dat 1 schep minder weegt dan 1 kilo, maar dit kun je natuurlijk even wegen. Ik zou kijken hoeveel je paard weegt. Daarop de hoeveelheid priores bepalen en dat dan verdelen over 2 voerbeurten.
Dus stel je pony weegt 400 kilo, dan geef je 2 kilo (+6 liter water) per keer 2x per dag. Kies je ander voer, dan zou ik op de verpakking kijken wat de aanbevolen hoeveelheid is en dan uitrekenen hoeveel je moet geven. En verder voer ik op zicht, valt je pony af moet hij meer, wordt hij te dik haal je er wat af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 13:38 



 
Profiel   

MirandaMalik schreef
Roos Stoop is een tandarts die vaak nog veel kan betekenen.
Die zou je kunnen contacteren, als iemand er nog wat mee kan is zij het wel!


Wat een rotsituatie TS. Net als @mirandamalik kan ik je Roos Stoop aanraden. Helemaal met haar eens met dat als er iemand is die jouw pony kan helpen, zij het wel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 13:42 



 
Profiel   

Ik schep prioris is te weinig. Kijk even op de site naar het voedingsadvies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 13:57 



 
Profiel   

Roos Stoop is een hele goede en kundige tandarts. Wel is de prijs daardoor wat hoger , maar ik betaal liever meer voor een goede erkende tandarts dan dat ik iemand laat komen die meer schade aanricht dan goed doet. Tandarts is namelijk een vrij beroep dus kies goed uit wie je je paard laat behandelen.

Maar Roos is echt een topper! Ik wil in ieder geval zolang het kan geen andere tandarts meer. Ze is ontzettend geduldig en neemt ruim de tijd voor haar werk. Ook is ze heel goed met bange / angstige paarden en neemt ze uitgebreid de tijd om je alles uit te leggen. Ik voel mij altijd heel betrokken bij de behandelingen die ze geeft.

Ik heb verder geen verstand van het probleem wat je hebt met je paard... Veel succes in ieder geval en hopelijk komt het weer helemaal goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:02 



 
Profiel   

Myrkvi schreef
De dierenarts/tandarts is inmiddels geweest voor een second opinion.
Zij constateerde 4 diastases ipv 8.
De kies die eruit gevallen is, was de kies met de ontsteking.
Doordat deze er nu uit is, is de ruimte natuurlijk groter waardoor het voer er gemakkelijk tussen uit kan vallen, dus dat is positief.
Ze vertelde dat het gebit 80% is ipv 100%.
De vorige tandarts vertelde dat het niet slechter kon dan dit.
Twee heel verschillende meningen dus.


Het is natuurlijk puur een gok op basis van wat je schrijft, maar ik durf hier eigenlijk uit concluderen dat het wel meevalt met de mond van je paard?
1. Keurende dierenarts merkt de diastasen op, maar geeft daar geen grote gevolgen aan en zeker geen negatief aankoopadvies.
2. Tandarts 2 schetst een desastreus beeld van een paardenmond waar niets meer aan te doen valt. Dit zwart op wit in een rapport aan jou geven doet die echter niet/moeilijk over.
3. Tandarts 3 merkt op dat het inderdaad geen perfecte mond is, maar dat het maar 20% slechter is dan perfect.

Bij welke vakmens had jij zelf het beste gevoel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:29 



 
Profiel   

Gini schreef
Myrkvi schreef
De dierenarts/tandarts is inmiddels geweest voor een second opinion.
Zij constateerde 4 diastases ipv 8.
De kies die eruit gevallen is, was de kies met de ontsteking.
Doordat deze er nu uit is, is de ruimte natuurlijk groter waardoor het voer er gemakkelijk tussen uit kan vallen, dus dat is positief.
Ze vertelde dat het gebit 80% is ipv 100%.
De vorige tandarts vertelde dat het niet slechter kon dan dit.
Twee heel verschillende meningen dus.


Het is natuurlijk puur een gok op basis van wat je schrijft, maar ik durf hier eigenlijk uit concluderen dat het wel meevalt met de mond van je paard?
1. Keurende dierenarts merkt de diastasen op, maar geeft daar geen grote gevolgen aan en zeker geen negatief aankoopadvies.
2. Tandarts 2 schetst een desastreus beeld van een paardenmond waar niets meer aan te doen valt. Dit zwart op wit in een rapport aan jou geven doet die echter niet/moeilijk over.
3. Tandarts 3 merkt op dat het inderdaad geen perfecte mond is, maar dat het maar 20% slechter is dan perfect.

Bij welke vakmens had jij zelf het beste gevoel?

Juiste vraag is eerder, waarom besloot TS onderzoek te doen naar gebit? Rijtechnische/gedrags problemen, afvallen?
Hoe erg de DA/TA het inschat en hoeveel last het paard er van heeft kan nogal wat verschil tussen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:41 



 
Profiel   

Dat was omwille van slecht eten, niet willen lopen onder zadel, bijten bij het aansingelen,...
Het paard had op dat moment ook bloedwormen en een ontstoken bekkie, dus dat het paard zich ongemakkelijk voelde, is zeker een waarheid. Maar wanneer het dus enkel zaak is van achterstallig onderhoud wegwerken en dan -zoals bij ieder paard- goed blijven checken, dan is het nog relatief simpel opgelost. Dat zou dan een hele andere prognose zijn dan 'tja, hier is niks meer aan te doen, probeer het nog zo goed mogelijk te krijgen, maar waarschijnlijk wordt het inslapen.'

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 14:47 



 
Profiel   

Bij mijn (toen heel jonge paard) heeft Ellen van Leeuwen van dierenkliniek Nijkerk Wellensiek het verschil gemaakt.

Nu geen diastases meer en een perfect gebit.

Je hebt twee wel hele verschillende meningen te horen gekregen. Geef niet zomaar op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 15:36 



 
Profiel   

Gini schreef
Dat was omwille van slecht eten, niet willen lopen onder zadel, bijten bij het aansingelen,...
Het paard had op dat moment ook bloedwormen en een ontstoken bekkie, dus dat het paard zich ongemakkelijk voelde, is zeker een waarheid. Maar wanneer het dus enkel zaak is van achterstallig onderhoud wegwerken en dan -zoals bij ieder paard- goed blijven checken, dan is het nog relatief simpel opgelost. Dat zou dan een hele andere prognose zijn dan 'tja, hier is niks meer aan te doen, probeer het nog zo goed mogelijk te krijgen, maar waarschijnlijk wordt het inslapen.'

Klopt.
De eerste tandarts heeft netjes gereageerd op mijn telefoontjes 'n.a.v bezoek en conclusie tweede tandarts.
Ze reageerde ook nog op mijn mail met aantal vragen.
De tweede tandarts die inslapen heeft genoemd, nam zijn telefoon niet meer op, reageerd niet op mijn berichten en vertelde er niet bij betrokken willen worden en er niks mee te maken willen hebben mocht het een juridische procedure worden.
Ik vond het zo raar dat de meningen zo verschillend zijn dat ik daarom een derde erbij heb gehaald.
Ze heeft ons laten meekijken en heeft alles uitgelegd wat er te zien was.
Haar bevindingen komen dus meer overeen met de bevindingen van de eerste tandarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 08:18 



 
Profiel   

Update ; ik heb vandaag het zadel er weer op gehad om voor het eerst weer een beetje te stappen onder het zadel.
Aansingelen gaatje voor gaatje gedaan en andere singel gekocht ( met bont ) dit ging prima, geen singelbijten meer gezien.
Opgestapt in de bak met krukje ging ook prima, maar na 2 rondjes zeer trage stap en 1 half rondje draf, geen beweging meer in te krijgen ( dus net als voorheen ) paard wil niet meer voor of achteruit, ben heel streng geweest maar zonder resultaat, ze verzet geen stap.
Ze draait alleen haar hoofd naar mijn voet maar verder gebeurt er helemaal niks... uiteindelijk maar afgestapt waarna ze gewoon netjes mee liep.
Wat nu ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 12:30 



 
Profiel   

Maagzweer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 12:35 



 
Profiel   

Zonder bit/hoofdstel? Gewoon los halster en zadel erop en alsnog wilde ze niet lopen?

Want mij lijkt een zadel erop, zonder dat er iets in haar mond zit wat met haar tanden te maken heeft.. het niet willen lopen niet in verband staat met het gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 13:29 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Zonder bit/hoofdstel? Gewoon los halster en zadel erop en alsnog wilde ze niet lopen?

Want mij lijkt een zadel erop, zonder dat er iets in haar mond zit wat met haar tanden te maken heeft.. het niet willen lopen niet in verband staat met het gebit.

Ik denk ook niet dat het haar gebit is, ze is recent meerdere keren behandeld, ze staat nu inmiddels al wekenlang stil door allerlei problemen, eerst werd er gedacht aan een maagzweer , dit behandeld zonder resultaat , bloedworm infectie, is behandeld, gebit is gedaan.
Ik heb een splinternieuw zadel aan laten meten door een goede zadelmaker, haar stalling is aangepast ( van stal naar wei )
Ik weet het echt niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 15:52 



 
Profiel   

Is het mentaal misschien? Een keer iemand anders erop of een instructie die mee kijkt? Is het mogelijk te kijken hoe ze buiten is?

Er zijn zoveel dingen die het kunnen zijn lichamelijk, van kissing spines tot pssm, en alles wat minder bekend is er tussenin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 15:59 



 
Profiel   

Caily schreef
Is het mentaal misschien? Een keer iemand anders erop of een instructie die mee kijkt? Is het mogelijk te kijken hoe ze buiten is?

Er zijn zoveel dingen die het kunnen zijn lichamelijk, van kissing spines tot pssm, en alles wat minder bekend is er tussenin.

Ik ga morgen ochtend een stukje buiten rijden met iemand die mee loopt.
Ik heb dit paard vanaf september en heb ongeveer een week kunnen rijden waarna de problemen begonnen.
Ik ben nu al duizenden euro's verder aan onderzoekskosten, kuren, medicijnen, 3 weken opname kliniek, aanleggen omheining huidig weiland enz enz

Ik word er hopeloos van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 16:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen