Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emma0705
Berichten: 212
Geregistreerd: 26-01-10

Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 00:37

Hallo,

Een dikke twee maanden geleden kreeg mijn paard wat lichte schilfertjes en opstaande haartjes/bultjes onder haar buik, op de plek van de singel. Dit werden langzamerhand lichte korstjes, maar het is nooit open geweest. Het leek op een schimmeltje, waarop ik het heb behandeld met imaverol. Dit haalde weinig uit en het advies van de DA daarna was één dag wassen met betadine, dag erna wassen met imaverol, dan en dag ertussen en deze riedel drie keer herhalen. Dit haalde echter ook niks uit. Af en toe leek het beter te worden, maar een paar dagen later kon het weer erger zijn. Ik reed nog wel af en toe met singel, maar hier leek het niet van te verergeren.
Toen dit niet over ging heb ik haar zeker drie weken niet gereden of gelongeerd met een singel om, waarna het toch sterk is verbeterd. Ik wijtte het dus uiteraard aan wrijving van de singel, maar toen het is ontstaan werd ze al even niet gereden.
Nu kwam ik vandaag terug van vakantie waarin ze weer een weekje vrij heeft gehad en zie ik dat dezelfde schilfers en bultjes nu op de zijkant van haar buik zitten, vlak achter haar schouder. Wat ik vreemd vind is dat het wederom begint terwijl het zadel er juist even niet op ligt, maar de schilfers wel op zadel- en singelplekken zitten.
Maandag ga ik de dierenarts vragen een biopt af te nemen, maar tot die tijd ben ik benieuwd of iemand een idee heeft wat het is. Ze lijkt er geen jeuk aan te hebben, maar af en toe reageerde ze wel als ik aan korstjes onder haar buik zat. Alle spullen en de omgeving heb ik overigens ook goed ontsmet en gewassen met imaverol.
Ik hoor heel graag jullie ideeën.

Emma0705
Berichten: 212
Geregistreerd: 26-01-10

Re: Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 20:36

Inmiddels kijken de bultjes toch pijnlijk. Vandaag wilde ik even foto’s maken, maar er is eigenlijk nog niks te zien, alleen duidelijk te voelen.
Een stalgenootje noemde dat het misschien regenschurft zou kunnen zijn. Ze staat echter met deken op een paar uur per dag in de paddock in het winterseizoen en afgelopen zomer stond ze in het land toen ze dezelfde soort plekken had. Heeft iemand hier ervaringen mee of herkent regenschurft in mijn verhaal?

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 23:49

Mmm apart. Mijn stalgenootje haar paard heeft ook zulke bultjes op dezelfde plek. Is ook behandeld voor schimmel en voor mijten maar is nu bijna 4 weken verder en er is nog geen verschil.
Dus ik volg even wat de d.a bij jou zegt.

Wat ik haar trouwens aangeraden heb en bij jou misschien ook kan helpen is de bultjes insmeren met honingzalf. Bij haar gingen de bultjes nu wat open vandaar de zalf.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:41

Afbeelding
Afbeelding

Lijkt het hierop?

Mijn paard heeft dit met periodes. Biopten zijn genomen, hier kwam niets bijzonders uit.

Heel veel dingen geprobeerd, het enige wat werkt is een flinke kuur Prednison, en dan echt tot het weg is. Als je te vroeg stopt blijven de plekjes precies zo als waar je gestopt bent.

Het lijkt bij haar en allergische reactie te zijn, maar we komen er niet achter waarop. Als ze er last van heeft gaat ze standaart een paar weken op droog hooi en zemelen, en een prednisonkuur.

De laatste keer was tijdens een kuur vlozaad trouwens, dus dat leek wel vrij duidelijk te zijn.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:16

Onze jonge merrie heeft dit helaas ook, in de overgangsperiode naar de winter toe ontstaan ze. Het lijkt erop dat daar huid verstikt raakt waardoor talg zich ophoopt en er bultjes ontstaan. Wij dachten vorig eerst ook aan regenrot oid maar behandelen met Imaverol helpt niets.

We houden het nu goed onder controle door haar al vroeg te scheren en regelmatig te wassen met een milde shampoo (Skincalmin Calming Shampoo of NAF Love The Skin Wash).

In de zomermaanden wanneer haar vacht dun is heeft ze geen last van butljes, is dat bij jouw paard ook zo?

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:02

Bij die van mij maakt het geen verschil in welke staat haar vacht is. Tot nu toe in 3 verschillende seizoenen gehad.

Emma0705
Berichten: 212
Geregistreerd: 26-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 20:08

Utixo schreef:
[ [url=m/AKcBnq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pbSx7O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt het hierop?

Mijn paard heeft dit met periodes. Biopten zijn genomen, hier kwam niets bijzonders uit.

Heel veel dingen geprobeerd, het enige wat werkt is een flinke kuur Prednison, en dan echt tot het weg is. Als je te vroeg stopt blijven de plekjes precies zo als waar je gestopt bent.

Het lijkt bij haar en allergische reactie te zijn, maar we komen er niet achter waarop. Als ze er last van heeft gaat ze standaart een paar weken op droog hooi en zemelen, en een prednisonkuur.

De laatste keer was tijdens een kuur vlozaad trouwens, dus dat leek wel vrij duidelijk te zijn.



Het lijkt er wel wat op, maar het zit wat dichter bij elkaar en ze gaan niet echt open. Wat vervelend dat je niet een duidelijke oorzaak kan vinden Zen

Emma0705
Berichten: 212
Geregistreerd: 26-01-10

Re: Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 20:13

De dierenarts is vandaag langs geweest en die verbaasde me nogal met zijn aanpak. Hij zei dat dit waarschijnlijk toch een schimmel was en hij haar gelijk wel wilde vaccineren, omdat Imaverol volgens hem vaak onvoldoende helpt.
Toen ik aangaf dat ik veel slecht verhalen over deze vaccinatie had gehoord over veel bijwerkingen zei hij dit nog nooit te hebben meegemaakt en meerdere keren per week paarden hiermee ent. Daarnaast dacht ik dat het ging om twee verschillende prikken met een tussenpoos van twee weken en dat de vaccinatie erg duur is. DA zei dat dit één prik was die €35 euro kostte.
Ik heb besloten hem na veel vragen maar te vertrouwen, omdat ik ook niet veel alternatieven zie die ik nog niet geprobeerd heb. Binnen tien dagen zou ik duidelijk resultaat moeten zien.
Ik hou jullie op de hoogte!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Huidschilfers en korstjes die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:52

Ik hoop dat de prik helpt! Bij ons heeft het jammergenoeg geen baat gehad. Ik ben benieuwd!

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 23:09

Mijn paard heeft ook ooit een vaccinatie gehad omdat wassen geen optie was bij de stal waar ik sta ( alleen koud water , plus ze staat 24/7 buiten dus wassen was niet echt haalbaar). Ze had toen dacht mijn dierenarts mijt of iets van schimmel.

Kreeg toen ook de waarschuwing dat de vaccinatie ook verkeerd kan gaan. Ik heb het risico ook maar genomen omdat ze ontzettend veel jeuk had. Allemaal goed verlopen verder en de mijt/schimmel was ook weggetrokken.

Helaas komt het nu elke winter weer terug en gebruik ik een schimmel cremé die eigenlijk bedoeld is voor mensen. Het werkte vorig jaar in ieder geval goed , maar dan moet ik wel blijven smeren. Ik voer nu supplementen voor het versterken van de weerstand , in de hoop dat dat wat gaat helpen. Maar ik zie wel weer beginnende schuurplekjes.

Elk jaar een vaccinatie ben ik niet zo'n voorstander van.

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:26

Hi!

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb vrees ik hetzelfde probleem..

Vorig jaar rond eind nov/begin dec merkte ik bultjes op. Aan een kant. Rechtsvoor ongeveer ter hoogte van de elleboog/schouder en iets richting de buik.
Soms komt het los met een grijzig korstje. Lijkt wel iets te jeuken.

Vorig jaar daar opgeschoren en proberen te smeren/wassen met betadine (op aanraden van de da). Echter bleven de bulten tot ruim na februari als ik het me goed herinner (miss zelfs maart).

Dit jaar begon het zo rond eind december. Weer dezelfde plek en zelfde bultjes. Vreemd toch? Wat te doen en waarom??

Ik dacht eerst nog misschien door eiwitten? Maar ik leef nu toch miss talgbultjes? Blijft dit nou elk jaar terug komen?

Ik zou graag eerst ervaringen en meningen horen voor ik een da ga contacteren weer.