Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 10:31

Mijn paard heeft eind 2019 een schimmelinfectie gehad (denken de DA en ik, allergie spuit werkte niet dus behandeld tegen schimmel), waarbij ze bultjes kreeg op de plaats van het zadel en zadeldek. Ik heb toen al mijn materiaal ontsmet en paard ook behandeld, nooit meer last van gehad. Nu was er een dekje met wol wat ik 1 keer gebruikt had, nadat ze met imaverol behandeld was. Ik heb dat sindsdien niet meer gebruikt en heeft al die tijd op zolder gelegen.

Kan ik dit dekje veilig gebruiken nu of overleeft die schimmel al die tijd op zolder in de wol van het dekje? Ik kan mijn paard nu ook niet meer zomaar wassen zoals ik dat vroeger kon dus wil zeker geen risico lopen…

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:43

Dekje eerst even wassen lijkt me de beste manier.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:49

Ibbel schreef:
Dekje eerst even wassen lijkt me de beste manier.


Maar hoe warm wassen? of wil je wassen met imaverol?
Want Wol op 60 of 90 graden wassen, mwahh geen goed idee. En 30 graden doet denk ik erg weinig voor schimmel.
Als je dan iets wilt zou ik het eerder in de diepvries leggen(-18)

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:52

siskeh schreef:
Maar hoe warm wassen? of wil je wassen met imaverol?
Want Wol op 60 of 90 graden wassen, mwahh geen goed idee. En 30 graden doet denk ik erg weinig voor schimmel.
Als je dan iets wilt zou ik het eerder in de diepvries leggen(-18)


Van -18 gaan bacteriën alleen niet dood, ze gaan in rust! Ik zou denk ik wassen met imaverol op 30 graden

BigOne
Berichten: 38230
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:56

Kan dat wollen dekje niet juist voor de bultjes hebben gezorgd ?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 11:16

bigone schreef:
Kan dat wollen dekje niet juist voor de bultjes hebben gezorgd ?

Dat dekje heb ik speciaal gekocht toen ze bultjes had, omdat ik dacht dat het irritatie was. Dus dat is pas na de bultjes gekocht :D ze heeft de bulten gekregen toen ik met een le mieux dekje had gereden. Wij vermoeden dus dat daar schimmel opzat, misschien had iemand het teruggebracht naar de winkel na het passen ofzo… het is in ieder geval toen begonnen, nadat ik met dat nieuwe dekje had gereden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 11:17

Mirre1415 schreef:
siskeh schreef:
Maar hoe warm wassen? of wil je wassen met imaverol?
Want Wol op 60 of 90 graden wassen, mwahh geen goed idee. En 30 graden doet denk ik erg weinig voor schimmel.
Als je dan iets wilt zou ik het eerder in de diepvries leggen(-18)


Van -18 gaan bacteriën alleen niet dood, ze gaan in rust! Ik zou denk ik wassen met imaverol op 30 graden

Dus ze kunnen wel degelijk overleven na die 2 jaar? Dan maar voorzichtig wassen inderdaad

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:25

Als het dekje lang gelegen heeft is het prettig om het eerst te wassen lijkt me.
Er zitten bacteriën op die je niet dood maakt in de wasmachine. Maar waar je paard ook geen last van krijgt.
Een schimmel is wat anders als een bacterie.

In de vacht van dieren zitten altijd schimmels. Bij een goede weerstand hebben ze nergens last van. Bij een verminderde weerstand kan er een schimmelinfectie ontstaan. Die kun je behandelen zodat het dier alles weer onder controle krijgt.

Je paard gaat geen schimmel krijgen vam het dekje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:32

Mirre1415 schreef:
siskeh schreef:
Maar hoe warm wassen? of wil je wassen met imaverol?
Want Wol op 60 of 90 graden wassen, mwahh geen goed idee. En 30 graden doet denk ik erg weinig voor schimmel.
Als je dan iets wilt zou ik het eerder in de diepvries leggen(-18)


Van -18 gaan bacteriën alleen niet dood, ze gaan in rust! Ik zou denk ik wassen met imaverol op 30 graden

Een schimmel is niet hetzelfde als een bacterie.

Ik zou het dekje wel gewoon even wassen, dan is het fris. Op wolwasprogramma, scheut azijn erbij. Helpt tegen schimmels.

BigOne
Berichten: 38230
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:58

Yvette81 schreef:
Als het dekje lang gelegen heeft is het prettig om het eerst te wassen lijkt me.
Er zitten bacteriën op die je niet dood maakt in de wasmachine. Maar waar je paard ook geen last van krijgt.
Een schimmel is wat anders als een bacterie.

In de vacht van dieren zitten altijd schimmels. Bij een goede weerstand hebben ze nergens last van. Bij een verminderde weerstand kan er een schimmelinfectie ontstaan. Die kun je behandelen zodat het dier alles weer onder controle krijgt.

Je paard gaat geen schimmel krijgen vam het dekje.

En wanneer het dekje, hoofdstel oid gebruikt is bij een paard met schimmel en dan op jouw paard kan het wel degelijk doorgegeven worden. Weerstand is belangrijk maar niet het enigste.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:39

_San87_ schreef:
Mirre1415 schreef:


Van -18 gaan bacteriën alleen niet dood, ze gaan in rust! Ik zou denk ik wassen met imaverol op 30 graden

Een schimmel is niet hetzelfde als een bacterie.

Ik zou het dekje wel gewoon even wassen, dan is het fris. Op wolwasprogramma, scheut azijn erbij. Helpt tegen schimmels.


Haha goeiemorgen ik ben wakker :') :')
Ik denk dat wassen goed genoeg is!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:03

Een emmer met imaverol daar in gooien en een dagje laten staan. Hier ook met wollen dekens gedaan. In de wasmachine spoelt de imaverol gewoon weg. Dus heeft naar mijn mening geen nut

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 17:49

Zou dettol even goed werken? Een fles imaverol kopen om maar een scheut te gebruiken vind ik ook een beetje zonde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:55

Heleennn schreef:
Zou dettol even goed werken? Een fles imaverol kopen om maar een scheut te gebruiken vind ik ook een beetje zonde.

Azijn. Kost geen drol en doodt 80% van de schimmels.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:04

Als het echte schapenwol is die geen superwash behandeling gehad heeft moet je niet te heet wassen en niet te veel bewegen. (30 graden is het standaard advies.) Je kan ook voor na het wassen kijken of je aan lanoline kan komen. Dat is het wolvet dat van nature in de wol zit en de wol naar verluid soepel en vuilafstotend maakt. Ik weet niet zeker hoe je het aan moet brengen maar het is te koop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:15

axel_1997 schreef:
Als het echte schapenwol is die geen superwash behandeling gehad heeft moet je niet te heet wassen en niet te veel bewegen. (30 graden is het standaard advies.) Je kan ook voor na het wassen kijken of je aan lanoline kan komen. Dat is het wolvet dat van nature in de wol zit en de wol naar verluid soepel en vuilafstotend maakt. Ik weet niet zeker hoe je het aan moet brengen maar het is te koop.

Daar bestaan speciale wolwasmiddelen voor :j.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hoelang blijft schimmelinfectie in materiaal zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:53


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 10:28


Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:14

Heleennn schreef:
Boras schreef:
Ik zag dit artikel en moest aan de ts denken :)

https://www.ad.nl/wonen/de-onafhankelij ... ~ab446e10/

>;) gelukkig heb ik enkel een dekje dat in contact geweest is met een huidschimmel, en geen huis wat vol vocht en schimmel zit


Oh jeetje, verkeerde topic :D

Gelukkig is jouw probleem minder groot :)