Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 12:43

Op 14 april schreef ik dit topic https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=2024209&hilit=welsh+hengst echter blijft mijn gevoel zeggen dat er meer aan de hand is en hoop ik hier wat ideeën op te doen waar ik misschien iets mee kan. Ik zal mijn verhaal nog een keer doen, maar het wordt niet kort ben ik bang.

Januari dit jaar kocht ik een prachtige 8 jarige welsh hengst. Wat schraal, maar ik heb wel erger gezien en gehad en met mijn voerschema's zouden ze zo weer back on track zijn. Hij at ontzettend slecht... Ik heb verschillende soorten hooi, brok,muesli's, slobbers, pulp achtige dingen geprobeerd en alles werdt misschien even gegeten met lange tanden wel is waar, maar dan stopte hij weer. Ontwormt en wat bloedworm maar niet schrikbarend(hierna ook nooit meer gezien dit jaar).

3 februari naar de kliniek voor de tandarts. Hij heeft een flinke bult op 1 kaak. Conclusie kaak ooit een keer gebroken, mist 2 of 3 kiezen en enorme haken. Nou dat moest het zijn! Helaas na paar weken nog geen verbetering.

April heb ik 7 dagen Gastogard gegeven voor maagzweren, maar helaas geen effect.

3 mei was ik er klaar mee en heb ik hem ingeladen en ben ik naar de kliniek gereden om hem binnenstebuiten te laten keren. Toch maagzweren.. Meneer woog 188 kilo. Dus voor 3 weken ulcer gold mee en advies om eens te kijken waar we meer rust kunnen creeëren. Of hij stress kreeg van de maagzweren of juist andersom wisten we toen niet. Bloed is ook getrokken en op de simpele bloedtest kwam niets uit.
Ruinen erbij, werkte niet die at hij op, merries erbij en hij bleef jagen.. Uiteindelijk hebben we het nu gevonden en hij staat alleen op de wei maar wel met zicht op de andere pony's. Na 3 weken ulcer gold had ik een andere pony qua gedrag. Hij is nu super relaxt. Stond 24/7 buiten op het gras want dit jaar kregen we het gras niet eens op zoveel hadden we.

Nu staat hij savonds op stal en gelukkig ook heerlijk rustig. Uiteindelijk eet hij op stal zijn bak over de hele avond redelijk leeg. Dit betreft dan een halve schep pulp(droog gewogen), 1000 gram merrie brok, 350 gram sojaschroot, 100 gram subli 369. Echter zijn hooi blijft een groot probleem. Of ik nu al het krachtvoer er vanaf haal of niet het blijven "muizen beetjes" hooi. Hierbij heb ik van alles geprobeerd van droog stengelig tot heel mals, grassig hooi.

Ondertussen zijn we een paar keer wezen wegen en woog hij de laatste keer 220 kilo en is du 30 kilo aangekomen.

Alleen als je ziet wat voor bloed,zweet en tranen ik er voor over moet hebben om alles er maar in te krijgen blijf ik erbij dat dit gewoon niet gezond is en dat er ergens nog steeds iets mis is.
Ik ken maar weinig paarden die als ze eenmaal brok/slobbers kennen hun neus er voor op trekken als je het in hun bak gooit. Ik ga 3x per dag naar hem toe zodat hij ook sochtends nog wat kan eten(wat die amper doet), dan op de wei waar haar 24/7 heeft gestaan is hij maar zo minimaal gegroeid.

Volgende week dinsdag komt de dierenarts nog een keer zijn tanden doen en ga ik haar ook nog eens vragen wat ze denkt. Donderdag komt er ook een osteopaat voor hem om eens te kijken of we daar nog iets in kunnen vinden.


Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat bokt misschien nog ideeën heeft waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Hij ziet er nu best goed uit en sinds vorige week ben ik begonnen met wat longeer werk (3x per week 15 minuten) om te kijken of hij misschien daarop wat meer gaat doen, maar ik ben gewoon bang dat er meer niet goed zit bij hem.
Op de foto's in het andere topic zullen veel mensen zeggen hij ziet er fantastisch uit, maar beeld materiaal lijkt hij inderdaad super op, in het echt zeggen vele mensen toch wat anders plus alles wat ik er voor moet doen om dit te bereiken is naar mijn mening gewoon niet gezond.

De meneer waar alles omdraait:

Afbeelding

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:53

Ik zal wel weer een hoop commentaar krijgen maar symone ottervanger heeft mij erg goed geholpen met mijn pony die ook problemen had. www.communiceren-met-dieren.nl

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:05

Ik zou met hem naar Den Hoek gaan en kijken wat er echt aan de hand is dat hij zo snel zo mager wordt.
Zelf echt een hele goeie ervaring mee bij vage dingen.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:11

Zo op de foto lijkt hij voor mij juist te dik :o maar foto kan vertekenen natuurlijk

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:13

Enigste wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de kaak breuk zorgt voor zenuwpijnen bij het eten. Waarbij ze op hooi het flinkst moeten kauwen. Of dat te meten is? Denk het niet maar wat je kunt proberen is een fikse pijnstilling geven voor twee of drie weken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:14

Het is een knappe vent in elk geval ! :D

Mijn eerste gedachte is... hormonen. Er zijn genoeg hengsten die aan de schrale kant blijven of echt heel veel dikmakers moeten krijgen om enigszins wat spek op de ribben te houden.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 13:14

Sintara schreef:
Zo op de foto lijkt hij voor mij juist te dik :o maar foto kan vertekenen natuurlijk


Zoals in mijn tekst al staat, lijkt mijn pony op beeldmateriaal perfect. Echter is hij hengst en heeft hij sowieso een enorme hals zelfs als hij echt mager staat;


Afbeelding

Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 13:17

bigone schreef:
Enigste wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de kaak breuk zorgt voor zenuwpijnen bij het eten. Waarbij ze op hooi het flinkst moeten kauwen. Of dat te meten is? Denk het niet maar wat je kunt proberen is een fikse pijnstilling geven voor twee of drie weken.

Goede tip! Die kan ik eens voorleggen!

Pandora de hormonen is geen issue meer. Hij is super rustig, geen aandacht meer voor merries en dikmakers krijgen dat is prima natuurlijk, maar zijn probleem nu is gewoon dat hij niet graag eet, kleine muizenhapjes neemt. Hij staat de rest van de tijd op de wei ook gewoon te grazen nu of op stal gewoon te dutten en zo nu en dan kleine hapjes nemen.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:18

Hoeveel kg hooi eet hij dan op een nacht op stal?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 13:25

Sintara schreef:
Hoeveel kg hooi eet hij dan op een nacht op stal?

Heb het niet gewogen maar denk als het 1 a 1,5 kilo is dan is het veel.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:25

bigone schreef:
Enigste wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de kaak breuk zorgt voor zenuwpijnen bij het eten. Waarbij ze op hooi het flinkst moeten kauwen. Of dat te meten is? Denk het niet maar wat je kunt proberen is een fikse pijnstilling geven voor twee of drie weken.


Dit vind ik ook een hele goede gedachte, je zou het hier eens met de DA over kunnen hebben en idd pijnstilling proberen.

Krijgt hij nog Ulcer gold? want in het maagzweren topic staat heel veel informatie over afbouwen met maagzuurremmers. In het kort: niet goed afbouwen kan zorgen dat de klachten weer net zo hard terug komen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:40

Zolang je er nog geen grip op hebt zou ik hem een dekentje op doen, zeker 's nachts. Wat er niet af gaat hoeft er ook niet aan (Het omgekeerde van Slankie). Ik bedoel maar dat alle energie die hij kan besparen meegenomen is. Dat hoeft hij er in ieder geval niet aan te eten.
Het aanmaken van wintervacht kost veel energie. Dat gebeurt nu. Dus als je nu al een dekentje op doet, hoeft niet dik te zijn, dan maakt hij een minder dikke wintervacht aan, en dat scheelt een slok op een borrel. Uiteraard moet je dan wel als het echt koud wordt een dikkere deken op doen.

En ondertussen natuurlijk zoeken naar een echte oplossing.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:45

bigone schreef:
Enigste wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de kaak breuk zorgt voor zenuwpijnen bij het eten. Waarbij ze op hooi het flinkst moeten kauwen. Of dat te meten is? Denk het niet maar wat je kunt proberen is een fikse pijnstilling geven voor twee of drie weken.


Ik zou het inderdaad ook bij de kaak gaan zoeken.

Zijn er röntgenfoto's gemaakt van de kaak?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 13:51

LindyH schreef:
Zolang je er nog geen grip op hebt zou ik hem een dekentje op doen, zeker 's nachts. Wat er niet af gaat hoeft er ook niet aan (Het omgekeerde van Slankie). Ik bedoel maar dat alle energie die hij kan besparen meegenomen is. Dat hoeft hij er in ieder geval niet aan te eten.
Het aanmaken van wintervacht kost veel energie. Dat gebeurt nu. Dus als je nu al een dekentje op doet, hoeft niet dik te zijn, dan maakt hij een minder dikke wintervacht aan, en dat scheelt een slok op een borrel. Uiteraard moet je dan wel als het echt koud wordt een dikkere deken op doen.

En ondertussen natuurlijk zoeken naar een echte oplossing.


Hij zal het eerder wat warmer dan kouder hebben gezien hij al enige tijd onder deken staat omdat het plan eigenlijk de hengstenkeuring is met hem.

Love_odin ik vind het zeker een hele goede tip en ga dit inderdaad ook aankaarten bij de dierenarts. Er zijn geen foto's gemaakt. Wij vermoede het eerst en ik ben terug in zijn geschiedenis gaan zoeken. Heb goed contact met zijn fokker uit Engeland en contact gehad met de 2 vorige eigenaren waarbij inderdaad bleek dat hij zijn kaak gebroken heeft gehad en ze hem naar zeggen hebben laten behandelen. Echter ben ik daar nog een beetje sceptisch over gezien de enorme problemen die hij had in zijn mond (de kiezen boven de ontbrekende kiezen waren enorm lang en haken hadden flink wat schade aangericht).

Elisa: Nog helemaal vergeten te benoemen, ik heb hem een 2e kuur gatro gard gegeven en die is nu klaar na 3 weken en is rustig afgebouwd. Het verschil wat ik merkte is dat het gapen snacht wat minder werdt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:00

Misschien kunnen ze er bij die kaak achter komen waar de breuk zat en welke zenuwen mogelijk betrokken waren, en die plat leggen. Zenuwblokkade dus, zoals ze dat ook bij mensen doen. Als hij pijn heeft bij het eten, zou dat het op moeten lossen. Ik vrees (uit beginnende ervaring bij een andere pony) dat pijnstilling wellicht niet voldoende zal werken om echt verschil te maken.
Weeg ook het hooi even af, dan kun je het verschil meetbaar maken.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:10

Dus je kunt nu eigenlijk redelijk voordelig zonder andere onderzoeken uitvinden of het pijn is. Weet trouwens niet of zenuwpijn afneemt door pijnstilling, dat zou je de da moeten vragen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:32

Gabapentine wordt wel eens gebruikt bij HB en headshaking tegen zenuwpijn, dus dat zou alvast 1 optie zijn.
Afhankelijk van wat de DA hiervan denkt natuurlijk.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:46

Zie je een verschil met de manier waarop hij op de weide graast en hoe hij in zijn etensbak eet? Misschien daar iets van indicatie naar de kaak?

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:48

Ik ben nu zelf het schrale spul aan het bijvoeren met Coolstance Copra. Daar los je de oorzaak van het slechte eten niet mee op maar kan hij misschien wel vast wat aankomen terwijl je doorzoekt.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:53

Amy223 schreef:
Ik zou met hem naar Den Hoek gaan en kijken wat er echt aan de hand is dat hij zo snel zo mager wordt.
Zelf echt een hele goeie ervaring mee bij vage dingen.


Ik heb ook goede ervaringen daar.
Ik ben verder een leek, maar krijgt hij voor een pony niet erg veel krachtvoer?
Mijn arabier van 1,60 zou dat waarschijnlijk ook niet allemaal opeten. Zij eet wel gras. Graast jouw pony wel?
Wat vindt de dierenarts van zijn huidige gewicht?

Is het een optie om hem te castreren?

irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:10

Als ik de foto zie vind ik hem niet persé mager maar hij lijkt zijn dikke darm te missen. Of beter, zijn dikke darm lijkt maar heel weinig ruimte in te nemen gezien zijn opgetrokken buik. Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij moeite heeft met grote hoeveelheden bulkvoer zoals hooi. Zou het kunnen dat hij bij zijn vorige eigenaren vrijwel geen ruwvoer kreeg?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9308
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:17

Maar begrijp ik het goed dat je hem nog dikker wilt krijgen als die 220kg? Want de vergelijkingsfoto's die je er na post zijn natuurlijk van het moment dat hij nog een stuk lichter was. (Heb je andere topic even doorgelezen).
Mag ik vragen hoe groot hij dan is, daar lees ik geloof ik compleet overheen.
Gezien hij niet graag eet zou ik inderdaad wel uit willen sluiten hoe het met de kaak zit dmv röntgen foto's.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:21

Hmmm ja bij mij heeft het wel drie maanden geduurd voordat ze qua maagzweer weer redelijk normaal was. Dus ik zou zeggen toch eerst kijken of die helemaal weg is.. je zou kunnen proberen om mastic horse te geven?

Verder las ik gisteren toevallig dat foenegriek eetlust bevorderend werkt bij paarden. Dus dat zou je nog kunnen proberen.

En bloedworm? Daar kunnen ze ook slecht van zijn en je ziet het gewoon niet altijd in de mest door de cyclus.

En idd niet teveel krachtvoer dan zitten ze vol en vreten ze geen hooi meer.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 16:32

Denk dat veel mensen zich nu te veel focussen op zijn gewicht. Hij ziet er opzich prima uit voor een sport pony. Echter wil ik sowieso een show pony dus moet er zeker nog wat gewicht extra op, alleen de manier waarop ik moet voeren om hier te komen vind ik niet oke.

Kyrke hij is 1.16 groot maar voor een show pony moet hij vooral op zijn rug en in zijn flanken veel meer.

Plus wat ik al zeg op beeldmateriaal is hij prachtig, maar dit is niet de werkelijkheid!

ellepel

Berichten: 47335
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:38

ik ben misschien een zeur over je voer hoor, maar waarom geef je hem een kilo merriebrok?
dat moet je denk ik juist niet willen met een geschiedenis van maagproblemen.
zit echt veel zetmeel in en die wil je juist wat vermijden.

had je al seniores priores geprobeerd?
bied het hem gewoon eens aan in de stal…
een geweekte grasbrok er bij in mengen doet ook vaak heel veel goeds.
we hebben bij ons meerdere oudjes met slecht gebit die heel mooi rond worden op 3x daags een mengsel van seniores priores, fibrenuggets(grasbrok) en een eiwitsupplement.
ik geef zelf bodybuilder van mijten, maar een ander geeft coolstance copra en die pony zie ik er ook heel mooi rond van worden.
oh ja je geeft sojaschroot, die heb je dus al…las het net op tijd.

wat de kaak betreft..ik denk dat als je ziet dat hij goed kauwt, geen proppen maakt en je geen onverteerde stukken in de mest terug vind het probleem daar niet zit..

blijft wat puzzelen in jouw geval denk ik.hoop dat je een combi vind die genoeg gezonde calorieën levert dat hij wat aan komt