Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

 
Profiel   

Luzerne kun je wel in brokvorm voeren, deze kun je zelfs ook weken. Ik voer deze ook aan mijn jaarling en een senior hier op stal. Dat eten ze met smaak en ze blijven er mooi mee op gewicht. En geen problemen met de maag omdat het veel fijner is dan gewoon losse luzerne.

Verder zou je kunnen denken aan de myo protein flakes van Agrobs. Dat is een grasbrok, maar wel 1 met meer energie en eiwit. Als hij het niet eet, dan mengen met iets smakelijks. De Bergwiesen mash van Marstall doet het hier heel goed. Dat zou je ook door de pulp en fibrebeet kunnen mengen. Is er een reden waarom je dit beiden voert? Want in fibrebeet zit ook pulp. Pulp op zich is niet smakelijk, er zijn maar weinig paarden die dat zo eten. Dan is mengen met een lekkere mash wel een idee.

Merriebrok zit bomvol met suikers en dat zou niet mijn eerste keuze zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:04 



 
Profiel   

Maar ts hikt ook tegen smakelijkheid aan. Een suiker en zetmeel zijn zoet en daarmee ook smakelijk.
Vezels zijn het allebeste. Maar ontlenen hun smakelijkheid ook aan de hoeveelheid suiker (in gras en hooi bijvoorbeeld)
Producten met extra veel eiwitten en vetten staan daarna op je verlanglijst maar hebben hetzelfde probleem: minder smakelijk en eerder een vol gevoel.

Dus dat je in deze situatie zoekt naar het optimum van de laatste 2 categorieën en suiker/zetmeel snap ik wel .

Heb je 18PLus geprobeerd TS? Staat er ook om bekend dat het helpt in herstel fases. En kan eventueel makkelijk tot een slobber gemaakt worden als kauwen een drempel is.

Bij mensen is overigens bekend dat ze het meeste eten als ze afwisselend zoet en hartig eten. Ongeacht of ze een voorkeur hebben voor zoet of hartig. Misschien kun je op die theorie voortborduren? Smaaktype afwisselen?
Ik vermoed dat lucerne umani is??? Dus bijvoorbeeld een portie luzerne met een krachtvoer afwisselen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:46 



 
Profiel   

Ik heb je eerste topic ook gevolgd ts, ik snap je onderbuik gevoel heel goed.
Een welsh die niet graag eet en niet goed graast zou bij mij ook de alarmbellen doen rinkelen.
Hier ook ervaring met maagpatienten, zeker als er ook echt zweren geconstateerd zijn behandel ik minimaal 4 weken op volle sterkte en daarna nog 4 weken afbouwen.
Logische gedachte zou zijn: eten doet hem zeer. Dat kan in zijn maag of darmstelsel zitten of inderdaad in zijn kaakfractuur.
Hoe is zijn mest?
Gezien het feit dat hij slobbers etc ook moeilijk eet zou mijn eerste gedachte toch spijsvertering zijn. Je osteopaat kan, indien het een goede is, ook mondwerk doen om te kijken of daar een blokkade/pijn zit.

Ik snap dat je eerste gedachte was: hoe krijg ik hem aan het eten?
Maar, volgens mij doe je er nu goed aan verder te kijken idd.
Heb je wel eens wat natter en eiwitrijker kuil geprobeerd?
Krachtvoer meer verdelen?
Ik zou inderdaad uitkijken met de grote hoeveelheid zetmeel in brok qua maagproblemen, dan is vet een betere keuze. Olie zou je eventueel nog wat kunnen ophogen.
Eet hij maïs?
Ik ben erg benieuwd wat er eventueel uit gaat komen, veel succes iig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:50 



 
Profiel   

Ik denk dat er wel gezondere smakelijke alternatieven zijn dan merriebrok. Zoals ook in mijn bericht staat :)
Luzernebrok is smakelijk, mash is smakelijk. Beiden prima te mengen en ook de luzernebrok is te weken als dat gewenst is. Bij de mash zal het even zoeken zijn, maar bijvoorbeeld de Bergwiesen mash wordt door veel paarden goed gegeten en is gezond. En zelfs nog wat hoger in eiwit dan de meeste slobbers, dus ook voor deze pony mooi voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:52 



 
Profiel   

Welke kliniek ben je met hem geweest? Ben je echt bij een paardeninternist geweest? Die zitten namelijk lang niet overal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:55 



 
Profiel   

Ik vind de gebroken kaak/kaakproblemen in combinatie met de kieskeurige smaak van 1 keer wel goed eten daarna niet meer en slecht hooi eten wel een grote rode vlag. Je zou bijna zeggen dat het te toevallig is om geen verband te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:03 



 
Profiel   

Oh, dat ben ik vergeten in mijn berichten. Maar de geopperde ideeën wat betreft onderzoek van zijn kaak lijken me hele goede. Zenuwpijn is nare pijn en kan echt zorgen dat ze stoppen met eten. Zeker het onderzoeken waard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:04 



 
Profiel   

Bergwiesen Mash eet mijn kieskeurige merrie ook heel goed. Luzernebrok, geweekt of niet, vindt ze niet te pruimen, maar als ik er wat van door de BM gooi eet ze het wel. Niet in grote hoeveelheden, dan laat ze het weer staan.

Iemand oppert maïs, maar dat is juist hoog in zetmeel. 18plus at mijn merrie ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:11 



 
Profiel   

Dankjullie allemaal voor het meedenken trouwens!

Het voer veranderen wil ik allemaal doen hoor, maar ik wil graag de oorzaak ook achter halen.

Jasmijn wij lopen bij de Lingehoeve. Voor mij echt een geweldige kliniek die goed mee denkt en dan natuurlijk mijn eigen lokale dierenarts welke in goed contact staat met de Lingehoeve.

Wildgirl ik heb toevallig nu heel mooi zacht hooi omdat ik hoopte dat dit makkelijker te kauwen zou zijn. Heb ook een hooitest van havens liggen dus ik ga het vandaag opsturen om te testen ook.


Ik heb vanmorgen mijn dierenarts gesproken en we gaan hem nu in iedergeval aan de metacam zetten en kijken of dat al iets doet. Buut durfde ze niet vanwege zijn maag.

Ze komt volgende week dinsdag dus dan gaan we even goed in zijn mond kijken of we zelf iets kunnen vinden en dan weten we ook wat de metacam misschien heeft gedaan over een week. Mocht het nu verschil maken dan weten we dat we in de hoek van pijn moeten zoeken en misschien een foto maken van zijn kaak en anders een CT scan van het hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 11:03 



 
Profiel   

Spannend traject. Ik hoop dat er iets uitkomt waar jullie weer mee verder kunnen :j
Mocht je de Bergwiesen Mash willen proberen of hij het eet, ik wil je gerust wat opsturen. Dan hoef je niet meteen te kopen zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 11:21 



 
Profiel   

Mijn Wybrun is ook zo'n moelijke eter, als hengst maar ook nu als ruin, zelfs nu hij 22 jaar is.
Ik merk wel dat hij (na meer dan 30 merken proberen) voorkeur heeft voor 2 merken: Havens en Fibra. Dus ik geef hem dat en meng er dan een beetje pulp of seniores priores doorheen. Hij is ook het enige paard van stal dat zijn voer gerust laat liggen als hij vol is en een hele nacht doet om zijn bak leeg te eten.
Wat bij hem geholpen heeft toen hij echt te mager was was het bijvoeren van maisbrok. Maar dat dus ook vermengd met zijn lievelingsvoer.
Zo eet hij bijvoorbeeld absoluut geen appels. Wortels daarentegen is hij gek op.

Qua hooi is hij ook niet de makkelijkste, het liefst eet hij dat superstinkende spul. Bijna kuil. Als hij te strengelig hooi krijgt laat ie het gewoon liggen.

Hij is uit zichzelf heel nerveus en wil constant overzicht hebben. Mede daarom wil hij niet goed eten, hap nemen, naar buiten kijken, vergeten verder te eten. Op mijn huidige stal staat hij in een stal waar hij op 3 plekken alles kan overzien en ik merk dat dat hem goed doet.

Goed van je dat je verder zoekt, heb ik ook gedaan. Maar zodra medisch alles uitgesloten is denk ik dat ook jij allerlei merken moet proberen om te kijken wat meneer wel graag eet.

Ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om ook allerlei verschillende soorten voer te gaan proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 11:24 



 
Profiel   

Mijn paard is ook een slechte eter. Hij lust weinig en heeft gewoon weinig interesse voor eten. Hij eet nooit zijn hooi helemaal op en ik moet altijd het ‘oud’ hooi er elke dag uit halen en vervangen door vers hooi, want als hij er al een keer aan heeft gegeten, wil hij het daarna niet meer.

Seniores priores deed niet veel voor mijn paard. Sowieso at hij het niet graag en hij moest er zoveel van eten om bij te komen, dat het toch nooit lukte. Nu voer ik op advies van de veearts meer vet bij. Hij krijgt Whole Gain van Cavalor en nu gaat het sinds 2 jaar eindelijk goed met zijn gewicht (we hebben 8 jaar met zijn eten zitten puzzelen). Op het begin heb ik hem ook maïsolie bijgevoerd, daar kwam hij echt heel snel van aan, maar is niet zo goed voor zijn mest. Het voordeel van zijn brok nu is dat hij er niet zoveel van hoeft te eten om op gewicht te blijven, want hij is nog steeds geen grote eter.

Zo is hij nu, als 24-jarige oude senior, maar veel mooier dan toen hij 14 was. Eerst zag je altijd zijn ribben en hoewel hij fit was, is het toch minder mooi.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 11:27 



 
Profiel   

Daihyo bedankt voor het aanbod! Ik ga eerst even de dierenarts laten kijken en als ik het wil hebben dan pb ik je!

Ania en Suzanne, ja inderdaad als ik medisch alles heb uitgesloten dan moeten we gewoon dingen gaan proberen.
Suzanne hij ziet er echt prachtig uit, helemaal voor een senior paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:00 



 
Profiel   

Misschien zeg ik wel iets heel stoms hoor, maar gaat er niet veel energie zitten in het hengst zijn? Ik las ergens dat je hem nog naar hengstenkeuring wil, dus dan is castreren natuurlijk geen optie. Maar aangezien je ook aangeeft hij niet met andere paarden kan. Ookal staat hij apart, hij kan ze wel zien en ruiken.

Ik heb een minihengstje gehad die echt van de voer niet groeide en na een periode van ziek zijn echt mager was. Voor veiligheid van mijn toen net geboren zoontje toch besloten hem re castreren en daar is hij zo ontzettend van aangekomen. Nu soms zelf moeite om hem op gewicht te houden.

Kun je waarschijnlijk niks mee, maar denk geef het nog aan hihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:56 



 
Profiel   

Jolliej schreef
Misschien zeg ik wel iets heel stoms hoor, maar gaat er niet veel energie zitten in het hengst zijn? Ik las ergens dat je hem nog naar hengstenkeuring wil, dus dan is castreren natuurlijk geen optie. Maar aangezien je ook aangeeft hij niet met andere paarden kan. Ookal staat hij apart, hij kan ze wel zien en ruiken.

Ik heb een minihengstje gehad die echt van de voer niet groeide en na een periode van ziek zijn echt mager was. Voor veiligheid van mijn toen net geboren zoontje toch besloten hem re castreren en daar is hij zo ontzettend van aangekomen. Nu soms zelf moeite om hem op gewicht te houden.

Kun je waarschijnlijk niks mee, maar denk geef het nog aan hihi.


Castreren heeft geen zin met een fokkerij plus dat hij echt totaal geen stress heeft. Hij staat door de hele wei te grazen. Als hij echt zo "hengst" was geweest dan rende hij wel op en neer of was die veel onrustiger geweest.
Ik kan zelf goed genoeg zien of hij rust heeft of niet, gezien ik ook heel goed weet hoe hij is als hij geen rust heeft. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 22:01 



 
Profiel   

Als de oorzaak niet in de kaak blijkt te liggen maar ergens anders in de spijsvertering, dan zou ik castratie wel degelijk overwegen. Spijsvertering is ook deel weerstand en daar komt ook een stuk erfelijkheid om de hoek kijken. Niet een probleem wat je wil doorfokken. En hoewel van wat ik begrijp de directe familie volgens de eigenaren geen problemen heeft, zegt dat niet alles over deze pony. Van mensen weten we dat slechte periodes bepaalde genen aan of uit kunnen zetten en ook vaak juist 1-2 generaties later. Hoe mooi, lief en qua afstamming passend voor de fokkerij hij ook is, ik snap het advies voor castratie heel goed. Dier heeft een probleem en gezond hoort voor fok met stip op 1 te staan.

Verder is welshje hier 9, ruin, 1.18-1.20m en afhankelijk van vacht 250-275 op meetlint en keurig op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 22:57 



 
Profiel   

Ik heb een merrietje gehad die net dezelfde symptomen had. Niet willen eten, vooral geen hooi. Op zich niet echt te mager, maar wel die hoge opgetrokken buik en 4 happen hooi op een nacht. Die is pas goed beginnen eten toen ze echt permanent met een vaste soortgenoot stond.
Misschien toch ook een soort van innerlijke onrust. Misschien een drachtige merrie erbij? En ze dan ook even de tijd geven om te settelen.

Al is de ooit gebroken kaak en zenuwpijn ook het onderzoeken waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 00:39 



 
Profiel   

Probeer eens wiesen fasern, erg fijn spul krijg ik ook oudjes mee op gewicht, kun je droog voeren dus ze moeten wel zelf speeksel aanmaken. Pony op alleen wiesen fasern, geen brok oid erbij enkel wat kruiden.

[ img ]
Half sept

[ img ]
[ img ]
Afgelopen weekend

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 07:12 



 
Profiel   

lailapri schreef
Probeer eens wiesen fasern, erg fijn spul krijg ik ook oudjes mee op gewicht, kun je droog voeren dus ze moeten wel zelf speeksel aanmaken. Pony op alleen wiesen fasern, geen brok oid erbij enkel wat kruiden.

[ [url=m/mWrFzM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Half sept

[ [url=m/q5y7wV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FAZwro.jpg]Afbeelding[/url] ]
Afgelopen weekend


Als ik eerlijk ben, ik zie er alleen maar extra haar op en geen spek of spier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:05 



 
Profiel   

tamary schreef
Als de oorzaak niet in de kaak blijkt te liggen maar ergens anders in de spijsvertering, dan zou ik castratie wel degelijk overwegen. Spijsvertering is ook deel weerstand en daar komt ook een stuk erfelijkheid om de hoek kijken. Niet een probleem wat je wil doorfokken. En hoewel van wat ik begrijp de directe familie volgens de eigenaren geen problemen heeft, zegt dat niet alles over deze pony. Van mensen weten we dat slechte periodes bepaalde genen aan of uit kunnen zetten en ook vaak juist 1-2 generaties later. Hoe mooi, lief en qua afstamming passend voor de fokkerij hij ook is, ik snap het advies voor castratie heel goed. Dier heeft een probleem en gezond hoort voor fok met stip op 1 te staan.

Verder is welshje hier 9, ruin, 1.18-1.20m en afhankelijk van vacht 250-275 op meetlint en keurig op gewicht.


Ik denk dat de artsen dit dan wel zouden adviseren en dit is niet aan de orde. Hij heeft al nakomelingen en die hebben het niet, directe familie ook niet dus nee daar geloof ik echt totaal niet in.
Castreren is niet nodig zo enorm slecht is het nou ook allemaal niet :') .
Meetlint geloof ik niet zo in, ik ga echt met hem naar de weegschaal en morgen mag die weer. Hij is sowieso wel aangekomen denken we alleen zoals ik al de hele tijd roep de manier waarop vind ik niet juist en als het blijkt dat hooi gewoon niet makkelijk voor hem is plus hij wat minder eetlust heeft dan een ander paard dan is dat zo en zoeken we gewoon naar iets wat hij het meest lekker vind.


[ img ]

Nu gaat iedereen zeggen dat hij goed is. Hij is ook redelijk goed nu(ik wil wat meer voor een keuring nog) alleen de manier waarop ben ik niet blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:33 



 
Profiel   

Knap is ie in elk geval! Hij is idd niet te licht maar voor de keuring zien ze ze inderdaad net graag voller.
Misschien kan je nog iets rustgevends proberen om uitte sluiten dat ie zich niet van binnenuit staat op te vreten omdat hij toch zichzelf ergens druk om maakt. Die van mij is een enorme binnenvetter en die geef ik zo nu en dan cannabidoil van heltie horse. Haalt net ff het randje er af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:37 



 
Profiel   

Mijn merrie kan vanwege tandproblemen ook nog maar muizenhapjes hooi eten. De fibrebeet en fibrenuggets gingen er ook allemaal niet in. Ik vul dit gebrek aan hooi zoveel mogelijk aan met de hartog complete care senior. Dit is een zachte ruwvoermix speciaal voor paarden met bijvoorbeeld een verminderd kauwvermogen. Mijn merrie vind het zeer smaakvol.

Verder voer ik ook seniores priores en hartog grasbrok. De grasbrok kan droog gevoerd worden, maar ik week hem ook vaak door de seniores priores. De seniores priores ging er in het begin ook niet zo makkelijk in maar dan week ik er wat van haar favoriete muesli doorheen. Ik geef ook altijd lijnzaad olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:51 



 
Profiel   

KB12 schreef
Mijn merrie kan vanwege tandproblemen ook nog maar muizenhapjes hooi eten. De fibrebeet en fibrenuggets gingen er ook allemaal niet in. Ik vul dit gebrek aan hooi zoveel mogelijk aan met de hartog complete care senior. Dit is een zachte ruwvoermix speciaal voor paarden met bijvoorbeeld een verminderd kauwvermogen. Mijn merrie vind het zeer smaakvol.

Verder voer ik ook seniores priores en hartog grasbrok. De grasbrok kan droog gevoerd worden, maar ik week hem ook vaak door de seniores priores. De seniores priores ging er in het begin ook niet zo makkelijk in maar dan week ik er wat van haar favoriete muesli doorheen. Ik geef ook altijd lijnzaad olie.


Ben inderdaad van plan om dit nog eens te gaan proberen. Deze week even langs de winkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:54 



 
Profiel   

Dustinlover schreef
tamary schreef
Als de oorzaak niet in de kaak blijkt te liggen maar ergens anders in de spijsvertering, dan zou ik castratie wel degelijk overwegen. Spijsvertering is ook deel weerstand en daar komt ook een stuk erfelijkheid om de hoek kijken. Niet een probleem wat je wil doorfokken. En hoewel van wat ik begrijp de directe familie volgens de eigenaren geen problemen heeft, zegt dat niet alles over deze pony. Van mensen weten we dat slechte periodes bepaalde genen aan of uit kunnen zetten en ook vaak juist 1-2 generaties later. Hoe mooi, lief en qua afstamming passend voor de fokkerij hij ook is, ik snap het advies voor castratie heel goed. Dier heeft een probleem en gezond hoort voor fok met stip op 1 te staan.

Verder is welshje hier 9, ruin, 1.18-1.20m en afhankelijk van vacht 250-275 op meetlint en keurig op gewicht.


Ik denk dat de artsen dit dan wel zouden adviseren en dit is niet aan de orde. Hij heeft al nakomelingen en die hebben het niet, directe familie ook niet dus nee daar geloof ik echt totaal niet in.
Castreren is niet nodig zo enorm slecht is het nou ook allemaal niet :') .
Meetlint geloof ik niet zo in, ik ga echt met hem naar de weegschaal en morgen mag die weer. Hij is sowieso wel aangekomen denken we alleen zoals ik al de hele tijd roep de manier waarop vind ik niet juist en als het blijkt dat hooi gewoon niet makkelijk voor hem is plus hij wat minder eetlust heeft dan een ander paard dan is dat zo en zoeken we gewoon naar iets wat hij het meest lekker vind.


[ [url=m/36cvdy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu gaat iedereen zeggen dat hij goed is. Hij is ook redelijk goed nu(ik wil wat meer voor een keuring nog) alleen de manier waarop ben ik niet blij mee.

Ik zie een gevulde buik en er is ook wel al wat bij. Maar deze is 35 jaar dus wel een andere situatie. Ik zie bij pony van ts ook een weinig gevulde buik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 09:32 



 
Profiel   

Heb je al eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen? Ik weet dat bij bepaalde mineraaltekorten een vieze smaak kan ontstaan, alles smaakt dan smerig. (Heb het zelf ook ooit eens gehad, echt, eten is dan geen pretje.) Ook door tandproblemen kan een vieze smaak ontstaan.

Onze welsh had cushing en moest dus dagelijks een pil (prascend), die was duidelijk zo vies, dat ze die ten eerste niet wilde eten en ten tweede de uren erna niks wilde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 10:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen