Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is eerlijk tegenover mijn paard?

 
Profiel   

Oke, here goes nothing..

Een kort kennismakingsverhaaltje over mijn paard Chivas;
In april bij een handelaar weg gekomen, ongekeurd en onverwacht.
Hij is voor mij gekocht door een aantal mensen omdat hij weg moest bij de handelaar en hij en ik vanaf moment 1 een klik hadden.
PRE ruin van 11 jaar, mentaal niet in topstaat maar fysiek nog veel minder zeg maar :7

Eerst een tijdje laten wennen aan mensen, basisdingen gedaan en bij laten komen van de verhuizing.
Chiropractor erbij geweest(en komt deze week weer), hoefsmid is bezig met achterstallig onderhoud en de tandarts afspraak staat ook.

In september is hij op locatie onderzocht voor zover mogelijk, dus hals en rug afgevoeld, en beperkt kreupelheidsonderzoek. Ook zijn toen (gedeelte) heupen en knieen op de echo gezet.
Conclusie; onstekingen in beide knieen, 10 dagen novocam en gaan trainen om sterker te maken. Eventueel daarna inspuiten.

Met novocam op liep hij iets soepeler, maar niet zuiver. Inmiddels aan de duivelsklauw en glucosamine, maar het mag niet baten.

Nu wil ik hem verder laten onderzoeken, heb de dierenarts gevraagd om terug te komen voor evt inspuiten en dan maar meteen hele paard op de foto, want ik wil gewoon weten wat er nog meer stuk is voor ik hem doodleuk in training zet en er van alles mis blijkt..

Nou kan ik er niet aan ontkomen dat ik me regelmatig afvraag of dit allemaal wel eerlijk is tegenover mijn paard?
Hij heeft duidelijk pijn, want kreupel, maar hoe ver moet ik dan gaan?
Natuurlijk wil ik hem alle kans geven om te verbeteren, maar gezien paarden in het hier en nu leven, ervaart hij dan niet alleen maar pijn en kan het voor hem niet snel genoeg voorbij zijn?

Een duivels dilemma..
Mentaal is hij echt 180 graden gedraaid en hij gaat door het vuur voor me. Maar dat is precies waarom ik mezelf afvraag of ik voor hem wel hetzelfde doe door al die onderzoeken..

Gezien Bokt toch vaak wel met een ongezouten mening komt, toch maar even dit bericht geplaats.

Ben benieuwd!

https://youtu.be/BQ_n8U1g3jU



Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-10-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

In overleg aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:11 



 
Profiel   

Als je de kreupelheid niet opgelost krijgt, is verder gaan met trainen, etc. niet eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:16 



 
Profiel   

Ik zie niks echt dramatisch, maar het is wel van heel ver gefilmd. Een relatief slap paard, dat wel.
Ik zou in elk geval stoppen met rondjes te laten draaien in de zandbak en ook dat grondwerk zo laten.

Opzadelen en lange stukken rechtuit, liefst nog bergop en bergaf gaan rijden.
Alleen zo maak je 'm sterker.
Draaien en keren hebben een nefast effect op de knieën.

Niet te snel opgeven, er valt best nog wel wat van te maken denk ik !

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:20 



 
Profiel   

Als financiën geen probleem zijn, zou ik zelf alsnog op een goede kliniek een keuring met xrays laten doen en van daar uit kijken wat die DA er van vindt.

Besef: leven is niet maakbaar. Soms gaan lichamen gewoon stuk en is er helemaal niets wat je daar aan kunt doen.

Dit dier stond waarschijnlijk niet voor niets op 11 jarige leeftijd bij een dubieuze handelaar. De kans dat er niet echt iets aan mankeert, lijkt mij klein. Dus als financiën per ongeluk wel een issue zijn, kun je overwegen om nog een paar weken buut te geven. Knapt ie daar van op heb je ook een antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:23 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik zie niks echt dramatisch, maar het is wel van heel ver gefilmd. Een relatief slap paard, dat wel.
Ik zou in elk geval stoppen met rondjes te laten draaien in de zandbak en ook dat grondwerk zo laten.

Opzadelen en lange stukken rechtuit, liefst nog bergop en bergaf gaan rijden.
Alleen zo maak je 'm sterker.
Draaien en keren hebben een nefast effect op de knieën.

Niet te snel opgeven, er valt best nog wel wat van te maken denk ik !


Thanks!
Zou niets liever willen dan opzadelen en door het bos rijden, maar hij is 1 keer gepoogd te rijden bij de handelaar en toen is ie flauwgevallen -O-

Heuveltje en balkjes stappen doen we veel idd.
Bedankt voor je feedback!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:37 



 
Profiel   

tamary schreef
Als je de kreupelheid niet opgelost krijgt, is verder gaan met trainen, etc. niet eerlijk.


Nee, dat vond ik nou ook. Daarom wil ik ook verder onderzoek, maar he.. Iets met eeuwig twijfelen en het vooral graag goed willen doen voor mijn eerste eigen paardenbeest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:39 



 
Profiel   

Als je nu eens een filmpje zou plaatsen waar we hem zien stappen en draven, links- en rechtsom. Het eerste filmpje is een chat sessie tussen jou en je instructrice, en in het tweede filmpje gebeurt de actie ergens 2 km verderop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:45 



 
Profiel   

Zou inderdaad nu nog niet opgeven en 1x goed laten onderzoeken. Kan goed zijn dat hij bij die handelaar stond omdat hij niet goed te rijden is? Zie op de beelden ook niet zo veel, lastig te beoordelen filmpje zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:49 



 
Profiel   

Dees schreef
Als financiën geen probleem zijn, zou ik zelf alsnog op een goede kliniek een keuring met xrays laten doen en van daar uit kijken wat die DA er van vindt.

Besef: leven is niet maakbaar. Soms gaan lichamen gewoon stuk en is er helemaal niets wat je daar aan kunt doen.

Dit dier stond waarschijnlijk niet voor niets op 11 jarige leeftijd bij een dubieuze handelaar. De kans dat er niet echt iets aan mankeert, lijkt mij klein. Dus als financiën per ongeluk wel een issue zijn, kun je overwegen om nog een paar weken buut te geven. Knapt ie daar van op heb je ook een antwoord.


Is buut zoveel sterker dan novocam?

Dat laatste realiseer ik me ook hoor en hoe pijnlijk ook, als ie stuk is, is ie stuk en laat ik hem ook zeker inslapen. Hij hoeft omwille van mijn plezier te blijven lopen..

Maar ik vraag me dan dus af in hoeverre je gaat onderzoeken en proberen.
Plan is nu; op locatie onderzoeken/inspuiten/rondom op de foto+halsecho en mocht dat niks opleveren alsnog opladen naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:50 



 
Profiel   

BigBen schreef
Als je nu eens een filmpje zou plaatsen waar we hem zien stappen en draven, links- en rechtsom. Het eerste filmpje is een chat sessie tussen jou en je instructrice, en in het tweede filmpje gebeurt de actie ergens 2 km verderop.


Ja, heb je helemaal gelijk in :')
Ik had zo snel ff geen andere filmpjes op youtube staan.
Zal vanavond even uploaden, heb linksom/rechtsom in stap en draf ergens op korte filmpjes staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:51 



 
Profiel   

Pumpkins schreef
Zou inderdaad nu nog niet opgeven en 1x goed laten onderzoeken. Kan goed zijn dat hij bij die handelaar stond omdat hij niet goed te rijden is? Zie op de beelden ook niet zo veel, lastig te beoordelen filmpje zo.


Ja, zou maar zo kunnen hoor, dat dat een groot aandeel heeft gehad.
Hij had op z’n zachts gezegd niet bijzonder veel vertrouwen in de mens en hij heeft wél een sterke mening. Dus die combinatie met hengst kan maar zo dat het niet een heul fantastisch rijpaard was :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:53 



 
Profiel   

Alvast bedankt iedereen voor het reageren en mij de mogelijkheid geven om te sparren en gedachtes uit te wisselen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:53 



 
Profiel   

Angelic1990 schreef
Dees schreef
Als financiën geen probleem zijn, zou ik zelf alsnog op een goede kliniek een keuring met xrays laten doen en van daar uit kijken wat die DA er van vindt.

Besef: leven is niet maakbaar. Soms gaan lichamen gewoon stuk en is er helemaal niets wat je daar aan kunt doen.

Dit dier stond waarschijnlijk niet voor niets op 11 jarige leeftijd bij een dubieuze handelaar. De kans dat er niet echt iets aan mankeert, lijkt mij klein. Dus als financiën per ongeluk wel een issue zijn, kun je overwegen om nog een paar weken buut te geven. Knapt ie daar van op heb je ook een antwoord.


Is buut zoveel sterker dan novocam?

Dat laatste realiseer ik me ook hoor en hoe pijnlijk ook, als ie stuk is, is ie stuk en laat ik hem ook zeker inslapen. Hij hoeft omwille van mijn plezier te blijven lopen..

Maar ik vraag me dan dus af in hoeverre je gaat onderzoeken en proberen.
Plan is nu; op locatie onderzoeken/inspuiten/rondom op de foto+halsecho en mocht dat niks opleveren alsnog opladen naar de kliniek.



Ik zou het omdraaien. Of in ieder geval niet eerst inspuiten. Ik zou jezelf kosten en moeiten besparen, het beest eerst op de trailer zetten naar een goede kliniek en op de foto met kreupelheidsonderzoek en als daar weinig uitkomt kan je er altijd nog inspuiten. Maar als hij echt stuk stuk is heeft inspuiten toch geen zin dus vandaar deze volgorde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:57 



 
Profiel   

Ik zie geen ongelukkig paard. Als je geen hele grote ambities hebt zou ik het een kans geven. Ontstekingen hoeven niet blijvend te zijn...Mss een foto nog van laten maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:59 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik zie geen ongelukkig paard. Als je geen hele grote ambities hebt zou ik het een kans geven. Ontstekingen hoeven niet blijvend te zijn...Mss een foto nog van laten maken?


Ik heb helemaal geen ambities :D
Of in zoverre.. Mijn doel is om hem een zorgeloos paardenleventje te geven, en als we nog eens in het bos komen zou dat top zijn.
Maar heb absoluut geen verwachtingen van hem en rijden ging ik eigenlijk uberhaupt niet vanuit.
Hij heeft echt een fantastisch karakter, goudeerlijk, hilarisch en mega slim.
Foto’s wil ik idd sowieso, al is het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust. Alles op de foto, voor hetzelfde geldt heeft ie op allerlei plekken artrose of erger.
Kan ik hem die kans geven zonder dat ie echt ellendig is? Vind het zo lastig om te zien, hij wil zo onwijs graag alles goed doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:03 



 
Profiel   

Ik zou je volgorde omdraaien en direct naar een goede kliniek gaan. Bespaart je tijd en geld. En je paard enkele weken langer met pijn, hij toont in zijn gezicht imo wel pijn. Foto’s op locatie zijn ook nooit zo goed als foto’s op een kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:11 



 
Profiel   

In elk geval niet gaan rijden en trainen zolang het paard kreupel is! Ik zou hem gewoon een tijdje vakantie geven,wel op de wei maar niet mee werken.Veel dingen genezen dan uit zichzelf al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:16 



 
Profiel   

Chiren schreef
Ik zou je volgorde omdraaien en direct naar een goede kliniek gaan. Bespaart je tijd en geld. En je paard enkele weken langer met pijn, hij toont in zijn gezicht imo wel pijn. Foto’s op locatie zijn ook nooit zo goed als foto’s op een kliniek.


Ja he? The pain face tikt ie wel af zeg maar.
Moet ook eerlijk zeggen dat dat, naast natuurlijk de kreupelheid, ook wel mijn grootste zorg is op het moment. Ik ken hem niet anders dan met dit gezicht, dus dat maakt het lastig om verschil te zien.
Hij kijkt ook regelmatig vrolijk, oortjes erop en geen strak bekkie, maar overall in beweging zie ik ook een pijn gezicht.
Dat veranderde trouwens niet met novocam op..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:16 



 
Profiel   

anjali schreef
In elk geval niet gaan rijden en trainen zolang het paard kreupel is! Ik zou hem gewoon een tijdje vakantie geven,wel op de wei maar niet mee werken.Veel dingen genezen dan uit zichzelf al.


Hij staat nu al 6 maanden op de track bij ons, in de eerste 3 maanden is er niks met hem gedaan behalve voetjes leren geven, poetsen, knuffelen, laten wennen aan halster om etc.
De basis zeg maar.
Ik vraag me af of rust helpt, omdat hij voor die tijd al een jaar bij de handelaar stond en hij daar ook 24/7 buiten liep. Kan het altijd proberen natuurlijk!
Rijden doen we sowieso niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:18 



 
Profiel   

Ik zou hem ook als eerste meenemen naar de kliniek en daar helemaal laten bekijken. Scheelt je veel gedoe met dierenarts op locatie etc.

Het ziet er uit als een leuk en lief paard. Ik hoop dat de toekomst er goed uit ziet voor beide

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:18 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik zou hem ook als eerste meenemen naar de kliniek en daar helemaal laten bekijken. Scheelt je veel gedoe met dierenarts op locatie etc.

Het ziet er uit als een leuk en lief paard. Ik hoop dat de toekomst er goed uit ziet voor beide


Lief, dankjewel!
Het is echt een schatje en hij past qua karakter perfect bij me. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:25 



 
Profiel   

Ik zie alleen maar een paard van heel ver weg? Of mis ik iets? Ik kan zo niets zien op die filmpjes.

Misschien mis ik het halve verhaal hoor, maar het klinkt alsof je het gevoel hebt dat het allemaal niet meer goed komt, maar ik begrijp niet helemaal waar je dat op baseert. Hij is kreupel, heeft Novacam gehad en dat helpt niet. Dat is heel vaak zo. Soms moet je één of meerdere keren inspuiten om een ontsteking weg te krijgen.
Ik zou persoonlijk naar een goeie kliniek rijden (SMDC in Heesch), als je niet zeker bent van de diagnose of het hele paard wil laten nakijken. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Pas als je weet waar het probleem zit, kan je behandelen. Daarna pas chiro/fysio erbij en als het paard zuiver en los is, kan je weer gaan trainen om sterker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:26 



 
Profiel   

Paard is toch nog niet ingespoten? Novacam is iets wat je meestal een ruime week geeft. Mijn ervaring is dat ze daar eigenlijk altijd wel van opknappen, iig tijdelijk. Als een paard desondanks toch kreupel blijft als hij pijnstillers krijgt zou voor mij wel een rode vlag zijn. Zeker de moeite waard om verder onderzoek te doen. Idd zoek een goede kliniek. Dan weet je iig waar je aan toe bent. Voor nu zou ik er zeker niet teveel meer mee doen. Lekker vertroetelen en op de track laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:31 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Ik zie alleen maar een paard van heel ver weg? Of mis ik iets? Ik kan zo niets zien op die filmpjes.

Misschien mis ik het halve verhaal hoor, maar het klinkt alsof je het gevoel hebt dat het allemaal niet meer goed komt, maar ik begrijp niet helemaal waar je dat op baseert. Hij is kreupel, heeft Novacam gehad en dat helpt niet. Dat is heel vaak zo. Soms moet je één of meerdere keren inspuiten om een ontsteking weg te krijgen.
Ik zou persoonlijk naar een goeie kliniek rijden (SMDC in Heesch), als je niet zeker bent van de diagnose of het hele paard wil laten nakijken. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Pas als je weet waar het probleem zit, kan je behandelen. Daarna pas chiro/fysio erbij en als het paard zuiver en los is, kan je weer gaan trainen om sterker te maken.


Je mist niks hoor!
Ik kan er alleen niet aan ontkomen dat me het gevoel blijft bekruipen van ‘hij is stuk en gaat niet beter worden’.
Zal ook meespelen dat ik me al vanaf begin af aan ernstig afvraag wat een volle pre van die leeftijd voor een prikkie bij een handelaar doet.
(Ze had hem gekocht om op te knappen en in te zetten voor de buitenritten die ze ook met haar bedrijf doet).
Dus ik hou al vanaf dag 1 rekening met het ergste, da’s een beetje mijn slechte eigenschap met alles in mn leven eigenlijk :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:32 



 
Profiel   

SusanH schreef
Paard is toch nog niet ingespoten? Novacam is iets wat je meestal een ruime week geeft. Mijn ervaring is dat ze daar eigenlijk altijd wel van opknappen, iig tijdelijk. Als een paard desondanks toch kreupel blijft als hij pijnstillers krijgt zou voor mij wel een rode vlag zijn. Zeker de moeite waard om verder onderzoek te doen. Idd zoek een goede kliniek. Dan weet je iig waar je aan toe bent. Voor nu zou ik er zeker niet teveel meer mee doen. Lekker vertroetelen en op de track laten lopen.


Nee, niet ingespoten idd.
Alleen 10 dagen novocam en moest trainen om de spieren rondom zijn knieen sterker te maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 16:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen