Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oogaandoening HIK wie kent het?

 
Profiel   

Onlangs is mijn paard gediagnosticeerd met de zeldzame oogaandoening HIK. Ik zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben. Er is heel weinig info over te vinden. Wel heb ik een Amerikaans/Duits onderzoeks rapport mee gekregen uit 2015. Wie weet wat
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 11:31 



 
Profiel   

smurf26 schreef
Onlangs is mijn paard gediagnosticeerd met de zeldzame oogaandoening HIK. Ik zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben. Er is heel weinig info over te vinden. Wel heb ik een Amerikaans/Duits onderzoeks rapport mee gekregen uit 2015. Wie weet wat


Ik ben even verder gaan zoeken, ken je deze pagina: https://reeis.usda.gov/web/crisprojectp ... uelae.html .
Citaat
Impacts
What was accomplished under these goals? We have explored the association of equine herpesvirus 2 and 5 with one particular form of equine recurrent uveitis (ERU). This particular form is called heterochromic iridocyclitis (HIK) and mimics cytomegalovirus endotheliitis in man. We tested eyes of normal horses for the presence of EHV 2 and 5 in order to help determine the significance of detecting EHV 2 and 5 in clinical cases of HIK. Neither EHV 2 or 5 were detected within the eyes of any normal horses despite the presence of the virus in the nasal passageways, serum, and conjuntiva of several horses.

Even een stukje aangehaald...
Als je met zoeken heterochromic intikt, zie je alle gedeelten die daar over gaan. Misschien is het oud nieuws voor je hoor, maar misschien kan je er toch iets mee.

In 2017 is er een congres over oogaandoeningen bij paarden geweest en daar was het ook een onderdeel van: http://www.equineophtho.org/sites/defau ... 202017.pdf . Op 3 juni om 1 uur 's middags o.a. met zoeken wordt het 11 keer in dat congres genoemd. Misschien zijn daar nog nieuwere ontwikkelingen besproken, wie weet kan jouw arts dat uitzoeken?

https://www.google.nl/search?q=heteroch ... =657&dpr=1 , zo vind je vast nog meer artikelen erover.

Ik kende het niet hoor dus ik kan je er helaas niet verder mee helpen. Sterkte ermee hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 19:08 



 
Profiel   

Dankjewel! Ik ga het lezen en eens voorleggen aan de arts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 21:40 



 
Profiel   

@Jet nog super bedankt voor je zoekwerk!
Inmiddels is mijn paard in Utrecht geopereerd op een wijze die in Nederland nog niet eerder gedaan is. De optie daartoe heb ik gevonden door een arts te volgen die nu in Amerika woont. Hij is een pionier op dit gebied. De dierenkliniek in Utrecht heeft voor mij contact met hem gezocht. En dat is gelukt! Door dat contact is er gelukkig een optie tot opereren gekomen die er eerst niet was. Binnenkort mag ik mijn paard gaan ophalen en kan hij thuis verder herstellen. Met hopelijk nog een mooie toekomst samen tegemoet

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:28 



 
Profiel   

Oh, wat mooi dat er toch een operatie mogelijk is en dat het tot nu toe goed gelukt is! Super dat hij binnenkort mee naar huis kan. Hoe lang is hij nu in Utrecht geweest en wanneer is hij geopereerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:02 



 
Profiel   

Hij is op 14 december geopereerd en ik mag hem morgen ophalen. Dat is best een lange tijd maar ik wilde zelf het zekere voor het onzekere hebben omdat mijn paard veel stress ervaart van reizen. En ik dus niet elke week of meer terug wilde met hem. Nu stond voor de operatie toch al een week of 3/4 verblijf daar.
Maar ik ben erg blij met hoe het tot nu toe gaat en de arts en chirurg ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:16 



 
Profiel   

Groot gelijk hoor. Ik was alleen nieuwsgierig naar het verloop na de operatie. Ik ben echt heel blij voor je dat het er zo goed uitziet nu!
Succes en veel plezier met het ophalen, en hou je taai als hij thuis is. Dat zal nog even wennen zijn lijkt me, dan is het weer volledig jouw eigen zorg! Het zal wel heel fijn zijn om hem weer thuis te hebben denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:10 



 
Profiel   

Je slaat de spijker op zijn kop! Die verantwoordelijkheid is heel spannend. Hij is sinds vrijdag thuis en is extreem moe. Hij heeft een overlevingsmodus aangenomen. Echt heel sneu en heel verdrietig om te zien. Langzaam komt hij nu wat bij maar hij heeft een behoorlijke jas uitgedaan. Ik heb deze week vrij om hem lekker te verzorgen. Hij eet gelukkig goed maar hij krijgt alle tijd om bij te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:15 



 
Profiel   

Wat fijn dat je vrij bent deze week, dan kan je hem goed bijstaan. Ik duim voor jullie dat hij goed herstelt en dat hij binnenkort weer fitter is. Zorg maar dat jullie lekker van elkaar gaan genieten de komende tijd!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 19:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen