Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Psyllium kuur

 
Profiel   

Hallo,
Omdat de weien nu wat schraler beginnen te worden wil ik mijn paarden weer eens een psyllium kuur geven. Vorig jaar heb ik het ook eens gedaan, en toen moest ik geloof ik mijn fjord 7 maatschepjes over droog over het voer geven. Nu lees ik op internet verschillende dingen. De een geeft 2 schepjes en maakt het nat met het voer, de ander mengt het met lijnzaad olie. Hoe doen jullie het?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 19:54 



 
Profiel   

Mijn paard heeft met zand op de kliniek gestaan (Lingehoeve).
Ik kreeg daar als onderhoud advies mee:
Helft van het gewicht in gram, 5 dagen achter elkaar voeren en dat 1 keer per maand.

Dus paard 500 kilo, dan 250 gram per dag.


Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 06-11-21 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 19:58 



 
Profiel   

Sinds mijn paard zandkoliek heeft gehad een jaar geleden geef ik met regelmaat een zandkuur van 300g psyllium per dag, 7 dagen lang. Toen ze koliek had gehad raadde de DA aan om per 100 kg paard 100 g psylliumzaad te geven, dat was voor haar 600 g per dag. Nu ze niet meer in de gevarenzone zit geef ik de helft daarvan. Enkel een paar schepjes psyllium schijnt niet echt zoden aan de dijk te zetten.

Ik geef het ongeweekt door de slobber of brok. Ongeweekt schijnt een betere werking te geven maar het fijne ervan weet ik niet. Mijn paard eet het gelukkig prima. :)

Nog een tip voor als je psylliumzaad voordelig wilt bestellen: Pit & Pit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:02 



 
Profiel   

Ik volg de dierenarts iris van gulik op insta en die raad aan om 0.5 tot 1 gram per kilo (paard) te voeren dus 250 tot 500 gram per dag bij een paard van 500 kilo.

Ik zelf gooi het door de slobber en soms ook wel wat droog maar vind dat dan best veel dus vandaar meestal toch wat nat

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:07 



 
Profiel   

Ik heb wel begrepen dat het beter werkt als het wordt gemengd met olie. Dus dat doe ik dan maar.
Ik koop het hier https://www.baroen.nl/kruiden/zaden-en- ... 5kg-detail en ging tot nu toe uit van 150 gr. per paard/dag, maar ook onze dierenarts zegt dat dat niet genoeg is. En hij vertelde dat er dit jaar veel zandkoliek is. Die zegt overigens ook dat je het niet hoeft te doen als je 3 dagen achter elkaar géén zand in de mest vindt (mestbal in water in plastic handschoen) én je paard heeft geen klachten (bv dunne mest of een wat opgezette buik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:20 



 
Profiel   

Er is vrij recent een uitgebreid topic over geweest: [VS] Weer zo'n psyllium-topic
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen