Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Neuropsychologische en psychologische aandoeningen

 
Profiel   

De afgelopen tweeënhalve week ben ik hier meer en maar over aan het nadenken.

Wat zijn neuropsychologische en psychologische aandoeningen die bij paarden gediagnosticeerd (zouden) kunnen worden?

Reden dat ik hier over nadenk ik dat onlangs een van onze paarden een epileptische aanval (lijkt?) te hebben gehad. We waren hier zelf bij aanwezig, echter levert bloedonderzoek de volgende dag (dierenarts die er kort na de aanval was kon op dat moment weinig betekenen) leverde zeer weinig op.

Betreffende paard toont vaker attack-achtig gedrag, wat mij bijna doet denken aan Gilles de la Tourette, de tics dan, ik heb nog nooit een paard horen praten B-)

En met een stal vol paarden kom je wel vaker bijzonder gedrag tegen, waardoor ik begon na te denken... Ik ben benieuwd wat jullie hebben meegemaakt, gediagnosticeerd kregen of verdachten bij welk gedrag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 20:07 



 
Profiel   

Bij epilepsie-achtige aanvallen denk ik aan ppid.
Tijdens mijn co-schappen, jaren geleden, toen dit nog niet zo'n bekende ziekte was, heb ik ooit een pony met epilepsie-achtige aanvallen in de kliniek gehad, die na heel veel onderzoek de diagnose cushing kreeg.
Inmiddels is heet dat ziektebeeld bij paarden geen cushing meer maar ppid.

Later op de manege ook nog een kennis met een pony met aanvallen die ook op diezelfde diagnose is uitgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 20:34 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Bij epilepsie-achtige aanvallen denk ik aan ppid.
Tijdens mijn co-schappen, jaren geleden, toen dit nog niet zo'n bekende ziekte was, heb ik ooit een pony met epilepsie-achtige aanvallen in de kliniek gehad, die na heel veel onderzoek de diagnose cushing kreeg.
Inmiddels is heet dat ziektebeeld bij paarden geen cushing meer maar ppid.

Later op de manege ook nog een kennis met een pony met aanvallen die ook op diezelfde diagnose is uitgekomen.


Alleen kwam dat niet uit het bloedonderzoek ;)

Anyhow, dit topic is meer uit interesse dan dat we het mysterie willen oplossen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 20:42 



 
Profiel   

Wij waren er altijd zeker van dat als paarden autisme konden hebben mijn merrie autisme zou hebben. Ze had ook wel heel apart gedrag. Uiteindelijk paard helemaal door de molen gehad en die bleek last te hebben van c6-c7 wervels, oftewel ecvm. Opvallend was dat het soms ook wel aanvallen leken. Toevallig kreeg ik van de week een filmpje doorgestuurd van jill(die youtuber) haar paard had ook allerlei ellende in de hals en kreeg daar van aanvallen. Gek genoeg als ik dat filmpje zag deed mijn merrie ook soort gelijk gedrag, niet het omvallen maar bijv het typische schuren weer wel. Mijn merrie deed altijd mega gekke sprongen en leek erg vrolijk vandaar onze redenatie van autisme met haar aparte gedrag. Uiteindelijk had ze gewoon pijn en sindsdien geloof ik niet meer in psychische aandoeningen bij een paard. Wel is het een heel interessant onderwerp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 21:25 



 
Profiel   

Goede vraag, ik denk dat het wel mogelijk moet zijn, we kunnen tegenwoordig al zo ontzettend veel. Met een MRI zou je toch een totaalbeeld moeten kunnen krijgen. Maar ik vraag me wel af en in hoeverre we al medisch gezien zover zijn om ook het juiste af te kunnen lezen vanaf de scans. En in hoeverre herkennen we nu al bepaalde tekenen Etc.
Behalve ppid ken ik in mijn omgeving en jaren eigen paarden geen enkel paard waarbij een neurologische aandoening geconstateerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 23:00 



 
Profiel   

Ik dacht dat epilepsie aan de hand van de (beschrijving van de) uiting gediagnosticeerd werd bij paarden, maar misschien zijn ze tegenwoordig al veel verder. Wij hadden vroeger op de manege twee paarden (familie van elkaar, dacht ik) met epileptische aanvallen - zo noemden we het allemaal althans, en terugkijkend is dat ook wel hoe ik het nu zou beschrijven. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan of er onderzoeken zijn om dat te diagnosticeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 23:04 



 
Profiel   

https://m.youtube.com/watch?v=f-O9_4Tgb ... e=youtu.be
Misschien is dit nog interessant om te kijken. Paard van Jill heeft een neurologische aandoening vanuit de hals

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 23:08 



 
Profiel   

Ufurio4e schreef
https://m.youtube.com/watch?v=f-O9_4Tgb ... e=youtu.be
Misschien is dit nog interessant om te kijken. Paard van Jill heeft een neurologische aandoening vanuit de hals


Zeker interessant stukje!
Wat een pech heeft ze dan gehad met dit paard zeg! Meerdere ocd’s bij het CTO gebied, heftig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 23:52 



 
Profiel   

Wij hebben een paard gehad die van op de een op andere dag, zware epileptische aanvallen kreeg. Paard leek eerst wat verward en verslechterde coördinatie, en 12 - 24 uur later lag ze gestrekt en kon absoluut niks meer. Dit duurde dan een uur/uren en dan kwam ze weer langzaam bij en zoals een veulen voor het eerst gaat staan, zo deed zij dat ook. Paar uur later kon ze alles weer, maar totaal futloos. Dit paard reageerde positief op prednisolon. Hartslag, temperatuur, bloed, alles perfect in orde. Ze is opgenomen geweest in Emmeloord en veel contact met Utrecht, veel dingen overdacht, maar geen oorzaak kunnen bedenken.

Uiteraard was het geen leven op deze manier, de aanvallen begonnen eens per maand, maar na 2 maanden al eens per week. Dus toen na een paar dagen de volgende aanval er was, hebben we haar laten gaan.

Als ik het filmpje van jill bekijk zie ik veel herkenning, behalve dat ons paard dus wel een paar uur gestrekt bleef liggen. Doodeng. De eerste keer dat ik haar vond dacht ik dat ze niet meer leefde. En na 2 aanvallen konden we al zeker 12 uur van te voren een aanval aan zien komen.


--

Los van dit, denk ik best dat en psychische aandoeningen bij paarden zijn. Dementie vind ik zelf een hele interessante. Maar was ik thuis heb staan is een erg (hoog)gevoelige merrie die gek wordt van vliegjes. Sommige mensen noemen het zomer eczeem, maar bizarre is, ze heeft geen allergische reactie. Het is echt hoe mensen jeuk krijgen als ik het heb over beestjes onder hun huid. Paard zet het als ze bijvoorbeeld een vlinder ziet vliegen het het liefst op een lopen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 00:52 



 
Profiel   

Caily schreef
Wij hebben een paard gehad die van op de een op andere dag, zware epileptische aanvallen kreeg. Paard leek eerst wat verward en verslechterde coördinatie, en 12 - 24 uur later lag ze gestrekt en kon absoluut niks meer. Dit duurde dan een uur/uren en dan kwam ze weer langzaam bij en zoals een veulen voor het eerst gaat staan, zo deed zij dat ook. Paar uur later kon ze alles weer, maar totaal futloos. Dit paard reageerde positief op prednisolon. Hartslag, temperatuur, bloed, alles perfect in orde. Ze is opgenomen geweest in Emmeloord en veel contact met Utrecht, veel dingen overdacht, maar geen oorzaak kunnen bedenken.

Uiteraard was het geen leven op deze manier, de aanvallen begonnen eens per maand, maar na 2 maanden al eens per week. Dus toen na een paar dagen de volgende aanval er was, hebben we haar laten gaan.

Als ik het filmpje van jill bekijk zie ik veel herkenning, behalve dat ons paard dus wel een paar uur gestrekt bleef liggen. Doodeng. De eerste keer dat ik haar vond dacht ik dat ze niet meer leefde. En na 2 aanvallen konden we al zeker 12 uur van te voren een aanval aan zien komen.


--

Los van dit, denk ik best dat en psychische aandoeningen bij paarden zijn. Dementie vind ik zelf een hele interessante. Maar was ik thuis heb staan is een erg (hoog)gevoelige merrie die gek wordt van vliegjes. Sommige mensen noemen het zomer eczeem, maar bizarre is, ze heeft geen allergische reactie. Het is echt hoe mensen jeuk krijgen als ik het heb over beestjes onder hun huid. Paard zet het als ze bijvoorbeeld een vlinder ziet vliegen het het liefst op een lopen...


Kijk eens naar ecvm. Mijn merrie heeft dit ook gehad. Als er veel knutjes waren bijv bleef dat arme dier maar lopen en slaan. Ik heb veel contact gehad met mensen die hun paard deze aandoening had/heeft, vele hun paarden hebben dezelfde gevoelige huid. Typerend is dan weer wel ondanks de gevoeligheid van de paarden is dat ze ontzettend lief zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 08:25 



 
Profiel   

Flauw vallen door schrik kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 08:51 



 
Profiel   

Psychotrauma sowieso. Als menners zeggen wij ook altijd: 'als we een ongeval krijgen met paard en wagen, is de kans best groot dat we het paard daarna nooit meer betrouwbaar voor de wagen krijgen.' Dan hebben we het niet over de kleine ongelukjes of schrikmomenten, maar wel de situaties als paard en wagen in de sloot of samen vol tegen een boom aan geklapt.

Neuropsychologische aandoeningen ontstaan toch na hersenbeschadiging? Zeker weten dat dat bij een paard kan. Denk aan tumoren bij de hersenen (en daardoor ander gedrag), of een hersenbloeding (en daardoor ander gedrag) etc. Dingen als alzheimer, poeh. Dat vind ik een lastige. Net zoals psychologische aandoeningen/diagnoses. Gevoelsmatig zou ik ja willen zeggen, niet voor de hele rataplan die is beschreven voor mensen, maar ik kan mij wel indenken dat het ene paard voor bepaalde situaties gevoeliger is dan het andere paard. En dan kom je in de discussie: In hoeverre kun je op 'afwijkend' gedrag een label plakken? Of zeggen we 'dat is het karakter'?
En verschilt dit ook per ras? Een rillig gefokt springpaard (kwpn) reageert anders op situaties dan een allround gefokte spanjaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 09:00 



 
Profiel   

Ik denk altijd dat wat een mens kan krijgen een paard ook kan krijgen. We zijn allemaal zoogdieren.
Maar als bij ons spraak gedeeltelijk wegvalt valt dat op, bij een paard niet natuurlijk. :+

Ik denk daarom dat er ook vormen van autisme bestaan, hersenbloedingen sowieso, maar ook dementie.
Dat laatste leek mijn schimmeltje soms ook te hebben.
Ik heb een schuilstal midden in de wei staan. En dan zag hij zijn maatje niet en begon hij te hinniken en te rennen. Echt opzoek naar hem als hij aan de andere kant van die stal stond.
Maar dan draaide hij net te vroeg om om weer terug te rennen en had hij hem nog niet gezien. Niet slim genoeg door te lopen.
Dit had hij vroeger nooit. Geen paniek, maar was hij ook snugger genoeg om te weten dat zijn maatje aan de andere kant stond.

Hij had ook ppid en ik heb al eens een flink wondje op zijn hoofd gezien waar ik geen verklaring voor had.
Vervolgens werd hij ziek al enkele dagen waar de dierenarts ook niets in kon vinden. Pijnstillers werkte wel.
En de dag van zijn inslapen lag hij ook te stuipen, wat voor mij de druppel was hem te laten gaan.
Dit was buiten in de bak, ik wilde niet dat hij zo ook in de stal zou vallen, met de gedachte dat dat misschien al eens was gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 09:07 



 
Profiel   

Vroeger geleerd dat een paard die zijn voorbenen gekruist neerzet en/of bij het waterdrinken de neusgaten onder water doet op verstandelijk vlak niet goed is zegmaar.

Maar das wel echt info uit boekjes geschreven in de jaren ‘70 hoor!

Zelf meegemaakt een dwergvorm shetlandpony die echt niet oke was in de bovenkamer, kon om niks je uit het weiland jagen, als een bezetene je aanvallen echt heel maf. Afwijkende vorm van het hoofd dus wellicht ook afwijkende hersenen in die pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 11:19 



 
Profiel   

dat aanvallen ken ik ook bij gewoon gezonde paarden hoor, die geleerd hadden dat het baasje dan bang was en vertrok.
Bij al die paarden ook afgeleerd overigens en nooit meer last van gehad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 11:25 



 
Profiel   

Bij honden is hier meer over bekend. Bijvoorbeeld over Post Traumatisch Stress Syndroom. Bij mensen kun je dit aantonen via een hersenscan, je ziet dan welke delen van de hersenen overactief zijn ten opzichte van "normale" mensen.

Bij honden hebben ze dit ook kunnen doen. Het gaan dan bijvoorbeeld om honden die als bewaking op een vliegveld gelopen hebben en ineens hun werk niet meer kunnen doen na een ernstig incident. Soms is het dan ook een opeenstapeling van incidenten waarbij dan een harde knal ineens genoeg is om ze "arbeidsongeschikt" te maken. Bij een aantal van deze honden hebben ze onderzoeken gedaan en daar is geconstateerd dat dezelfde delen van de hersenen als bij mensen overactief zijn.

Ik vermoed dat paarden niet zo heel veel afwijken van honden of mensen betreffende de vorm van de hersenen. Natuurlijk heeft ieder dier eigen delen van de hersenen die sterker ontwikkeld zijn, bij de hond is dat bijvoorbeeld het geurcentrum. Maar de basis is wel gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 13:57 



 
Profiel   

Wat een hoop leuke en interessante reacties!


tirzasarah10 schreef
Wij waren er altijd zeker van dat als paarden autisme konden hebben mijn merrie autisme zou hebben. Ze had ook wel heel apart gedrag. Uiteindelijk paard helemaal door de molen gehad en die bleek last te hebben van c6-c7 wervels, oftewel ecvm. Opvallend was dat het soms ook wel aanvallen leken. Toevallig kreeg ik van de week een filmpje doorgestuurd van jill(die youtuber) haar paard had ook allerlei ellende in de hals en kreeg daar van aanvallen. Gek genoeg als ik dat filmpje zag deed mijn merrie ook soort gelijk gedrag, niet het omvallen maar bijv het typische schuren weer wel. Mijn merrie deed altijd mega gekke sprongen en leek erg vrolijk vandaar onze redenatie van autisme met haar aparte gedrag. Uiteindelijk had ze gewoon pijn en sindsdien geloof ik niet meer in psychische aandoeningen bij een paard. Wel is het een heel interessant onderwerp!


Wat bijzonder zeg! Ik zal de video van Jill ook nog eens bekijken!


Toktokmiauw schreef
Goede vraag, ik denk dat het wel mogelijk moet zijn, we kunnen tegenwoordig al zo ontzettend veel. Met een MRI zou je toch een totaalbeeld moeten kunnen krijgen. Maar ik vraag me wel af en in hoeverre we al medisch gezien zover zijn om ook het juiste af te kunnen lezen vanaf de scans. En in hoeverre herkennen we nu al bepaalde tekenen Etc.
Behalve ppid ken ik in mijn omgeving en jaren eigen paarden geen enkel paard waarbij een neurologische aandoening geconstateerd is.


Neuropsychologische zaken kan je wel op een MRI zien, maar psychologische aandoeningen? Ik heb wel gelezen dat depressie (soms?) in het brein af te lezen is op ik dacht CT-scans.


NikkiDeKerf schreef
Ik dacht dat epilepsie aan de hand van de (beschrijving van de) uiting gediagnosticeerd werd bij paarden, maar misschien zijn ze tegenwoordig al veel verder. Wij hadden vroeger op de manege twee paarden (familie van elkaar, dacht ik) met epileptische aanvallen - zo noemden we het allemaal althans, en terugkijkend is dat ook wel hoe ik het nu zou beschrijven. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan of er onderzoeken zijn om dat te diagnosticeren.


Wat ik naar aanleiding van de aanval die ik heb gezien heb gelezen is dat het maar zelden daadwerkelijk in gezelschap van eigenaar/mens gebeurt. Ook omdat het niet veel voorkomt.


Caily schreef
Wij hebben een paard gehad die van op de een op andere dag, zware epileptische aanvallen kreeg. Paard leek eerst wat verward en verslechterde coördinatie, en 12 - 24 uur later lag ze gestrekt en kon absoluut niks meer. Dit duurde dan een uur/uren en dan kwam ze weer langzaam bij en zoals een veulen voor het eerst gaat staan, zo deed zij dat ook. Paar uur later kon ze alles weer, maar totaal futloos. Dit paard reageerde positief op prednisolon. Hartslag, temperatuur, bloed, alles perfect in orde. Ze is opgenomen geweest in Emmeloord en veel contact met Utrecht, veel dingen overdacht, maar geen oorzaak kunnen bedenken.

Uiteraard was het geen leven op deze manier, de aanvallen begonnen eens per maand, maar na 2 maanden al eens per week. Dus toen na een paar dagen de volgende aanval er was, hebben we haar laten gaan.

Als ik het filmpje van jill bekijk zie ik veel herkenning, behalve dat ons paard dus wel een paar uur gestrekt bleef liggen. Doodeng. De eerste keer dat ik haar vond dacht ik dat ze niet meer leefde. En na 2 aanvallen konden we al zeker 12 uur van te voren een aanval aan zien komen.


--

Los van dit, denk ik best dat en psychische aandoeningen bij paarden zijn. Dementie vind ik zelf een hele interessante. Maar was ik thuis heb staan is een erg (hoog)gevoelige merrie die gek wordt van vliegjes. Sommige mensen noemen het zomer eczeem, maar bizarre is, ze heeft geen allergische reactie. Het is echt hoe mensen jeuk krijgen als ik het heb over beestjes onder hun huid. Paard zet het als ze bijvoorbeeld een vlinder ziet vliegen het het liefst op een lopen...


Wat een heftige periode moet dat zijn geweest. Ik ken inderdaad wel honden die zoveel epilepsie aanvallen krijgen op den duur...

Die van ons stond na een aanval van ca. 5 minuten gewoon weer op, ik ben er daarna mee gaan lopen. Het leek ineens wel een driejarige zo als hij zich gedroeg. En na een half uur was het fitte er wel echt vanaf. Dierenarts gaf ook aan dat zo'n aanval qua impact op het lichaam te vergelijken is met ongetraind een marathon lopen.


Kookaburra schreef
Psychotrauma sowieso. Als menners zeggen wij ook altijd: 'als we een ongeval krijgen met paard en wagen, is de kans best groot dat we het paard daarna nooit meer betrouwbaar voor de wagen krijgen.' Dan hebben we het niet over de kleine ongelukjes of schrikmomenten, maar wel de situaties als paard en wagen in de sloot of samen vol tegen een boom aan geklapt.

Neuropsychologische aandoeningen ontstaan toch na hersenbeschadiging? Zeker weten dat dat bij een paard kan. Denk aan tumoren bij de hersenen (en daardoor ander gedrag), of een hersenbloeding (en daardoor ander gedrag) etc. Dingen als alzheimer, poeh. Dat vind ik een lastige. Net zoals psychologische aandoeningen/diagnoses. Gevoelsmatig zou ik ja willen zeggen, niet voor de hele rataplan die is beschreven voor mensen, maar ik kan mij wel indenken dat het ene paard voor bepaalde situaties gevoeliger is dan het andere paard. En dan kom je in de discussie: In hoeverre kun je op 'afwijkend' gedrag een label plakken? Of zeggen we 'dat is het karakter'?
En verschilt dit ook per ras? Een rillig gefokt springpaard (kwpn) reageert anders op situaties dan een allround gefokte spanjaard.


Volgens mij denken wij er aardig hetzelfde over, maar ik vind het zo interessant! We hebben bij de mensen nog zo veel niet ontdekt, met dieren staan we dan nog veel verder achter denk ik dan.
En daaruit vloeit dan wel het vraagstuk voort; is het karakter of???

Dat vraag ik me bij mijn Z-paard bijvoorbeeld af, we zijn sinds een jaar of twee ook meer bezig met Parelli. Hoe is het mogelijk dat ik een jonge iets brutale hengst bijna met mijn ogen kan sturen en mijn Z-paard van 14 die het uitschot van de kudde is maar onder het zadel een keiharde werker met heel veel will to please, met grondwerk zoveel moeite heeft met het oppikken van signalen en zo vreselijk onbeholpen is.
Is dat karakter, is dat opvoeding of is er meer?


Marigold schreef
Vroeger geleerd dat een paard die zijn voorbenen gekruist neerzet en/of bij het waterdrinken de neusgaten onder water doet op verstandelijk vlak niet goed is zegmaar.

Maar das wel echt info uit boekjes geschreven in de jaren ‘70 hoor!

Zelf meegemaakt een dwergvorm shetlandpony die echt niet oke was in de bovenkamer, kon om niks je uit het weiland jagen, als een bezetene je aanvallen echt heel maf. Afwijkende vorm van het hoofd dus wellicht ook afwijkende hersenen in die pony.


Oh dit doet me denken aan jaren geleden. Toen mijn buren een veulen hadden bij hun beste fokmerrie (had al twee dekhengsten voortgebracht volgens mij), dit veulen kon echter niet goed staan in het begin. Toen dit uiteindelijk lukte wilde het drinken niet, ik heb nog een paar keer 's nachts geholpen want ja, je hebt wel twee mensen nodig.

De veearts zag dat als een down-achtige variant voor paarden. Maar volgens mij is het nooit gecheckt door de GDD.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 14:11 



 
Profiel   

Dartel schreef
Bij honden is hier meer over bekend. Bijvoorbeeld over Post Traumatisch Stress Syndroom. Bij mensen kun je dit aantonen via een hersenscan, je ziet dan welke delen van de hersenen overactief zijn ten opzichte van "normale" mensen.

Bij honden hebben ze dit ook kunnen doen. Het gaan dan bijvoorbeeld om honden die als bewaking op een vliegveld gelopen hebben en ineens hun werk niet meer kunnen doen na een ernstig incident. Soms is het dan ook een opeenstapeling van incidenten waarbij dan een harde knal ineens genoeg is om ze "arbeidsongeschikt" te maken. Bij een aantal van deze honden hebben ze onderzoeken gedaan en daar is geconstateerd dat dezelfde delen van de hersenen als bij mensen overactief zijn.

Ik vermoed dat paarden niet zo heel veel afwijken van honden of mensen betreffende de vorm van de hersenen. Natuurlijk heeft ieder dier eigen delen van de hersenen die sterker ontwikkeld zijn, bij de hond is dat bijvoorbeeld het geurcentrum. Maar de basis is wel gelijk.


Hoe triest ook... maar dit vind ik zulke gave informatie!
Ben wel benieuwd of zoiets ooit ook bij paarden is geprobeerd.

En krijgen dergelijke honden dan een vorm van therapie om nog een hond-waardig leven te kunnen leiden? Of is dat (nog?) niet mogelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 14:12 



 
Profiel   

Wat mij ook plots te binnen schiet, want ik vind dit reuze-interessant; wat doet huisvesting met gedrag van paarden?
Ik ken helaas mensen die zeggen dat hun paard gevaarlijk is. Dat snap ik als het dier amper buiten komt en daarnaast krachtvoer krijgt. Net zoals stalondeugden zoals weven of luchtzeugen.

Dat lijkt me duidelijk te koppelen aan stress (verkeerde huisvesting voor dat paard) of zelfs trauma. Maar ook dat zijn weer vormen van psychotrauma. En dus niet persee voor aan aandoening zoals autisme(-spectrum) of ADHD

Googlelen op honden en bijvoorbeeld autisme levert wel interessante info op.
https://www.quest.nl/natuur/dieren/a314 ... -stoornis/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 15:23 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Wat mij ook plots te binnen schiet, want ik vind dit reuze-interessant; wat doet huisvesting met gedrag van paarden?
Ik ken helaas mensen die zeggen dat hun paard gevaarlijk is. Dat snap ik als het dier amper buiten komt en daarnaast krachtvoer krijgt. Net zoals stalondeugden zoals weven of luchtzeugen.

Dat lijkt me duidelijk te koppelen aan stress (verkeerde huisvesting voor dat paard) of zelfs trauma. Maar ook dat zijn weer vormen van psychotrauma. En dus niet persee voor aan aandoening zoals autisme(-spectrum) of ADHD

Googlelen op honden en bijvoorbeeld autisme levert wel interessante info op.
https://www.quest.nl/natuur/dieren/a314 ... -stoornis/


Leuk stukje, ik kwam 'm laatst ook tegen via Facebook...

In navolging op het benoemen van huisvesting vraag ik me ook af; stel dat autisme (bijvoorbeeld) vast te stellen is bij een paard en deze wordt in een kudde geplaatst. Volgen hier dan ook andere psychotrauma's op omdat het dier zich niet kan conformeren aan de kudde? En hoe reageert de kudde dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 15:30 



 
Profiel   

Hier heeft een paard gestaan van iemand die een enorme wever was.
dat is hier gelukkig heel minimaal geworden, maar nooit weg gegaan.
Als er een vreemde op stal (weiland) kwam was hij helemaal uit zijn doen.
als zijn voer een kwartiertje later kwam, helemaal van de kaart.
Als hij heel erg weefde was hij ook totaal afgesloten van de wereld, raakte je hem dan aan schrok hij zich te pletter. Maar vooraf tegen hem praten kwam niet binnen.

Paardentaal begreep hij ook niet goed.
Hij vond spelen en klieren geweldig, maar pakte totaal geen signalen op wanneer de andere paarden het niet meer leuk vonden. Terwijl ze voor mij als mens erg duidelijk waren, dan moet dat voor een paard zeker zo zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 15:34 



 
Profiel   

Dat down-achtige veulen zal waarschijnlijk een dummy veulen geweest zijn. Dit is wel een interessant artikel daarover: https://www.bitmagazine.nl/wetenschap/a ... ens/55974/ .
En nog een artikel van iemand van de Universiteit van Gent: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 23:01 



 
Profiel   

Jet schreef
Dat down-achtige veulen zal waarschijnlijk een dummy veulen geweest zijn. Dit is wel een interessant artikel daarover: https://www.bitmagazine.nl/wetenschap/a ... ens/55974/ .


Ja dat was het!!!
Het is denk ik al een jaar of 13-14 geleden dus heel goed herinner ik het me niet. Maar nu je met deze term komt begint er weer een belletje te rinkelen!

Tof ook dat het onderzoek nu ook bij mensen verder gaat! Heel interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 23:09 



 
Profiel   

Mooi onderzoek omtrent de dummyveulens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 00:33 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Dartel schreef
Bij honden is hier meer over bekend. Bijvoorbeeld over Post Traumatisch Stress Syndroom. Bij mensen kun je dit aantonen via een hersenscan, je ziet dan welke delen van de hersenen overactief zijn ten opzichte van "normale" mensen.

Bij honden hebben ze dit ook kunnen doen. Het gaan dan bijvoorbeeld om honden die als bewaking op een vliegveld gelopen hebben en ineens hun werk niet meer kunnen doen na een ernstig incident. Soms is het dan ook een opeenstapeling van incidenten waarbij dan een harde knal ineens genoeg is om ze "arbeidsongeschikt" te maken. Bij een aantal van deze honden hebben ze onderzoeken gedaan en daar is geconstateerd dat dezelfde delen van de hersenen als bij mensen overactief zijn.

Ik vermoed dat paarden niet zo heel veel afwijken van honden of mensen betreffende de vorm van de hersenen. Natuurlijk heeft ieder dier eigen delen van de hersenen die sterker ontwikkeld zijn, bij de hond is dat bijvoorbeeld het geurcentrum. Maar de basis is wel gelijk.


Hoe triest ook... maar dit vind ik zulke gave informatie!
Ben wel benieuwd of zoiets ooit ook bij paarden is geprobeerd.

En krijgen dergelijke honden dan een vorm van therapie om nog een hond-waardig leven te kunnen leiden? Of is dat (nog?) niet mogelijk?


Honden kun je aanleren om stil te liggen in een scanner terwijl ze bij bewustzijn zijn. Dat zal bij paarden niet lukken. En dat is wel nodig voor dit soort onderzoeken.

Er wordt zeker gebruik van gemaakt voor het hondenwelzijn. Deze honden die nu PTSS hebben opgelopen gaan met pensioen, die worden huishond. Maar omdat deze honden wel een dure opleiding hebben doorlopen willen ze dit natuurlijk ook graag voorkomen. Er wordt nu dus beter gekeken naar de honden, er zijn net als bij mensen signalen die erop kunnen wijzen dat de grens voor een hond bereikt is. Deze honden gaan dan een paar maanden "op vakantie" en kunnen daarna weer worden ingezet. Soms wel op wat eenvoudigere locaties. Dit geldt overigens ook voor honden die helpen zoeken naar dode lichamen bij rampen. Na het vinden van veel dode mensen moet je ze ook echt even uit de situatie halen anders kan het teveel worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen