Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met versnelde ademhaling, oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

BCRCJ schreef
Elisa2 schreef
Hoe zit ze in haar vacht? het cushing paard hier kan de warmte niet kwijt en krijgt daardoor een versnelde ademhaling. Ook een cushing symptoom dus, borst scheren helpt dan.

Daarnaast met cushing krijgen ze toch ook vaak overal ontstekingen, wat jij beschrijft qua eten enzo dat had het cushing paard hier ook. Deze hield vocht vast achter de longen en dat zorgde voor proesten en raar eten. Vaak weer gevolgd door een luchtweg ontsteking. Ook altijd in de herfst zo'n dip ondanks medicatie. En dit was ook een zoektocht in het begin wat dit nu was.


Oh heeft ze hier al een oplossing voor gevonden?

Ik ga haar vandaag scheren om te kijken of we daarin verschil merken!


Dat laatste was een grote zoektocht, ook met de DA erbij..die dacht ook aan het hart maar de uiteindelijke conclusie was vocht achter de longen. Was toen ook kantje boord, uiteindelijk met de PPID medicatie en pyrogenium hier weer doorheen gekomen. Jaar daar op in het najaar stond ze weer met precies hetzelfde..
PPID kan echt een boel symptomen veroorzaken en bij ieder paard ook weer anders dat maakt het heel moeilijk soms.
Ik ben benieuwd of je iets gaat merken van het scheren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 10:16 



 
Profiel   

Jet schreef
Ja, slokdarmverstopping merk je zeker wel, dat geeft zo'n specifiek beeld, daar kan je niet omheen kijken.

Dan valt er bij het gebit denk ik ook weinig "te halen" in jouw geval...

Met adrenaline lopen is toch wel anders dan gewoon. Bij ons was een merrie op stal duidelijk kreupel, maar op de kliniek in een vreemde omgeving liep ze in eerste instantie prima. Totdat ze er wat meer op haar gemak raakte en ze haar niet met een zweepje opjutte, toen was het op de kliniek ook te zien.

Maar goed, het kan bij die van jou gewoon zijn dat ze geen puf heeft door de ademhalingsproblematiek waardoor ze zonder frissigheid of wat druk niet wil lopen hoor.

Haflingers zijn wel gevoelig voor IR en hoefbevangenheid trouwens. Ze groeien vaak nog van de wind ;) .
En ik vind dat korte gras in haar geval dan best wel spannend. Kort gras is gestrest gras en in de korte stengeltjes zit evenveel fructaan als in lang gras. Ik weet niet hoe koud het is als ze binnengehaald wordt bij jullie, maar ook kou doet veel met het fructaan.
En met kort gras krijgen ze vaak ook zand naar binnen.

En wat al geopperd is, misschien toch wel problemen met haar hart? Weet je wat haar rusthartslag momenteel is?


We hebben haar klinisch laten nakijken bij ons op stal, dus vertrouwde omgeving en geen stress en toen liep ze ook helemaal goed, dus ik acht die kans wel echt klein maar ik hou het wel in mijn achterhoofd.

Bij kou, en vooral kou sochtends en zon smiddags en een hoge fructaan index gaat ze wat later naar buiten. Verder staat ze volgens mij vanaf ongeveer half 3 tot ze naar binnen mag niet meer te eten maar eerder dutjes te doen of met een maatje te kriebelen ect. Ze groeit inderdaad van niks, ze krijgt ook wel echt het minimale aan voer en ze is nog steeds een beetje rond.


Haar hartslag in rust weet ik niet precies, dierenarts gaf wel aan dat het normaal was. Inderdaad anders ook nog wat om te laten nakijken!

Zand ga ik ook nog kijken, aankomende dagen even de mest nakijken!

Morgen ochtend komen ze voor de IR test, ben heel erg benieuwd wat er uit komt.

Had haar trouwens geschoren maar merk helaas geen verschil nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:29 



 
Profiel   

Misschien heb je het al geprobeerd of haalt het niks uit, maar je kan altijd haar hooi een tijdje spoelen.

Mijn paard is afgelopen juni gediagnosticeerd met en stofallergie. Ze moest van de dierenarts meteen van het hooi af en het liefst 24/7 op gras. Ze hoestte af en toe, maar ze stond ook vooral met wijdopen neusgaten te hijgen en wou niet lopen. Ik ben (op aanraden van de dierenarts) wel met haar aan de hand gaan stappen, maar ze was niet vooruit te branden. Ze heeft een cortisoneprik gehad om de initiële allergische reactie te onderdrukken, waar ze zich snel beter door voelde. Ook 24/7 op het gras, met graasmasker op. Ongeveer een maand later terug 's nachts op de paddock met voordroog, overdag op de weide, en ze kreeg weer last. Dit uitte zich vooral in open neusgaten, snelle ademhaling (maar niet pompen, dat heeft ze nooit echt gedaan) en niet door willen lopen. Ik heb haar terug 10 dagen 24/7 op het gras gezet, toen afgebouwd naar overdag gras, 's nachts gespoeld hooi, toen weer naar gras en voordroog. Nu staat ze overdag op voordroog en 's nachts op gespoeld hooi.

ik weet dat voordroog vaak niet zo ideaal is voor paarden, maar mijn paard doet het er goed op, de mest blijft mooi, haar ademhaling is normaal en ze wilt weer lopen. Mijn paard is wel pas 9 en heeft geen cushing, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring. Mijn paard at trouwens wel nog gewoon tijdens haar beide 'opstoten', maar bij de eerste begon ze tijdens en meteen na het eten vaak ontzettend te hoesten. Dat terwijl ze sowieso al slobber, dus nat voer, kreeg. Dit is verdwenen samen met de rest van de klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 15:50 



 
Profiel   

Dit is hoe dan ook een obstructie van de bovenste luchtwegen, en persoonlijk denk ik dat het om DDSP gaat, Dorsal Displacement of the Soft Palate, dorsale verplaatsing van het zacht verhemelte. Het zacht verhemelte komt over de epiglottis te liggen, waardoor de ademhaling verstoord wordt. Je kunt op het filmpje zien dat er een fijne rimpeling door de kaak van je paard gaat als ze uitademt. Dat wil zeggen dat ze ten dele uitademt door de mond, wat eigenlijk niet zou mogen kunnen, en het wijst op DDSP. Met een endoscopie in rust is het moeilijk vast te stellen. Je hebt een endoscopie op een loopband nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 20:54 



 
Profiel   

BigBen schreef
Dit is hoe dan ook een obstructie van de bovenste luchtwegen, en persoonlijk denk ik dat het om DDSP gaat, Dorsal Displacement of the Soft Palate, dorsale verplaatsing van het zacht verhemelte. Het zacht verhemelte komt over de epiglottis te liggen, waardoor de ademhaling verstoord wordt. Je kunt op het filmpje zien dat er een fijne rimpeling door de kaak van je paard gaat als ze uitademt. Dat wil zeggen dat ze ten dele uitademt door de mond, wat eigenlijk niet zou mogen kunnen, en het wijst op DDSP. Met een endoscopie in rust is het moeilijk vast te stellen. Je hebt een endoscopie op een loopband nodig.


Het filmpje is niet van mijn paard, bedoel je met dit antwoord het paard op het filmpje of het paard die beschreven word in de openingspost?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:42 



 
Profiel   

Sorry voor de mix-up. Ik bedoel het paard op het filmpje, en dat is het paard van Steppe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:54 



 
Profiel   

goldyc schreef
Misschien heb je het al geprobeerd of haalt het niks uit, maar je kan altijd haar hooi een tijdje spoelen.

Mijn paard is afgelopen juni gediagnosticeerd met en stofallergie. Ze moest van de dierenarts meteen van het hooi af en het liefst 24/7 op gras. Ze hoestte af en toe, maar ze stond ook vooral met wijdopen neusgaten te hijgen en wou niet lopen. Ik ben (op aanraden van de dierenarts) wel met haar aan de hand gaan stappen, maar ze was niet vooruit te branden. Ze heeft een cortisoneprik gehad om de initiële allergische reactie te onderdrukken, waar ze zich snel beter door voelde. Ook 24/7 op het gras, met graasmasker op. Ongeveer een maand later terug 's nachts op de paddock met voordroog, overdag op de weide, en ze kreeg weer last. Dit uitte zich vooral in open neusgaten, snelle ademhaling (maar niet pompen, dat heeft ze nooit echt gedaan) en niet door willen lopen. Ik heb haar terug 10 dagen 24/7 op het gras gezet, toen afgebouwd naar overdag gras, 's nachts gespoeld hooi, toen weer naar gras en voordroog. Nu staat ze overdag op voordroog en 's nachts op gespoeld hooi.

ik weet dat voordroog vaak niet zo ideaal is voor paarden, maar mijn paard doet het er goed op, de mest blijft mooi, haar ademhaling is normaal en ze wilt weer lopen. Mijn paard is wel pas 9 en heeft geen cushing, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring. Mijn paard at trouwens wel nog gewoon tijdens haar beide 'opstoten', maar bij de eerste begon ze tijdens en meteen na het eten vaak ontzettend te hoesten. Dat terwijl ze sowieso al slobber, dus nat voer, kreeg. Dit is verdwenen samen met de rest van de klachten.


Dankjewel voor je uitgebreide reactie! En wat fijn dat je de oplossing hebt gevonden voor je paard!

Hooi nat maken hebben we inderdaad al gedaan, hebben we geen verschil van gemerkt. Ook liet de longscopie en spoeling zien dat er totaal geen slijm aanwezig was in haar longen. Cortisone prik durven we ook niet te proberen omdat ze natuurlijk vanwege haar ppid en licht overgewicht al gevoeliger is om hoefbevangenheid te ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:54 



 
Profiel   

BigBen schreef
Sorry voor de mix-up. Ik bedoel het paard op het filmpje, en dat is het paard van Steppe.


Geen probleem, heb igg weer wat nieuws geleerd, altijd fijn! Hoop dat Steppe er wat aan heeft! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:55 



 
Profiel   

Is ze ook snel bezweet?

Ik heb ooit een merrie met PPID gezien die door de hormonen verwarring een soort opvliegers had.

Daarbij is het nog steeds niet overdreven koud buiten.

Bij die merrie was onderkant hals scheren al een hele verbetering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 22:25 



 
Profiel   

BigBen schreef
Sorry voor de mix-up. Ik bedoel het paard op het filmpje, en dat is het paard van Steppe.


Dank je wel voor je reactie, nog nooit van gehoord ik ga me erin verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 23:30 



 
Profiel   

Vandaag uitslag gehad, ze heeft ook geen insuline resistentie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 12:32 



 
Profiel   

Ons paard at ook slecht en liep in de lichte toer . Steeds ontzettend moe, na een proef gelopen te hebben.
Op ander voer gezet, maar het werd alsmaar erger. Na een paar rondjes rijden stond ze te puffen, en ook relatief snel te zweten.
Weer door de malle molen, bloedprikken enz.
Uiteindelijk haar hart, en daar zat het probleem.
Nog naar de Linghoeve geweest voor evt operatie, echter dit werd afgeraden.
Ons paard is vervroegd met pensioen gegaan en doet het nu super. (wordt dus niet meer gereden of gelongeerd).

Laat het hart eens na checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 13:17 



 
Profiel   

BCRCJ schreef
Jet schreef
Ja, slokdarmverstopping merk je zeker wel, dat geeft zo'n specifiek beeld, daar kan je niet omheen kijken.

Dan valt er bij het gebit denk ik ook weinig "te halen" in jouw geval...

Met adrenaline lopen is toch wel anders dan gewoon. Bij ons was een merrie op stal duidelijk kreupel, maar op de kliniek in een vreemde omgeving liep ze in eerste instantie prima. Totdat ze er wat meer op haar gemak raakte en ze haar niet met een zweepje opjutte, toen was het op de kliniek ook te zien.

Maar goed, het kan bij die van jou gewoon zijn dat ze geen puf heeft door de ademhalingsproblematiek waardoor ze zonder frissigheid of wat druk niet wil lopen hoor.

Haflingers zijn wel gevoelig voor IR en hoefbevangenheid trouwens. Ze groeien vaak nog van de wind ;) .
En ik vind dat korte gras in haar geval dan best wel spannend. Kort gras is gestrest gras en in de korte stengeltjes zit evenveel fructaan als in lang gras. Ik weet niet hoe koud het is als ze binnengehaald wordt bij jullie, maar ook kou doet veel met het fructaan.
En met kort gras krijgen ze vaak ook zand naar binnen.

En wat al geopperd is, misschien toch wel problemen met haar hart? Weet je wat haar rusthartslag momenteel is?


We hebben haar klinisch laten nakijken bij ons op stal, dus vertrouwde omgeving en geen stress en toen liep ze ook helemaal goed, dus ik acht die kans wel echt klein maar ik hou het wel in mijn achterhoofd.

Bij kou, en vooral kou sochtends en zon smiddags en een hoge fructaan index gaat ze wat later naar buiten. Verder staat ze volgens mij vanaf ongeveer half 3 tot ze naar binnen mag niet meer te eten maar eerder dutjes te doen of met een maatje te kriebelen ect. Ze groeit inderdaad van niks, ze krijgt ook wel echt het minimale aan voer en ze is nog steeds een beetje rond.


Haar hartslag in rust weet ik niet precies, dierenarts gaf wel aan dat het normaal was. Inderdaad anders ook nog wat om te laten nakijken!

Zand ga ik ook nog kijken, aankomende dagen even de mest nakijken!

Morgen ochtend komen ze voor de IR test, ben heel erg benieuwd wat er uit komt.

Had haar trouwens geschoren maar merk helaas geen verschil nog.
Ik zou een röntgenfoto laten maken van de darmen, ongeacht de hoeveelheid zand in de mest. Een van mijn pony’s heeft vergelijkbare klachten, vanochtend is op de kliniek vast gesteld dat hij een grote hoeveelheid zand in zijn darmen heeft. Ondanks regelmatig een flinke zandkuur, vaker dan 2x per jaar…

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:59 



 
Profiel   

BigBen schreef
Dit is hoe dan ook een obstructie van de bovenste luchtwegen, en persoonlijk denk ik dat het om DDSP gaat, Dorsal Displacement of the Soft Palate, dorsale verplaatsing van het zacht verhemelte. Het zacht verhemelte komt over de epiglottis te liggen, waardoor de ademhaling verstoord wordt. Je kunt op het filmpje zien dat er een fijne rimpeling door de kaak van je paard gaat als ze uitademt. Dat wil zeggen dat ze ten dele uitademt door de mond, wat eigenlijk niet zou mogen kunnen, en het wijst op DDSP. Met een endoscopie in rust is het moeilijk vast te stellen. Je hebt een endoscopie op een loopband nodig.


Dit wilde ik ook typen. Heb paard gehad wat dit had, is staand geopereerd met laser bij dierenkliniek de bosdreef. Nooit meer last gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 17:37 



 
Profiel   

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik ga natuurlijk alles mee nemen. Vind het wel lastig om te beslissen wat we eerst gaan onderzoeken, dus daarin volg ik het advies van de dierenarts. Neem daarin wel al jullie advies mee!

We gaan deze week elke dag haar mest op zand controleren en preventief weer een kuur zandweg geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen