Paard met versnelde ademhaling, oorzaak niet te vinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Paard met versnelde ademhaling, oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 00:41

Hallo allemaal,

Na veel twijfelen toch besloten om dit verhaal hier te delen, in de hoop dat iemand dit beeld herkent. Helaas komen we er tot nu toe niet uit..

We hebben een 16 jarige merrie.
Ontzettend vrolijk paard, die om de dag minimaal een uur op het bos liep. Ze had een aardige conditie en genoot echt van sprintjes trekken. Dit had ze ook nodig, aangezien ze snel aankomt.

Nu begon ze iets meet dan twee maanden geleden met aparte geluiden maken tijdens het rijden, en had de haar neusje snel open staan.
Had het idee dat ze niet echt lekker was dus we hebben haar een aantal dagen wat rust gegeven.

Daarna leek ze helemaal niet oké, iets verhoging, hoofd steeds behoorlijk laag, opgezette klieren, licht kwijlen, en een aparte snelle ademhaling. Ze had ook wat opgezette plekken boven haar ogen en maakte ook een wat depressieve indruk. Ook nog steeds wat gekke geluiden als ze haar hoofd op normale hoogte heeft of juist enorm laag. (bij hooi eten)

Dierenarts gebeld en die is gekomen om haar te controleren en bloed af te nemen.
Hieruit kwam dat ze ppid heeft, dus begonnen met medicatie daarvoor. (halve pil prascend) verder had ze iets verhoogde spierwaarde. (ck: 498, ldh: 459) Spierwaarde lijken niet de reden voor de afwijkende ademhaling, ze is ook niet pijnlijk op de spieren.
Daarnaast twee flessen ventipulmin opgemaakt, zagen helaas geen verschil. Dierenarts nog een keer laten komen, advies om het even aan te kijken.

Hierbij hadden we geen goed gevoel, dus zijn we met haar naar de kliniek gegaan. Longspoeling en longscopie laten doen. Hieruit kwam een hele lichte vorm van cornage. Verder leek alles prima.

Osteopaat nog gevraagd haar na te kijken, die vond geen reden waardoor ze niet zou kunnen door ademen. Ze heeft ook geen pijn aan haar lichaam dat van buiten af te merken is.

Tussendoor wat met haar gewandeld, is bijna geen doen, ze wil echt niet lopen en lijkt erg moe, ook blijft ze af en toe geluidjes maken. (lijkt op het geluid van een deels afgesloten luchtpijp, heb zelf niet het idee dat het geluiden zijn die van de cornage komen). Op de wei loopt ze daarin tegen wel normaal rond. Ze eet haar hooi normaal maar laat af en toe haar brokjes liggen. Ook niks voor haar..

Dierenarts weer langs gekomen voor een klinisch onderzoek. Ademhaling nog steeds apart. Verder geen problemen te vinden. Hart klinkt goed, lijkt nogmaals geen pijn te hebben bij beweging, laat spieren mooi los en is niet kreupel. Weer bloed laten prikken, ppid waarden zijn enorm gezakt dus we mogen afbouwen naar 1/4 pil. Spierwaarde nog steeds licht verhoogd en verder geen bijzonderheden.

Verder heeft ze iets overgewicht, maar ze was juist het laatste jaar wat afgevallen door de bosritjes.

We hebben nu een afspraak voor een IR test staan en zouden daarna nog twee weken pijnstillers kunnen proberen om te kijken of ze ergens pijn heeft, vooral ook omdat we er niet uitkomen en zo pijn zouden kunnen uitsluiten.. Zelf hebben we op een of andere manier het idee dat er iets niet lekker zit in het begin van haar nek, maar op de scopie was niks te zien dus misschien is het wel wat heel anders..



Iemand die dit herkent of een idee heeft?


Verder staat ze trouwens overdag in de wei, snachts op stal met hooi, en heeft ze geen extreme verandering in haar omgeving gehad. Ze krijgt daarnaast pavo vitamine brokjes, half bekertje.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:58

Wat een lastig iets is dat bij jullie merrie.

Voer je onverpakt hooi of verpakt hooi? Staat ze op stro of heeft ze op stal een andere bodembedekking? Hoe laat gaat ze de wei in en hoe laat komt ze er weer af? Staat daar lang gras of is het kort gegraasd?

En verder: hoefbevangenheid is een veelvoorkomend iets bij PPID, dat zou misschien ook nog kunnen verklaren waarom ze niet wil lopen. Daar zou ze dan toch pijn van kunnen hebben, pijn geeft stress en stress doet ook veel met de ademhaling.

Ook de Prascend kan trouwens een grote impact hebben op het welbevinden van een paard, je kan er niet zonder, maar het duurt vaak lang voordat ze aan de medicatie gewend zijn. Hoe lang staat ze nu op een kwart tablet?

Ik hoop voor je dat ze weer opknapt!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:54

Door slokdarm verlamming kunnen ze ook raar ademen maar daar is vast naar gekeken ?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met versnelde ademhaling, oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:28

Hoe zit ze in haar vacht? het cushing paard hier kan de warmte niet kwijt en krijgt daardoor een versnelde ademhaling. Ook een cushing symptoom dus, borst scheren helpt dan.

Daarnaast met cushing krijgen ze toch ook vaak overal ontstekingen, wat jij beschrijft qua eten enzo dat had het cushing paard hier ook. Deze hield vocht vast achter de longen en dat zorgde voor proesten en raar eten. Vaak weer gevolgd door een luchtweg ontsteking. Ook altijd in de herfst zo'n dip ondanks medicatie. En dit was ook een zoektocht in het begin wat dit nu was.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:34

Ik lees even mee, want ik heb een ijslander met iets vergelijkbaars. Eigenlijk niets te vinden, wel snelle ademhaling (schijnt bij ijslanders wel vaker voor te komen) en hoesten (en af en toe behoorlijk doorhoesten). Ze hoest aanzienlijk minder, of nagenoeg niet, als ze helemaal geen hooi krijgt. Valt wel op dat ze alleen gaat hoesten als er gegeten wordt doorgaans. Stof is niet de oorzaak, ook nat geweekt hooi geeft onmiddellijk hoesten. Op stal komt ze nooit. Ik hoop dat met de nieuwe partij voordroog die ik binnenkort krijg het weer net zo goed gaat als de vorige keer voordroog.
Afijn, echte tips heb ik niet, maar lees graag mee :j :D .

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:35

Hoe groot en zwaar is dat paard ?

Wat betreft haar ademhaling, is er al eens goed naar haar hart gekeken ?

Moest ze echt te dik zijn ( aangezien er een IR test voorgesteld is ) kan dit ook wel eens voor problemen zorgen met hart en longen. In combinatie met de ppid, wintervacht en warmere temperaturen zou het zeker wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:38

Is er naar de maag gekeken? Tijdje geleden las ik over een paard van een bokker die begon met een zelfde soort vage symptomen. Bleek uiteindelijk een maagverlamming te zijn.
[MD] Vreemde longklachten paard

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:06

Mijn paard heeft ook iets soortgelijks alleen begon dat ruim 1 jaar terug met een heftige benauwdheid.
Ook ventipulmin en sputolysin gebruikt dat hielp iets ook BALspoeling laten uitvoeren alleen kwam niks uit omdat het monster niet te onderzoeken was omdat het waarschijnlijk te warm is geworden met opsturen. Ook nu nog steeds versnelde ademhaling en weinig conditie en het lukt ook niet op te bouwen.
Vorige week bloed laten afnemen en check op ppid, lever en nierwaarde en ontstekingen. Vrees ook ppid maar of dat verantwoordelijk is voor de ademhaling geen idee.

Edit dacht 2 jaar terug maar was mei 2020

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:26

Jet schreef:
Wat een lastig iets is dat bij jullie merrie.

Voer je onverpakt hooi of verpakt hooi? Staat ze op stro of heeft ze op stal een andere bodembedekking? Hoe laat gaat ze de wei in en hoe laat komt ze er weer af? Staat daar lang gras of is het kort gegraasd?

En verder: hoefbevangenheid is een veelvoorkomend iets bij PPID, dat zou misschien ook nog kunnen verklaren waarom ze niet wil lopen. Daar zou ze dan toch pijn van kunnen hebben, pijn geeft stress en stress doet ook veel met de ademhaling.

Ook de Prascend kan trouwens een grote impact hebben op het welbevinden van een paard, je kan er niet zonder, maar het duurt vaak lang voordat ze aan de medicatie gewend zijn. Hoe lang staat ze nu op een kwart tablet?

Ik hoop voor je dat ze weer opknapt!


Dankjewel voor je reactie! Super fijn dat jullie mee willen denken!

Ze krijgt onverpakt hooi, en ze staat op een mix van vlas en hennep vezel.
Ze gaat sochtends om 9 uur de wei op en net voor het donker weer naar binnen. Het gras is op het moment wel aardig kort.

Ja daar hebben we ook even aan gedacht, maar ze geeft verder geen signalen af dat ze ook maar iets gevoelig is op haar voetjes. Ze loopt ook helemaal goed op harde en of zachte ondergrond. Of ze moet het helemaal niet laten zien, dat zou eventueel ook nog een optie zijn bij haar, ze is wel een harde..
Ik voeg het toe aan het lijstje om in ons achterhoofd te houden!

Ze staat nu een week pas op een kwart tabletje, daarvoor twee maanden op een halve tablet.

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:28

Steppe schreef:
Mijn paard heeft ook iets soortgelijks alleen begon dat ruim 1 jaar terug met een heftige benauwdheid.
Ook ventipulmin en sputolysin gebruikt dat hielp iets ook BALspoeling laten uitvoeren alleen kwam niks uit omdat het monster niet te onderzoeken was omdat het waarschijnlijk te warm is geworden met opsturen. Ook nu nog steeds versnelde ademhaling en weinig conditie en het lukt ook niet op te bouwen.
Vorige week bloed laten afnemen en check op ppid, lever en nierwaarde en ontstekingen. Vrees ook ppid maar of dat verantwoordelijk is voor de ademhaling geen idee.

Edit dacht 2 jaar terug maar was mei 2020


Hopen dat je er snel achter komt wat er aan de hand is! Ik vraag me ook steeds af op alleen ppid verantwoordelijk kan zijn voor de ademhalingsklachten..

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:34

Babootje schreef:
Is er naar de maag gekeken? Tijdje geleden las ik over een paard van een bokker die begon met een zelfde soort vage symptomen. Bleek uiteindelijk een maagverlamming te zijn.
[MD] Vreemde longklachten paard


Nee is nog niet naar gekeken.. Ik had dat topic inderdaad al gelezen, dus ook deze mogelijkheid zet ik op ons lijstje. Dankjewel.

office schreef:
Door slokdarm verlamming kunnen ze ook raar ademen maar daar is vast naar gekeken ?


Bij de longscopie was geen vernauwing te zien in de luchtpijp en de slokdarm is vanuit buiten af na gevoeld. De dierenarts denkt daardoor dat dit niet de klachten kunnen veroorzaken. Wel iets om anders alsnog na te laten kijken!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:35

Probeer filmpje te plaatsen vooral geluid aanzetten


Zo benauwd als dit niet meer gezien maar zie wel duidelijk in de flank versnelde ademhaling en DA zegt astma maar totaal geen reactie op diverse medicatie

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:39

Elisa2 schreef:
Hoe zit ze in haar vacht? het cushing paard hier kan de warmte niet kwijt en krijgt daardoor een versnelde ademhaling. Ook een cushing symptoom dus, borst scheren helpt dan.

Daarnaast met cushing krijgen ze toch ook vaak overal ontstekingen, wat jij beschrijft qua eten enzo dat had het cushing paard hier ook. Deze hield vocht vast achter de longen en dat zorgde voor proesten en raar eten. Vaak weer gevolgd door een luchtweg ontsteking. Ook altijd in de herfst zo'n dip ondanks medicatie. En dit was ook een zoektocht in het begin wat dit nu was.


Oh heeft ze hier al een oplossing voor gevonden?

Ik ga haar vandaag scheren om te kijken of we daarin verschil merken!

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:44

Steppe schreef:
Probeer filmpje te plaatsen vooral geluid aanzetten
[ Video ]

Zo benauwd als dit niet meer gezien maar zie wel duidelijk in de flank versnelde ademhaling en DA zegt astma maar totaal geen reactie op diverse medicatie


Oh jeetje, dat klinkt ook niet fijn... :(
Heb je al een scopie laten maken?

Bij astma kan het wel zo zijn dat ze inderdaad niet reageren op de medicatie. Heb dit al meerdere keren gezien bij paarden. Staat ze op stal snachts?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard met versnelde ademhaling, oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:47

Mijn paard stond ook te puffen en te steunen, bleek veel zand in de darmen te hebben.
Misschien hier ook ff naar laten luisteren?

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:50

Nicky1963 schreef:
Mijn paard stond ook te puffen en te steunen, bleek veel zand in de darmen te hebben.
Misschien hier ook ff naar laten luisteren?


Dankjewel voor je reactie!

Uit het mestonderzoek blijkt dat er heel weinig zand in haar mest zat, en ze krijgt preventief twee keer per jaar een kuurtje sandclear. Zou in theorie altijd nog steeds wel kunnen maar ik denk dat de kans klein is. Darmen klinken verder ook helemaal goed!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:51

Scopie nog niet gedaan dat hangt nu af van de uitslag van het bloedonderzoek.
Hij staat in de nacht op stal in een buitenstal op vlas met nat hooi, overdag hele dag buiten ook met nat hooi.
Heb ook het idee allergie voor pollen, welke dan ook.
Ik ga regelmatig met hem op vakantie naar de Veluwe en heb altijd het idee dat hij daar minder last heeft.

Soms denk je konden ze maar even praten misschien wordt je dan wat wijzer, het is zo lastig wat moet je doen aan onderzoeken en evt. medicatie.
Mijn paard zijn moeder had ook PPID en daardoor ook temperatuur schommelingen maar nooit benauwd wel spier problemen.

Nicky1963 schreef:
Mijn paard stond ook te puffen en te steunen, bleek veel zand in de darmen te hebben.
Misschien hier ook ff naar laten luisteren?


Is ook een goeie heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:18

Even een andere invalshoek. Wel eens gedacht aan kiespijn? Niet willen eten van harde brokken. Spiergewijs lijk je alles gecontroleerd te hebben.

Denk dat niet zichzelf zijn nog mede veroorzaakt wordt door ppid.

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 20:44

scrabbel schreef:
Even een andere invalshoek. Wel eens gedacht aan kiespijn? Niet willen eten van harde brokken. Spiergewijs lijk je alles gecontroleerd te hebben.

Denk dat niet zichzelf zijn nog mede veroorzaakt wordt door ppid.


Ja, sorry vergeten erbij te zetten, ze word elk jaar netjes behandeld en is twee weken geleden nog extra na gekeken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:25

BCRCJ, ergens las ik toch dat ze niet meer wilde lopen, maar het kan zijn dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd heb hoor met mijn idee richting hoefbevangen zijn.

Wat voor ras is jouw merrie eigenlijk?

Slokdarmverlamming lijkt me niet trouwens, dan krijgen ze eigenlijk altijd eerst regelmatig slokdarmverstoppingen voordat dat onderzocht wordt.

En ze is nu dus een week op een kwart tablet Prascend, dat is nog niet zo lang, ik denk dat als je daar verschil van gaat merken, dat dat pas over een week of drie zal zijn.

Heb je een tandarts die ook dierenarts is en haar verdooft voor de behandeling? Is ze rustig bij de tandarts of is ze gestrest. Blijft ze normaal staan of trekt ze terug?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:33

BCRCJ schreef:
Nicky1963 schreef:
Mijn paard stond ook te puffen en te steunen, bleek veel zand in de darmen te hebben.
Misschien hier ook ff naar laten luisteren?


Dankjewel voor je reactie!

Uit het mestonderzoek blijkt dat er heel weinig zand in haar mest zat, en ze krijgt preventief twee keer per jaar een kuurtje sandclear. Zou in theorie altijd nog steeds wel kunnen maar ik denk dat de kans klein is. Darmen klinken verder ook helemaal goed!


Ik wilde hier toch even op reageren om het misverstand uit de wereld te helpen. Maat het testen van mest op zand is behoorlijk onbetrouwbaar. Onze pony moest met spoed naar de kliniek imv met koliek. Uit de mesttest leek er vrijwel geen zand in te zitten, maar de röntgenfoto liet anders zien. Alleen een röntgenfoto is eigenlijk een betrouwbaar middel. Twee keer per jaar is ook wat weinig voor een zandkuur overigens. Beter is om de 4-5 weken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:21

En dan ook voldoende hoog gedoseerd, de standaard dosering is vrijwel altijd onvoldoende, dat is ook zo. Mest testen doe je een aantal dagen achter elkaar omdat het zand er met golven uit komt, dan weer niets of heel weinig en dan weer een keer heel veel. Drie tot vier ballen die schoon van zand zijn oplossen in water, ik doe dat in een witte emmer. Voorzichtig afgieten als de ballen zijn opgelost ( ik help daar een handje bij, knijp ze fijn en laat het dan een half uurtje staan). Als er dan meer dan een theelepel zand in zit, kan je ervan uitgaan dat het onderin de dikke darm behoorlijk is opgelopen met zand. Voedingsstoffen worden dan minder opgenomen, de weerstand verlaagt en ze kunnen er behoorlijk sloom van worden.

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 23:38

Jet schreef:
BCRCJ, ergens las ik toch dat ze niet meer wilde lopen, maar het kan zijn dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd heb hoor met mijn idee richting hoefbevangen zijn.

Wat voor ras is jouw merrie eigenlijk?

Slokdarmverlamming lijkt me niet trouwens, dan krijgen ze eigenlijk altijd eerst regelmatig slokdarmverstoppingen voordat dat onderzocht wordt.

En ze is nu dus een week op een kwart tablet Prascend, dat is nog niet zo lang, ik denk dat als je daar verschil van gaat merken, dat dat pas over een week of drie zal zijn.

Heb je een tandarts die ook dierenarts is en haar verdooft voor de behandeling? Is ze rustig bij de tandarts of is ze gestrest. Blijft ze normaal staan of trekt ze terug?


Sorry snap dat dat verwarrend was.. Ze wil inderdaad niet lopen. Word ze daarin tegen wel gedwongen om te lopen (voor onderzoek dierenarts) loopt ze prima. En enigzins ook weer apart, vandaag wou ze dus wel weer lopen, maar denk eerder door adrenaline aangezien ze ook wat nerveus was.

Ze is een haflinger.

Slokdarmverstopping heeft ze volgens mij nog nooit gehad.. Zoiets merk je wel toch?

Tandarts inderdaad met verdoving, ze vind het altijd meer dan prima, super braaf bij.


ras had ik er eerlijk gezegd expres niet bij vermeld, merk dat mensen sneller denken dat ze gewoon te dik is en geen conditie heeft bij het woord haflinger.. Die reactie heb ik helaas al erg vaak gehad, en ik zou open staan voor die reactie als haar conditie was afgenomen ipv opeens zo..

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 23:41

Kidde schreef:
BCRCJ schreef:

Dankjewel voor je reactie!

Uit het mestonderzoek blijkt dat er heel weinig zand in haar mest zat, en ze krijgt preventief twee keer per jaar een kuurtje sandclear. Zou in theorie altijd nog steeds wel kunnen maar ik denk dat de kans klein is. Darmen klinken verder ook helemaal goed!


Ik wilde hier toch even op reageren om het misverstand uit de wereld te helpen. Maat het testen van mest op zand is behoorlijk onbetrouwbaar. Onze pony moest met spoed naar de kliniek imv met koliek. Uit de mesttest leek er vrijwel geen zand in te zitten, maar de röntgenfoto liet anders zien. Alleen een röntgenfoto is eigenlijk een betrouwbaar middel. Twee keer per jaar is ook wat weinig voor een zandkuur overigens. Beter is om de 4-5 weken.


Oh dankjewel voor de waarschuwing! Ga ik daar ook nog even na kijken.

Ik dacht altijd dat als je te vaak een kuur gaf dat ze dan juist problemen met de darmen konden krijgen?

Hoge dosis doen we wel met sandclear! De dierenarts had uitgelegd dat de dosis op de verpakking vrij weinig deed.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:50

Ja, slokdarmverstopping merk je zeker wel, dat geeft zo'n specifiek beeld, daar kan je niet omheen kijken.

Dan valt er bij het gebit denk ik ook weinig "te halen" in jouw geval...

Met adrenaline lopen is toch wel anders dan gewoon. Bij ons was een merrie op stal duidelijk kreupel, maar op de kliniek in een vreemde omgeving liep ze in eerste instantie prima. Totdat ze er wat meer op haar gemak raakte en ze haar niet met een zweepje opjutte, toen was het op de kliniek ook te zien.

Maar goed, het kan bij die van jou gewoon zijn dat ze geen puf heeft door de ademhalingsproblematiek waardoor ze zonder frissigheid of wat druk niet wil lopen hoor.

Haflingers zijn wel gevoelig voor IR en hoefbevangenheid trouwens. Ze groeien vaak nog van de wind ;) .
En ik vind dat korte gras in haar geval dan best wel spannend. Kort gras is gestrest gras en in de korte stengeltjes zit evenveel fructaan als in lang gras. Ik weet niet hoe koud het is als ze binnengehaald wordt bij jullie, maar ook kou doet veel met het fructaan.
En met kort gras krijgen ze vaak ook zand naar binnen.

En wat al geopperd is, misschien toch wel problemen met haar hart? Weet je wat haar rusthartslag momenteel is?