Blessure aanhechting tussenpees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 09:14

Bij mijn paard is een blessure bij de aanhechting van de tussenpees geconstateerd aan een voorbeen, onder de voorknie.
Dus voorlopig rust en stappen.
Omdat mijn paard PSSM heeft is rust niet echt heel fijn voor zijn spieren…
Ik zou dus heel graag de genezing van de peesaanhechting willen bespoedigen voor zover dat mogelijk is.

Heeft iemand hier misschien ervaring hiermee en tips?
Is er iets dat ik kan doen om de genezing te bevorderen of is er niks dat werkt op deze plek?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:18

Ik gebruik voor mijn paard de Minipulse van Magnacare https://www.magnacare.eu/. De kliniek waar ik met mijn paard kom gebruikt dit zelf ook veel.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 09:23

kimmie1 schreef:
Ik gebruik voor mijn paard de Minipulse van Magnacare https://www.magnacare.eu/. De kliniek waar ik met mijn paard kom gebruikt dit zelf ook veel.


Daar zat ik inderdaad ook net naar te kijken.
Is die hoog genoeg dat ‘ie ook het stukje net onder de voorknie pakt?
En hoe vaak doe je dat en werkt het altijd?
Ze zijn best prijzig volgens mij…
Mijn dierenarts zei dat er eigenlijk niks werkt omdat de tussenpees te diep zit, alleen shockwave, wat ze daar willen gaan doen als hij over 6 weken niet verbeterd is.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:25

Heeft de dierenarts daarin zelf niets voorgesteld? Ik hoor veel goede verhalen van high power laser of shockwave. Afhankelijk van hoe groot de beschadigd is, eventueel ook PRP.
Die laatste twee zelf nog niet getest, laser kan vaak op je eigen stal en voor shock wave moet je in mijn ervaring naar de kliniek toe.

Laser versnelt het herstel proces aanzienlijk. Maar ik zou dit nooit zonder overleg met de behandelend dierenarts doen.

xlim
Berichten: 96
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:28

Mijn paard had een blessure aan de tussenpees achter. Lasertherapie heeft de genezing aanzienlijk versneld. Veearts stond er toen der tijd ook van te kijken hoe snel het ging.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 09:33

MyrtheJ schreef:
Heeft de dierenarts daarin zelf niets voorgesteld? Ik hoor veel goede verhalen van high power laser of shockwave. Afhankelijk van hoe groot de beschadigd is, eventueel ook PRP.
Die laatste twee zelf nog niet getest, laser kan vaak op je eigen stal en voor shock wave moet je in mijn ervaring naar de kliniek toe.

Laser versnelt het herstel proces aanzienlijk. Maar ik zou dit nooit zonder overleg met de behandelend dierenarts doen.



Vooralsnog eerst 6 weken stappen en dan controle. Bij geen of te weinig herstel dan shockwave.
Maar ik vroeg me af of er niet iets is dat ik zelf in die 6 weken nog extra kan doen om hem te helpen.

Wordt laser door de dierenarts gedaan net als shockwave of door iemand anders?

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:41


Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:31

MSM voeren voor het bindweefsel, en groene leem er op smeren zijn dingen die je zelf kunt doen. Voor de rest rust en geduld, gewoon kijken wat kan qua stappen en zo zijn spieren goed proberen te houden. Veel recht uit, het is op zich geen ernstige blessure maar men wil vaak te snel.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:44

Balen :(:) ik zou sowieso een kuur High Power laser behandelingen proberen. Er zijn veel dier-fysiotherapeuten die dat doen. Welke regio zit je?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:19

Elisa2 schreef:
MSM voeren voor het bindweefsel, en groene leem er op smeren zijn dingen die je zelf kunt doen. Voor de rest rust en geduld, gewoon kijken wat kan qua stappen en zo zijn spieren goed proberen te houden. Veel recht uit, het is op zich geen ernstige blessure maar men wil vaak te snel.


Ja MSM krijgt hij, en tendon comp van Pihytonics en traumeel druppels.
Volgens de dierenarts waren we er op tijd bij, nog geen schade aan het bot.
Dus we gaan er maar voor dat het goed en vlot gaat genezen.


Hannanas schreef:
Balen :(:) ik zou sowieso een kuur High Power laser behandelingen proberen. Er zijn veel dier-fysiotherapeuten die dat doen. Welke regio zit je?


Grens ZH/NH.
Ga je zoiets gelijk doen of als er na een aantal weken geen verbetering is en hoe vaak moet je dat doen?

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:28

Ik heb een paar behandelingen gehad met de high power laser aan m'n hand, meteen nadat de blessure ontstond (pees overbelast of zelfs iets gescheurd) Het was na een week of 3 a 4 zover verbeterd dat we konden stoppen met de behandelingen en na nog wat meer tijd( ik heb het niet bijgehouden) was de hand als nieuw.

Je snapt dat ik nu groot fan ben :) en zou het zeker aanraden om zo snel mogelijk op te pakken. Het wordt door dierenartsen en fysio's gebruikt. Op de site van HLPT kun je zien welke behandelaars een laser hebben. Of je schrijft een bericht aan Janderegelaa hier op Bokt. Hij is chef HLPT :P

Sowieso heel veel sterkte en succes met de revalidatie.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:50

Ik heb deze blessure bij mijn paard met 6 weken weer goed gekregen dmv prp en 3 x shockwave. Daarna gewoon weer opgebouwd en was redelijk snel weer terug op niveau. Zonder terugval.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 13:56

Bedankt voor de tips, ik ga even op zoek naar info en inventariseren wat wijs lijkt!

Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:35

Vorig jaar november dezelfde blessure gehad.

Op advies van Da aan de slag gegaan met de minipulse. Inderdaad wat lastig om het op zn plek te houden maar met een springschoen er onder als steun (dus boven de kogel) , zakte hij niet af.

Wij hebben 4 weken tot diagnose, en 2x6weken gestapt.

Je kan evt nalezen, ik heb toen ook topic aangemaakt.

Ik gebruikte m 2x per dag, ik dacht 20 of 30 minuten, dat staat ingesteld, je kan m huren he per maand.

Succes

boemel

Berichten: 8392
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:40

Hier goede ervaringen met High Power laser.

Tussenpees van mn paard was hartstikke kapot. Was echt de vraag of t überhaupt goed zou komen

Ze heeft 14 laserbehandelingen gehad en 1 jaar op de wei.

Daarna super buigproeven en een prachtig beeld op de echo

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:20

Bibin schreef:
Vorig jaar november dezelfde blessure gehad.

Op advies van Da aan de slag gegaan met de minipulse. Inderdaad wat lastig om het op zn plek te houden maar met een springschoen er onder als steun (dus boven de kogel) , zakte hij niet af.

Wij hebben 4 weken tot diagnose, en 2x6weken gestapt.

Je kan evt nalezen, ik heb toen ook topic aangemaakt.

Ik gebruikte m 2x per dag, ik dacht 20 of 30 minuten, dat staat ingesteld, je kan m huren he per maand.

Succes


Goeie met een springschoen! Ik heb er een soort bandage strak overheen en doe hem om de voorknie, punt van de aanhechting. Zal vanavond proberen een foto te maken er van.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:22

Aquatraining om hem gecontroleerd te laten doorbewegen. Dit heeft soms (even navragen!) geen invloed op de belastbaarheid vd blessure.

Lasertherapie heeft hier goed geweekt bij stalgenootje met blessure vd aanhechting sesambeentjes. Binnen 2 maanden hersteld op de echo met 2x pw high power laser.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:31

Aangepast beslag wat de pees ontlast.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:42

Het hangt ook van het paard af. Mijn Da kijkt ook eerst graag hoe een paard zelf geneest. Je kan allerlei therapieen toepassen, maar het blijft toch wel gewoon een kwestie van rust en tijd daarnaast. Hier paard dat zonder behandelingen enorm snel genezen was. Als we wel meteen behandelt hadden hadden we gedacht dat het daar aan lag ipv gewoon het paard zelf.

Bij de laatste blessure ging het juist niet goed uit zichzelf. Shockwave had geen enkel effect, inspuiten weinig. Daarna laser geprobeerd maar dat viel samen met opnieuw beschadigen van pees. Het was enorm vooruit gegaan, maar dat kon dus ook door het beschadigen zijn.

Ijzer was hier trouwens geen succes.

Overleg eens met fysio welke oefeningen je kan doen. Ik heb verschillende oefeningen gedaan waarbij ze toch bepaalde spieren soepel hield op een manier die veilig was.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:00

kimmie1 schreef:
Ik gebruik voor mijn paard de Minipulse van Magnacare https://www.magnacare.eu/. De kliniek waar ik met mijn paard kom gebruikt dit zelf ook veel.

Deze hebben we ook gebruikt. Je weet natuurlijk nooit waar het aangelegen heeft, maar ons al op leeftijd zijnde paard was snel hersteld :j

Je kan zelf bepalen waar je hem vastmaakt, dus bij de aanhechting kan je hem ook zeker gebruiken. Als koop is hij inderdaad duur, maar je kan ook huren voor (ik dacht) 150 per maand. Hier werd het ons ook aangeraden via de kliniek.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 21:25

Onwijs bedankt voor de hoeveelheid serieuze en behulpzame reacties, daar kan ik wat mee!
Ik ga even rustig naar de mogelijkheden kijken en even overleggen met de dierenarts wat zij evt aanraden om te doen.

oji

Berichten: 4245
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:53

Mijn paard heeft na 3 weken 2 x daags lasertherapie in de revalidatie tot ze weer volledig opgebouwd was 2 x daags op de vitafloor gestaan en is ondanks maanden boxrust en alleen maar stappen aan de hand heel goed in de spieren blijven zitten. Ik stond op een revalidatie stal maar volgens mij kun je ze ook huren.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:09

Afbeelding

Zo kun je de Minipuls vastzetten om de voorknie.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:52

Ik heb de minipulse ook gebruikt, wel voor een andere blessure (checkligament) maar binnen 6 weken zat het gat al bijna dicht.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 22:51

kimmie1 schreef:
[ [url=m/MSNqRm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo kun je de Minipuls vastzetten om de voorknie.


Ik kan het niet helemaal goed zien, met een bandage?

Ik neig na alle positieve berichten hier wel naar het huren van de minipuls.
Waar kun je dat het beste doen, op de site zelf?