Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Chagrijnig paard in het najaar.

 
Profiel   

De blaadjes vallen van de bomen, de dagen worden korter en ik heb voor het vierde jaar een erg humeurige merrie.

Ze is blij om me te zien. Hinnekt uitgebreid, maar al te close hoef ik wat haar betreft niet te worden.
Ze laat zich braaf aaien, poetsen, zadelen, etc, maar ze vind er overduidelijk niks aan. (Boze blik, afstandelijk)

Verder is ze erg geïrriteerd naar mijn andere paard. Alsof ze een ervaren veedrijfpaard is, weet ze door links/rechts te springen mijn andere merrie in een hoek te drijven.

Eenmaal in de hoek, draait ze zich bliksemsnel om en begint flink naar het andere paard te bokken.
Het is vooral uiterlijk vertoon, want het slachtoffer wordt niet of amper geraakt, maar die ervaart wel stress en ik vind dat sneu.
Bovendien zit mijn humeurige merrie overduidelijk niet lekker in haar vel.

Heeft iemand suggesties hoe te helpen?

Informatie:
-Ze kan 24/7 bepalen of ze binnen of buiten staat.
-Staat met andere (zeer lieve merrie) in een paddock van ruim 200m2 (deels zand, deels bestraat, deels overdekt).
-gaat naast de paddock in de winter 5 uur per dag de wei op.
-onbeperkt ruwvoer in slowfeeders
-Balancer Victorious secret met halve schep Agrobs Muesli en wat Monnikspeper. Mineralenblok en water altijd voorhanden.
-200 gram deken
-wordt 3x per week gereden.

In het verleden heeft ze in andere omstandigheden gestaan,nml s nachts stal, maar ook 24/7 weiland met schuilstal.
Ook onder deze omstandigheden was ze erg humeurig.

Ik zit zelf te denken richting vitaminen, kruiden,mineralen etc, alle tips/ervaringen zijn welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 09:48 



 
Profiel   

hoeveel staat ze zomers op de wei?

dingen waar ik aan kan denken is:
- overgang voeding dus innd wei - hooi/kuil = vitamine tekort?
- wei = de hele dag eten, nu wat meer vervelen op de paddock
- wei = meer eigen ruimte t.o.v. andere merrie
- tijd van het jaar, verharen, kriebels (geen idee hoor of dat kan)

verder lastig. ze staat het jaar rond met deze merrie en hoe is hun contact anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 09:51 



 
Profiel   

Joltsje schreef
hoeveel staat ze zomers op de wei?

dingen waar ik aan kan denken is:
- overgang voeding dus innd wei - hooi/kuil = vitamine tekort?
- wei = de hele dag eten, nu wat meer vervelen op de paddock
- wei = meer eigen ruimte t.o.v. andere merrie
- tijd van het jaar, verharen, kriebels (geen idee hoor of dat kan)

verder lastig. ze staat het jaar rond met deze merrie en hoe is hun contact anders?


Het punt is dat de merrie voor het 4e achtereenjaar humeurig is vanaf het najaar.
In die jaren heeft ze wisselend gestaan, zoals in mijn bericht te zien is. Die omstandigheden lijken niet uit te maken voor haar humeur.

Ze staat sinds Juli samen met de andere merrie en tot voor 2 weken geleden was ze superlief naar haar.

Hooi is verdeeld over 3 plekken.
Meer eigen ruimte (wei) maakt wel dat ze de andere merrie met rust laat, dus ze raakt wel overprikkeld in een kleinere ruimte, maar afgezien daarvan is ze ieder jaar vanaf November overduidelijk niet in haar hum. Dus, de beperkte ruimte versterkt het, maar is niet de oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:00 



 
Profiel   

Oja, ze krijgt nooit kuil en opvoeren van hoeveelheid hooi is geleidelijk gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:06 



 
Profiel   

Hoe zit ze in haar vacht in combinatie met de deken?
Denk aan jeuk, vervelende pasvorm, te warme/koude periodes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:09 



 
Profiel   

Mijn merrie is in het najaar wel enorm enorm heet!
Zo enorm looplustig. Dat duurt ongeveer tot januari en dan word ze weer rustiger.
En er veranderd hier niets, helemaal niets.
Misschien als ze dan kleiner zou komen staan ze ook wel boos zou doen naar de ander, wie weet.
Borstelen vind ze overigens dan nog wel steeds fijn, maar ze is ook een overdreven penny knuffel paardje <3
Als ze daarmee gaat stoppen moet ik echt de dierenarts bellen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:10 



 
Profiel   

Sintara schreef
Hoe zit ze in haar vacht in combinatie met de deken?
Denk aan jeuk, vervelende pasvorm, te warme/koude periodes..


Redelijk normaal voor een paard 24/7 buiten.
Niet super kort, maar ook zeker niet lang.
Ze heeft 1 jaar zonder deken gestaan. Toen was haar humeur ook slecht. Helemaal als ze t koud had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:13 



 
Profiel   

Is er een "vast" moment waarop haar humeur omslaat? En verandert er bij de kortere dagen iets aan jou gedragspatroon? Kom je dan op dezelfde tijden? Zelfde soort beweging? 10/20 m is wel krapjes als je toch al geirriteerd bent naar je paddock collega. Is ze nog hengstig of stopt dat rond de kortere dagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:14 



 
Profiel   

Misschien eens kijken naar paddockverrijking? Bijvoorbeeld wilgentakken, voer verstoppen, mineralenbar etc? Veel inspiratie te vinden in het Paddock Paradise topic. Zo is je merrie misschien wat meer bezig met dingen in plaats van boos zijn. O:)

En je zou kunnen kijken of ze geen vitaminetekort heeft oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:20 



 
Profiel   

Ik volg even. Mijn pony is ook opeens echt heel chagrijnig. Normaal heeft hij dan ergens last van, maar kan niet echt iets vinden en als we eenmaal wat doen gaat het allemaal prima. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:25 



 
Profiel   

karuna schreef
Is er een "vast" moment waarop haar humeur omslaat? En verandert er bij de kortere dagen iets aan jou gedragspatroon? Kom je dan op dezelfde tijden? Zelfde soort beweging? 10/20 m is wel krapjes als je toch al geirriteerd bent naar je paddock collega. Is ze nog hengstig of stopt dat rond de kortere dagen?


Ja, dat moment is altijd begin November.
Ze heeft de afgelopen jaren altijd in pension gestaan met vaste structuur.
Ook hier is vaste structuur.
Ze heeft in een grote groep gelopen,in kleine groepen, zelfs even alleen (met wei met paarden ernaast).
Dat lijkt niet uit te maken.

Ze is al heel lang niet hengstig.
Dat is ook niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:26 



 
Profiel   

Mijn ruin wordt ook standaard chagrijnig in de herfst/winter. Echt een winterdepressie :')

Hij houdt enorm van eten en ik heb altijd het vermoeden gehad dat hij het grazen mist in de herfst/winter, want dan staan ze op de (heel ruime) paddock met hooi. Hij komt niks tekort maar hij vindt van wel. Denk echt een combi van verveling, zich minder prettig voelen bij het weer (vooral regen heeft hij een hekel aan) en dus het niet kunnen grazen.

Geen tips om het op te lossen verder vrees ik... heb dit paard al 16 jaar en heb me er gewoon bij neergelegd, in de lente is hij weer een zonnetje {:} (en nogmaals, hij komt écht niks tekort)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:27 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Misschien eens kijken naar paddockverrijking? Bijvoorbeeld wilgentakken, voer verstoppen, mineralenbar etc? Veel inspiratie te vinden in het Paddock Paradise topic. Zo is je merrie misschien wat meer bezig met dingen in plaats van boos zijn. O:)

En je zou kunnen kijken of ze geen vitaminetekort heeft oid?


Ja, dat is inderdaad een idee. Al neemt dat niet de oorzaak weg.

Hoe kom ik achter een vitamine tekort?
Ik heb haar wel eens laten onderzoeken door een dierenarts, die zag weinig heil in een bloedonderzoek daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:28 



 
Profiel   

Even een vraag. Loopt je merrie de hele zomer met een vliegenmasker op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:29 



 
Profiel   

Waarom krijgt ze monnikspeper? Misschien dit eens weglaten (of verhogen). Merries zijn in het najaar/winter normaal gesproken nauwelijks hengstig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:29 



 
Profiel   

Tallie1979 schreef
Even een vraag. Loopt je merrie de hele zomer met een vliegenmasker op?


Nee nooit! Ze heeft haar eigen vliegenmasker :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:30 



 
Profiel   

boemel schreef
MarlindeRooz schreef
Misschien eens kijken naar paddockverrijking? Bijvoorbeeld wilgentakken, voer verstoppen, mineralenbar etc? Veel inspiratie te vinden in het Paddock Paradise topic. Zo is je merrie misschien wat meer bezig met dingen in plaats van boos zijn. O:)

En je zou kunnen kijken of ze geen vitaminetekort heeft oid?


Ja, dat is inderdaad een idee. Al neemt dat niet de oorzaak weg.

Hoe kom ik achter een vitamine tekort?
Ik heb haar wel eens laten onderzoeken door een dierenarts, die zag weinig heil in een bloedonderzoek daarvoor.


Bloedonderzoek kan je gewoon aanvragen bij je dierenarts, 'klant is koning', nee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:30 



 
Profiel   

irmaz schreef
Waarom krijgt ze monnikspeper? Misschien dit eens weglaten (of verhogen). Merries zijn in het najaar/winter normaal gesproken nauwelijks hengstig.


Ze krijgt het omdat ze niet hengstig werd, om te kijken of het helpt te regelen.
Dit jaar voor het eerst.
Maar, ga er inderdaad mee stoppen, want ik merk iig geen positief effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:32 



 
Profiel   

200m2 is niet heel groot. Dat is ongeveer een kwart rijbak. Is er geen mogelijkheid om het stukje te vergroten zodat ze wat meer 'eigen' ruimte heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:37 



 
Profiel   

Matheno schreef
200m2 is niet heel groot. Dat is ongeveer een kwart rijbak. Is er geen mogelijkheid om het stukje te vergroten zodat ze wat meer 'eigen' ruimte heeft?


Bijna ... rijbak is in de maak, dan kan ze daar ook naar toe.
Maar, de 200m2 is niet de oorzaak, want dit probleem met haar humeur speelde al toen ze 3 hectare had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:43 



 
Profiel   

Heb je al eens aan stijve spieren/gewrichten gedacht door het weer wat omslaat naar kouder en vochtiger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:46 



 
Profiel   

boemel schreef
MarlindeRooz schreef
Misschien eens kijken naar paddockverrijking? Bijvoorbeeld wilgentakken, voer verstoppen, mineralenbar etc? Veel inspiratie te vinden in het Paddock Paradise topic. Zo is je merrie misschien wat meer bezig met dingen in plaats van boos zijn. O:)

En je zou kunnen kijken of ze geen vitaminetekort heeft oid?


Ja, dat is inderdaad een idee. Al neemt dat niet de oorzaak weg.

Hoe kom ik achter een vitamine tekort?
Ik heb haar wel eens laten onderzoeken door een dierenarts, die zag weinig heil in een bloedonderzoek daarvoor.

Als de oorzaak verveling is (mentaal en/of fysiek), dan kan het verrijken van je paddock zeker een oplossing zijn. De paddock is maar klein, dus daar ben je zo op uitgekeken. 3 hooipunten is al een start. Heb je hooinetten of bakken? In geval van netten: hang ze eens op verschillende hoogten. Verstop er snacks in als brandnetel, wortels, wilgentakken of hang aparte snacknetjes op. Zoek ook eens op passive physio, dit daagt paarden ook uit om hun lijf te gebruiken.

En vitamine tekort kun je inderdaad door bloed doen, maar ook door analyse van je hooi. Als je dat weet, kun je een gerichte rantsoenberekening laten maken en de best passende balancer of supplementen bij zoeken. Dan heb je een goede basis. En dan kun je op basis van je training nog een en ander bijvoeren als dat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:48 



 
Profiel   

Teteltee schreef
Heb je al eens aan stijve spieren/gewrichten gedacht door het weer wat omslaat naar kouder en vochtiger?


Ja inderdaad.
Ze voelt niet stijf.
Maar, wil haar voor de zekerheid wel even laten behandelen door een osteopaat.
Het is ook geen oud paard. Ik heb haar vanaf haar 4e. Ze wordt 8.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:49 



 
Profiel   

[/quote]
Als de oorzaak verveling is (mentaal en/of fysiek), dan kan het verrijken van je paddock zeker een oplossing zijn. De paddock is maar klein, dus daar ben je zo op uitgekeken. 3 hooipunten is al een start. Heb je hooinetten of bakken? In geval van netten: hang ze eens op verschillende hoogten. Verstop er snacks in als brandnetel, wortels, wilgentakken of hang aparte snacknetjes op. Zoek ook eens op passive physio, dit daagt paarden ook uit om hun lijf te gebruiken.

En vitamine tekort kun je inderdaad door bloed doen, maar ook door analyse van je hooi. Als je dat weet, kun je een gerichte rantsoenberekening laten maken en de best passende balancer of supplementen bij zoeken. Dan heb je een goede basis. En dan kun je op basis van je training nog een en ander bijvoeren als dat nodig is.[/quote]

We hebben 4 hooinetten op verschillende hoogtes (met verschillende mazen) met daarin 2 soorten hooi, stro en takken in de paddock om aan te knabbelen.

Snackjes worden inderdaad verstopt.

Dit paard heeft ook 24/7 op het weiland gelopen en had ook toen een slecht humeur in het najaar.
Toen had ze een shetlandpony om op te "jagen". :(

Dus ja, beperkte ruimte helpt niet, maar ik geloof niet dat het de oorzaak is.
Ik denk meer aan hormonaal of wellicht toch ergens tekort aan.
Zal eens met de dierenarts hier overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:57 



 
Profiel   

Wordt ze helemaal niet hengstig of toont ze het niet? Zijn haar baarmoeder en eierstokken weleens onderzocht op cystes of andere problemen? en is ze ooit wel hengstig geweest of gewoon al die tijd niet dat je haar hebt?

Als ze medisch helemaal gezond is dan zou verveling en kou een rol kunnen spelen maar haar leefomstandigheden lijken wel prima.

Rijdt je weleens buiten met haar? andere omgeving? ik had een paard die ik s'winters regelmatig mee moest nemen op wedstrijd/ bos / andere binnebak etc om hem blij te houden. Deze verveelde zich gewoon ook enorm snel en in de zomer was dat minder een probleem ofzo omdat ie dan ook nog uren kon zonnen en in de wei stond. (die stond s"winters alleen in de paddock)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen