Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan er aan de hand zijn (onzuiver lopen)?

 
Profiel   

Je geeft aan dat hij eenkennig is en moeilijk met anderen, dat hoeft geen probleem te zijn op de kliniek. Mijn merrie was een geval apart met ook een apart verleden. In Utrecht werd ik letterlijk door de arts uitgelachen, tot ze pas na 1.5 uur!! Een halster hadden omgekregeb en ik in de wachtkamer 100m verder op zat. Vanwege corona mocht ik er niet bij zijn. Uiteindelijk snapte de arts wat ik bedoelde en werd er niet lacherig meer om gedaan. Vervolgens wilde ik een seconde opinion en ben ik naar een andere kliniek geweest waar ik uitlegde hoe mijn paard was en dat ik mijn handen absoluut niet voor haar in het vuur steek. In deze kliniek was het geen enkel probleem en hadden ze speciaal extra tijd in gelast voor haar, ook minder mensen er om heen en ik bleef ten alle tijden bij haar. Mijn merrie heeft deze dag misschien 10% stress gehad en Uiteindelijk was ze juist geholpen. Dus hop inladen en op onderzoek uit. Gezien het vage kreupel en volbloed/Ierland zou ik de hals goed nakijken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 22:37 



 
Profiel   

Ik ga mee met de suggestie om echt zsm te gaan röntgenen. Herken het beeld wel, na lang aanmodderen met osteopaten, fysio's, zadelmakers, en dierenartsen (zonder röntgen, en incl. uitverdoven en röntgen maar, bleek achteraf, niet hoog genoeg) die werkelijk allemaal iets anders zagen (de 1 zei linksvoor schouder, de ander rechtsvoor kogel, weer iemand anders zag het als een SI-gewrichtsprobleem, nog een ander begon over de hoeven, enz enz) eindelijk de diagnose artrose in de linkervoorknie gekregen.

Dit vermoeden had ik zelf al wel langer (iig dat het een issue linksvoor was beneden de schouder), maar je gaat uit van het zogenaamd kundig oordeel van mensen die 1. ervoor geleerd hebben en 2. die honderden zo niet duizenden paarden zien, daarom duurde het (te) lang voor de diagnose uiteindelijk gesteld werd. Met dit beeld verwacht ik wel een hele duidelijke diagnose, ik zou dus ook niet tevreden zijn met iets vaags als 'dunne zolen'. Beter paard door de mallemolen halen inderdaad, of dat nu op de kliniek of mobiel is. Heb je zelf een vermoeden/gevoel waar het zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 23:08 



 
Profiel   

Jazzie03 schreef
ruitje schreef
Ik lees iets over gekoerst? Is het een Engels Volbloed? Want daar komt naar verhouding meer Kissing Spines bij voor heb ik mij laten vertellen.


Hij is een ISH, maar zie er veel volbloed in.


Inhakend op je verhaal over zijn verleden. Als het een ISH is ( en zijn 2e chip is dat dus ook?) , dan kan hij niet gekoerst hebben.

Verder, overweeg of het juist beter is er niet of wel bij te zijn. Als je hem brengt naar een kliniek, kunnen ze hem onderzoeken als het rustig is+ mogelijk breng jij juist meer spanning over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 02:17 



 
Profiel   

Ik heb niet alle berichten gelezen hoor, maar deze zou ik zsm door laten lichten. Rontgenfoto's maken van de benen, rug, hals en nek want ik denk dat hij echt niet goed is, pijn heeft en zijn gedrag hier uit voort komt. En dit al veel te lang duurt.

Als hij lastig is op de kliniek dan sederen ze hem wel, genoeg ervaren paardenmensen die je even kunnen helpen. En die hebben ook ervaring met eenkennige en angstige dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:37 



 

ruitje schreef
Inhakend op je verhaal over zijn verleden. Als het een ISH is ( en zijn 2e chip is dat dus ook?) , dan kan hij niet gekoerst hebben.

Verder, overweeg of het juist beter is er niet of wel bij te zijn. Als je hem brengt naar een kliniek, kunnen ze hem onderzoeken als het rustig is+ mogelijk breng jij juist meer spanning over.
Kan wel, een paard hoeft geen volbloed te zijn om te koersen, maar moet wel ingeschreven staan bij Weatherbys (in de UK en Ierland). :j In Frankrijk komt het meer voor dat ze koersen met zgn AQPS-paarden (autre que pur sang), maar ook in de jumps scene in Ierland en de UK zie je het weleens, meestal met Frans gefokte paarden. Grand National winnaar Neptune Collonges was bijvoorbeeld zo'n paard.

Desondanks, afgaande op het verhaal van TS (en oké, ik heb even gezocht naar foto's), vermoed ik dat ze gewoon een volle volbloed gekocht heeft. 'ISH' wordt in de volksmond/handel te pas en te onpas gebruikt om paarden die er een beetje uitzien als een warmbloed aan de man te brengen, maar zegt in die context eigenlijk helemaal niks. Veel volbloeden worden ook onder de 'ISH'-noemer verkocht, want dan leveren ze meer geld op. Kun je het eerste chipnummer ook lezen, TS? Als je die doorstuurt, kan ik wel even navraag doen bij Weatherbys. :)

Verder eens met wat hier al gezegd is: inladen en door laten lichten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 10:34 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Meteen op de foto zetten. Benen en zeker ook de rug. De verhalen van schrikkerig, ril, explosies en wisselende kreupelheden doen mij aan rugproblemen zoals Kissing Spines denken. Zou me niets verbazen in ieder geval.


Hier moet ik ook meteen aan denken! Ik heb ook zo’n Ier, in mijn geval dan een Iers rijpaard. Precies hetzelfde verhaal. Ontzettend explosief, rillerig, op de benen korter, maar ik was de enige die het zag. Uiteindelijk kwam daar ook kissing spines uit en flinke ook. Met hem inderdaad ook mobiele rx gedaan, en daar sloeg hij al het licht uit de ogen van de dierenarts en degene die hem vasthield (en voor 1000 kilo verdoofd := ) dus kliniek was nooit gelukt. Hij was doodsbang. Welke regio zit je? Ik zou je wel aanraden om dit zsm te doen

Edit: oh ik moet voortaan duidelijk eerst het hele topic lezen :o Ben benieuwd wat Equitom zegt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 11:01 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties allemaal! Zeker de mensen die dit herkennen :)
Equitom heeft aangeraden toch eerst mobiel RX te doen en dan de beelden door te sturen ter evaluatie van hun.

@ruitje: wanneer ik er niet bij ben (is een paar keer voorgevallen) krijg ik altijd bericht dat hij volledig over de rooie is gegaan. Dit doet hij niet wanneer ik er bij ben. Dus alleen laten is absoluut geen optie.

@Mkango: ik vermoed eigenlijk ook dat hij gewoon een volbloed is. Zijn tweede paspoort vermeld ISH, maar alles is onbekend.
Ik heb ook nergens zijn eerste chipnummer terug kunnen vinden, maar zal aan de DA vragen of ze deze uit wilt lezen als ze komt :)

@fillis: ik vermoed dat het ergens in de kogel gaat zitten. Als hij stapt knakt zijn kogel rechtsvoor nu ook de hele tijd en dit begint nu ook in de kogel rechtsachter. Mijn vermoeden gaat dus uit naar artrose, maar ik sluit kissing spines helemaal niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 11:30 



 
Profiel   

Vrijwel alle klinieken kunnen goed omgaan met drukke/hysterische paarden. Dat komt vast goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 11:32 



 
Profiel   

Ik snap het advies van Equitom wel. Voor hetzelfde geld is "het" al heel duidelijk te zien op de röntgenfoto's en is er niet echt noodzaak om een full-on onderzoek te doen. Ga je dan wel iemand anders laten komen of houd je de afspraak in december?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 11:33 



 
Profiel   

Update:
Hij heeft de diagnose DSLD gekregen… hij is momenteel nog pijnvrij en loopt terug oké, maar we weten helaas niet voor hoe lang dit nog gaat zijn. Voor de tijd die rest mag hij lekker op pensioen op de wei zolang hij het goed doet zonder pijnstilling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 10:11 



 
Profiel   

Wat verdrietig, maar wat fijn dat je nu wel weet wat er aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 10:49 



 
Profiel   

Wat een naar einde aan je zoektocht. Ik vind dat je super je best hebt gedaan, naar hem geluisterd hebt en nu gun je hem ook het beste.
Ontzettend verdrietig maar voor hem wel heel fijn dat hij bij jou is terecht gekomen :knuffel:
Hopen dat hij nog een tijdje pijnvrij rond kan wandelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 11:59 



 
Profiel   

Wat is dat precies? Is dat waarbij ze zo week door de koten gaan enzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 13:43 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat is dat precies? Is dat waarbij ze zo week door de koten gaan enzo?

Yep dat is dat idd. Een ziekte aan het bindweefsel is dat.

Eigenlijk onder dierenartsen in België 3n Nederland zelfs nog niet zo bekend. Mijn 3 dierenartsen kennen het niet. Toch vermoed ik bij mijn paard ook dsld

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 13:47 



 
Profiel   

hasufel schreef
Wat een naar einde aan je zoektocht. Ik vind dat je super je best hebt gedaan, naar hem geluisterd hebt en nu gun je hem ook het beste.
Ontzettend verdrietig maar voor hem wel heel fijn dat hij bij jou is terecht gekomen :knuffel:
Hopen dat hij nog een tijdje pijnvrij rond kan wandelen


Dankjewel :)


Suzanne F. schreef
Wat is dat precies? Is dat waarbij ze zo week door de koten gaan enzo?


Klopt, het is alleen meer al dat. Ik had er ook nog nooit van gehoord dus het besef is bij mij pas gekomen toen ik ben beginnen opzoeken.
Het is dus eigenlijk een degeneratieve ziekte van het bindweefsel waar geen behandeling tegen bestaat. Het beste waar je op kan hopen is dat het een tijd stabiel blijft. Het tast dus ook de pezen aan, maar gaat verder dan dat.
Is ook genetisch en zou blijkbaar vaak voorkomen, maar niet herkend worden omdat het nog zo onbekend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 13:55 



 
Profiel   

Ach wat een trieste diagnose..daar is niks aan te doen.

Het komt veel voor onder Peruaanse Paso's..die worden daarom meestal ook niet zo oud. Bij andere rassen is het bij mijn weten zeldzamer. Wat een pech zeg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 14:01 



 
Profiel   

Elisa: het is wijd verspreid onder warmbloeden. Het wordt vaak afgedaan met " paard is al ouder, veel veulens gehad, zwaar werk gedaan" , etc. Maar het is in veel gevallen gevallen gewoon DSLD/ESPA. Tijdje geleden stond er een interview in IDS van een dressuurpaardenfokker. Zijn beste -al wat oudere fokmerrie- stond ook op de foto. Overduidelijk ESPA...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 14:11 



 
Profiel   

Sterkte TS, het is een klote ziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 14:12 



 
Profiel   

Is het dan echt DSLD of is het beervoetig? volgens mij zit er wel verschil in die twee. Het kan hoor, dat het nog te weinig herkent wordt. Maar volgens mij ga je bij DSLD toch echt wel problemen krijgen met kreupelheid en zelfs gescheurde pezen en banden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 15:22 



 
Profiel   

Wat een rotte diagnose. Klinkt een beetje als de afwijking die ik heb :+ Dat is ook aan het bindweefsel waardoor banden slecht zijn door hele lijf en dus klachten aan gewrichten, maar ook organen kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 16:30 



 
Profiel   

Och niet de update waar we op gehoopt hadden, wat een rotprognose... zo sneu ook na alles wat hij al heeft meegemaakt. Heel fijn dat je hem zijn rust gunt en hopelijk kan hij nog even lekker genieten in de wei. Dikke knuffel voor jullie beiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 19:59 



 
Profiel   

Eventjes geleden dat ik dit topic hebt geopend. Na de diagnose DSLD heeft de dierenarts me al voorbereid dat hij waarschijnlijk niet heel oud ging worden.
Helaas heeft hij geen mooi en fijn pensioen mogen hebben... 3 maanden na zijn diagnose is het ineens zwaar berg af gegaan voor hem. We kregen hem niet meer pijnvrij, wou zo weinig mogelijk bewegen en de levensvreugde is op korte tijd verdwenen.
Na een lange zoektocht en strijd was het voor hem het eerlijkste om hem in te laten slapen.
Waar ik hoopte dat ik hem toch minstens tot zijn 15 van zijn leven op de weide kon laten genieten is hij net 12 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 16:45 



 
Profiel   

Wat een ontzettend sneu verhaal, sterkte met het verlies van je paard!
Ik vind dat je goed gehandeld hebt met respect voor je zieke paard..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 16:57 



 
Profiel   

heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 17:13 



 
Profiel   

Wat sneu. Sterkte met het verlies.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 17:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen