Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan er aan de hand zijn (onzuiver lopen)?

 
Profiel   

Ik zoek mensen die dit verhaal herkennen of advies kunnen geven.
Ik wil het ook gewoon even van me af schrijven omdat ik me heel veel zorgen maak.

In juli 2018 heb ik een 9 jarige Ierse ruin gekocht. Een super braaf paard, zou geschikt voor beginnelingen zijn en nooit iets verkeerd doen. De vorige eigenaar had hem nog maar 8 maanden, maar moest hem verkopen wegens medische problemen van de eigenaar. Ik ben hem een paar keer gaan bezichtigen en hij was inderdaad braaf, alleen weinig spieren en heel mager. Klinische keuring was in orde, eens bij mij nog eens laten nazien door de dierenarts.

De eerste maand bij mij hebben we vooral gefocust op bijkomen. De eerste paar keer erop gingen goed, maar mijn instructrice en ik vonden dat hij weinig 'licht" in zijn ogen had (dit had ik ook gezien bij het bezichtigen, maar de eigenaar zei dat hij gewoon zo was. Lui.). We zijn dus eerst veel grondwerk beginnen doen en na een maand ben ik serieus geschrokken wat er uit kwam. Hij was enorm bang voor alles. Eens hij kon laten zien hoe hij zich echt voelde begonnen de explosies. Voor alles. Zelfs het halster uit doen of borstelen ging niet. Ik ben er ook heel hard van af gevallen met een hersenschudding tot gevolg. Hij is toen medisch ook nagekeken door de dierenarts, tandarts, zadelmaker en osteopaat. Conclusie was dat hij zeer getraumatiseerd was.

Ik heb in die tijd ook contact opgenomen met de vorige eigenaar. Eerst deed ze of haar neus bloedde, maar vlak erna gaf ze toe hem wel een aantal keer geslagen te hebben met de zweep als hij niet luisterde. Op vlak van rijden werd hij door elke hulpteugel die gevonden kon worden begrensd. Terugnemen was geen optie meer voor haar en verkopen wou ik niet doen. Lang verhaal kort, het heeft 10 maanden geduurd zijn vertrouwen wat te winnen en rust in zijn hoofd te krijgen. Hij is nog steeds ontzettend sensibel, maar het rillerige is enorm verminderd. Hij is nu ontzettend lief en nieuwsgierig. Eens dit in orde was en we veilig konden werken zijn we terug begonnen het zadel te introduceren. Dit was een heel moeizaam proces en viel regelmatig stil omdat hij periodes niet zuiver liep. Deze duurde gemiddeld 3 dagen tot een week en de dierenarts is hier meerdere keren voor geweest. De conclusie was telkens dat hij gek deed op de wei, maar er niets aan de hand was.

in 2019 hebben we zo 4 keer moeten stoppen met het hele proces. Het gevolg daarvan was dat we wanneer we terug mochten beginnen met werken we 10 stappen terug waren.
In 2020 ben ik verhuisd en daarna zijn de paarden mee verhuisd in de winter. De weide waar we stonden was te modderig en glad waardoor we niet veilig konden werken. Hierdoor heeft hij 6 maanden niet moeten 'werken'. Enkel buiten gaan wandelen aan de hand ging veilig. Het was daar een heel onstabiele kudde en na 3 weken daar te staan liep hij echt mank. Na een week was het voorbij. De paarden en ik stonden daar niet op onze plaats en we zijn in april 2021 verhuisd naar de huidige locatie met betere voorzieningen. Tussen april en mei is hij nog 1x onzuiver geweest. Hier liep hij terug goed waardoor ik in juni heb beslist het zadelmakmaken terug op te pakken met iemand. Zij is in juni begonnen en dit ging super goed. De osteopaat was nog ter controle geweest en we kregen groen licht om te starten.

3 weken in het zadelmakmaakproces liep hij nu echt mank. We hadden enkel grondwerk gedaan met en zonder zadel. Osteopaat en dierenarts zijn terug geweest met een heel orthopedisch onderzoek. Maar tegen de afspraak liep hij al een stuk beter. Conclusie: hij loopt zeer licht onzuiver links en recht vooraan. Ik zie het en de DA ziet het, maar het is te licht voor anderen om te zien. Het was niet erg genoeg om verder onderzoek naar te doen dus een week op ontstekingsremmers gezet en het was terug in orde. Indien het niet in orde zou zijn gingen we uitverdoven en foto's maken. Na 3 maanden zat de ruiter er voor de eerste keren op tot hij eind oktober een schrikreactie heeft gekregen door slechte communicatie en de ruiter er af is moeten springen. Er was op dat moment weinig aan de hand dus gewoon goed af gesloten.

De dag erna is de zadelmaker het zadel terug aan komen passen. Zij gaf aan dat hij rechtsachter ineens niet goed liep en inderdaad hij maakte zijn pas niet af. Dit weer een week aangekeken met rust, maar het verbeterde niet. Osteopaat is terug gekomen en heeft een kleine blokkade gevonden in zijn heupen en rug. Dit waarschijnlijk door te bokken onder het zadel. We zijn nu meer als een week verder en hij loopt nog altijd slecht achter. De looplust is nu ook verdwenen en hij heeft geen plezier meer in werken (dit is momenteel enkel 1-2x per week 5 min aan de longe om te zien hoe hij loopt op de volte). Hij is nog steeds heel werkwillig, knuffelig en braaf, maar hij is zichzelf niet. Het zadelmakmaken is ondertussen al een maand stil gelegd.

Gisteren heb ik contact opgenomen met de DA en een filmpje doorgestuurd en ik schrok best toen ze zei dat hij vooraan ook terug slechter loopt. Dit is echt zéér minimaal, maar het is er wel. Omdat ze in december uit bevallingsverlof komt hebben we afgesproken hem deze week nog eens op pijnstilling en ontstekingsremmers te zetten om daarna foto's te laten maken.

We zijn nu al 2 jaar aan het sukkelen met periodes van onzuiver lopen en het is niet altijd hetzelfde been. Ik wil nu eindelijk eens duidelijkheid of er iets diepers gaande is want ik vind het niet meer normaal. Om het elke keer af te schrijven aan 'hij doet gek op de weide' vind ik nu echt niet meer oke.

Ik heb ontzettend veel angst voor de uitkomst van dit onderzoek, maar hoop wel dat ze iets vinden zodat we het kunnen behandelen. Mijn gevoel zegt dat er iets van artrose te vinden gaat zijn.

Herkent iemand dit verhaal en wat waren de diagnoses?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:25 



 
Profiel   

Deze zou ik opladen, op een kliniek zetten en zeggen: bel mij maar als je het gevonden hebt.

Beter 1 keer veel geld investeren, veel op de foto zetten en weten waar je aan toe bent dan nog 1 jaar ook veel kosten hebben en aanmodderen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:34 



 
Profiel   

Is de bovenlijn als eens helemaal op de foto geweest? En eventueel ook echo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:59 



 
Profiel   

ruitje schreef
Deze zou ik opladen, op een kliniek zetten en zeggen: bel mij maar als je het gevonden hebt.

Beter 1 keer veel geld investeren, veel op de foto zetten en weten waar je aan toe bent dan nog 1 jaar ook veel kosten hebben en aanmodderen :o


Daarmee dat er in december foto’s gemaakt gaan worden :o


Bowo schreef
Is de bovenlijn als eens helemaal op de foto geweest? En eventueel ook echo?


Nee, ik heb het aan meerdere dierenartsen voorgelegd, maar tot nu toe vonden ze dat niet nodig. Mijn huidige DA denkt ook dat het echt aan de benen zelf ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:03 



 
Profiel   

Hmm, vreemde gang van zaken wel, wat een domper bij de koop van een nieuw maatje.

Lichte mankheid op beide voorbenen doet mij wel alarmbellen doen rinkelen. Ik snap niet helemaal waarom er niet verder onderzoek is gedaan omdat hij niet genoeg mankt. Als een paard op beide, of zelfs alle 4 de benen, pijn heeft dan zal hij altijd op al die benen licht manken. Verdoof je dan één been uit, zal je zien dat hij zwaar mankt op het andere been als er wel een serieus probleem gaande is op beide of meerdere benen.

Ik zou deze opladen naar kliniek, uitgebreid kreupelheidsonderzoek mét uitverdoven en aan de hand daarvan op de foto/echo laten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:05 



 
Profiel   

Sowieso op de foto. Dit duurt al veel te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:10 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Hmm, vreemde gang van zaken wel, wat een domper bij de koop van een nieuw maatje.

Lichte mankheid op beide voorbenen doet mij wel alarmbellen doen rinkelen. Ik snap niet helemaal waarom er niet verder onderzoek is gedaan omdat hij niet genoeg mankt. Als een paard op beide, of zelfs alle 4 de benen, pijn heeft dan zal hij altijd op al die benen licht manken. Verdoof je dan één been uit, zal je zien dat hij zwaar mankt op het andere been als er wel een serieus probleem gaande is op beide of meerdere benen.

Ik zou deze opladen naar kliniek, uitgebreid kreupelheidsonderzoek mét uitverdoven en aan de hand daarvan op de foto/echo laten zetten.


Ik ben nu ook heel blij met mijn huidige DA die mee is in het verhaal en zelf ook verder onderzoek wilt doen. Ik heb altijd vertrouwd op mijn dierenartsen, maar voelde me met deze situatie wel wat alleen.

Het grote ‘probleem’ is dat ik mijn ruin niet zonder problemen op en in de kliniek ga krijgen. Hij is extreem eenkennig en kan niet zomaar door eender wie vastgenomen worden of behandeld worden. Hij vervalt dan voor een deel in zijn oude gedrag. Hij kan ook absoluut niet in een stal en breekt dan de hele boel af en geraakt volledig in paniek. Hier zijn we nog hard mee aan het werken, maar bij ons op de weide lukt dit al heel goed waardoor we gekozen hebben voor de mobiele RX zodat er geen gewonden vallen en we wel een fatsoenlijk onderzoek kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:14 



 
Profiel   

Jazzie03 schreef
ruitje schreef
Deze zou ik opladen, op een kliniek zetten en zeggen: bel mij maar als je het gevonden hebt.

Beter 1 keer veel geld investeren, veel op de foto zetten en weten waar je aan toe bent dan nog 1 jaar ook veel kosten hebben en aanmodderen :o


Daarmee dat er in december foto’s gemaakt gaan worden :o


Bowo schreef
Is de bovenlijn als eens helemaal op de foto geweest? En eventueel ook echo?


Nee, ik heb het aan meerdere dierenartsen voorgelegd, maar tot nu toe vonden ze dat niet nodig. Mijn huidige DA denkt ook dat het echt aan de benen zelf ligt.

Bij wisselende kreupelheden aan meerdere benen, moet ik toch direct aan de bovenlijn denken. Vaak zie je aan de benen de compensatie, maar zit de oorzaak hoger.

Maar hopelijk wordt het deze keer wel meegenomen, geeft toch een stuk meer duidelijkheid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:16 



 
Profiel   

Maar hoezo moet hij door een ander vastgehouden worden op een kliniek? Behandelen moet thuis ook door de DA of osteo en dat kan blijkbaar. Ik geef nooit mijn paard aan een ander op de kliniek, ben altijd zelf degene die loopt, vasthoudt en logeert.

Ik zou met dit verhaal dus ook naar een kliniek gaan zodat er meteen goed gekeken kan worden en aanvullende onderzoeken gedaan kunnen worden. Vooral dat wisselende beeld en aan beide voorbenen vind ik reden om uitgebreid te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:18 



 
Profiel   

.[/quote]
Bij wisselende kreupelheden aan meerdere benen, moet ik toch direct aan de bovenlijn denken. Vaak zie je aan de benen de compensatie, maar zit de oorzaak hoger.

Maar hopelijk wordt het deze keer wel meegenomen, geeft toch een stuk meer duidelijkheid :)[/quote]

Ik ga het zeker meenemen en aan de dierenarts voorleggen wanneer ze komt! Bedankt :D


MyWishMax schreef
Maar hoezo moet hij door een ander vastgehouden worden op een kliniek? Behandelen moet thuis ook door de DA of osteo en dat kan blijkbaar. Ik geef nooit mijn paard aan een ander op de kliniek, ben altijd zelf degene die loopt, vasthoudt en logeert.

Ik zou met dit verhaal dus ook naar een kliniek gaan zodat er meteen goed gekeken kan worden en aanvullende onderzoeken gedaan kunnen worden. Vooral dat wisselende beeld en aan beide voorbenen vind ik reden om uitgebreid te kijken.


Ik ben nog nooit op een kliniek geweest dus weet ook niet hoe het in zijn werk gaat.
Ik bedoel ook een nieuwe dierenarts, hoefsmid etc…die aan zijn lijf zit is altijd een heel drama en dan heb ik ook moeite om hem tegen te houden hoor. Plus dat het nog eens vreemd terrein is en hij echt niet de makkelijkste is is voor mij gewoon vragen om problemen :n

Geloof me, als dit geen rol speelde had ik al lang een afspraak bij de kliniek gemaakt.

Mobiele RX is gewoon het veiligste voor iedereen die betrokken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:23 



 
Profiel   

Een paard dat een paar keer klappen met de zweep gehad heeft omdat hij niet luisterde is niet zo getraumatiseerd dat hij zo reageert. Dus of er is meer gebeurt of het probleem is niet het getraumatiseerd zijn.

Onregelmatigheid = pijn. Langdurige vage onregelmatigheden doen mij ook meteen aan die bovenlijn denken en het zou zomaar kunnen dat je geen getraumatiseerd explosief paard hebt maar een paard dat gewoon enorm veel pijn heeft.
Naar de kliniek, verdoving er in en onderzoeken die handel. Ideaal is dat niet maar bezig zijn zoals je nu bezig bent is dat ook niet, zeker niet voor hem. Plat gespoten laten ze zich allemaal handelen door iedereen, zelfs het paard dat hier ooit gestaan heeft die al amper te handelen was als hij 50m verder iemand nieuw zag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:31 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Een paard dat een paar keer klappen met de zweep gehad heeft omdat hij niet luisterde is niet zo getraumatiseerd dat hij zo reageert. Dus of er is meer gebeurt of het probleem is niet het getraumatiseerd zijn.

Onregelmatigheid = pijn. Langdurige vage onregelmatigheden doen mij ook meteen aan die bovenlijn denken en het zou zomaar kunnen dat je geen getraumatiseerd explosief paard hebt maar een paard dat gewoon enorm veel pijn heeft.
Naar de kliniek, verdoving er in en onderzoeken die handel. Ideaal is dat niet maar bezig zijn zoals je nu bezig bent is dat ook niet, zeker niet voor hem. Plat gespoten laten ze zich allemaal handelen door iedereen, zelfs het paard dat hier ooit gestaan heeft die al amper te handelen was als hij 50m verder iemand nieuw zag.


Er is zeker veel meer gebeurd hoor! Ik ben vorig jaar op onderzoek uitgegaan en ben erachter gekomen dat hij zeer jong is ingereden in Ierland, of hij effectief gekoerst heeft vind ik niet terug want hij heeft zijn originele papieren niet meer en er is een 2e chip. De tandarts is er vrij zeker van dat zijn leeftijd ook niet klopt en hij jonger is dan wat zijn papier zegt. Hij is van handelstal naar handelstal gegaan en de handelstallen waarvan hij komt zijn niet de meest vriendelijke om het zo te zeggen. Hij was daar ‘onhandelbaar’. Hij is nooit correct gereden geweest. Hij kende alleen de gas. Stoppen en sturen was zeer moeilijk en kende hij niet. Met een zweep in de piste komen resulteerde in hij die de piste afbrak om te ontsnappen. Hij stond bij een trainer toen ik hem ging bezoeken, maar daar was hij ook al volledig in zichzelf gekeerd. Hij staat ook vol littekens. Vanwaar deze komen weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:38 



 
Profiel   

Ik zou je niet teveel zorgen maken om zijn gedrag op de kliniek. Je kan hem zelf vasthouden en begeleiden als je dat wilt. Dierenartsen keuren ook 3 jarige paarden die net van het land afkomen.
Maar als je een goede orthopedische dierenarts op je erf kan laten komen en jij zelf een goede mogelijkheid hebt om een stuk rechtuit te draven en zowel op harde als zachte bodem kan longeren, dan kan thuis ook een goede optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:38 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Ik zou je niet teveel zorgen maken om zijn gedrag op de kliniek. Je kan hem zelf vasthouden en begeleiden als je dat wilt. Dierenartsen keuren ook 3 jarige paarden die net van het land afkomen.
Maar als je een goede orthopedische dierenarts op je erf kan laten komen en jij zelf een goede mogelijkheid hebt om een stuk rechtuit te draven en zowel op harde als zachte bodem kan longeren, dan kan thuis ook een goede optie zijn.


Het is inderdaad een orthopedische dierenarts en we hebben hard en zachte bodem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:39 



 
Profiel   

Meteen op de foto zetten. Benen en zeker ook de rug. De verhalen van schrikkerig, ril, explosies en wisselende kreupelheden doen mij aan rugproblemen zoals Kissing Spines denken. Zou me niets verbazen in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:41 



 
Profiel   

Ik lees iets over gekoerst? Is het een Engels Volbloed? Want daar komt naar verhouding meer Kissing Spines bij voor heb ik mij laten vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 12:30 



 
Profiel   

Dat aan en af kreupelen is geen goed teken en snap dat je je zorgen maakt. Ook ik vind het eerlijk gezegd nu raar overkomen dat er na een 2de of 3de keer kreupel niet is doorgepakt, of in ieder geval niet is voorgelegd.

Heel sneu dat je paard al zoveel negatieve ervaringen kent en mooi te lezen dat je hem de rust en ruimte geeft. Indd goed om uitgebreid kreupelheidsonderzoek te doen. Met uitverdoven wordt hopelijk snel duidelijk of het de benen betreft of dat het hogerop zit. Naast foto's is vaak een echo ook heel waardevol waar het de weke delen betreft zoals pezen. Met zijn achtergrond zou het mij ook niet verbazen dat een deel van zijn gedrag voort komt uit pijn en ongemak.

Wens je heel veel sterkte en dat er snel duidelijk wordt wat er speelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:42 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Ik zou je niet teveel zorgen maken om zijn gedrag op de kliniek. Je kan hem zelf vasthouden en begeleiden als je dat wilt. Dierenartsen keuren ook 3 jarige paarden die net van het land afkomen.
Maar als je een goede orthopedische dierenarts op je erf kan laten komen en jij zelf een goede mogelijkheid hebt om een stuk rechtuit te draven en zowel op harde als zachte bodem kan longeren, dan kan thuis ook een goede optie zijn.

0, 1 en 2 jarigen doen ze ook.

Je hebt ook een aantal grote klinieken die zelfs alles binnen hebben, wat het extra veilig maakt voor jonge of schichtige paarden. (bv Hollands Kroon).

Behalve regulier kreupelheidsonderzoek, en de benen.
Zou ik ook volledige nek + rug op de foto laten zetten... vage onregelmatigheden kunnen hier best vandaan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:40 



 
Profiel   

c_alsemgeest: ja uiteraard ook jonger dan 3, maar was even om aan te halen dat ze heus gewend zijn aan paarden die zich niet voorbeeldig gedragen/dingen gewend zijn. Natuurlijk is het voor de dierenarts wel zo prettig om een meewerkend paard te krijgen, maar als je aangeeft waar zijn moeilijkheden liggen dan kunnen ze dat echt wel ondervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:21 



 
Profiel   

Ik ben net nog bij hem geweest en het blijft verslechteren ondanks pijnstilling dus ik ga niet wachten tot december voor een onderzoek.

Nu ben ik wel op zoek naar een goede kliniek voor orthopedisch onderzoek waar het liefst alles binnen is voor zo weinig mogelijk prikkels om het veilig te laten gebeuren.

Kent iemand een goede kliniek in de omgeving van Antwerpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:13 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik lees iets over gekoerst? Is het een Engels Volbloed? Want daar komt naar verhouding meer Kissing Spines bij voor heb ik mij laten vertellen.


Hij is een ISH, maar zie er veel volbloed in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:15 



 
Profiel   

Equitom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:17 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook nauwkeurig onderzoek doen en bij de voorhoeven beginnen. Hko hoor ik vaker bij oud racepaarden. Indien voeten en benen goed zijn zou ik inderdaad doorgaan naar de bovenlijn, zie je een verslechtering wanneer het weer koud en nat is?
Equitom zit volgens mij vrij dichtbij voor jou en staat goed bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:22 



 
Profiel   

Equisound in Aalter kan ik ook aanraden

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:25 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik zou inderdaad ook nauwkeurig onderzoek doen en bij de voorhoeven beginnen. Hko hoor ik vaker bij oud racepaarden. Indien voeten en benen goed zijn zou ik inderdaad doorgaan naar de bovenlijn, zie je een verslechtering wanneer het weer koud en nat is?
Equitom zit volgens mij vrij dichtbij voor jou en staat goed bekend.


Het begon dit jaar inderdaad echt te verergeren toen het kouder en natter werd. Hij heeft altijd al een enorme hekel gehad aan nat weer.

Ik heb Equitom een e-mail gestuurd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen