Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is het nut van wormen eitellingen in mest

 
Profiel   

Altijd discussie hier over de nut en noodzaak an wormeneitellingen.

Ik volg Dr Nielsen van University Kentucky Equine Center


In deze video worden statistieken genoemd over (het ontbreken) van de relatie tussen lage of hoge eicellen en het aantal wormen in het paard


Interessant.

Hij legt uit wat hij het nut vindt van de wormen eitellingen en wat niet.

Stof tot nadenken. Ik test mijn paarden maandelijks zelf met wormeneitelling

Link naar video op Facebook
( ik hoop dat de link werkt)

https://fb.watch/9oku_svtUT/

https://www.facebook.com/GluckEquineRes ... 006726309/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 08:47 



 
Profiel   

Ik heb het filmpje ook gekeken en telkens weer over nagedacht. Zeer interessant.
Bij mij pony heb ik altijd wormeitelling <50epg, vorig jaar kwam uit het bloedonderzoek (dat ik jaarlijks preventief laat doen) toch een wormbesmetting naar voren en dus ontwormd. Ik weet inmiddels niet meer zo goed hoe ik dit praktisch om zou moeten zetten met oog op gezondheid en milieu.

Mijn dierenarts hier zegt: twee keer per jaar ontwormen (voorjaar en najaar) en dan heb je je rust. Indien er indicatie voor is vaker ontwormen (veulens en jonge paarden, aangetoonde infectie door bloedonderzoek etc).

Heb je al contact gehad met bijvoorbeeld Het Woud ook hierover of de aanbieders van de cursus? Ben wel benieuwd wat zij hiervan zeggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:25 



 
Profiel   

Fijn dat je dit deelt! Ik zal ze straks even kijken, want ik ben net nu op zoek naar meer informatie.

Ik dacht juist dat 'zomaar' ontwormen (zoals Ilsiie zegt) in Nederland niet meer mocht? Dus zonder directe aanwijzing - mestonderzoek, na bezoek van de tandarts (die registreerde het bij mij laatst, dus nu zijn ze net ontwormd), zichtbare wormen in de mest. Bij mijn paarden kwam uit het mestonderzoek inderdaad niets dus ik schrok er behoorlijk van dat er larven in de mond zaten. Maar die zou ik zonder tandarts niet hebben opgemerkt. Hoe pakken jullie dat aan, een mogelijke, 'onzichtbare' besmetting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:30 



 
Profiel   

Ik heb er een aantal jaar geleden een gehad die steeds schoon was op mest onderzoek. Fokmerrie, hele seizoen niet hengstig worden maar na een lastige bevalling het op zijn beloop gelaten.
Zat in eens onder de jeuk bulten, ging buikschuivend het land door. Eerst wat medicatie (geen idee meer wat) er tegen aan gegooid, geen verandering, bloed onderzoek, wormen. Wormenkuur er in, binnen 3 dagen knetter hengstig en super fit. Helaas was het toen al eind september, dus weg dekseizoen door mest onderzoek wat dus geen goed beeld gaf....

Ik vind het dus ook lastig, en zeker niet waterdicht is hier al bewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:33 



 
Profiel   

Mijn vroegere hengst; wormentelling gedaan, was schoon. Paar maanden later zeer kortademig, moeite met zijn werk.
Bloedonderzoekje gedaan -> bloedworm infectie.

Hier gaat standaard 2x per jaar een wormenkuur erin, voorjaar gewone Equest en najaar Equest Pramox. En dan de veulens etc. volgens schema.

Als je duidelijke taal spreekt bij je DA krijg je die wormenkuren echt wel mee. Mestonderzoek is niet toereikend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:39 



 
Profiel   

Mestonderzoek in het najaar is niet betrouwbaar, vandaar dat ik in het najaar wel standaard een wormenkuur meekrijg. In het voorjaar doen we wel mestonderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:41 



 
Profiel   

De betrouwbaarheid van het mestonderzoek valt of staat met een aantalbelangrijke dingen:
- seizoen
- versheid van de mest
- type worm en stadium


Dat betekent dat het pas betrouwbaar is als het voorjaar mooi zacht wordt (dus geen nachtvorst meer en overdag al eens 10+ en echt weer langere dagen). En dat het in het najaar niet meer betrouwbaar is als de dagen kort worden/zijn en het echt koud wordt. Bijvoorbeeld nu met snachts vorst en overdag beneden de 10 graden. Dan is het niet meer betrouwbaar!

Worm en co en al die andere pipo's die mestonderzoek per post aan bieden. Ik snap daar niks van. Die mest is minstens 2 dagen oud wanneer zij het een keer binnen krijgen. Zeker met warm weer zijn dan je eitjes al uitgekomen en is de uitslag van het onderzoek dus <50epg. Want de uitgekomen larfjes die vinden ze niet! Mest moet vers zijn, zeker niet ouder dan 24 uur, gekoeld bewaard en liefst meteen nagekeken. Anders wederom niet betrouwbaar.

Spoelwormen en lintwormen kun je niet betrouwbaar aantonen met mestonderzoek. Net als larvale bloedworm (winter en jonge paarden probleem).

Als je al deze haken en ogen netjes in acht neemt, is het bij volwassen paarden een prachtige en veilige manier van wormbeleid voeren! Met preventief ontwormen ga je je jezelf op termijn echt in de vingers snijden, als er echt stront aan de knikker is dan hebben we straks niks werkzaams meer -O-
De enige standaard kuur die hier nog jaarlijks gedaan wordt is eind van het jaar: tegen bloedworm, lintworm en horzellarves.

En dan nog één toevoeging: over bloedonderzoek. De waardes die in het bloed verhoogd kunnen raken bij een wormbesmetting, raken bijvoorbeeld ook verhoogd bij een overgevoeligheidsreactie (een insectensteek, zomereczeem of een milde allergische reactie kunnen al voldoende zijn) of bij milde leverschade (keer iets verkeerds gegeten oid). Met andere woorden: alléén op basis van bloedonderzoek is een wormbesmetting gewoon heel lastig vast te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 14:53 



 
Profiel   

Ik heb deze week voor het eerst een wormtelling laten doen, aangezien de da toevallig voor een hoestend paard moest komen.

Twee van de 3 poepten net voordat de da kwam, dus die mest is meteen meegenomen.

Bij mijn 28 jarige was de uitslag epg = 50. Lichte wormbesmetting, ontwormen niet noodzakelijk, mest opnieuw laten controleren in mei.

Bij de ander was het epg = 400 strongylus type. Matige wormbesmetting. Ontwormen met ivermectine.

Zouden jullie ze dan toch allemaal ontwormen? Ze staan samen. De 28 jarige heeft moeite om op gewicht te blijven in de winter. Degene waar we geen mest van hadden, zal dan toch ook een wormbesmetting hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-22 23:36 



 
Profiel   

Afhankelijk hoe vaak je test. Ik check maandelijks, net als Manouk, dan kan je per paard volgen en individueel ontwormen. Als ze samen staan wordt idd aangeraden om ze allemaal te ontwormen bij jaarlijkse check (en jaarlijks preventief ontwormen met Equest Pramox).

Het filmpje ga ik morgen even kijken. Ik ben wel voorstander van het checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-22 23:49 



 
Profiel   

Al teveel ellende gezien van pony's die schoon zouden zijn na mest onderzoek. Zeker bloedwormen zijm een grote misser in dat verhaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 00:55 



 
Profiel   

Ik heb altijd geweigerd om mestonderzoek te doen. Het is totaal afhankelijk van hoeveel wormen je paard heeft, hoelang de mest bewaard wordt, in welke fase van de cyclus je zit... Tel daarbij op dat de stal waar ik stond niet deed aan mest uit het land halen, want daar zagen ze het nut niet van in, en dan heb je een recept voor een nutteloos onderzoek. Ze namen mijn paard wel altijd mee in het onderzoek, en ik kreeg altijd de vraag om te betalen. Dat heb k nooit gedaan.

Ik ontwormde preventief 4x per jaar, is altijd prima gegaan. Met het enten kreeg ik van de dierenarts een pakketje voor het komende jaar en dan was alles weer goed.

Overigens heeft die stalhouder ook voor ze mestonderzoek deden een keer zonder overleg met mij een wormenkuur mijn paard in gedrukt (de aller goedkoopste van de welkoop) terwijl ik zelf net de week ervoor ook ontwormd had. Ook daarvan vroegen ze me om ervoor te betalen, en ook dat heb ik geweigerd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 01:51 



 
Profiel   

Isabonny schreef
Ik heb deze week voor het eerst een wormtelling laten doen, aangezien de da toevallig voor een hoestend paard moest komen.

Twee van de 3 poepten net voordat de da kwam, dus die mest is meteen meegenomen.

Bij mijn 28 jarige was de uitslag epg = 50. Lichte wormbesmetting, ontwormen niet noodzakelijk, mest opnieuw laten controleren in mei.

Bij de ander was het epg = 400 strongylus type. Matige wormbesmetting. Ontwormen met ivermectine.

Zouden jullie ze dan toch allemaal ontwormen? Ze staan samen. De 28 jarige heeft moeite om op gewicht te blijven in de winter. Degene waar we geen mest van hadden, zal dan toch ook een wormbesmetting hebben?


Heb je ze afgelopen najaar(na de vorst) ontwormt?
Als het antwoord nee is: dan zou ik ze allemaal ontwormen.
Andesr zou ik alleen degene met 400 epg ontwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 09:29 



 
Profiel   

We hebben ze idd maar alle drie ontwormd.

Hier wordt de uitloop dagelijks schoongeschept, en de wei (als ze erop staan) ook. Dat is het voordeel van aan huis staan van de paarden. Dan mag je dat allemaal zelf beslissen en doen :).

Ik had ze in het najaar niet ontwormd. Ik denk dat de laatste keer ca. 9 maanden geleden was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 13:09 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
Mijn vroegere hengst; wormentelling gedaan, was schoon. Paar maanden later zeer kortademig, moeite met zijn werk.
Bloedonderzoekje gedaan -> bloedworm infectie.

Hier gaat standaard 2x per jaar een wormenkuur erin, voorjaar gewone Equest en najaar Equest Pramox. En dan de veulens etc. volgens schema.

Als je duidelijke taal spreekt bij je DA krijg je die wormenkuren echt wel mee. Mestonderzoek is niet toereikend.


Zelfde verhaal hier met een andere soort worm, ik stuurde zelfs de wormen mee. Conclusie van t woud, geen wormen.
Ik krijg de ontworming gewoon via de da zonder mestonderzoek

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 13:13 



 
Profiel   

AaronYve schreef
Poosje81 schreef
Mijn vroegere hengst; wormentelling gedaan, was schoon. Paar maanden later zeer kortademig, moeite met zijn werk.
Bloedonderzoekje gedaan -> bloedworm infectie.

Hier gaat standaard 2x per jaar een wormenkuur erin, voorjaar gewone Equest en najaar Equest Pramox. En dan de veulens etc. volgens schema.

Als je duidelijke taal spreekt bij je DA krijg je die wormenkuren echt wel mee. Mestonderzoek is niet toereikend.


Zelfde verhaal hier met een andere soort worm, ik stuurde zelfs de wormen mee. Conclusie van t woud, geen wormen.
Ik krijg de ontworming gewoon via de da zonder mestonderzoek


Mestonderzoek werkt alleen als je het regelmatig doet. 2x per jaar is niet voldoende.

Ik zie (bij 1 a 2 maandelijks onderzoek
van eigen paarden in verschillende leeftijden) soms een geleidelijke stijging, maar soms ook een stijging van EPG 25 naar EPG 800.

Allemaal afhankelijk van het mestbeleid, plek in de kudde (mag je op een mooi stuk wei eten of dicht bij de mestplekken aan de buitenkant van de kudde), weerstand, leeftijd enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 08:17 



 
Profiel   

Dat heeft niks met mijn verhaal te maken. Het blijft onbetrouwbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 08:50 



 
Profiel   

Je hoort idd best vaak dat er geroepen wordt dat mestonderzoek/wormen eitelling niet betrouwbaar is.
Vaak als je door gaat vragen vallen er altijd een paar dingen op.
* 2x per jaar gedaan
* Niet bekend of de mest die getest werd nog vers was (mest meegegeven aan de da, niet gekoeld, en hoe lang heeft de da het mee gehad op de visite rondes?). Mest mag buiten de koelkast max 2 uur bewaard worden, gekoeld bij 2 graden max 24 uur.
* Wordt helemaal niet meer ontwormd.

De cyclus is ongeveer 3 weken, met het uitscheiden van eitjes. Dus met die 2x per jaar moet je geluk hebben dat je ook maar net in de cyclus zit.

Zelf start ik in het voorjaar met een week lang iedere dag mestonderzoek. Iets langer als ik twijfel of ik in de cyclus zit. Daarna standaard iedere maand een mestonderzoek.

Daarnaast op advies (ook van de kliniek) rond de eerste nachtvorst een Pramox.
Lintworm zie je bv echt maar heel zelden bij een mestonderzoek, en als je die vind dat heeft het paard en er veel van.
Aarsmade vind je ook niet terug. Niet zijn deze een stuk onschuldiger. Deze doe je met een plakbandtest onder de microscoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 09:23 



 
Profiel   

Dat kan inderdaad goed maar dat was hier niet het geval en bij vele niet is mijn ervaring.
Ik heb gebeld met t woud, zij gaven zelfs bij mij aan dat het niet waterdicht is.
Ik doe het iig niet meer, in samenspraak met de da trouwens ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 09:34 



 
Profiel   

Nee is ook niet waterdicht, het is een moment opname van de eitjes die op dat moment worden uitgescheiden.
Ik zeg ook niet dat het bij jouw toen dit het geval was. Maar wat je vaak wel hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 09:39 



 
Profiel   

@AaronYve, wormtelling doe je alleen op bloedworm en spoelworm ivm de lengte van de cyclus (en zelden een lintworm)

Waterdicht is het niet, je onderzoekt maar een paar milligram. Mar daarom is de regelmaat ook zo belangrijk. 1 telling is geen telling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 12:05 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
@AaronYve, wormtelling doe je alleen op bloedworm en spoelworm ivm de lengte van de cyclus (en zelden een lintworm)

Waterdicht is het niet, je onderzoekt maar een paar milligram. Mar daarom is de regelmaat ook zo belangrijk. 1 telling is geen telling.

Maar vrijwel niemand doet het op die manier, dus is de standaard manier waarop het gedaan wordt toch gewoon nutteloos?

Ik zou willen stellen dat wormeitellingen in de mest nutteloos zijn, tenzij....
En dat is dus precies de reden waarom ik het niet doe, ik zie er het nut niet van in. En gelukkig gaat mijn dierenarts daarin mee en krijg ik gewoon de ontworming voor mijn paarden als ik daar om vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 12:36 



 
Profiel   

Ik doe die tellingen zelf. Inderdaad regelmatig. En ben daar erg content mee. Zeker nadat ik vorig jaar een paard op stal kreeg met een vreselijke besmetting. Dat was echt schipperen tussen ontwormen en het lichaam steeds voldoende rust geven. Dat dier heeft het slecht gehad, pffff

Maar ontwormen enkel op basis van 1 of 2 tellingen in het jaar waarbij de mest niet meer vers is als er geteld wordt: nee dank je daar doen we niet aan mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 12:54 



 
Profiel   

Ik denk dat iedereen het er over eens is; wormtelling heeft alleen nut als het uitgevoerd wordt zoals aangeraden (verse mest, regelmatige check) voor bloed- en spoelworm. Daarnaast 1x per jaar Pramox voor alle lange cycli.

Dus het is niet de wormtelling die niet werkt, maar de uitvoering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 13:54 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Ik denk dat iedereen het er over eens is; wormtelling heeft alleen nut als het uitgevoerd wordt zoals aangeraden (verse mest, regelmatige check) voor bloed- en spoelworm. Daarnaast 1x per jaar Pramox voor alle lange cycli.

Dus het is niet de wormtelling die niet werkt, maar de uitvoering.

Dat ben ik niet met je eens. Uitgevoerd zoals aangeraden? Zoals jij het aanraadt wellicht, maar dat is niet de regel dat het op die manier wordt aangeraden.
Zelfs dierenartsen voeren het niet op die manier uit, dus hoezo zoals wordt aangeraden? Dat wordt het helemaal niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 14:18 



 
Profiel   

Citaat
Wanneer mestonderzoek?
Regulier schema
Het is belangrijk om frequent mestonderzoek (4x per jaar) uit te laten voeren hierdoor bouwt u een inzichtelijk dossier op waardoor u een fijn inzicht krijgt over de wormgevoeligheid van het paard en het geeft een goede controle op uw wormmanagement.

Wij adviseren om eind december/begin januari eenmalig preventief te ontwormen. Is dit altijd nodig? Dit is afhankelijk van verschillende factoren waaronder leeftijd, leefomstandigheden en uitslagen. U ontvangt van ons eind van het jaar altijd een passend advies of preventief ontwormen voor uw paard(en) gewenst is.

Bron:worm&co

https://www.paardenmestonderzoek.com/me ... onderzoek/


https://www.paardenarts.nl/kennisbank/mestonderzoek/


Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken.

Dierenarts mag geen wormkuur verstrekken zonder telling (behalve in de winter), waarbij de telling ook door derden uitgevoerd mag zijn. Dus aan iedere paardenhouder om zijn/haar eigen kennis te gebruiken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 14:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen