Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 168 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

 
Profiel   

Het is dus echt nog even doorbikkelen ual :(:) maar wel voor een goed doel.. sterkte nog even Y;(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 12:20 



 
Profiel   

Sterkte de aankomende tijd :(:)
Ik hoop echt dat het goed komt Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 15:37 



 
Profiel   

Arm dier maar het is wat je zegt kiezen uit 2 kwaden, maar als het allemaal aanslaat kan ze nog 30 jaar uit haar dak gaan dus daar ga je dan maar voor :=

Beste wensen iig en dat deze behandeling maar snel aanslaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:21 



 
Profiel   

Beterschap voor je pechvogeltje, dat geluk heeft dat het bij jou terecht is gekomen, TS.
En de beste wensen voor 2022.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:35 



 
Profiel   

ual_95 schreef
Weer een update!

De stamcellen zitten er inmiddels in. Ze was hartstikke braaf op de kliniek en ook met het inladen. Wat dat betreft is ze echt een lot uit de loterij.

Op de echo was te zien dat het gewricht hard bezig met herstel. Daardoor is het wat onvervuld en onrustig, wat dat erger kreupelen verklaart. Het is gelukkig niet verergerd. Daar was ik wel even bang voor na die sprongen op stal.

De boxrust valt me wel vies tegen. :( Er staat nu in ieder geval twee weken boxrust om alles tot rust te laten komen en daarna aankijken. Na 6 weken zou ze -mits ze beter loopt- weer de groep in mogen. Dan hebben de stamcellen optimaal hun werk kunnen doen. Zo sneu voor het beest, maar het is kiezen tussen twee slechte opties. Ze mag absoluut niet opgejaagd worden. Voordeel is wel dat we een doel hebben én dat er enigszins progressie is.


Ik denk dat ik jullie gisteren heb gezien op Bodegraven?

Lees al een tijdje mee en legde vandaag ineens een link dat jullie dat kunnen zijn.

Heel veel sterkte en hopen dat de stamcellen goed hun werk gaan doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:39 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie wensen <3
@LisaaSophie dat zullen wij zijn geweest inderdaad!

Ik heb even jullie advies nodig met betrekking tot het volgende.

Hoewel ik eerder aangaf haar liever niet te willen verhuizen, begint het steeds meer te kriebelen om haar toch weer terug naar huis te laten. Ze is straks ongeveer 3 maanden uit de groep geweest. De rangorde zal opnieuw bepaald moeten worden en daar ben ik eerlijk gezegd wel een beetje huiverig voor. De dierenarts ziet liever niet dat ze opgejaagd wordt, maar dat zal ik niet kunnen voorkomen en kan altijd gebeuren in een opfok.

Ze staat nu voorlopig dus op boxrust en het is een groot risico om haar later weer in de groep te zetten. Eén goede trap en we kunnen weer terug bij af zijn. Een andere optie is dat ik haar terug naar huis haal. Dan heb ik de revalidatie zelf onder controle, staat ze op pension in boxrust, kan ik zelf opbouwen met een paar maatjes die ik ken en staat ze vanaf begin maart tot en met halverwege december 24/7 op de wei, maar zonder leeftijdsgenoten. Uiteraard wel met anderen, een gemengde groep met een aantal speelse paarden. Maarja, geen leeftijdsgenoten.

Wat is wijsheid, in jullie ogen? Dit veulen is natuurlijk een 'bijzonder' geval. Normaal gesproken zou ik haar gewoon in de opfok laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:02 



 
Profiel   

Ik kan me jouw gevoel helemaal voorstellen! En ik zou haar naar huis halen, ik zou het niet aandurven haar straks in zo'n veulengroep te zetten... Gemengde groep is helemaal prima toch?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:10 



 
Profiel   

Liever met enkel oudere sociale paarden dan met enkel leeftijdsgenootjes, kleuterklas zonder schooljuf geeft meer gelazer dan enigs veulen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:14 



 
Profiel   

Eens met lente en tamary hierboven. In een rustige groep lijkt me voor jouw veulen het best in deze situatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:22 



 
Profiel   

Ik ben het ook met de anderen eens. Naar huis halen, dan kan je er zelf beter oog op houden en opgroeien in een kudde met oudere paarden lijkt mij zelfs beter voor een veulen dan een groep veulens van allemaal hetzelfde jaar.
Hoe goed de opfok ook is en meedenkt, jonge dieren onder elkaar zijn niet zuinig op elkaar en straks is ze er zolang uit dat ze waarschijnlijk het pispaaltje wordt.
Als alles goed gaat kan je altijd volgend najaar kijken of ze niet in een groepje veulens van volgend jaar mee kan als je dat echt graag wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:54 



 
Profiel   

Onze ervaring is dat merrieveulens sowieso prima gedijen in een gemengde groep.
Daar zou ik me dus niet zo druk over maken.
In dit geval is de rust het belangrijkste en dat kun je alleen zelf inschatten.
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat je haar ondanks alle goede zorgen van de opfok toch liever thuis hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:00 



 
Profiel   

Wij fokken onze veulens (hengst en merrie) op in gemengde kuddes. Dat bevalt heel erg goed en geeft prima sociale goed opgevoede veulens tot dusver :)

Ik zou haar daarom naar huis halen. Beterschap voor het meisje

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:20 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties alvast, heel fijn om goede ervaringen te horen.

@Kendra en rink, van jullie begrijp ik dat er sowieso meerdere veulens staan in de gemengde kudde. Bij mij is dat niet het geval. Zou dat niet erg zijn? Ik lees op bokt verschillende ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:48 



 
Profiel   

Dat klopt, zo is het bij ons altijd gegaan, wij hadden altijd 2 uit hetzelfde jaar. Maar het was eigenlijk nooit zo, dat die veulens meer met elkaar optrokken dan met de andere paarden.
Bij jonge hengsten wel, altijd met elkaar aan het donderen…

Dus ik zou me daar niet superdruk over maken. In dit geval is het ook dat je wat het zwaarst is het zwaarst moet laten wegen. Ik denk dat je veulen het sowieso gaat accepteren, die weet immers niet dat het ook anders kan? Die wordt hier echt niet ongelukkig van :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 00:19 



 
Profiel   

Dankjewel Kendra! Daar heb je ook gelijk in.

Heb gisteravond een bericht gestuurd naar onze vaste dierenarts met de vraag wat zij adviseert. Ben benieuwd, maar denk dat zij hetzelfde als jullie zal zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:14 



 
Profiel   

Ik ben het ook eens met Tamary,

Ik heb het ook 1 keer gedaan gehad en heb hier echt geen spijt van gehad en het paard in kwestie is uitgegroeid tot een heel sociaal en stabiel paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:04 



 
Profiel   

Ual, ik heb mijn merrie ook vorig jaar opgehaald, ze heeft een flink ongeluk gehad in de opfok (prikkeldraad) moest lang apart en bij terugkomst kwam ze niet meer aan eten toe en vermagerde zeer snel, ik heb haar opgehaald en ze stond bij mij bij een speelse ruin, haar moeder en een D pony van een jaar ouder. Dat is helemaal prima gegaan. Ze is veel makker dan één uit de opfok wordt gebruikt als penny paard voor de meiden op stal en verder doet ze niets meer dan grasmaaien of hooi eten (en brok uiteraard). Ze had een flinke achterstand en ik was echt bang dat ze door alle klappen en gebrek aan eten de 1.60m niet zou halen maar ze is nu prima op gewicht en meet met 2 1/2 (mei 3) een prima 1.63m.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 13:50 



 
Profiel   

Ik zou haar ook naar huis halen.... ondanks dat het echt klinkt als een super opfok! Maar zo'n kudde veulens/ jaarlingen zijn echt niet voorzichtig met elkaar. Zeker niet als er na maanden ineens weer 1 bij in komt. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een gemengde kudde. Een oud stagebedrijf van mij hield de merrie veulens altijd gewoon bij de groep fokmerries ( na een periode van 3 a 4 weken afspenen) en de jonge hengsten van 3 jaargangen bij elkaar. Zo kregen de jongsten nooit teveel praatjes omdat ze altijd wel een groter sterker paard boven zich hadden, en was er altijd een ouder paard als opvoeder en leider. Dit werkte echt heel erg goed. De groep hengsten was ook max 8 of 9 afhankelijk van het aantal hengstveulen, en hoeveel van de 3.5 jarigen in training gingen. Bij de merries was het van veulen tot 23 jarige alles bij elkaar. Ik ben daar jaren geweest, en er was nooit echt gedoe en onrust in de kuddes. Bij de bedrijven waar ik tijdens stage en werk was waar alleen leeftijds genoten samen stonden gebeurden veel meer ongelukken en was er veel meer " prutsmuts " onderling. Ondanks dat dit echt geen slechte opfok bedrijven waren

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 15:06 



 
Profiel   

Bij mij stond er vorig jaar alleen een hengstveulen in de gemengde groep. Maar in het verleden hebben we ook meerdere gemengd gehad. Het veulen van vorig jaar is ondertussen geruind en blijft goed gaan. Het merrie veulen van dit jaar word binnenkort gespeend en gaat er dan bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 15:36 



 
Profiel   

Update: de knoop is doorgehakt. Advies van de dierenarts is ook absoluut naar huis halen. Ik ga haar waarschijnlijk zondag ophalen. :D

De opfok is erg meedenkend en doet er gelukkig niet moeilijk over. Mochten er geïnteresseerden zijn in de opfok (Zuid-Holland), stuur mij even een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:08 



 
Profiel   

Moet een superfijne opfok zijn, die zo met je heeft meegedacht! (nee, ik zoek niets in ZH, maar had anders zeker geinformeerd).
Veilige rit terug naar huis van het weekend en dan rustig op naar verder herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 20:18 



 
Profiel   

Goed gedaan naar mijn idee! Veel succes en plezier zondag met het ophalen ( hopelijk zondag inderdaad)!

Wel jammer voor het opfokadres, zij hebben zo te lezen echt goed hun best gedaan, wie weet komt er nog een "jaarling" voor terug!

Wel mooi om ook de bevestiging van de DA-en te hebben dat ze beter naar huis kan dan naar de opfok terug. Ik snap je helemaal, zo kan jij haar het beste helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 21:12 



 
Profiel   

En? hoe gaat het met de jongedame terug op het oude honk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:34 



 
Profiel   

Het gaat hartstikke goed! Ze is rustig en kan nu lekker naar buiten kijken. Ze oogt ook gelijk een stuk blijer door die afleiding. Ik heb een camera hangen, dus kan haar goed in gaten houden.

Ik geef haar nu boxrust tot aankomende zondag en dan maak ik eens een filmpje voor de voortgang (als die er is :') ).


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 16:01 



 
Profiel   

Wat een ontzettend lief koppie! <3

Op naar een voorspoedig herstel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 16:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 168 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen