[VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:57

Getver, wat naar. Krijg kippenvel bij het lezen.
Ik hoop ontzettend dat de tijd en haar leeftijd een wonder teweeg brengen!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:30

Jeetje wat bizar .. en dan zo'n update. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen en ik duim dat het toch beter gaat herstellen dan men hoopt!!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:43

Jeetje zeg, wat een toestand. Wat dapper dat je het toch probeert dmv een operatie. Nu maar duimen dat de pech haar niet blijft achtervolgen.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:55

ual_95 schreef:
kevinsky schreef:
Ach wat sneu! Hopelijk hersteld ze goed. En kan ze nog en tijdje pijnvrij mee. :)

Ik kan hier ondertussen al aardig over mee praten. Vorig jaar had Philaina haar oogkas verbrijzeld en hebben ze haar oog moeten verwijderen. :x

[ [url=m/JAfi0h.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit jaar heeft Roma haar rug gebroken en kon worden ingeslapen. Y;(

Volgende jaar staan er weer twee veulentjes in de planning. En ik houd mijn hart ondertussen vast!


Jeetje, jij hebt ook pech gehad zeg. Hoe heeft ze haar rug gebroken?


Zo lag ze op een ochtend in de stal. Geen idee wat zich precies heeft afgespeeld die nacht.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:57

Oei wat een enorme pech |(
Heel veel sterkte met alles :(:)

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:59

Wat een pech kan je hebben....
Heb je al een update over hoe de operatie en wakker worden is gegaan?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 22:19

@Gini, goede vraag wat betreft die supplementen. Ik zet hem op mijn lijstje. Ik dacht sowieso ook aan een goede fysiotherapeut, dus mocht iemand aanbevelingen hebben..

@kevinsky jemig... dat is inderdaad ook een nachtmerrie zeg. Wel dapper van je om het dan toch nog eens te proberen; ik ben voorlopig wel even genezen.

@staldiefdijk Na de update van vanavond heb ik niets meer gehoord. Ik had wel van de assistent begrepen dat het goed was verlopen, maar ik moest het nieuws van na de operatie nog even laten bezinken.

Tja, het is eigenlijk hopen op zo min mogelijk schade in de toekomst. Heel onzeker eigenlijk. Maar nu heb ik er wel alles aan gedaan om haar te helpen en ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen in die positie is. Ben zojuist nog even langs geweest. Ze ziet er even niet uit door al het opgedroogde zweet, maar ze oogt opgewekt. En gek genoeg loopt ze beter dan voor de operatie. Het is dus echt wel flink kapot geweest. :(

Afbeelding
Afbeelding

Ik voel me wel een soort van gestraft. Ik heb een heel nuchtere visie op het houden van paarden (lees: zo veel mogelijk buiten, goed ruwvoer en veel sociaal contact) en heb haar dat allemaal kunnen bieden. Achteraf denk ik toch telkens: wat als ik daarin voorzichtiger was geweest?

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:36

Ach arm popje. :(:) vaak laten ze niet eens zien hoeveel pijn ze eigenlijk hebben hé.
Ik snap je 'schuldgevoel' wel hoor. Maar soms heb je gewoon domme pech. Philaina heeft een trap gekregen van de andere merrie in het land. Ik dacht die dag er voor al. Hmm Philly word wat brutaal en de andere merrie, met ook een veulen aan de voet, vind dat niet zo fijn. Maar hé het zijn baby's en ze moeten de paarden regels leren door opvoeding. Nou die dag er na kon ik me wel voor m'n kop slaan toen ze kapot in het land liep! En dacht ik 'had ik maar. Had ik maar'.. Het heeft ook weken geduurd voordat ik haar weer in een groep durfde te zetten. En toen hield ik nog mijn hart vast en was ik elke avond blij als ze weer heel en wel weer op stal stond met haar moeder.. Maar ja dit jaar lag er dus een veulentje kapot op stal met alleen zijn moeder erbij. Dus ja.. |o

Ikzelf fok eventjes niet meer hoor. Ik laat Philaina lekker opgroeien en ik vind het wel even prima! Maar mijn schoonfamilie, we houden de paarden samen, die fokken nog wel door. :j

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 00:06

Niet het gehoopte positieve nieuws dus na de operatie, over de operatie. Maar, als ze nu al beter loopt dan voor de operatie, lijkt me dat wel positief. Of heeft ze zo'n enorme dosis pijnstillers gehad, dat ze daardoor zoveel beter loopt?
Operatie is gedaan, nu dan toch maar gewoon hopen dat het lijf zichzelf hersteld!
En jezelf zeker geen 'wat als' afvragen. Ze kan toch ook gewoon met rennen op de wei zijn uitgegleden, of een rare val gemaakt hebben, toch? Of misschien wel in onstuimigheid tegen een hek of een paaltje aan geklapt zijn? Het is gebeurd, je hebt het laten onderzoeken, opereren, nu zal het tijd nodig hebben.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 11:44

_Lente schreef:
Niet het gehoopte positieve nieuws dus na de operatie, over de operatie. Maar, als ze nu al beter loopt dan voor de operatie, lijkt me dat wel positief. Of heeft ze zo'n enorme dosis pijnstillers gehad, dat ze daardoor zoveel beter loopt?
Operatie is gedaan, nu dan toch maar gewoon hopen dat het lijf zichzelf hersteld!
En jezelf zeker geen 'wat als' afvragen. Ze kan toch ook gewoon met rennen op de wei zijn uitgegleden, of een rare val gemaakt hebben, toch? Of misschien wel in onstuimigheid tegen een hek of een paaltje aan geklapt zijn? Het is gebeurd, je hebt het laten onderzoeken, opereren, nu zal het tijd nodig hebben.


Ze zal absoluut pijnstillers hebben, maar die had ze in eerste instantie tijdens het kreupelen ook. De pijnstillers deden toen niks, dus ik denk ook echt wel dat ze beter loopt doordat er veel zooi in de weg heeft gezeten.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:12

Dan toch wel echt positief! Hopen dat het nu intern herstelt!

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:44

Verwijt jezelf niets, paarden zijn gewoon heel kwetsbaar en zeker jonge paarden. Er zijn er genoeg die niet gezond 3 worden en dat is vaak buiten allerlei factoren om.

Jammer dat de ravage groter was, maar haar leeftijd en herstelkansen zijn gelukkig wel gunstig en je doet er inderdaad ook echt alles aan. Ik hoop echt dat ze voorspoedig herstelt en opgroeit verder.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:10

Ach dat arme moppie ;(
Ook ik duim en hoop mee dat ze goed herstelt en gevrijwaard blijft van nog meer pech en ellende :(:)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37245
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:17

Ik ga duimen voor je :(:) nu beter lopen is al een positief iets toch.

verwijten zijn logisch maar ik ga ervan uit dat je je dieren zo goed mogelijk eten en huisvesting geeft. Ze permanent inpakken in noppenfolie en op stal houden is ook geen garantie op geen schade en niet dierwaardig.

De jonge pechvogel hier toen hebben we uiteindelijk besloten niet te opereren omdat de genezingskans pijnvrij zo klein was en het herstel zo zwaar en lang hangend in een hangmat op stal.

Een ogenschijnlijk kerngezond veulen dat met 4 maanden een gebroken griffelbeentje had door een stompzinnige glijer. En een dag voor zijn tweede verjaardag was een zelfde stomme glijpartij funest voor zijn kniegewricht. Goede voeding, veel buiten, vriendjes het mocht niet baten, gewoon stom rot ongelukje met gruwelijke gevolgen

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:37

Elisa2 schreef:
Verwijt jezelf niets, paarden zijn gewoon heel kwetsbaar en zeker jonge paarden. Er zijn er genoeg die niet gezond 3 worden en dat is vaak buiten allerlei factoren om.

Jammer dat de ravage groter was, maar haar leeftijd en herstelkansen zijn gelukkig wel gunstig en je doet er inderdaad ook echt alles aan. Ik hoop echt dat ze voorspoedig herstelt en opgroeit verder.

Klopt, helemaal mee eens. Je had niet meer kunnen doen ts. En waarschijnlijk heb je al meer gedaan dan normaal gebeurt.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:46

Elisa2 schreef:
Verwijt jezelf niets, paarden zijn gewoon heel kwetsbaar en zeker jonge paarden. Er zijn er genoeg die niet gezond 3 worden en dat is vaak buiten allerlei factoren om.

Jammer dat de ravage groter was, maar haar leeftijd en herstelkansen zijn gelukkig wel gunstig en je doet er inderdaad ook echt alles aan. Ik hoop echt dat ze voorspoedig herstelt en opgroeit verder.


Inderdaad, ze zijn ook zo klein en soms gewoon zo onhandig met zichzelf.

Ik duim mee voor een goed herstel!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:49

ual_95 schreef:
Ze zal absoluut pijnstillers hebben, maar die had ze in eerste instantie tijdens het kreupelen ook. De pijnstillers deden toen niks, dus ik denk ook echt wel dat ze beter loopt doordat er veel zooi in de weg heeft gezeten.


Ik lees nu de updates pas, wat fijn dat ze direct konden opereren. Maar bizar zoals het er uitzag. Nu afwachten dus, je hebt gelijk, het jonge spul kan veel hebben. Erg benieuwd hoe het verder verloopt. Ze ziet er best vrolijk maar ook een beetje verloren uit... Sterkte!!!

En natuurlijk heb je er wel goed op gepast, dat doen we allemaal. Als ik kijk naar het Dikke Buiken Topic van dit jaar, wat was het dan een pechjaar voor een aantal van ons!! En altijd is er het zelfverwijt, had ik dan toch maar ? Vergeet dat. Het is gewoon dikke pech....

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:51

Ach arme prul.

Veel sterkte en hopen op een goed herstel.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:19

Elisa2 schreef:
Verwijt jezelf niets, paarden zijn gewoon heel kwetsbaar en zeker jonge paarden. Er zijn er genoeg die niet gezond 3 worden en dat is vaak buiten allerlei factoren om.

Jammer dat de ravage groter was, maar haar leeftijd en herstelkansen zijn gelukkig wel gunstig en je doet er inderdaad ook echt alles aan. Ik hoop echt dat ze voorspoedig herstelt en opgroeit verder.


Hier ben ik het helemaal mee eens. De kleine heeft ‘t denk ik juist erg getroffen met jou en je inzet.
Wat hebben jullie veel pech gehad, jemig. Ik wens jullie alle geluk van de wereld toe.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 11:10

Jezelf niets verwijten. Ze had geen beter baasje kunnen hebben! :knuffel:

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:08

Hoe is het nu met je lieve veulen ?
Ik hoop dat het allemaal goed komt :(:)

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 15:53

Bedankt voor jullie lieve berichtjes! Het lijkt momenteel goed te gaan. Haar temperatuur is goed en ze is goed actief. Lijkt zelfs vrolijk! :D Vanavond ga ik weer even langs. Waarschijnlijk mag ze morgen of zaterdag naar huis.

Ik ben vooral bezig met het vormgeven van haar revalidatie. Gelukkig heb ik een fijn opfokadres waar ze ook apart kan staan en wat extra zorg kan krijgen. Ik heb een paar pb's gekregen met adviezen, waarvoor dank <3 Ik ben me aan het verdiepen in supplementen voor kraakbeenherstel, maar het grote nadeel is dat deze vaak niet aan veulens gegeven mogen worden. Iemand nog een idee of goede ervaring?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:59

Wellicht een idee om in de toekomst zwemtherapie in te zetten? Dan train je toch de spieren, maar door de tegendruk van het water is de belasting voor gewrichten toch heel anders....
En als de spieren uiteindelijk een hoop op kunnen vangen, kan dit zeker in je voordeel werken.

(Dit zie je vaak ook bij Kissing Spines etc. Hoe beter paarden gespierd en getraind zijn, hoe langer het goed blijft gaan, mits ze uiteraard op de juiste manier getraind worden passend bij de graad van africhting en de bemerking)

Binkie_Queen
Berichten: 42
Geregistreerd: 14-06-21

Re: [VOLG] Mijn eerste veulen wordt morgen geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:08

Fij dat het zo goed gaat dat ze binnenkort weer naar huis mag!
Duimen dat ze verder ook goed herstelt.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 17:23

Sky_As schreef:
Wellicht een idee om in de toekomst zwemtherapie in te zetten? Dan train je toch de spieren, maar door de tegendruk van het water is de belasting voor gewrichten toch heel anders....
En als de spieren uiteindelijk een hoop op kunnen vangen, kan dit zeker in je voordeel werken.

(Dit zie je vaak ook bij Kissing Spines etc. Hoe beter paarden gespierd en getraind zijn, hoe langer het goed blijft gaan, mits ze uiteraard op de juiste manier getraind worden passend bij de graad van africhting en de bemerking)


Dat is inderdaad een goede voor de toekomst! Het is in ieder geval eerst zaak dat ze weer spieren gaat aanmaken in haar schouder, alsook kraakbeen. Daarvoor is gedoseerde belasting eigenlijk juist wel nodig (daarom ook het moeilijke herstel), omdat dat de aanmaak van kraakbeen stimuleert.