Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

langdurig spierproblemen na rhino op jonge leeftijd

 
Profiel   

mijn paard heeft problemen met het spierweefsel. Ze blijft daardoor heel strak in de rug en bekken, lengtebuiging en bekken kantelen zijn een probleem. Röntgen is alles top. Nu heb ik al een aantal artsen en therapeuten geraadpleegd. Mijn vraag aan jullie is; het paard heeft als 2-jarige rhino gehad, verkoudheidsvorm met koorts en dikke benen. Als ik dit vertel krijg ik als reaktie 'oh dat verklaart wel een deel/veel' zonder te kunnen zeggen wat dan. Is er hier iemand die mij daar tips kan geven? Ik had gister wat gegoogled en een term gevonden (zonder uitleg) maar niet gebookmarked en nu vind ik het niet meer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:27 



 
Profiel   

Als dat "veel zou verklaren", dan zou 80% van de paarden hier tegenaan moeten lopen. Ik geloof dat >80% van de paarden in Nederland besmet is met de verkoudheidsvorm van Rhino.

Ondersteun je je paard al met supplementen, goede osteo-chiropractor, wellicht andere stal / box? Staat het paard met of zonder dekens? Welk voer krijgt je paard? Hoeveel staat het buiten en hoe is de omgang met andere paarden / dominantie van het paard.

Is je paard evt al op PSSM getest? En wat voor paard is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:41 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Als dat "veel zou verklaren", dan zou 80% van de paarden hier tegenaan moeten lopen. Ik geloof dat >80% van de paarden in Nederland besmet is met de verkoudheidsvorm van Rhino.

Ondersteun je je paard al met supplementen, goede osteo-chiropractor, wellicht andere stal / box? Staat het paard met of zonder dekens? Welk voer krijgt je paard? Hoeveel staat het buiten en hoe is de omgang met andere paarden / dominantie van het paard.

Is je paard evt al op PSSM getest? En wat voor paard is het?


Ja supplementen krijgt ze, wel al verschillende geprobeerd en niet heel veel effect. Paard is 5-jarig springpaard 1.70 m plus dus lang gegeven om te groeien. Ze is nogal heet wat zeker ook erfelijk is geweest vanuit moeder. Maar ms spelen haar problemen een rol. Paard is niet dominant eerder angstig. Ze is ook arm bespierd hoewel ze nu een half jaar serieus getraind wordt. Nu fysio-chiro via kliniek gehad en ook weer de opmerking mbt de rhino. Nu op advies eiwitrijk voer gehaald. Verder krijgt ze vrijwel onbeperkt voordroog. PSSM dacht ik aan. Maar ik vond gister iets over zeldzame effecten van rhino voor sportpaarden wat ik dus nu niet meer vind. Er is wel al bloedonderzoek geweest mbt spiermetabolisme. Zou PSSM daaruit moeten zijn gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:45 



 
Profiel   

Al eens op maagzweren gechecked?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:38 



 
Profiel   

irmaz schreef
Al eens op maagzweren gechecked?


Is ze 2x voor behandeld met een kuur, 1x alternatief 1x regulier. Eigenlijk is het spierprobleem ook toen niet verdwenen.
Ik zou maagspiegeling kunnen doen. Ik hoop zo op tips dat ik gericht kan zoeken naar de oorzaak want van de artsen wordt ik nog niet veel wijzer wat dat betreft. Alleen symptoombestrijding is zo uitzichtsloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:22 



 
Profiel   

Pssm kan je alleen testen via DNA. Daar zou ik zeker naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:24 



 
Profiel   

Je zou inderdaad ook op PSSM kunnen testen.
Je kan alvast proberen of het werkt om extra eiwitten, aminozuren en vit E te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:15 



 
Profiel   

Ik kan me heel slecht voorstellen dat de problemen van jouw paard nog met de Rhino te maken hebben, aangezien het de verkoudheidsvorm is geweest en er destijds kennelijk geen neurologische klachten waren.

Hoe oud was jouw paard toen je het kocht?

Hoeveel komt het momenteel los buiten, is dat alleen in een kleine paddock of met meerderen in een grotere paddock? Hoe lang staat het op stal?

Is het paard dun of dik?

Hoe ziet de training er het afgelopen half jaar uit? Hoe vaak rijd je en hoe lang? Longeer je ook en hoe doe je dat dan, hoe vaak en hoe lang? Heb je instructie en hoe vaak? Hoe is de galop van het paard, linksom en rechtsom?

Wat is allemaal op de röntgenfoto geweest? Zijn er ook echo's gemaakt?

Heel veel vragen, maar misschien komen we zo tot een conclusie met wat er aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:37 



 
Profiel   

Dank je Jet. Ik heb haar zelf gefokt. Hoe er op dit moment mee wordt omgegaan maakt niet zoveel uit want deze problemen spelen al vanaf dat ze zadelmak gemaakt werd, tenminste toen kwam het naar voren. Röntgenfoto's zijn er van de benen rondom (PROK en sport), rug en hals. Buigproeven gedaan omdat je het ziet in haar beweging. Echo's geen. Rijden is plm 4x per week vooral gericht op ontspanning. Je vraagt terecht naar de galop, dat is een probleem, aan de longe en onder het zadel omdat ze geen balans kan houden en veel achter omspringt. Rechtsom slechter dan links. Gelukkig wordt ze als springpaard getraint. Met springen viel op dat ze niet vanuit een wending kan springen. Ze moet eerst bekken recht/strak zetten om af te kunnen zetten. Verder kan ze, als ze in de verkeerde galop land, wel changeren met een recht lijf maar als dat gevraagd wordt met buiging naar de nieuwe richting niet. Dat geeft echt een ongemak reactie. Paard is arm bespierd in de bovenlijn en slecht op gewicht te krijgen. Heb je nog ideen? PSSM1 onderzoek is aangevraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:12 



 
Profiel   

Ik heb teruggevonden wat ik over Rhino had gelezen. In zeldzame gevallen ontwikkeld een paard het zgn low performance syndroom. Maar daar vind ik verder niks over. Iemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:15 



 
Profiel   

Dat strak houden van bekken --> heb je het SI laten echoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:17 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Dat strak houden van bekken --> heb je het SI laten echoen?


Nee, wel voorgesteld maar de artsen therapeuten houden dat af. Weet niet goed waarom. Vlg hun zie je niet zoveel. Ik weet niet wat de kosten daarvan zijn maar als het duur is en weinig opleverd.........
Bovendien is ze nu drachtig ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:20 



 
Profiel   

Het zou inderdaad gedeeltelijk een probleem in het SI-gewricht kunnen zijn omdat de galop zo'n probleem geeft. Dan zou ik na de dracht daar in elk geval een echo van laten maken.
Verder: wat was er te zien op de foto's van de rug ( alleen de doornuitsteeksels of ook de aanhechtingen van de ribben)? Hoe zag de overgang van de halswervels naar de borstwervels eruit en hoe die van de borstwervels naar de lendenwervels? Weet je ook of die eerste overgang goed op de foto is gekomen, die plek is nogal moeilijk te bereiken met röntgen. En de overgang van de borstwervels naar de lendenwervels of de lendenwervels ten opzichte van elkaar geven vaak problemen met het buigen in het lendengebied.
Als de overgangen naar de ribben bij de borstwervels niet goed op de foto's te zien zijn, zou ik daar nog opnieuw foto's van laten maken na de dracht, want ook daar kunnen problemen voorkomen die deze klachten veroorzaken.

Wel top trouwens dat je het al goed hebt laten onderzoeken, je doet in elk geval je best voor haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 10:20 



 
Profiel   

Ik denk dat ik in jou geval naar SMDC was gegaan om het SI en de bekken na te laten kijken. Liever 1x wat meer kosten en direct weten hoe en wat dan zo blijven tobben. Ik denk dat je bij SMDC daarvoor echt aan het juiste adres bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 11:23 



 
Profiel   

Bertje16 schreef
Rocamor schreef
Dat strak houden van bekken --> heb je het SI laten echoen?


Nee, wel voorgesteld maar de artsen therapeuten houden dat af. Weet niet goed waarom. Vlg hun zie je niet zoveel. Ik weet niet wat de kosten daarvan zijn maar als het duur is en weinig opleverd.........
Bovendien is ze nu drachtig ook


Met een inwendige echo kan je prima zien hoe het SI ervoor staat. Bekken is wat lastiger. Maar met de klachten die jij beschrijft zeker de moeite waard om te onderzoeken. Kosten zijn niet heel hoog, schat in zo rond de 200-300 euro bij een kliniek incl. schouwen en extern onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:52 



 
Profiel   

Bertje16 schreef
Dank je Jet. Ik heb haar zelf gefokt. Hoe er op dit moment mee wordt omgegaan maakt niet zoveel uit want deze problemen spelen al vanaf dat ze zadelmak gemaakt werd, tenminste toen kwam het naar voren. Röntgenfoto's zijn er van de benen rondom (PROK en sport), rug en hals. Buigproeven gedaan omdat je het ziet in haar beweging. Echo's geen. Rijden is plm 4x per week vooral gericht op ontspanning. Je vraagt terecht naar de galop, dat is een probleem, aan de longe en onder het zadel omdat ze geen balans kan houden en veel achter omspringt. Rechtsom slechter dan links. Gelukkig wordt ze als springpaard getraint. Met springen viel op dat ze niet vanuit een wending kan springen. Ze moet eerst bekken recht/strak zetten om af te kunnen zetten. Verder kan ze, als ze in de verkeerde galop land, wel changeren met een recht lijf maar als dat gevraagd wordt met buiging naar de nieuwe richting niet. Dat geeft echt een ongemak reactie. Paard is arm bespierd in de bovenlijn en slecht op gewicht te krijgen. Heb je nog ideen? PSSM1 onderzoek is aangevraagd.


PSSM1 komt alleen voor bij koudbloeden en quarters en ik gok dat je een warmbloed hebt dus dat onderzoek heeft dan geen zin. Als je pssm wilt uitsluiten moet je een PSSM2 test doen.
Ik heb zelf een paard met een si-probleem en dat geeft inderdaad problemen met de galop, maar niet zozeer spierproblemen. PSSM2 geeft wel een arm bespierde bovenlijn (en problemen met de galop met nog een hele serie aan andere klachten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:19 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Dat strak houden van bekken --> heb je het SI laten echoen?

Dat zou ook mijn eerste stap zijn.
Krijgt ze voldoende eiwitten en vetten om überhaupt spier op te bouwen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:23 



 
Profiel   

Als je PSSM test zou ik ook gelijk 2 doen bij een warmbloed.
En inderdaad even goed door de molen qua SI e.D, dingen afstrepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:27 



 
Profiel   

Zeker kan Rhino wel dit soort problemen veroorzaken. Een Rhino infectie ook al is die mild kan (licht) atactische restverschijnselen geven. Heeft een kennis van mij gehad bij haar paard die mild ziek was geweest en daarna niet meer werd zoals ze eerder was.
Je zou een MEPP test kunnen laten doen bij je paard. Bij een MEPP test wordt de snelheid van de geleiding in het ruggenmerg getest; Deze techniek wordt zeer veel gebruikt bij paarden die een ‘slordige gang’ vertonen of verdacht worden van ataxie, wobbler-syndroom,... om op een objectieve manier aan te tonen of er een geleidingsstoornis aanwezig is. De geleidingstijd verlengt t.o.v. normale waarden in het geval van neurologische schade. En neurologische schade kan een oorzaak zijn van een slechte spieropbouw.
Een MEPP test kun je volgens mij gewoon doen bij een drachtig paard.

Ik zou een dergelijke oorzaak niet raar vinden, maar er zijn nog wel meer mogelijke oorzaken uit te sluiten denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:40 



 
Profiel   

Gezien de combinatie van spierproblemen, de buigingsproblemen en het moeilijk galoperen dat je beschrijft zou je ook in de richting van ECVM kunnen denken.
Voor meer informatie daarover: https://nl.ecvmallbreeds.com/wat-is-ecvm

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:46 



 
Profiel   

Bertje16 schreef
irmaz schreef
Al eens op maagzweren gechecked?


Is ze 2x voor behandeld met een kuur, 1x alternatief 1x regulier. Eigenlijk is het spierprobleem ook toen niet verdwenen.
Ik zou maagspiegeling kunnen doen. Ik hoop zo op tips dat ik gericht kan zoeken naar de oorzaak want van de artsen wordt ik nog niet veel wijzer wat dat betreft. Alleen symptoombestrijding is zo uitzichtsloos


Zand in de darmen ook uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 17:50 



 
Profiel   

irmaz schreef
Gezien de combinatie van spierproblemen, de buigingsproblemen en het moeilijk galoperen dat je beschrijft zou je ook in de richting van ECVM kunnen denken.
Voor meer informatie daarover: https://nl.ecvmallbreeds.com/wat-is-ecvm

ECVM heb ik ook aangedacht nadat er laatst een artikel over verscheen in de Hoefslag (meen ik of was het de Strengen). Zou dit op halsfoto's niet eruit moeten zijn gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 09:21 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Bertje16 schreef
Dank je Jet. Ik heb haar zelf gefokt. Hoe er op dit moment mee wordt omgegaan maakt niet zoveel uit want deze problemen spelen al vanaf dat ze zadelmak gemaakt werd, tenminste toen kwam het naar voren. Röntgenfoto's zijn er van de benen rondom (PROK en sport), rug en hals. Buigproeven gedaan omdat je het ziet in haar beweging. Echo's geen. Rijden is plm 4x per week vooral gericht op ontspanning. Je vraagt terecht naar de galop, dat is een probleem, aan de longe en onder het zadel omdat ze geen balans kan houden en veel achter omspringt. Rechtsom slechter dan links. Gelukkig wordt ze als springpaard getraint. Met springen viel op dat ze niet vanuit een wending kan springen. Ze moet eerst bekken recht/strak zetten om af te kunnen zetten. Verder kan ze, als ze in de verkeerde galop land, wel changeren met een recht lijf maar als dat gevraagd wordt met buiging naar de nieuwe richting niet. Dat geeft echt een ongemak reactie. Paard is arm bespierd in de bovenlijn en slecht op gewicht te krijgen. Heb je nog ideen? PSSM1 onderzoek is aangevraagd.


PSSM1 komt alleen voor bij koudbloeden en quarters en ik gok dat je een warmbloed hebt dus dat onderzoek heeft dan geen zin. Als je pssm wilt uitsluiten moet je een PSSM2 test doen.
Ik heb zelf een paard met een si-probleem en dat geeft inderdaad problemen met de galop, maar niet zozeer spierproblemen. PSSM2 geeft wel een arm bespierde bovenlijn (en problemen met de galop met nog een hele serie aan andere klachten).

Dit is dus niet zo. Als je googled komt ook bij volbloeden voor in bepaalde lijnen. En laat het volbloedaandeel in dit paard nu hoog zijn. Dus voor de zekerheid toch maar laten testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 09:23 



 
Profiel   

Babootje schreef
Zeker kan Rhino wel dit soort problemen veroorzaken. Een Rhino infectie ook al is die mild kan (licht) atactische restverschijnselen geven. Heeft een kennis van mij gehad bij haar paard die mild ziek was geweest en daarna niet meer werd zoals ze eerder was.
Je zou een MEPP test kunnen laten doen bij je paard. Bij een MEPP test wordt de snelheid van de geleiding in het ruggenmerg getest; Deze techniek wordt zeer veel gebruikt bij paarden die een ‘slordige gang’ vertonen of verdacht worden van ataxie, wobbler-syndroom,... om op een objectieve manier aan te tonen of er een geleidingsstoornis aanwezig is. De geleidingstijd verlengt t.o.v. normale waarden in het geval van neurologische schade. En neurologische schade kan een oorzaak zijn van een slechte spieropbouw.
Een MEPP test kun je volgens mij gewoon doen bij een drachtig paard.

Ik zou een dergelijke oorzaak niet raar vinden, maar er zijn nog wel meer mogelijke oorzaken uit te sluiten denk ik.

Welke goede kliniek (in het midden vh land bij voorkeur) doet dit bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 09:25 



 
Profiel   

Volgens mij elke wat grotere paardenkliniek. Lingehoeve, DAP Bodegraven (mijn veearts), etc
Onderstaand een link naar een overzicht van veeartsen. Als je er eentje in de buurt vindt kun je altijd even bellen om te vragen of ze dit onderzoek doen.
https://www.pe-online.org/peapp/public/ ... terest/441

Je moet even bij "register" de keuze maken voor "erkende paardenarts"
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen