Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:35

Ninx schreef:
Wat is een amateur? Rare woordkeuze.

Juist het zeer kort door de bocht gaan en direct het beest afvoeren naar de slacht zou je amateuristisch kunnen noemen.

Het kreupel gaan door pijn in de achtervoet (en niet perse op die 3/4 vh straalbeen) wordt nog steeds straal genegeerd.
Er zijn wel steeds meer klinieken die deze paraplu diagnose gaan hanteren.
Maar de meesten sturen je naar huis met knijpend beslag, inspuiten, en geen bewegingsprotocol waardoor het dier weer op stal beland. En nog steeds staat het paard op klotevoeten en KAN niet eens herstellen.
En dus moet ie dood…. Omdat de baas ook vaak te lui is om zich eens in te lezen in de materie. En wanneer diegene het niet zeker weet en hier eens wil sparren, dan komen ook direct de verhalen over kosten, doodmaken en hoe leuk een gezond paard is en dat je dat jezelf gewoon moet gunnen.

Maar hoe komen paarden zo massaal aan deze aandoening? Omdat wij het zo goed doen allemaal?
Is het niet tijd er iets van te leren?

Volgens mij heeft dit paard het probleem in de voorvoet en niet in de achtervoet, maar dat terzijde.

Een paard met een dusdanig rontgenologisch beeld de handel in sturen en weten dat de kans heel groot is dat hij van handel naar handel gaat is pure dierenmishandeling. Je verantwoording nemen en het dier laten hemelen is de allerbeste keuze die je kunt maken. Dood is voor een paard niet erg.

Even ter info: 20 jaar geleden hadden paarden massaal deze aandoening, door goed te selecteren op gezondheid komt deze aandoening heel wat minder voor. D

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:43

Dit probleem komt aan de achtervoeten eigenlijk nooit voor.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:52

Suzanne F. schreef:
Dit probleem komt aan de achtervoeten eigenlijk nooit voor.


Dit is precies wat ik bedoel…..

Het gebied waar HKO en aanverwante problematiek hun oorsprong vinden is door onderontwikkelde en overbelaste achterzijde van de VOORVOET!!!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:53

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Wat is een amateur? Rare woordkeuze.

Juist het zeer kort door de bocht gaan en direct het beest afvoeren naar de slacht zou je amateuristisch kunnen noemen.

Het kreupel gaan door pijn in de achtervoet (en niet perse op die 3/4 vh straalbeen) wordt nog steeds straal genegeerd.
Er zijn wel steeds meer klinieken die deze paraplu diagnose gaan hanteren.
Maar de meesten sturen je naar huis met knijpend beslag, inspuiten, en geen bewegingsprotocol waardoor het dier weer op stal beland. En nog steeds staat het paard op klotevoeten en KAN niet eens herstellen.
En dus moet ie dood…. Omdat de baas ook vaak te lui is om zich eens in te lezen in de materie. En wanneer diegene het niet zeker weet en hier eens wil sparren, dan komen ook direct de verhalen over kosten, doodmaken en hoe leuk een gezond paard is en dat je dat jezelf gewoon moet gunnen.

Maar hoe komen paarden zo massaal aan deze aandoening? Omdat wij het zo goed doen allemaal?
Is het niet tijd er iets van te leren?

Volgens mij heeft dit paard het probleem in de voorvoet en niet in de achtervoet, maar dat terzijde.

Een paard met een dusdanig rontgenologisch beeld de handel in sturen en weten dat de kans heel groot is dat hij van handel naar handel gaat is pure dierenmishandeling. Je verantwoording nemen en het dier laten hemelen is de allerbeste keuze die je kunt maken. Dood is voor een paard niet erg.

Even ter info: 20 jaar geleden hadden paarden massaal deze aandoening, door goed te selecteren op gezondheid komt deze aandoening heel wat minder voor. D


Niet bij het KWPN

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:57

Ninx schreef:
Niet bij het KWPN

Zeker wel bij het KWPN!!

Overigens, het is niet raar dat dit amper in de achtervoet voorkomt, het gewicht van het paard is nog steeds voor het grootste deel op de voorbenen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:02

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Niet bij het KWPN

Zeker wel bij het KWPN!!

Overigens, het is niet raar dat dit amper in de achtervoet voorkomt, het gewicht van het paard is nog steeds voor het grootste deel op de voorbenen.


Het ACHTERSTE deel van de voorvoet.

Lees even hierboven…..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:04

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Niet bij het KWPN

Zeker wel bij het KWPN


Dat zou mooi zijn….. wanneer men daar in de fok daadwerkelijk meer op is gaan toezien.
Nu zie je toch nog wel erg veel ondergeschoven verzenen, hoge hielen, geknepen hielen, en teenlanders

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:05

Ninx schreef:
Het ACHTERSTE deel van de voorvoet.

Lees even hierboven…..

We hebben het over het straalbeen: Daar is sinds het kwpn rontgenologische eisen heeft gesteld aan hengsten en merrie's (PROK) een enorme vooruitgang geboekt in de problematiek rondom straalbenen.

Dat jij je eigen visie erop los laat, moet jezelf weten. Ik volg de wetenschap en hou mij aan de feiten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:06

Ondertussen schittert TS nog altijd door afwezigheid :+

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:29

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Het ACHTERSTE deel van de voorvoet.

Lees even hierboven…..

We hebben het over het straalbeen: Daar is sinds het kwpn rontgenologische eisen heeft gesteld aan hengsten en merrie's (PROK) een enorme vooruitgang geboekt in de problematiek rondom straalbenen.

Dat jij je eigen visie erop los laat, moet jezelf weten. Ik volg de wetenschap en hou mij aan de feiten.


Ik heb geen eigen mbt deze materie omdat ik geen deskundige ben.
De wetenschap snelt jou in ieder geval blijkbaar vooruit.

Want waar jij het nu alleen over genen hebt (hetgeen door het gepruts van de mens zeker een grote component is) is het met name het hele traject erna dat maakt dat de voeten van paarden zo slecht ontwikkeld zijn, tel daar het vroege inrijden bij op, de beperkte vrije beweging en de belasting van de voorbenen door te diep rijden en de ene na de andere patiënt meldt zich.

Het straalbeen kan alleen zo naar de klote gaan bij gratie van dat gehele pakket. De incidentele pechvogel buiten beschouwing latend.

En wie is daar debet aan? De mens.

Anders liepen alle wilde paarden ook kreupel rond met drietjes en viertjes :D

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:46

Ninx schreef:
Anders liepen alle wilde paarden ook kreupel rond met drietjes en viertjes :D


Nee joh, die zijn opgevreten voor ze zo ver komen ;)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:51

Nikass schreef:
Of een paard wel of niet nadenkt ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Heeft niets met irrationeel te maken, meer met de mate van beschaving.

Natuurlijk kunnen paarden wel denken. En zeker kunnen ze voelen.Beter dan mensen vaak.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:12

Suzanne F. schreef:
Nikass schreef:
Helemaal mee eens. :j
Mijn paard heeft een tijdje op pension samen op de wei gestaan met een drie jarige merrie. Ging prima, merrie liep rad en oogde gezond. Vervolgens is ze op de foto gezet. Na enkele foto's bleek al dat dat niet allemaal positief was. Eigenaar concludeerde daarop dat het paard nooit goed genoeg voor de sport zou worden en heeft haar laten inslapen.
Mij is dat veeeeel te kort door de bocht. Paard had niet eens klachten...


Ik begrijp dat wel. Voor de eigenaar zelf was het niet haalbaar om het dier te houden. Eigenaar wilde niet dat het paard in de handel zou belanden dus nam zelf de beslissing afscheid te nemen. Eigenaar had voor het snelle geld kunnen gaan en het dier kunnen verkopen maar in plaats daarvan nam eigenaar zijn verlies en zijn/haar verantwoordelijkheid.
Doordat vele eigenaren dit niet doen draaien de klinieken topinkomsten. Die verkopen deze paarden, vaak voor een lager bedrag zonder keuring, aan een amateur en een jaar later kloppen ze aan bij de kliniek.
De amateur loopt hier op leeg, heeft een paard waar hij niet mee kan sporten en heeft er verdriet van. De klinieken wrijven in hun handjes want van dit soort paarden bestaan ze en verdienen ze dik geld aan.
Dus alleen maar respect voor deze eigenaar die niet iemand anders voor de problemen laat opdraaien.


De eigenaar heeft een eigen stal, dus had het paard ook kunnen houden :)*
En een gezond, jong paard, zonder klachten, in laten slapen alléén omdat hij op papier niet goed genoeg is.. het is eigenlijk een schande dat dat überhaupt mág.
Wij hebben zelf ook paarden gefokt en paarden die niet gezond zijn worden idd niet verkocht. Maar als je van te voren budget reserveert hoef je ze ook niet te laten inslapen. En anders moet je misschien gewoon niet fokken!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:23

anjali schreef:
Nikass schreef:
Of een paard wel of niet nadenkt ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Heeft niets met irrationeel te maken, meer met de mate van beschaving.

Natuurlijk kunnen paarden wel denken. En zeker kunnen ze voelen.Beter dan mensen vaak.


Dat hoor je mij ook niet ontkennen Anjali. Dan moet je bij degene zijn op wie deze post een reactie is.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:36

Nikass schreef:
Helemaal mee eens. :j
Mijn paard heeft een tijdje op pension samen op de wei gestaan met een drie jarige merrie. Ging prima, merrie liep rad en oogde gezond. Vervolgens is ze op de foto gezet. Na enkele foto's bleek al dat dat niet allemaal positief was. Eigenaar concludeerde daarop dat het paard nooit goed genoeg voor de sport zou worden en heeft haar laten inslapen.
Mij is dat veeeeel te kort door de bocht. Paard had niet eens klachten...


Suzanne F. schreef:
Ik begrijp dat wel. Voor de eigenaar zelf was het niet haalbaar om het dier te houden. Eigenaar wilde niet dat het paard in de handel zou belanden dus nam zelf de beslissing afscheid te nemen. Eigenaar had voor het snelle geld kunnen gaan en het dier kunnen verkopen maar in plaats daarvan nam eigenaar zijn verlies en zijn/haar verantwoordelijkheid.
Doordat vele eigenaren dit niet doen draaien de klinieken topinkomsten. Die verkopen deze paarden, vaak voor een lager bedrag zonder keuring, aan een amateur en een jaar later kloppen ze aan bij de kliniek.
De amateur loopt hier op leeg, heeft een paard waar hij niet mee kan sporten en heeft er verdriet van. De klinieken wrijven in hun handjes want van dit soort paarden bestaan ze en verdienen ze dik geld aan.
Dus alleen maar respect voor deze eigenaar die niet iemand anders voor de problemen laat opdraaien.


Het zijn volgens mij de foute handelaren die ervoor zorgen dat de klinieken werk hebben; niet de klinieken zelf.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:39

Suzanne F. schreef:
Nikass schreef:
Helemaal mee eens. :j
Mijn paard heeft een tijdje op pension samen op de wei gestaan met een drie jarige merrie. Ging prima, merrie liep rad en oogde gezond. Vervolgens is ze op de foto gezet. Na enkele foto's bleek al dat dat niet allemaal positief was. Eigenaar concludeerde daarop dat het paard nooit goed genoeg voor de sport zou worden en heeft haar laten inslapen.
Mij is dat veeeeel te kort door de bocht. Paard had niet eens klachten...


Nikass schreef:
Maar als je van te voren budget reserveert hoef je ze ook niet te laten inslapen. En anders moet je misschien gewoon niet fokken!


Je kunt als fokker toch niet al je foute fokproducten houden?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:34

Misschien is het een idee om hier een eigen topic over te starten want het is wel een interresante discussie. Ts vraagt om tips over behandeling en hoe nu verder. Ik kan mij helemaal voorstellen (is een aanname) dat ze nu niet meer reageert nu het vooral gaat over een inslaap discussie en alles wat daar tussen door komt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:51

Rytir schreef:
Misschien is het een idee om hier een eigen topic over te starten want het is wel een interresante discussie. Ts vraagt om tips over behandeling en hoe nu verder. Ik kan mij helemaal voorstellen (is een aanname) dat ze nu niet meer reageert nu het vooral gaat over een inslaap discussie en alles wat daar tussen door komt.


Ik denk dat ook alles wel gezegd is.... Ik hoop dat TS er haar voordeel mee doet.
Zou wel leuk zijn op termijn misschien nog eens een terugkoppeling te krijgen. Het zou niet het eerste paard zijn dat na revalidatie toch weer lekker loopt te sjouwen.... een mens mag hopen nietwaar?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:24

Babootje: lees wat er staat: het gaat hier niet om professionele fokkers, maar om mensen die af en toe zelf eens een paard fokken.
De professionele fokkerij is een heel andere discussie, dat is een erg harde wereld waar "slechte" paarden met groot gemak de handel in worden gestuurd. Geld is daar belangrijker dan of het paard goed terecht komt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:05

Allereerste..bij HKO zijn er ontstekingen in het straalgebied, die zijn hier niet gevonden. Dus wel slechte straalbenen maar voor nu nog geen duidelijke HKO diagnose.

Over de rest, ik heb op een handelstal gewerkt waar klinisch goede paarden naar het buitenland verkocht werden waar gewoon afgegaan werd op het klinische beeld en niet op de rontgenlogische foto's. Dit waren gewoon allemaal gezonde paarden die goed en pijnvrij liepen. Het klinische beeld moet imo altijd leidend zijn. Een gezond paard in laten slapen die klinisch gewoon goed is op beeld van rontgen vind ik dus ook gewoon echt grote onzin.

(edit) zelfs een met veel chips op jonge leeftijd is internationaal springpaard geworden, paard heeft nog jaren een goed leven gehad. Ik blijf erbij dat het klinisch beeld leidend moet zijn.

De meeste winst is nog altijd te behalen in goed management en goede training.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 29-12-21 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:17

Nikass schreef:
Babootje: lees wat er staat: het gaat hier niet om professionele fokkers, maar om mensen die af en toe zelf eens een paard fokken.
De professionele fokkerij is een heel andere discussie, dat is een erg harde wereld waar "slechte" paarden met groot gemak de handel in worden gestuurd. Geld is daar belangrijker dan of het paard goed terecht komt.


Geldt ook voor de hobbyfokkers onder ons hier. Die misschien nog wel minder ruimte hebben om paarden aan te houden, dan grote fokkers. Bijvoorbeeld, als een paard geen toekomst heeft doordat het vol zit met niet-operabele chips op een ongunstige plek zou ik het - na een 2nd opinion weliswaar - ook al is het nog niet kreupel ook in laten slapen. Wat voor zin heeft het een paard op te fokken voor de slacht? Zo'n paard kun je niet verkopen. Dat loopt altijd slecht af voor het paard. Voor aanhouden is meestal niet de ruimte en waarom zou je dat doen. Het is vrij zinloos. Voor het paard maakt het niet uit of het morgen of over een jaar wordt ingeslapen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:26

Elisa2 schreef:
Allereerste..bij HKO zijn er ontstekingen in het straalgebied, die zijn hier niet gevonden. Dus wel slechte straalbenen maar voor nu nog geen duidelijke HKO diagnose.


Ontsteking, irritatie aan de pees bedoel je? Gewrichtsontsteking zie je niet op de foto/echo. Dat zie je wel aan de gewrichtsvloeistof op het moment dat je het paard inspuit. Die wordt dunner bij een ontsteking.
De kans is groot dat hij wel een ontsteking heeft. Niet door het straalbeen, maar door een andere vorm van overbelasting. In zo'n geval is de kreupelheid secundair, maar heet het nog steeds in medische termijn HKO door de locatie waar de ontsteking zit.

Ik ben overigens wel benieuwd of deze discussie TS wat geholpen heeft.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:38

"Op een röntgenfoto is hoefkatrolontsteking te zien als osteophyten (botnieuwvorming) aan de randen van het straalbeentje en radiolucente (te donkere ipv witte) plekjes in het midden van het straalbeentje door botoplossing."

"Wanneer er sprake is van een goed straalbeentje, maar toch een kreupelheid vanuit het hoefkatrol systeem kunnen andere onderdelen zoals de ligamentjes, de slijmbeurs en de aanhechting van de diepe buigpees een rol spelen. Deze zijn niet te beoordelen op de foto, maar kunnen wel met behulp van CT , MRI en echografie in beeld gebracht worden".

Bron:https://www.equicare-plus.com/hoefkatrolontsteking-einde-verhaal/

Oftewel, it's all in the name..maar bij paard van TS is voor zover ik begrepen heb alleen klasse 3/4 op de straalbenen gevonden. De diagnose is gewoon (nog) niet sluitend.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:44

Elisa2 schreef:
Allereerste..bij HKO zijn er ontstekingen in het straalgebied, die zijn hier niet gevonden. Dus wel slechte straalbenen maar voor nu nog geen duidelijke HKO diagnose.

Over de rest, ik heb op een handelstal gewerkt waar klinisch goede paarden naar het buitenland verkocht werden waar gewoon afgegaan werd op het klinische beeld en niet op de rontgenlogische foto's. Dit waren gewoon allemaal gezonde paarden die goed en pijnvrij liepen. Het klinische beeld moet imo altijd leidend zijn. Een gezond paard in laten slapen die klinisch gewoon goed is op beeld van rontgen vind ik dus ook gewoon echt grote onzin.

(edit) zelfs een met veel chips op jonge leeftijd is internationaal springpaard geworden, paard heeft nog jaren een goed leven gehad. Ik blijf erbij dat het klinisch beeld leidend moet zijn.

De meeste winst is nog altijd te behalen in goed management en goede training.


Helemaal mee eens dat het klinische beeld leidend is. Het ding is alleen in deze situatie dat het paard (6 jaar oud pas) al een jaar goed kreupel is. Dan is dat geen pijnvrij/klinisch oké paard.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:03

Elisa2 schreef:
"Op een röntgenfoto is hoefkatrolontsteking te zien als osteophyten (botnieuwvorming) aan de randen van het straalbeentje en radiolucente (te donkere ipv witte) plekjes in het midden van het straalbeentje door botoplossing."

"Wanneer er sprake is van een goed straalbeentje, maar toch een kreupelheid vanuit het hoefkatrol systeem kunnen andere onderdelen zoals de ligamentjes, de slijmbeurs en de aanhechting van de diepe buigpees een rol spelen. Deze zijn niet te beoordelen op de foto, maar kunnen wel met behulp van CT , MRI en echografie in beeld gebracht worden".

Bron:https://www.equicare-plus.com/hoefkatrolontsteking-einde-verhaal/

Oftewel, it's all in the name..maar bij paard van TS is voor zover ik begrepen heb alleen klasse 3/4 op de straalbenen gevonden. De diagnose is gewoon (nog) niet sluitend.


Maar het straalbeen is niet goed, dus er is hoefkatrolontsteking te zien. Anders had het straalbeen goed geweest. Hoefkatrolontsteking met een goed straalbeen kan, een slecht straalbeen zonder hoefkatrolontsteking niet. Die voedingskanalen geven de ernst aan. Je krijgt een 3-4 als de voedingskanalen diep zijn of een rare vorm hebben, met een verbreed deel bovenaan.