Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:14

Elisa2 schreef:
Veels te kort door de bocht, daarvoor heb ik veel te veel paarden gezien die rontgenlogisch niet goed (genoeg) waren maar klinisch prima en die nog gewoon een goed, lang en pijnvrij leven hebben gehad.

Het is wat anders als ze klinisch niet goed zijn.


Dat is soms zo, soms weet je al op basis van beeldvorming echt zeker dat een paard geen enkel toekomstperspectief heeft. Ook al is het klinisch (nog) goed. Dan heb ik het niet over een "bemerking" maar echt over grotere afwijkingen. Ik laat een paard ook echt niet inslapen omdat het moeilijk verkoopbaar zou zijn. Dat doen fokkers ook niet overigens. Zo'n paard gaat dan gewoon de 'snelle' handel in.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:17

Ja dan vind ik het een ander verhaal, het juiste perspectief is heel belangrijk bij dit soort zaken.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:26

Ik vind het ook heel kort door de bocht, de manier waarop causale verbanden gelegd worden tussen rx bemerkingen en gevolgen daarvan bij paarden laat zachtjes gezegd wat te wensen over. Vaak wordt er van uitgegaan dat als een paard pijn heeft in gebied X en een botafwijking in hetzelfde gebied te zien is, dat hetgene wat op de roentgenfoto's zichtbaar is ook meteen de boosdoener moet zijn. Daardoor werd er heel lang bijvoorbeeld op verbening hoefkraakbeen als oorzaak van vage kreupelheden gewezen, terwijl die link bij nader inzien toch niet klopt Dat is ook goed te zien bij bemerkingen zoals KSS of slecht straalbeen, hoe wisselend het klinische beeld is bij diverse paarden, maar ook bij "ongunstige" chipjes is het ene paard het andere niet.

Rare woordkeuze IMO om een paard dat geen pijn noch ongemak ervaart meteen kapot en kansloos te noemen.

Maar goed dat is allemaal offtopic, paard van TS is langere tijd al klinisch niet helemaal goed.


Edit. ik heb alles hierboven geschreven zonder je extra toelichting Babootje, bij grote aangeboren afwijkingen en bijv. genetische ziektes waar het paard gegarandeerd last van gaat krijgen als lijder zou ik ook voor inslapen kiezen. Dat is heel wat anders dan 3 op het straalbeen of een vervelend chipje.



TS, ik zou eerst goede diagnose afwachten voordat je geld in behandelingen gaat stoppen. Ongeacht of het om bloedzuigers gaat of iets anders, zolang je geen zekerheid hebt waar de pijn precies vandaan komt is het waarschijnlijk weggegooid geld.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:28

Wat babootje zegt had ik het dus over. Grote afwijkingen die echt voor grote problemen gaan zorgen. Ik reageerde ook op babootje die het over zulke ernstige gevallen had.

Daarom zeg ik ook lastig.

Bij de kleinere dingen ga ik gewoon door hoor. Zelfs bij de grotere chronische dingen. := soms achteraf wel eens te lang. Maar dat is dus bij afwijkingen en pijn/last.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:31

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Veels te kort door de bocht, daarvoor heb ik veel te veel paarden gezien die rontgenlogisch niet goed (genoeg) waren maar klinisch prima en die nog gewoon een goed, lang en pijnvrij leven hebben gehad.

Het is wat anders als ze klinisch niet goed zijn.


Dat is soms zo, soms weet je al op basis van beeldvorming echt zeker dat een paard geen enkel toekomstperspectief heeft. Ook al is het klinisch (nog) goed. Dan heb ik het niet over een "bemerking" maar echt over grotere afwijkingen. Ik laat een paard ook echt niet inslapen omdat het moeilijk verkoopbaar zou zijn. Dat doen fokkers ook niet overigens. Zo'n paard gaat dan gewoon de 'snelle' handel in.


Nou ik ben benieuwd naar een voorbeeld van zo'n "zekerheid" waarbij een paard nog geen enkele klacht heeft?
Voor mij telt dan nog steeds dat ik een paard zonder klachten met alleen theoretisch een slecht gestel, niet op dat moment laat inslapen.

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 21:19

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt in Emmeloord. Woensdag algeheel onderzoek, donderdag vervolg onderzoek, mogelijk mri, vrijdag uitslag en start behandelplan waar nodig/mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:22

Kaatje81 schreef:
Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt in Emmeloord. Woensdag algeheel onderzoek, donderdag vervolg onderzoek, mogelijk mri, vrijdag uitslag en start behandelplan waar nodig/mogelijk.



fingers crossed

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:25

Succes Kaatje +:)+

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:54

Hopelijk wat meer duidelijkheid voor je kaatje, succes woensdag!

NotNowNova
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-21
Woonplaats: Bussum

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:58

Het hele topic gelezen en verder geen tips. Emmeloord is een fijne kliniek, ik weet niet of Astrid er nog werkt maar zij heeft een hele eerlijke diagnose gesteld over mijn paard.

Succes!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:07

Top! Heel veel succes alvast! Hopelijk komt er duidelijkheid en is er nog wat aan te doen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:19

NotNowNova schreef:
Het hele topic gelezen en verder geen tips. Emmeloord is een fijne kliniek, ik weet niet of Astrid er nog werkt maar zij heeft een hele eerlijke diagnose gesteld over mijn paard.

Succes!


Die werkt er nog. Inderdaad een hele fijne en kundige dierenarts!

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:11

Spannend! Hopelijk geeft het meer duidelijkheid en een goede prognose.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:09

Je bent een topper! +:)+ Ik duim voor volgende week.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:33

Je kan het dier binnenstebuiten laten halen door dierenartsen, er zal er waarschijnlijk niet één zijn die je gaat wijzen op bindweefsel en fascia. En er is een kans dat dáár problemen in zitten.

Persoonlijk zou ik eerst een thermografie laten maken van je paard, dan kan je wat meer zien waar de problemen vandaan zouden kunnen komen.

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:11

Hoe is het afgelopen?

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 20:55

Uit het alghele onderzoek kwam hetzelfde als op de eerste kliniek. Licht kreupel rechtvoor 1/10, 90% verbetering na verdoving ondervoet. Geen andere pijnlijke/afwijkende lichaamsdelen gevonden.

Volgende dag mri laten maken.
Er zijn meerdere afwijkingen aan het licht gekomen. Slecht straalbeen, fibrillatie van de diepe buiger, verdikte ligamentum impar, lijkt chronisch en niet actief. Ze hebben ook osteitis van de laterale hoefbeentak gevonden, wel actief en een actieve verandering op de rand kroonbeen/kraakbeen lateraal met licht overvuld hoefgewricht.

Ik dacht dus eigenlijk meteen einde verhaal, niks meer aan te doen.

Maar de artsen zijn niet negatief en denken dat de afwijkingen zodanig gemanaged kunnen worden dat pijnvrij bewegen mogelijk is. Wat mijn eigen dierenarts ook al zei.

Vrijdag is het hoefgewricht ingespoten met Noltrex en nieuw beslag eronder (breakover met siliconen die we er eerder ook onder hadden) maar dan lateraal ontlastend.

Nu 6 weken stappen en daarna terug voor controle.

Al met al ben ik blij dat er nu duidelijk is waar de pijn precies zit zodat gerichte behandeling mogelijk is.
Of het helpt en voor hoe lang is niet te zeggen maar dat zijn zorgen voor later. De artsen vonden inslapen op dit moment totaal niet aan de orde.

Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik herevalueer over een half jaar. Verbetering van de Noltrex kan namelijk tot een half jaar na injectie optreden. Als de kreupelheid dan nog niet over is laat ik hem gaan.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:13

Fijn dat je meer duidelijkheid hebt, TS!

Osteitis van de laterale hoefbeentak.... waar zit de ontsteking dan exact bij het hoefbeen? Op welke plek exact is zijn hoefgewricht ingespoten?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:28

Enerzijds wat naar, anderzijds wat fijn dat je nu duidelijkheid hebt! Deze terminologie zegt mij niet heel veel, geen ervaring mee. Dat je nu een beetje kunt inschatten tot welke termijn (half jaar) je verbetering moet kunnen verwachten lijkt mij ook prettig. In de zin van hoe verder.

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 21:57

Koekie73 schreef:
Fijn dat je meer duidelijkheid hebt, TS!

Osteitis van de laterale hoefbeentak.... waar zit de ontsteking dan exact bij het hoefbeen? Op welke plek exact is zijn hoefgewricht ingespoten?


Ik weet het niet, dat hebben ze niet verteld en staat ook niet in het verslag.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:59

Kaatje81 schreef:
Uit het alghele onderzoek kwam hetzelfde als op de eerste kliniek. Licht kreupel rechtvoor 1/10, 90% verbetering na verdoving ondervoet. Geen andere pijnlijke/afwijkende lichaamsdelen gevonden.

Volgende dag mri laten maken.
Er zijn meerdere afwijkingen aan het licht gekomen. Slecht straalbeen, fibrillatie van de diepe buiger, verdikte ligamentum impar, lijkt chronisch en niet actief. Ze hebben ook osteitis van de laterale hoefbeentak gevonden, wel actief en een actieve verandering op de rand kroonbeen/kraakbeen lateraal met licht overvuld hoefgewricht.

Ik dacht dus eigenlijk meteen einde verhaal, niks meer aan te doen.

Maar de artsen zijn niet negatief en denken dat de afwijkingen zodanig gemanaged kunnen worden dat pijnvrij bewegen mogelijk is. Wat mijn eigen dierenarts ook al zei.

Vrijdag is het hoefgewricht ingespoten met Noltrex en nieuw beslag eronder (breakover met siliconen die we er eerder ook onder hadden) maar dan lateraal ontlastend.

Nu 6 weken stappen en daarna terug voor controle.

Al met al ben ik blij dat er nu duidelijk is waar de pijn precies zit zodat gerichte behandeling mogelijk is.
Of het helpt en voor hoe lang is niet te zeggen maar dat zijn zorgen voor later. De artsen vonden inslapen op dit moment totaal niet aan de orde.

Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik herevalueer over een half jaar. Verbetering van de Noltrex kan namelijk tot een half jaar na injectie optreden. Als de kreupelheid dan nog niet over is laat ik hem gaan.


Goed dat je verder hebt gekeken en hem de tijd geeft.

Maar lees jezelf aub ondertussen in over de materie.
Het boek over HKO en daarmee samenhangende problematiek van Remco Sikkel kan echt veel verduidelijken.

Hij gaat echt in op oplossingen. Aangepast beslag is veelal, soms tijdelijk best zinnig, symptoombestrijding.
Doe je voordeel met meer kennis!!!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:56

Eens met Ninx, daarnaast ben ik benieuwd? het een is waarschijnlijk het gevolg van het ander..heeft de DA daar wat over gezegd? Het zijn meerdere zaken waardoor hij licht kreupel kan (blijven) lopen.

Fijne prognose in ieder geval en ik hoop echt dat het aan gaat slaan en het paard weer pijnvrij kan bewegen.