Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 247 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

 
Profiel   

Ik weet het even niet meer en vraag daarom of jullie ervaringen willen delen en advies hebben.

Mijn grote, lieve, bijna 6 jarige ruin is al meer dan een jaar niet fijn in de beweging en soms korte of langere tijd onregelmatig tot kreupel.

Ik ben al vaak naar de kkiniek geweest voor onderzoek. Steeds dezelfde kliniek en dezelfde DA. Klinischonderzoek, röntgen, echo, verdoven, allemaal gedaan, meerdere keren.
Op de rontgen is te zien dat hij voor slechte straalbenen heeft. Klasse 3 en 3/4.
Echo goed, geen ontsteking.
Buigproef geen verschil. Op de volte rechtsom slechter dan linksom. Kreupel gradatie 1/5 rechtsvoor.

Conclusie, niet te genezen, proberen te managen.

Verschillende soorten beslag geprobeerd om te kijken of hij dan comfortabeler loopt. Hij heeft nu sinds een aantal maanden een ijzer met straalondersteuning. Dat gaat redelijk, maar niet fantastisch. Wel de beste optie tot nu toe.

MAAR....het zit me gewoon niet lekker. Hij blijft kort en stijf in de beweging. Loopt over het algemeen uit zichzelf niet echt vlot aan de longeerlijn, los een sprintje trekken doet ie wel, maar vooral draven doet ie weinig. Aan de longe heeft ie veel moeite met rechtergalop. Los zie ik wel rechtergalop.
Meer of minder gecontroleerde beweging op advies DA heeft geen effect op de kreupelheid.

De ondervoeten zijn ook al meerdere keren op verschillende manieren uitverdoofd. Dat leidt in geen van de gevallen tot een paard wat helemaal goed loopt, al vindt de DA het acceptabel, maar op de kliniek loopt ie altijd iets beter dan thuis vanwege de spanning.

Ik vraag me af of het zinvol is om een second opnion te vragen bij een andere kliniek. Mogelijk CT of MRI uit te laten voeren om een meer exacte beeldvorming van het probleem te krijgen. Heeft dat wel nut als zijn straalbenen het probleem zijn? Of misschien komt het probleem wel niet alleen van de straalbenen?
Of moet ik gewoon accepteren dat ik hem nooit 100% pijnvrij kan krijgen? En hoe weet ik dan hoeveel pijn hij heeft en of dat wel acceptabel is?

Wat zouden jullie doen en waarom?
Hoe zijn jullie ervaringen met klinieken op dit gebied?
Of misschien iemand met een vergelijkbaar probleem die de gouden tip heeft?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 20:55 



 
Profiel   

Nou in mijn ogen is dit kansloos. Dit is een paard met hoefkatrol(ontsteking). Dat gaat hem niet worden zeg maar. En zeker als hij al zolang kreupel is en het met speciaal beslag niet beter wordt dan wordt het ook niet meer beter. Er zijn paarden die met deze diagnose en goed management/speciaal beslag goed door het leven kunnen. Maar in dit geval zou ik er persoonlijk geen geld meer in stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 21:03 



 
Profiel   

Als je er een berg geld tegenaan wil om zeker te weten wat het is zou ik smdc aanbevelen. Zij hebben alle apparatuur in huis om een diagnose te stellen.

Maar, op een gegeven moment houdt het ook een keer op en dat zal je ook moeten accepteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 21:04 



 
Profiel   

Als hij met uitverdoven niet 100% loopt betekent dat dat je straalbenen wrs niet het enige probleem zijn. Maar het kan ook overbelasting of compensatie zijn dòòr de straalbenen. Als je het echt niet vertrouwt wat je DA zegt kan je naar een andere kliniek gaan of een andere smid nemen. Maar wees er op voorbereid om hetzelfde verhaal te horen en om, als je hem niet pijnvrij krijgt, afscheid te moeten nemen. Ik hou een jaar aan. Als het paard binnen een jaar pijnvrij word da is het goed. Krijg ik hem niet pijnvrij in een jaar dan is het einde oefening. Dat vind ik wel zo eerlijk naar het paard. Tijdelijk pijn is niet erg maar er moet wel een einde aan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 21:08 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Als je er een berg geld tegenaan wil om zeker te weten wat het is zou ik smdc aanbevelen. Zij hebben alle apparatuur in huis om een diagnose te stellen.

Maar, op een gegeven moment houdt het ook een keer op en dat zal je ook moeten accepteren.

Ik zou ook 100% voor SMDC kiezen in dit geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 21:23 



 
Profiel   

Een paard is een vluchtdier en zal dus pijn alleen in het uiterste geval laten zien.
Aan jou om de voor het paard de meest eerlijke keus te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:01 



 
Profiel   

Ik zou me niet vast pinnen aan kliniek maar meer aan arts.
Erik Bergman van SMDC
Bodegraven vind ik ook fijne kliniek al kan daar nooit op tijd gaan
Wil je veel geld kwijt kan je naar de Lingehoeve

Revalidatie zou ik richting Morgan lashley doen

Je zou nog meester-smid naar kunnen laten kijken voor speciaal beslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:07 



 
Profiel   

Ik kan je ook alleen maar aanraden om naar het SMDC te gaan. Fijne kliniek met duidelijke artsen. Als jij bereid bent om ervoor te gaan dan willen ze jou en je paard op alle manieren helpen maar blijven ze duidelijk en eerlijk wat de opties zijn.
Ik heb een paard waarvan ze heel eerlijk hebben gezegd dat ze echt niet zeker konden zeggen dat hij ooit weer rij paard zou worden maar dat als ik het wilde aangaan ze me volledig wilde helpen en ondertussen zijn we weer heerlijk aan de gang onder het zadel.
Kwa prijs voor ik vaak dat mensen zeggen dat ze heel duur zijn maar naar mij mening klopt dit niet. Vergeleken met de faculteit in Utrecht zijn ze ongeveer even duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:14 



 
Profiel   

Vertrouw je je dierenarts dus eigenlijk niet? Straalbeen klasse 3/4 lijkt me (hard gezegd, ik weet het) einde oefening met klinische kreupelheid erbij. Ik snap niet zo goed wat je nog zou willen, of is dit heel vreemd gedacht van mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:16 



 
Profiel   

Als je niet zeker weet wat het probleem is, zou je een scintigrafie kunnen overwegen. Dan lokaliseer je de hotspot(s) en kun je daarna gericht foto’s of echo maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:22 



 
Profiel   

Tja, wij zijn ook met onze 5-6 jarige merrie naar SMDC geweest. Wisselend kreupel, vooral op het harde. Zachte ondergrond goed. Echt alles onderzocht en overal inspuitingen. De fysio vandaar erbij en de hoefsmid dus om de 6 weken heen ( vanaf de randstad 2 uur heen en 2 uur terug)
Èèn jaar verder en €10.000 verder, niets kunnen vinden !
Als je al weet dat het straalbeen niet goed is en hoefbeslag niet helpt, bespaar jezelf veel geld.
Aardige en zeer kundige artsen hoor, maar dit is mijn 3e paard al waarbij klinieken niets kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:27 



 
Profiel   

Eve_16 schreef
ingvdh schreef
Als je er een berg geld tegenaan wil om zeker te weten wat het is zou ik smdc aanbevelen. Zij hebben alle apparatuur in huis om een diagnose te stellen.

Maar, op een gegeven moment houdt het ook een keer op en dat zal je ook moeten accepteren.

Ik zou ook 100% voor SMDC kiezen in dit geval.


En ik ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:46 



 
Profiel   

Ik meen me te herinneren dat je redelijk bovenin Noord-Holland zit. Dan zou Wolvega ook nog een optie kunnen zijn als je toch graag een second opinion wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:09 



 
Profiel   

Kaatje81 schreef
Ik weet het even niet meer en vraag daarom of jullie ervaringen willen delen en advies hebben.

Mijn grote, lieve, bijna 6 jarige ruin is al meer dan een jaar niet fijn in de beweging en soms korte of langere tijd onregelmatig tot kreupel.

Ik ben al vaak naar de kkiniek geweest voor onderzoek. Steeds dezelfde kliniek en dezelfde DA. Klinischonderzoek, röntgen, echo, verdoven, allemaal gedaan, meerdere keren.
Op de rontgen is te zien dat hij voor slechte straalbenen heeft. Klasse 3 en 3/4.
Echo goed, geen ontsteking.
Buigproef geen verschil. Op de volte rechtsom slechter dan linksom. Kreupel gradatie 1/5 rechtsvoor.

Conclusie, niet te genezen, proberen te managen.

Verschillende soorten beslag geprobeerd om te kijken of hij dan comfortabeler loopt. Hij heeft nu sinds een aantal maanden een ijzer met straalondersteuning. Dat gaat redelijk, maar niet fantastisch. Wel de beste optie tot nu toe.

MAAR....het zit me gewoon niet lekker. Hij blijft kort en stijf in de beweging. Loopt over het algemeen uit zichzelf niet echt vlot aan de longeerlijn, los een sprintje trekken doet ie wel, maar vooral draven doet ie weinig. Aan de longe heeft ie veel moeite met rechtergalop. Los zie ik wel rechtergalop.
Meer of minder gecontroleerde beweging op advies DA heeft geen effect op de kreupelheid.

De ondervoeten zijn ook al meerdere keren op verschillende manieren uitverdoofd. Dat leidt in geen van de gevallen tot een paard wat helemaal goed loopt, al vindt de DA het acceptabel, maar op de kliniek loopt ie altijd iets beter dan thuis vanwege de spanning.

Ik vraag me af of het zinvol is om een second opnion te vragen bij een andere kliniek. Mogelijk CT of MRI uit te laten voeren om een meer exacte beeldvorming van het probleem te krijgen. Heeft dat wel nut als zijn straalbenen het probleem zijn? Of misschien komt het probleem wel niet alleen van de straalbenen?
Of moet ik gewoon accepteren dat ik hem nooit 100% pijnvrij kan krijgen? En hoe weet ik dan hoeveel pijn hij heeft en of dat wel acceptabel is?

Wat zouden jullie doen en waarom?
Hoe zijn jullie ervaringen met klinieken op dit gebied?
Of misschien iemand met een vergelijkbaar probleem die de gouden tip heeft?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!


TS, is de conclusie van de kliniek waar je nu geweest bent dat de kreupelheid met zekerheid komt door de straalbenen?

Tja, ik heb een pony staan (5 jaar) die al een tijd kreupel loopt. Ik ben met hem naar Den Ham gegaan voor een specifieke dierenarts. Begonnen met kreupelheidsonderzoek en dus ook met uitverdoven. Daar kwam iig zijn linkerhoef uit. Met uitverdoven liep hij weer helemaal rad.
Uit RX bleek verbening van het hoefkraakbeen. Iets dat kreupelheid zou kunnen verklaren, maar niet perse de oorzaak zou hoeven zijn.
Wij zijn daarmee ook begonnen met speciaal beslag met zooltjes en siliconen. 6 weken gecontroleerde beweging en daarna terugkomen.
Toen hij na 6 weken wel wat verbeterd was, maar nog steeds wel kreupel was de keuze of inspuiten en weer 6 weken gecontroleerde beweging (nog steeds met speciaal beslag) of een MRI.
We hebben gekozen voor inspuiten en na 6 weken weer controle. Toen was hij helaas verslechterd, iets dat we thuis ook al hadden gezien.

DA adviseerde MRI en heeft met ons een heel eerlijk gesprek gevoerd, dus ook inslapen is ter sprake gekomen wanneer er niets of mss iets ernstigs uit zou komen.

De MRI heeft duidelijkheid gegeven; ontsteking in zijn hoefbeen.

Mijn advies is om dus voor meer beeldvorming (bv MRI) te kiezen maar wel als de diagnose niet duidelijk is.

Overigens, over het niet zuiver lopen in de wei. Daar ligt voor mij wel een grens. Als ik zie dat hij niet zuiver stapt in de wei en er is geen kans op verbetering (dus pijnstilling zou niet tijdelijk zijn) dan laat ik hem inslapen. Voor mij is het duidelijk dat hij echt pijn heeft dan en dat is wat mij betreft geen paardwaardig bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:17 



 
Profiel   

proudmama schreef
Tja, wij zijn ook met onze 5-6 jarige merrie naar SMDC geweest. Wisselend kreupel, vooral op het harde. Zachte ondergrond goed. Echt alles onderzocht en overal inspuitingen. De fysio vandaar erbij en de hoefsmid dus om de 6 weken heen ( vanaf de randstad 2 uur heen en 2 uur terug)
Èèn jaar verder en €10.000 verder, niets kunnen vinden !
Als je al weet dat het straalbeen niet goed is en hoefbeslag niet helpt, bespaar jezelf veel geld.
Aardige en zeer kundige artsen hoor, maar dit is mijn 3e paard al waarbij klinieken niets kunnen vinden.


Dit lijkt mij echt een geval voor Eric Laarakker. Andere invalshoek kan helpen om nu eindelijk het probleem naar boven te halen.

Ts: je zou bij Laarakker kunnen laten meten hoe je paard ervoor staat wat betreft pijnbeleving, van daaruit weet je misschien beter wat je te doen staat.
Als de kliniek je management adviseert neem ik aan dat ze je ook uitleggen welk management? En als dat niet helpt, wat is hun advies dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:30 



 
Profiel   

Lees het boek van Remco Sikkel eens of luister zijn podcast via Horseinmind.
(Over hoefkatrolontsteking en palmair pijnsyndroom)

Vanuit zijn, bijzonder goed onderbouwde, visie houden veel ingrepen het probleem juist in stand.
Misschien tijd voor een frisse blik

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 09:49 



 
Profiel   

Eric Laarakker doet het niet meer je bedoelt kliniek Den Hoek

Laten we eerlijk zijn dit paard heeft een diagnose

Vroeger had je ook een of ander goeroe in België ik ben zijn naam kwijt die kreeg elk paard met kreupel heden en vooral straal een weer zuiver

Hoe heette die ook alweer? Was jaren 2000-2010

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 09:51 



 
Profiel   

tita schreef
Eric Laarakker doet het niet meer je bedoelt kliniek Den Hoek

Laten we eerlijk zijn dit paard heeft een diagnose

Vroeger had je ook een of ander goeroe in België ik ben zijn naam kwijt die kreeg elk paard met kreupel heden en vooral straal een weer zuiver

Hoe heette die ook alweer? Was jaren 2000-2010


Anthonie de Bodt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:13 



 
Profiel   

Antoine de Bodt bedoel je Tita? Edit* Ik zie dat Suzanne me al voor is :D

Zijn visie was dat veel kreupelheden die aan hoefkatrolontsteking worden toegeschreven veroorzaakt worden door scheefheid. En kon hij veel (maar niet alle) paarden helpen, dmv ze recht te richten.

Een ontsteking in het hoefkatrolgebied kan ontstaan door scheefheid/overbelasting of een blessure aan de collaterale bandjes (de weke delen van het hoefgewricht). Maar ook door schade aan de pezen door een slecht straalbeen (Klassieke hoefkatrolontsteking). 2 heel verschillende oorzaken met verschillende behandelmethoden. Ik denk dat het goed is om een 2nd opinion te doen.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-12-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:19 



 
Profiel   

Idd Antoine de Bodt en die kreeg echt niet ieder paard weer zuiver hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:22 



 
Profiel   

Babootje schreef
@Antoine de Bodt bedoel je Tita?


Dat lijkt me meer secundair......

Denk dat je eerst het optimale uit die voeten moet zien te krijgen.

Er zijn heel veel mensen met een vergelijkbaar probleem, heel erg veel zelfs. Mri kan zeker veel meer inzicht geven in hetgeen er exact aan scheelt.
Maar voordat je tot die uitgave overgaat zou ik de theorie van Remco Sikkel tot me nemen, dan kun je gedegen beslissingen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:24 



 
Profiel   

Antoine de Bodt is genoeg over te vinden met een zoekopdrachtje....Google of Bokt.

Het idee is dat door het lijf anders/beter te belasten, de overbelasting in het blessuregebied minder wordt en het paard weer zuiver gaat.

Maar een slecht straalbeen zal er niet mee 'genezen'. Er zijn simpelweg geen methoden, medicijnen, ingrepen die dit kunnen.

Je kan gewoon pech hebben dat de onregelmatigheden op de straalbenen simpelweg teveel last veroorzaken. Dan kan geen enkele kliniek je helpen.

Maar soms lukt het om de omliggende weefsels wat te ontlasten, irritaties te minderen. En zo zal het paard (een tijdje) minder pijn hebben en niet of minder kreupelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:27 



 
Profiel   

Aangezien uitverdoven en aangepast beslag niet het gewenste resultaat geven krijg ik de indruk dat er meer speelt.
Zolang je de mogelijkheid hebt zou ik zeker een 2nd opinion aanvragen.
In het achterhoofd houdend dat je met verder zoeken misschien ook bevestiging krijgt dat het dit wel is en er niks aan te doen is...

Kort en stijf in de beweging kan alleen ook door allerlei andere oorzaken komen. Spierproblemen, lyme of ontlasten van SI gewricht zal ook op de voorbenen gecompenseerd worden.
Galopproblemen komen ook vaak uit de achterhand omdat je dat ook aangeeft.

Er zijn ook zat paarden met 3/4 op de straalbenen die klinisch gewoon goed zijn. Ik zou bang zijn dat hier nu een conclusie getrokken is zo van "er is iets afwijkends gevonden, dus dat moet het zijn".

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:31 



 
Profiel   

Toch moet ik bij dit verhaal ook heel erg aan scheefheid denken, klasse 3/4 op het straalbeen zegt niks over HKO als er geen ontsteking zit. Buigproef geen verschil, maar de volte wel! dit kan heel erg duiden op scheefheid. Wat ik mis is of het paard ook met zijn hoofd knikt (belastingskreupelheid? of dat het bewegingskreupelheid is? dat laatste kan heel goed voortkomen uit scheefheid en of de rug. Het feit dat meer of minder beweging geen invloed heeft op de kreupelheid vind ik ook veelzeggend. Dat is bij HKO namelijk wel zo.

Hoe zit het met andere behandelaars? is hij weleens losgemaakt door een osteo/ fysio?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:31 



 
Profiel   

Een paard met een klasse 3/4 op het straalbeen is echt geen positief nieuws. Je hebt gelukkig wel een diagnose, dat scheelt. De reden dat hij hoogstwaarschijnlijk wisselend door zijn lijf kreupel is heeft te maken met compensatie en overbelasting om zijn zere been niet te hoeven belasten.

Ik vraag mij eigenlijk vooral af waarom je een 2nd opinion wil? Je hebt een diagnose, dier blijft kreupel ondanks management en dat terwijl de dierenarts al aangaf dat dit niet meer te genezen is.

Qua kliniek zou je naar Wolvega, De Lingehoeve, het SMDC, of Hofma & van Gelder in Nijkerk kunnen gaan. Zijn allemaal hele goede klinieken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 247 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen