Luchtwegen of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 13:08

Hoi bokkers,

Ik hoop op jullie advies.
Even ter informatie er staan as vrijdag al een afspraak op de kliniek voor een bronchoscopie. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Klachten;

* Mond(proberen te) openen.
* Hoofdpositie onbedoeld erg laag.
* Teugels uit de handen trekken (pullen)
* heel soms snotneus 1 kant zie foto. (Als ze laag met haar hoofd eet). Ze stinkt niet uit haar mond of neus. Maakt geen proppen.
* Temp 37,9-38.1

Ze heeft een stofallergie sinds 2018.
Ze hoest momenteel niet. Wel veel briezen.
Ze eet vooralsnog normaal, valt niet af.

Er is geen afwijking te horen aan haar longeren dmv stethoscoop. Geen afwijkende benauwdheid, pompt niet na inspanning. Reageert niet op hoestprikkel. Check op de voorhoofdsholtes geeft geen reactie en is hol.

Gedrag is nu week of 3, eerst 2 weken met inflacam behandeld. Nu 8 dagen sputolysin. Beide geen verbetering zichtbaar.

Gedrag is niet tot minder aanwezig bij geen druk. Bijv longeren met halster geeft geen ‘protest’
Reageert niet op een ander hoofdstel/bit. Niks gewijzigd.

Buigen dmv snoepje geen beperking.

Beste gok momenteel is dus dat het een verstopping is van taai slijm in begin van de luchtpijp. Vandaar scopie.

Laatste controle tandarts was juni 21.


Afbeelding






siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:10

Ik zou met een eenzijdige snotneus ook altijd kijken of er niet een rotte kies zit.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 13:12

siskeh schreef:
Ik zou met een eenzijdige snotneus ook altijd kijken of er niet een rotte kies zit.


Ben ik ook zeker van plan.
We gaan naar krommerijnstreek, dus daar loopt gelukkig ook een fijne tandarts J. Kroes.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:14

Idd, gebit zou ik als eerste checken maar ik zou ook nek en hals niet uitsluiten. Merk je verergering als je meer druk op het bit zet? Mijn eerste gedachte toen ik je filmpjes zag is: ze loopt niet goed.
Hier heb ik een chronische bronchitis merrie staan die ook echt met veel slijm hele andere dingen laat zien dan dit.
Het kan idd goed een kies zijn echter ruik je dat vaak wel. En, het uit je handen trekken van de teugels past daar niet bij.
SI bij haar weer helemaal klaar? Iets zegt me dat je het in de bovenlijn moet zoeken.
Ik ga voor je duimen dat het meevalt! Hier vorig jaar ook een bronchoscopie gedaan, viel mij alles mee qua stress voor mijn merrie.
Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110737
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:24

Ik vind haar idd ook niet goed lopen. Sowieso heel erg stijf, maar ook tactmatig schort er iets aan.
Het probleem kan ook vanuit de rug of ergens anders in het lijf vandaan komen.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 21:25

Wildgirl schreef:
Idd, gebit zou ik als eerste checken maar ik zou ook nek en hals niet uitsluiten. Merk je verergering als je meer druk op het bit zet? Mijn eerste gedachte toen ik je filmpjes zag is: ze loopt niet goed.
Hier heb ik een chronische bronchitis merrie staan die ook echt met veel slijm hele andere dingen laat zien dan dit.
Het kan idd goed een kies zijn echter ruik je dat vaak wel. En, het uit je handen trekken van de teugels past daar niet bij.
SI bij haar weer helemaal klaar? Iets zegt me dat je het in de bovenlijn moet zoeken.
Ik ga voor je duimen dat het meevalt! Hier vorig jaar ook een bronchoscopie gedaan, viel mij alles mee qua stress voor mijn merrie.
Sterkte!


Bedankt.

Haar SI is natuurlijk nooit goed gezien de nieuw botvorming. Maar de situatie is stabiel en ze was eigenlijk beter dan ooit. Zeker niet onregelmatig. Heel fijn te rijden. Goed in spier en weinig hoge spierspanning. Ze wordt ter onderhoud gelaserd.

Nu lijkt ze sowieso alles vast te zetten. Ze heeft last.

Ze lijkt oprecht soort van geen lucht te krijgen in een tempo hoger dan stap. Naar adem te happen?

Ze trekt de teugels niet uit mn handen als ik wat consequenter ben. Dan blijft ze braaf in aanleuning maar wel dat gekloot met haar mond. Waardoor ik haar sowieso nergens doorheen rijd.

Ze heeft dus 2 weken op een 500kg dosering inflacam gestaan zonder resultaat. Geen ander bewegingspatroon.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 21:26

Even ter algemene info. Niet enorm relevant.

Ze is gediagnostiseerd met klasse 1-2 nieuwbotvorming SI rechts. Waardoor ze rechtsachter sowieso iets korter in de pas is.

De kliniek waar ik heen ga is niet de behandelende arts van haar lichamelijke “blessures”. Maar ik zal het verhaal zeker meenemen.

Maar goed; wat verklaard dan het snot?

Lijkt me ergens logisch dat als je last hebt van je luchtwegen, je alles gaat aanspannen om voldoende lucht te krijgen en je dan ook de boel op slot zet?

Osteopaat komt 14 januari.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:31

Hoe is haar ademhaling tijdens arbeid in draf/galop(hoorbaar? Pompend)?
Bijzonder klinisch beeld geeft ze zo, ik weet me je topic van (volgens mij) onlangs nog te herinneren idd met fijne foto's ohz.
Ben je anders gaan voeren de afgelopen weken? Is er iets anders in haar management veranderd?
Is ze bekend met maagproblemen?

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:35

Is er al iets van een foto van het hoofd gemaakt? Is er iets gevonden bij de luchtzak van de kant waar ze snot laat vloeien?

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 21:36

Wildgirl schreef:
Hoe is haar ademhaling tijdens arbeid in draf/galop(hoorbaar? Pompend)?
Bijzonder klinisch beeld geeft ze zo, ik weet me je topic van (volgens mij) onlangs nog te herinneren idd met fijne foto's ohz.
Ben je anders gaan voeren de afgelopen weken? Is er iets anders in haar management veranderd?
Is ze bekend met maagproblemen?


Niet enorm pompend. Wel aangespannen buikspier.
Ik hoor er soms wel inademen. Kan het geluid niet echt benoemen. Heb t helaas niet hoorbaar op film.

Ik had andere voeding. Daar ging ze van over de zeik/rel. Pavo. Maar die voerwisseling was al tijdens de behandeling met sputolysin.

Er is geen ander management. Sinds november oo de paddock, daar onbeperkt keuze ruwvoer kwaliteit van eigen land. Voordroog/verpakt.

Niet bekend met maagproblemen. Wel enorme binnenvetter. Niet gevoelig met aansingelen.
Ze pakt het bit van hoofdstel ook nog steeds gewoon aan. Eet dan ook haar snoepje probleemloos.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 05-01-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 21:37

Hannanas schreef:
Is er al iets van een foto van het hoofd gemaakt? Is er iets gevonden bij de luchtzak van de kant waar ze snot laat vloeien?


Er is nog geen rontgen gemaakt.
Ze gaat vrijdag 9u naar de kliniek.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:45

Ik weet welk geluid je bedoeld, herken dat van mijn eigen merrie.
Hoe actief is ze op de paddock? Houdt ze haar hoofd/hals daar en op stal ook zo laag of is dat alleen wanneer je erop zit?

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 21:47

Wildgirl schreef:
Ik weet welk geluid je bedoeld, herken dat van mijn eigen merrie.
Hoe actief is ze op de paddock? Houdt ze haar hoofd/hals daar en op stal ook zo laag of is dat alleen wanneer je erop zit?


Redelijk actief. :+
Ze wordt nog al eens weggejaagd.

Nee dan houd ze hem niet extra laag. Niet opvallend in ieder geval.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:16

Vervelend probleem! Ik zou beiden willen uitsluiten; kies & luchtwegen.

Ik herken het in lichte mate. Mijn merrie kan ook zo uitgestrekt (maar dan meer naar voren) lopen in de perioden dat ze meer last heeft van het luchtwegen. Nu ik het zo typ bedenk ik mij dat ze het al een tijd niet heeft gedaan en echt een stuk beter gaat in de aanleuning en makkelijker / langer volhoudt. Dat is wel anders geweest. Bij mijn merrie hebben zowel luchtwegen als een kies gespeeld.

Hier is 5 jaar terug taaislijm vastgesteld. Hoesten, snel luchtweginfecties met snot, veel briezen en sneller hals willen strekken (en dorst met arbeid). Voornamelijk rechts uitvloeiing, soms met een beetje bloed. Dit stonk nooit. Eind 2020 werd ze goed ziek (koorts, hoofdpijn) met neusvloeiing met bloed erbij, we focuste op de luchtwegproblemen, maar achteraf bleek dit een kies te zijn. Een fistel dat doorgebroken was tot in de sinus (vandaar de neusvloeiing). Overigens ook geen stank in deze fase, ondanks de flinke ontsteking. De Röntgen liet ook niets zien, maar met de kiesextractie bleek de middelste wortel goed ontstoken. Sinds de kies eruit is, geen vloeiing meer gehad *klopt af*

Geen stank is niet altijd een indicatie dat het geen kies is. Geen geluid op de longen overigens ook niet dat er niets zit. Ook daar is mijn paard een 'uitzondering' op; ik heb ons toen de tijd laten doorsturen naar Utrecht, waar ze met 2 artsen en 2 studenten alle mogelijke luisteronderzoeken deden (ook in zak ademen e.d.) en geen van allen hoorde iets met het luisteren. De scopie gaf echter een heel ander beeld, een paard vol slijm, dat hadden ze niet verwacht. Dus het is goed dat je een scopie laat doen, om te kijken waar het slijm vandaan kan komen. Als er slijm in de luchtwegen zit, zou ik zelf ook nog doorvragen naar een röntgen voor de kiezen, just to be sure. Want een sluimerende ontsteking daar, kan ook wel voor andere problemen/ ontstekingen kunnen zorgen.

Paarden zijn zulke lastige puzzels soms... Succes iig vrijdag!!

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 12:02

Afbeelding

Scopie was niet zo best. Voorste luchtwegen wat spetters maar redelijk schoon. Daarachter echt veel taai slijm. Helemaal vol. Verklaard alle klachten.

Ze heeft injectie prednison gehad en staat nu 3 weken op equimucin met ventipulmin. Ze moet 3 weken stappen, daarna moet het beter zijn. Zo niet dan moet ze evt op de prednison.

Hij verwacht dat vanwege de astma er ergens een trigger is geweest. Verkoudheidje van zichzelf of ander paard.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:06

Saaams schreef:
[ [url=m/QJVuOa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Scopie was niet zo best. Voorste luchtwegen wat spetters maar redelijk schoon. Daarachter echt veel taai slijm. Helemaal vol. Verklaard alle klachten.

Ze heeft injectie prednison gehad en staat nu 3 weken op equimucin met ventipulmin. Ze moet 3 weken stappen, daarna moet het beter zijn. Zo niet dan moet ze evt op de prednison.

Hij verwacht dat vanwege de astma er ergens een trigger is geweest. Verkoudheidje van zichzelf of ander paard.


Een tip om wat fijner te kunnen ondersteunen, inhaleren.
Kost eerst wat meer, uiteindelijk heel wat minder

In het hoesten topic veel over te vinden

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:14

Saaams schreef:
[ [url=m/QJVuOa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Scopie was niet zo best. Voorste luchtwegen wat spetters maar redelijk schoon. Daarachter echt veel taai slijm. Helemaal vol. Verklaard alle klachten.

Ze heeft injectie prednison gehad en staat nu 3 weken op equimucin met ventipulmin. Ze moet 3 weken stappen, daarna moet het beter zijn. Zo niet dan moet ze evt op de prednison.

Hij verwacht dat vanwege de astma er ergens een trigger is geweest. Verkoudheidje van zichzelf of ander paard.

Maar blijft hij evengoed op stro staan??
Als dat zo is dan hebben al die behandelingen nu weinig tot geen nut.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 12:36

Ze heeft al 1,5 jaar niet negatief gereageerd op stro.

Er is nog geen plan B. We hebben op de vloer gaten, voor afvoer urine.
Dus vlas/zaagsel/korrel valt er doorheen.

Eventuele stalmatten kijk ik naar. Maar ik moet het echt overleggen met de staleigenaresse.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 12:38

hagelslag schreef:
Saaams schreef:
[ [url=m/QJVuOa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Scopie was niet zo best. Voorste luchtwegen wat spetters maar redelijk schoon. Daarachter echt veel taai slijm. Helemaal vol. Verklaard alle klachten.

Ze heeft injectie prednison gehad en staat nu 3 weken op equimucin met ventipulmin. Ze moet 3 weken stappen, daarna moet het beter zijn. Zo niet dan moet ze evt op de prednison.

Hij verwacht dat vanwege de astma er ergens een trigger is geweest. Verkoudheidje van zichzelf of ander paard.


Een tip om wat fijner te kunnen ondersteunen, inhaleren.
Kost eerst wat meer, uiteindelijk heel wat minder

In het hoesten topic veel over te vinden


Ik ken alleen de flexineb en die is inderdaad flink aan de prijs..
zijn er goedkopere alternatieven? Zeg maar onder de €900 :+

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:07

Loesdau heeft 1 van impex
Ik heb de oudere versie ervan.
Werkt voor ons prima. Prijs rond de 300 euro geloof ik

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 13:08

hagelslag schreef:
Loesdau heeft 1 van impex
Ik heb de oudere versie ervan.
Werkt voor ons prima. Prijs rond de 300 euro geloof ik


Ik ga er gelijk naar kijken!

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Luchtwegen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:13

Stofallergie en toch op stro? Zou dan zeker ook de stal aanpakken, desnoods goede rubbertegels er overheen en vlas er op.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:15

Saaams schreef:
Ze heeft al 1,5 jaar niet negatief gereageerd op stro.

Er is nog geen plan B. We hebben op de vloer gaten, voor afvoer urine.
Dus vlas/zaagsel/korrel valt er doorheen.

Eventuele stalmatten kijk ik naar. Maar ik moet het echt overleggen met de staleigenaresse.
oh dat is lastig dan ja.

Ik heb er ook 1 met stofallergie thuis en het blijft lastig hoe goed je ook managed..
Hij is in Utrecht destijds onderzocht dmv scopie en een longspoeling. Je zag gewoon een sloot van prut in zn luchtpijp liggen.. Moest toen een 30 dagen op prednison met ventipulmin samen. Hij heeft periodes dat hij hoest en ook niet maar altijd wel zo een snotneus aan 1 kant zoals jou foto. Hij hoest altijd na het rollen. Ook als hij heel de zomer 24/7 op de wei staat.
Swinters overdag buiten, savonds box met rapsodie , voordroog en buitenluik. Mooier kan ik het ook niet maken.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:35

Saaams schreef:
hagelslag schreef:
Loesdau heeft 1 van impex
Ik heb de oudere versie ervan.
Werkt voor ons prima. Prijs rond de 300 euro geloof ik


Ik ga er gelijk naar kijken!



Top en mocht je gaan inhaleren, ansich is het niet verkeerd als er dan snot uitkomt.
Wat eruit komt kan binnen niet meer irriteren.
Belangrijk is de rest eromheen, dus niet dampig staan etc

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 13:47

Ik heb het stro verhaal bespreekbaar gemaakt op stal. Dat wordt vervolgd.

Hoesten doet ze dus niet. Sporadisch eens. Maar eigenlijk is ze redelijk fit geweest al die tijd.

Ik heb haar in september 2019 verhuisd. Beste keus ooit. Ze was afgeschreven vanwege haar SI. Maar hier is ze beter geworden dan ooit ter voor. Dus toen was het risico om haar op stro te zetten de moeite waard en tot 3 weken geleden dus ook geen klachten.
Dus het is ook niet zeker dat het de trigger is geweest.

Ze staat heel veel buiten. Goed geventileerde stallen. Ze staat in de 2e box naast de deur. Dus voldoende frisse lucht. Zomers sowieso 22/7 buiten.

Ik weet dat stro niet goed is. Maar qua voor en nadelen toen heel bewust de keus gemaakt.