Wat als de da het ook niet weet?..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:34

Hallo allemaal,
Ik kruip even onder mijn steen vandaan omdat ik met een behoorlijke overweging zit..

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie zo mijn dilemma een beetje snappen en graag zou ik willen weten wat jullie zouden doen in deze situatie.

Om maar even vooraan te beginnen:
3 weken geleden kom ik in contact met een oude lesklant die zich geen raad meer weet met haar 3,5 jarige ruin.

Wat ik wist van haar vertellen:
het paard is een flinke tijd geleden röntgenologisch gekeurd waar 2 fragmenten gevonden zijn in een achterbeen (kogel & spronggewricht) deze zijn toen verwijderd. Na 6 maanden rust is hij weggebracht om zadelmak te maken. Daar kwamen ze er achter dat hij nog steeds niet goed liep en hebben ze hem weer op de foto’s gezet. Conclusie: nog een fragment in het voorbeen (kogel) deze is toen weer meteen verwijderd. Daarna wéér op de foto en hij is helemaal schoon & goedgekeurd voor de sport. Na 3 maanden herstel zagen ze zelf dat hij nog niet goed liep. Toen hebben ze de da aan huis laten komen, die zag dat hij inderdaad niet helemaal fijn liep maar kon het ook niet kreupel noemen. Het advies was rustig oppakken in de training..

Dit is mij verteld vóórdat ik het paard dus in levende lijve zag.

Haar vraag aan mij was of ik eens wilde kijken..
ik ben altijd reuze geïnteresseerd in dit soort gevallen dus dat was een absolute ja.. (zit er dik in dat ze dat wist :Y) )

Dus ik kom vervolgens op de stal aan en zie haar op mij wachten met een énorme puppy naast haar. Naar mijn mening te mager, absoluut geen spier ontwikkeling en groot. Waarbij ik in het donker, vanaf een afstand alleen maar dacht ‘oei’..
Het is ook niet gek dat hij niet lekker loopt, het zou eerder gek zijn als hij in deze conditie wél goed loopt..

Maar goed, zoals afgesproken gaat zij hem even voorrijden en ik ga kijken. Ik laat haar ook gewoon haar ding doen en zeg ook niet te veel. Na 3/4 rondjes draven zegt ze ‘ik stop, hij is zo ontzettend lui, ik ben nu al moe’. En gaat dus vervolgens stappen. Na even aandringen van mij draaft ze toch weer aan, dit keer een aardig tempo hoger en geen gepluk aan die voorkant en áf en toe kwamen daar toch stukken uit _/-\o_ . Toen ik dit gezien had plus natuurlijk de slechte stukken, want het begon echt bagger qua lopen.. was ik toch wel heel erg optimistisch.

Zonder ook maar iets te zeggen over hoe hij loopt vraag ik als eerste: ‘wat wil je nu precies met hem?’ Waarop ze antwoord: ‘ik weet het niet precies, ik denk verkopen want het voelt voor mij gewoon niet meer goed, maar ik ben bang dat hij een slecht huis krijgt’.

Zij weet dat ik al een poos opzoek ben naar een paard (erg ruim denkend, tussen 3-13 jaar, van zadelmak-hoger niveau, prijs naar niveau etc. Maar die zoektocht op een laag pitje heb door de enorme prijzen die gevraagd worden)
dus ze geeft aan dat ze hem wel aan mij zou willen verkopen voor een erg aantrekkelijke prijs.

Inmiddels geef ik aan dat ik mij niet kan vinden in de term ‘kreupel’ zoals zij beweerd. Ik heb gezegd dat ik hem slap vindt maar niet kreupel. Misschien is het niet heel erg aardig van mij, maar doordat het nu opeens een potentieel paard word om te kopen, ben ik niet al te optimistisch geweest.. maar wél eerlijk. Ik heb hem even snel nagemeten en hij is dus al 1.78 met 3,5 jaar..

Respect als je al zover bent gekomen met t lezen :o maar nu komt pas mijn echte dilemma..

Zij heeft bij de klinieken waar het paard behandeld is toestemming gegeven zodat ze alle medische gegevens van het paard naar mij door sturen. Nu ik even alles op een rijtje aan het zetten ben word het steeds duidelijker en mijn gevoel zegt dat dit best wel goed komt, maar toch wil ik iets ‘meer’ dan mijn gevoel. Omdat mijn man totaal geen paarden kenner is, is hij nog veel terughoudender dan mij, en ik zou het fijn vinden dat ik hem dit straks kan laten lezen om te laten zien hoe jullie er over denken. Zowel negatief als positief uiteraard.

Nu ik de dossiers heb, heb ik ook de data’s en daar schrik ik toch best wel van.. maar verklaard ook een hoop (volgens mij)..

-Het paard is met 2,5 röntgenologisch gekeurd
-meteen geopereerd
- met 3 zadelmak gemaakt
- 1 maand later weer geopereerd
- 3 maanden later röntgenologisch goedgekeurd voor de sport
- 3,5 klinisch gekeurd, conclusie: twijfel over kreupelheid advies licht training oppakken.

Mijn mening is aan de hand van de data’s dat dit paard véél te vroeg ‘uit het weiland’ is geplukt en er geen geduld en aandacht aan besteed is. Na het zien ben ik er best wel van overtuigd.

Ik bel mij de laatste 3 dagen suf met de dierenartsen die hem behandeld hebben (ken ze gelukkig ook persoonlijk) hun zeggen dat hij klinisch in orde is, maar hem ook slecht vinden lopen. Ze durven niet met 100% zekerheid te zeggen dat het van de slechte conditie komt en het te vroeg aan het werk zetten..

Maar.. als ik hem zou kopen ik hem zeer zeker het eerste half jaar enorm moet ‘vet mesten’ (niet te serieus nemen) met kwalitatief goed hooi (aangepaste voeding), 1 a 2 x in de week licht longeren en af en toe (dan denk ik aan 1/2x per maand) erop zitten paar rondjes draven zodat hij eraan gewend blijft..

Daar kan ik mij prima in vinden, maar wat vinden jullie? Het blijft natuurlijk nog steeds een gok of het daarvan komt.. al ligt dit het meest voor de hand. Ik heb in het verleden (jáááren geleden) al eens een enorme miskoop gedaan doordat ik mijzelf blind staarde op het paard en niet naar de feiten keek. En zoiets wil ik echt nooit meer… :(

Nogmaals sorry voor de grote lap tekst! Maar nu is wel het hele verhaal duidelijk hoop ik :)

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:42

Hm, moeilijk. Hij is dus nu op de foto goed nadat er 3 chips zijn verwijderd? Verder mankeert hij niks?
Is hij nu klinisch goed? Zou hij nu door een klinische keuring komen?
Als het antwoord ja is en hij wordt klinisch goedgekeurd dan zou ik het wel aandurven als je hier zin in hebt. Hij zal de tijd moeten krijgen om eerst sterker te worden, ik zou er niet mee rijden maar eerst lekker uit laten groeien. Over een jaartje weer eens naar kijken en opnieuw oppakken. Dat luie is wel iets wat me zorgen baart. Kan komen omdat het dier zo jong en slap is maar kan ook komen omdat hij ergens last van heeft. Maar dat zou een klinische keuring moeten uitsluiten.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:45

Röntgenologisch is hij nu goed, klinisch hebben ze niet meer gedaan. Maar dat wil ik dan uiteraard nog wel doen.
Op zich zou het voor mij perfect uit komen dat ik pas na een half jaar, driekwart jaar het rijden kan oppakken. Wij komen net uit een verbouwing van 1,5 jaar dus de ‘pap’ is even op :o

Nu is het ook zo, dat de eigenaresse geen super handige ruiter is. Ze hebben veel geld en kopen maar raak, maar echt weten wat ze doen…
Dus het liefst zou ik graag (tegen mijn principe in) er even op willen zitten om te voelen in welke zin hij ‘lui’ is. Soms, heel soms kun je het verschil wel merken tussen verwend lui, of meer tegen het been / staking lui zeg maar..
Laatst bijgewerkt door LB_ED op 05-01-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:47

Als ik je verhaal zo lees dan denk ik ook dat er wel hoop is voor dit paard. Zo jong, zo slungelig en dan zo vroeg ingereden en ook weer opgepakt na de operatie kan geen goed beeld geven van hoe hij er werkelijk aan toe is. Maar garanties heb je nooit met een levend wezen. Je kunt er ook 1 kopen die helemaal goed is en een dag later een ongeluk in de stal of op de weide krijgt. Nu is deze natuurlijk op dit moment niet helemaal oké maar dan heb ik 2 vragen.
1. Hoe ver rijkt jouw eigen kennis en kunde op dit moment om er een goed oordeel over te kunnen geven?
2. Wat is je doel als je uiteindelijk besluit om het toch te proberen?

Overigens ken ik ook een paard dat niet eens door de klinische keuring kwam en het uiteindelijk tot de zzl heeft geschopt. Maar degene die hem kocht had wel kijk op paarden, maar iedereen raadde haar het op dit moment af, zij besloot haar gevoel te volgen. En dat pakte boven verwachting uit.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:49

Jeetje wat een verhaal en ik snap me jouw dilemma heel goed. Mijn eerste gedachte is, geef dat dier een paar maanden tot een (half)jaar vrij en laat hem hem- en zijn lichaam- bijkomen van alle operaties, narcoses, verdovingen en indrukken. Of ik het persoonlijk aan zou durven ligt heel erg aan de verkoopprijs en je financiële buffer. Kan je het je veroorloven dat hij wellicht niet meer te rijden is? Indien ja, doen. Indien nee, hoe moeilijk ook, niet doen.
Is er trouwens ook gekeken naar ataxie? Bij een jong en groot slap dier gaan bij mij de alarmbellen namelijk af :o
Wij hadden op stal ook zo’n grote slungel van 3 jaar, kwam geen gram aan en bleef slap in zijn bespiering. Was dus ataxie en helaas niet goed afgelopen

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:54

@ kymalin
Daar ben ik het helemaal mee eens en helaas al eens zelf mee gemaakt. Volledig goedgekeurd en gezond paard van 3 na 6 maanden kunnen laten inslapen door iets wat ze nooit hadden kunnen vinden op welke keuring dan ook (muv bloedonderzoek).

Mijn kennis, tsja ik ben altijd een beetje voorzichtig hiermee.. :Y) Maar geef al meer dan 10 jaar les, verschillende paarden zadelmak gemaakt, Verschillende ‘probleem’paarden doorgereden & Z spr. Geklasseerd.
Als er iets is met de paarden op de manege moet ik eerst kijken voordat er een da word gebeld :')

Misschien dat dit een beetje kijk erop geeft?

Mijn doel van mijn toekomstige paard (waar deze dus ook onder valt) is dat ik graag weer wil starten. Niet mega fanatiek, maar zeker potentie voor de M of misschien hoger. Daarbij heb ik de smaak van sgw ook aardig te pakken dus dat wil ik ook graag..
van alles eigenlijk dit hierboven in de hoofdzaak, maar lekkere lange buitenritten is ook wel een pré…
Laatst bijgewerkt door LB_ED op 05-01-22 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:56

LB_ED schreef:
@ kymalin
Daar ben ik het helemaal mee eens en helaas al eens zelf mee gemaakt. Volledig goedgekeurd en gezond paard van 3 na 6 maanden kunnen laten inslapen door iets wat ze nooit hadden kunnen vinden op welke keuring dan ook (muv bloedonderzoek).

Mijn kennis, tsja ik ben altijd een beetje voorzichtig hiermee.. :Y) Maar geef al meer dan 10 jaar les, verschillende paarden zadelmak gemaakt, Verschillende ‘probleem’paarden doorgereden & Z spr. Geklasseerd.
Als er iets is met de paarden op de manege moet ik eerst kijken voordat er een da word gebeld :')

Misschien dat dit een beetje kijk erop geeft?

Dan durf ik in jouw geval wel te zeggen: volg je gevoel!

DuoPenotti

Berichten: 29448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:05

Als hij een mooie prijs is zou ik het wel durven.
Maar ik zou hem niet longeren of rijden.
Maar tot september de wei opgooien. Samen met een ander. Laat hem zelf maar doen wat hij kan.
Nu heb ik het geluk dat ik dat hier 365 dagen per jaar kan zonder modder.
Zadelmak zijn verleren ze nooit. Dus daar hoef je het niet voor te doen.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:07

Autumnn schreef:
Jeetje wat een verhaal en ik snap me jouw dilemma heel goed. Mijn eerste gedachte is, geef dat dier een paar maanden tot een (half)jaar vrij en laat hem hem- en zijn lichaam- bijkomen van alle operaties, narcoses, verdovingen en indrukken. Of ik het persoonlijk aan zou durven ligt heel erg aan de verkoopprijs en je financiële buffer. Kan je het je veroorloven dat hij wellicht niet meer te rijden is? Indien ja, doen. Indien nee, hoe moeilijk ook, niet doen.
Is er trouwens ook gekeken naar ataxie? Bij een jong en groot slap dier gaan bij mij de alarmbellen namelijk af :o
Wij hadden op stal ook zo’n grote slungel van 3 jaar, kwam geen gram aan en bleef slap in zijn bespiering. Was dus ataxie en helaas niet goed afgelopen


Ach ja ataxie! Dat is een hele goede! Thanks voor de tip. :o Staat genoteerd op het lijstje voor mijn gesprek met da nummer 3 voor morgen :')

Dat is inderdaad ook wat ik denk, vooral rust en goed bijvoeren, maar op advies van de da is het longeren ook geen gek idee. Zo kan hij toch iets sterker worden. Dan heb ik het echt vooral over het laten lopen zonder hulpteugels, dat word iets later pas interessant en dan enorm voorzichtig opbouwen..

De verkoopprijs is echt top. Daar zou ik niks vanaf durven te praten zo scherp..
en ja, de buffer is er. Maar.. ik ben ook echt zo eerlijk (en ik weet dat ik nu echt mensen tegen het hoofd ga stoten, bij deze alvast sorry!) maar stel, hij zal na 1,5-2 jaar nog steeds niet goed lopen dan gaat hij wel.. hoe wat en waar geen idee, maar ik houd hem dan absoluut niet. Ik heb al een ‘oudje’ van 32 die nooit weg zal gaan. Dus 2 grasmaaiers is echt te veel :')

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:21

Dan zou ik het doen. Je klinkt als iemand met een nuchtere kijk op zaken, die goed kan relativeren en een hart voor paarden heeft. Longeren is zeker een goed idee, maar toch zou ik echt hem die maanden rust gunnen. Het dier is 3,5 en er is al heel wat met zijn lichaam gebeurt. Als je hem longeert, "gebeurt" er toch weer "iets" met zijn lichaam en spieren, en ik denk dat zijn lichaam dat nu even niet moet hebben.
Blijf je hier posten? Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:22

Maar stel hij komt weer als een twijfel geval uit de klinische keuring.. hoe staan jullie er dan tegenover?
Ze hebben natuurlijk nog wel de da erbij gehad voor een check op de ‘kreupelheid’ dat zal dan dezelfde da zijn waar ik mijn keuring zal laten uitvoeren. (Is een kennis vandaar..)
Hij kon toen ook niet uitsluiten of het kreupel is puur slap was. Na die check is er eigenlijk niks veranderd aan de situatie.

Nu ben ik ook nog vergeten te vertellen dat de eigenaar totaal niet consument rijdt. Opstappen, 3 weken niks en weer proberen. Dat komt dat arme dier ook niet ten goede natuurlijk..

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:28

Autumnn schreef:
Dan zou ik het doen. Je klinkt als iemand met een nuchtere kijk op zaken, die goed kan relativeren en een hart voor paarden heeft. Longeren is zeker een goed idee, maar toch zou ik echt hem die maanden rust gunnen. Het dier is 3,5 en er is al heel wat met zijn lichaam gebeurt. Als je hem longeert, "gebeurt" er toch weer "iets" met zijn lichaam en spieren, en ik denk dat zijn lichaam dat nu even niet moet hebben.
Blijf je hier posten? Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.



Daar kan ik mij ook in vinden. Dat zal ik dan toch even moeten aankijken wat en hoe ik het precies ga aanpakken.. sowieso zal hij eerst goed moeten wennen en vertrouwen moeten krijgen voordat ik er maar over nadenk om iets te doen met hem. Hij is vanaf veulen bij hun, dus geen andere omgeving gewend. Helaas weet ik wat het kan doen met een jong paard wat overvraagd word, maar ook wat het met een jong paard doet als hij zich stierlijk verveeld. Dus dat zal echt aftasten worden en natuurlijk goed ‘luisteren’ naar het lichaam.

Ja dat wil ik zeker! Ik waarschuw alvast dat ik niet super actief ben, maar ik wil wel blijven updaten. Dat zal zo’n beetje wekelijks zijn in tegenstelling tot de meesten die dagelijks op bokt zitten :o

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:29

Dat ligt er een beetje aan hoe groot de twijfel is, maar dan zou ik voor een second opinion gaan bij een andere kliniek en het daarvan af laten hangen

DuoPenotti

Berichten: 29448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:29

Wat is het karakter? Makkelijk in verkeer? Alleen in het bos?
Dan zou daar zonder pijn ook nog markt voor zijn. En ook goed voor nu revalidatie.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:33

LB_ED schreef:
Helaas weet ik wat het kan doen met een jong paard wat overvraagd word, maar ook wat het met een jong paard doet als hij zich stierlijk verveeld. Dus dat zal echt aftasten worden en natuurlijk goed ‘luisteren’ naar het lichaam.

Ja dat wil ik zeker! Ik waarschuw alvast dat ik niet super actief ben, maar ik wil wel blijven updaten. Dat zal zo’n beetje wekelijks zijn in tegenstelling tot de meesten die dagelijks op bokt zitten :o


Als hij zich gaat vervelen beginnen ze zich goed te voelen. Wellicht kan je hem dan wel eens aan de lijn slingeren en kijken hoe dat gaat. Ik denk dat bij dit dier heel belangrijk gaat zijn om hém uit te laten maken wanneer hij wat wilt doen. Aan jou om daar uiteindelijk een ritme aan te hangen.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:35

DuoPenotti schreef:
Wat is het karakter? Makkelijk in verkeer? Alleen in het bos?
Dan zou daar zonder pijn ook nog markt voor zijn. En ook goed voor nu revalidatie.


Erg makkelijk en betrouwbaar. ze gaat met hem onder het zadel zo een blokje om in het dorp. Totaal niet opgevoed, wat mij dan een klein beetje zorgen maakt.. in de zin van, als hij zich beter zal voelen wat er dan aan streken uit zal komen.

Puntje op het rapport was wel: niet aan de benen te komen zowel voor als achter, zich niet aan laten raken. Dat is wel 1,5 jaar geleden. Hij had van de week toen ik was kijken peesbeschermers om dus ik denk dat het al wat beter zal zijn. Dit staat wel op mijn lijst om nog even te proberen als ik weer met haar afspreek deze week.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:36

Autumnn schreef:
LB_ED schreef:
Helaas weet ik wat het kan doen met een jong paard wat overvraagd word, maar ook wat het met een jong paard doet als hij zich stierlijk verveeld. Dus dat zal echt aftasten worden en natuurlijk goed ‘luisteren’ naar het lichaam.

Ja dat wil ik zeker! Ik waarschuw alvast dat ik niet super actief ben, maar ik wil wel blijven updaten. Dat zal zo’n beetje wekelijks zijn in tegenstelling tot de meesten die dagelijks op bokt zitten :o


Als hij zich gaat vervelen beginnen ze zich goed te voelen. Wellicht kan je hem dan wel eens aan de lijn slingeren en kijken hoe dat gaat. Ik denk dat bij dit dier heel belangrijk gaat zijn om hém uit te laten maken wanneer hij wat wilt doen. Aan jou om daar uiteindelijk een ritme aan te hangen.


Dat bedoel ik min of meer, alleen beschrijf jij het beter :o :D

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:41

Ik zou het we wel op durven gokken als de prijs er naar is. Rust en regelmaat kunnen een hoop doen voor zon jonkie, zeker als je hem de tijd geeft.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:42

Voor een goede prijs zou ik het doen, zeker als je zelf als ruiter wel wat ervaren bent, en dat lijk je te zijn als ik je posts goed lees.

Rustig aan gaan opbouwen, bijvoorbeeld door werken met de dubbele longe. Kan ie in stap, draf en galop wat aan het werk, recht worden en spieren kweken.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:43

Naast ataxie zou ik denken aan de rug en hals op de foto en door iemand met veel kennis laten bekijken. Iemand die ook bekend is met vervorming of vernauwingen. Zeker gezien je zelf al aangeeft schraal, geen spier op het lijf en een handrem/lui. Besef wel een paard is niet lui, dat is altijd meer het is een vluchtdier.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:51

Dank je wel voor alle reacties!
Dit geeft mij toch wel weer wat moed, zelf was ik te bang dat ik het allemaal te rooskleurig inzag doordat ik hem toch wel heel leuk vind & al zeker 2 jaar rond kijk naar iets voor mijzelf zonder dat ik meteen failliet verklaard word :').

Een project stond niet helemaal in de planning, maar zoals hierboven al aangegeven is dat nu helemaal geen probleem en komt het juist goed uit. Wij hebben net een flinke verbouwing achter de rug & er is recent kanker in een vergevorderd stadium ontdekt bij mijn schoonvader waar hij minimaal 6maanden voor aan de chemo moet. Dan missen wij een fulltime persoon op de zaak en die zal ik moeten opvullen totdat wij een vervanger hebben..

Dus soms loopt het nu eenmaal zo gek..
maar goed, ik ga nog niet op de feiten vooruit lopen, eerst nog overleg, nog een keer rustig gaan kijken en dan nog keuren.. dan kan ik pas beslissen wat ik ga doen :)

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:56

tirzasarah10 schreef:
Naast ataxie zou ik denken aan de rug en hals op de foto en door iemand met veel kennis laten bekijken. Iemand die ook bekend is met vervorming of vernauwingen. Zeker gezien je zelf al aangeeft schraal, geen spier op het lijf en een handrem/lui. Besef wel een paard is niet lui, dat is altijd meer het is een vluchtdier.



Hij is 2x volledig van oren tot staart op de foto gezet, dus ik denk zelf ook niet dat er in die zin meer is.
In eerste instantie was hij echt lui, maar ga er maar eens vanuit dat als iemand een jong paard iedere x onregelmatig pakt, opstapt, gaat draven en meteen stopt als het paard enigszins slomer/lui word. Zou dat geen patroon bij een paard geven? Als ik dit doe dan…
Toen ik zei, ‘rij hem even door en laat de voorkant los’ begon hij echt wel af en toe goed te schouwen en enigszins te zweven in de passen. Zeker toen hij opzoek ging naar de hand.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar mijn gevoel zegt dat die luiheid meer een spelletje is dan als..
ik heb het zelf niet kunnen voelen omdat ik er niet op heb gezeten, dat wil ik nog wel graag doen om mijn gevoel te bevestigen. Ook al is dit natuurlijk niet top voor het paard. Maar dan kan ik wel voelen of hij loopt met een ‘rem’ erop of toch voor zover soepel is dan hij zou kunnen..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:58

3,5 jaar, 1.78m hoog en al 2x geopereerd aan chips (groei problemen?).

Wie is daar met z'n volle verstand nu al op gaan zitten?!?! Wat een fout management.
Dier is veel te vroeg belast. Zet die eerst nog maar eens een zomer onbelast in het land.

Vraag is nu: komt het goed? Tja, hij kan al kapot zijn gereden. Maar het kan ook zomaar zijn dat die 3 chips wel een signaal zijn van een matige bot-ontwikkeling en dat komt niet meer goed.
Zo'n grote slungel opvoeren tot er een gevuld paard wordt gaat je erg veel kilo's voer en nog meer tijd kosten.

Zou ik er aan beginnen? Misschien. Maar dan moet de prijs wel echt heel erg makkelijk zijn. Want je kan geluk hebben, de kans op pech is vele malen groter.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:59

Ik zou hem sowieso nog een half jaar wegzetten met hele goede voeding en dat lijf even met rust laten. Zo’n paard is zo snel zo groot geworden en al belast. Wie weet heeft hij ontzettend last van groeipijnen/spierpijnen etc, paarden met die pijnen zijn ook sloom omdat bewegen gewoon te pijnlijk is.
Zet hem desnoods kort op de pijnstilling en kijk dan wat er gebeurd. Is hij dan ineens looplustig dan weet je dat hij pijn heeft.
Ik zou dit project wel aandurven maar zou hem zeker echt 6 maanden laten groeien en met rust laten.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 00:02

Dees schreef:
3,5 jaar, 1.78m hoog en al 2x geopereerd aan chips (groei problemen?).

Wie is daar met z'n volle verstand nu al op gaan zitten?!?! Wat een fout management.
Dier is veel te vroeg belast. Zet die eerst nog maar eens een zomer onbelast in het land.

Vraag is nu: komt het goed? Tja, hij kan al kapot zijn gereden. Maar het kan ook zomaar zijn dat die 3 chips wel een signaal zijn van een matige bot-ontwikkeling en dat komt niet meer goed.
Zo'n grote slungel opvoeren tot er een gevuld paard wordt gaat je erg veel kilo's voer en nog meer tijd kosten.

Zou ik er aan beginnen? Misschien. Maar dan moet de prijs wel echt heel erg makkelijk zijn. Want je kan geluk hebben, de kans op pech is vele malen groter.


Mee eens, vandaar mijn topic hier :o