Wat als de da het ook niet weet?..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 11:17

Babootje schreef:
Klinisch goed zou voor mij wel een must zijn. Er kan zoveel met een paard aan de hand zijn, wat niet met een standaard RX keuring te zien is.


Ik wil hem inderdaad nog klinisch keuren en als de da er twijfels bij heeft doe ik het niet. Dat is een feit.

Maar.. in het verleden heb ik een 3 jarige klinisch laten keuren die goedgekeurd was. Na 3 maanden begon de ellende na 1 jaar is die weg gebracht.

Van een kennis: op 6 jarige leeftijd helemaal goedgekeurd en ook later een blessure dus dat is ook altijd maar zo’n moment opname.

Het sluit in ieder geval niks uit wil er mee zeggen. Een 100% goed paard kan ook wat krijgen. Hoe graag je het ook wilt je moet er toch maar geluk mee hebben..

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 11:25

Eatshay schreef:
Ik snap en deel je twijfel.
Vergis je niet in wat het gaat kosten om dit dier MOGELIJK goed te krijgen, en dan schat je zelf in dat hij misschien M-niveau of mogelijk wat hoger als potentie heeft. Met alle respect, maar dat is dus gewoon een recreatiepaard. (waar niets mis mee is overigens hoor, maar let even op je investering die je er nooit meer uit gaat halen, mocht je alsnog willen verkopen)

Dit paard, met 1.78 als driejarige EN al 2x geopereerd, is volledig verkeerd gemanaged. EN misschien ook al stuk. Daardoor, OF door van nature al niet zo'n beste botstructuur, dat kan ook nog eens.

De gok of je 'm goed gaat krijgen, gaat je zéker een jaar kosten. Eerst maar eens de hele zomer het land op en goed voeren, dus kostprijs (heb je alles van jezelf?) is minimaal 150 euro per maand ex arbeid en andere kosten dan voer/land. Als je 'm in pension moet zetten, dan reken maar gerust je gewone pensionprijs + zo'n 75 euro per maand aan eigen extra voerkosten die je pensionhouder echt niet op zich gaat nemen.
Heb je dat over voor iets wat MOGELIJK een leuk recreatiepaard kan worden?

Persoonlijk zou ik de gok durven nemen als ik 'm leuk vond, maar ik heb makkelijk praten met een stevig stuk grond en de mogelijkheid om zijn kosten uit te smeren over een groter geheel. Als het mijn enige of tweede paard zou zijn, en/of ik zou 'm in pension moeten zetten, zou er geen haar op m'n hoofd zijn die het zou overwegen.


Wij hebben meer dan genoeg grond en het de plannen liggen er voor stallen, rijbak etc. Etc. Hier heb ik ook ooit over gepost.

Ik wil hem het eerste jaar in vol pension doen. Zodat ik ook eens een dag kan overslaan als ik toch niet train. Voor stallingskosten maak ik mij niet zo druk. Die financiële ruimte is er.
Ik weet dat mij dit geld gaat kosten, meer dan een ‘gezond-gemiddeld’ paard. Ik heb het uit zitten rekenen qua voer, stallingskosten. (Excl. evt. Dierenarts) dan is hij na 1,5 jaar nog steeds goedkoper dan het gemiddelde paard dat nu aangeboden word op internet..
ik ben ervan bewust dat ik het eerste jaar sowieso bij de dierenarts terecht ga komen al is het alleen voor checks. Het prijzenlijstje ligt hier met de evt. Behandelingen die dan voor zouden kunnen komen. Sommigen zijn aan de behoorlijke kant maar nog steeds niet enorm.
Al zou er nog eens 10.000 op komen en dan is hij goed. Dat is ook mijn budget voor een evt. Ander paard..

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:25

Er kan natuurlijk best wel nog meer achter zitten, behalve onhandig management en een jonge slungelige reus. Als ik je verhaal lees, vind ik hem ook potentie hebben voor pssm2. En als hij dan nu al symptomatisch is, wil dat echt niet. Dus die test zou ik nog extra laten doen.

Wat ik mis in jouw verhaal is zijn management nu. Hoeveel komt hij buiten en wat eet hij?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:26

LB_ED schreef:
janouk schreef:
Ik lees ook niets in je posts wat je zo aanspreekt in dit paard, anders dan een mogelijke sportpotentie dat er nu niet is voor een lage prijs. Dus een mogelijke financiële winst?


Hier wil ik even op inhaken, dat je niets leest over het feit dat hij mij aanspreekt betekent natuurlijk niet dat hij mij niet aanspreekt. Ik wil het graag bij de feiten houden en niet of ik hem ‘mooi’ vind. Dat is niet van toepassing. Hij is simpel getekend dat vind ik niet zo bijzonder. Maar vind ik hem lelijk? Nee.
Daar ben ik veel te nuchter voor om te zwichten voor de aftekeningen of kleur van een paard. Ik kijk liever naar het karakter en de beweging die erachter zit.

Als ik een financiële winst zou willen hebben dan neem ik deze gok niet. Dan pluk er wel een uit het land die wel goed loopt :). Dus hij is echt voor mijzelf bedoeld en niet voor de verkoop. Gelukkig twijfelt de eigenaar daar niet aan.

En dan even terugkomen op het karakter: ik lees dat je interesse hebt in springen en eventing. Vooropgesteld dat ik geen expert ben, maar ik woon in een omgeving waar veel aan eventing gedaan wordt en ik ga regelmatig kijken :D Het type paard dat ik daar voorbij zie komen, is een totaal ander type dan dat jij nu omschrijft: kleiner, daardoor wendbaar en met veel "go".
Dat lees ik nu dus niet. Wat betreft de "go" kan het natuurlijk zijn dat dat verandert als hij beter in zijn vel zit, maar formaat en wendbaarheid verandert natuurlijk niet.
Bovendien heb je het over een sport die lichamelijk veel vraagt van het paard. Het hele plaatje moet kloppen, maar is dat wel haalbaar met een paard dat mogelijk veel te lijden heeft gehad onder slecht management?

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:34

Dat inderdaad, ook al zou die gezond zijn, klinkt het als allesbehalve een goede eventer. Extreem groot, lomp, sloom... dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van wat je nodig hebt om met plezier een cross te rijden ;) je ziet niet voor niets weinig kastelen van >180cm in de eventing.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:36

Doet me een beetje denken aan het paard Ice van een bokker, ben even haar naam kwijt.
Dat paard was ook met drie gekocht (teugel)kreupel en al. Misschien kan zij uit ervaring wat zinnigs zeggen. Dat paard is ook ontzettend groot, uiteindelijk 1.88 geworden.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 11:39

Eatshay schreef:
Ik snap en deel je twijfel.
Vergis je niet in wat het gaat kosten om dit dier MOGELIJK goed te krijgen, en dan schat je zelf in dat hij misschien M-niveau of mogelijk wat hoger als potentie heeft. Met alle respect, maar dat is dus gewoon een recreatiepaard. (waar niets mis mee is overigens hoor, maar let even op je investering die je er nooit meer uit gaat halen, mocht je alsnog willen verkopen)


Klopt, ik zou graag willen maar ik weet wat het aan tijd kost om weer volledig de sport in te gaan met een hoger doel. Inmiddels (na jaren!) heb ik eindelijk de rust gevonden en geaccepteerd dat dit het niet meer gaat worden. Mijn plaatje in compleet veranderd in toekomstplannen.
Wij hebben een oude boerderij gekocht met een flink stuk land. Hier komen stallen, een flinke rijbak/springtuin en een cross terreintje. Verder weten we nog niet. Als de visie van mijn dochter niet gaat veranderen in de toekomst tegenover paarden moet daar ook een pony voor komen. (Uiteraard absoluut niet vervelend) :D

Dan is mijn bedoeling dat ik zelf ook lekker gemoedelijk wedstrijden ga rijden. Het liefst eventing, en springen. Maar op een lager pitje, amateurs niveau. Zodat ik mijn ook kan richten op mijn dochter, dat zij wel de kansen kan krijgen die ik niet had. Als ze dat wil natuurlijk.
Dus met een ‘recreatie paard’ neem ik meer dan genoeg. Het zal een blijvertje moeten zijn. En dat probeer ik voor zover het kan te bevestigen.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 11:42

Fly_high schreef:
Dat inderdaad, ook al zou die gezond zijn, klinkt het als allesbehalve een goede eventer. Extreem groot, lomp, sloom... dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van wat je nodig hebt om met plezier een cross te rijden ;) je ziet niet voor niets weinig kastelen van >180cm in de eventing.


Dat ben ik met jullie eens, zoals je in mijn volgende post leest zijn mijn doelen in de jaren bijgesteld. Dat ik eventing wil rijden betekend niet dat ik naar de Olympische spelen wil.
Ik pas nu eenmaal niet meer op een compact gebouwde van 1.60 tenzij ik er graag eentje met kissing wil in de toekomst :')
Maar.. met een van 1.80 kun je prima een ronde B/L rijden in de eventing. Het is maar wat je doel is, plezier of presteren..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:50

stitchlover schreef:
Doet me een beetje denken aan het paard Ice van een bokker, ben even haar naam kwijt.
Dat paard was ook met drie gekocht (teugel)kreupel en al. Misschien kan zij uit ervaring wat zinnigs zeggen. Dat paard is ook ontzettend groot, uiteindelijk 1.88 geworden.

Dat is Nimber . Je zou haar eens advies kunnen vragen, misschien wel een goeie tip! Veel (dressuur)paardenverstand, veel projectjes.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:51

LB_ED schreef:
Fly_high schreef:
Dat inderdaad, ook al zou die gezond zijn, klinkt het als allesbehalve een goede eventer. Extreem groot, lomp, sloom... dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van wat je nodig hebt om met plezier een cross te rijden ;) je ziet niet voor niets weinig kastelen van >180cm in de eventing.


Dat ben ik met jullie eens, zoals je in mijn volgende post leest zijn mijn doelen in de jaren bijgesteld. Dat ik eventing wil rijden betekend niet dat ik naar de Olympische spelen wil.
Ik pas nu eenmaal niet meer op een compact gebouwde van 1.60 tenzij ik er graag eentje met kissing wil in de toekomst :')
Maar.. met een van 1.80 kun je prima een ronde B/L rijden in de eventing. Het is maar wat je doel is, plezier of presteren..

De vraag is alleen of je er met een paard met het verkeerde karakter plezier aan gaat beleven ;)

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:57

Lastig TS.
Maar op bijna alle argumenten die genoemd worden heb je een tegenargument of ga je het nog verder onderzoeken.
Ik heb het idee dat je het voor jezelf al besloten hebt.
Je hebt de kans om een fijn paard te kopen voor een gunstige prijs maar wel met een risico.
Wil je dat risico nemen?
Want al zou dit paard toch niet helemaal zijn wat je eigenlijk zoekt, je hebt er al goed over nagedacht hoe je het aan gaat pakken en je dit paard weer tot bloei wilt laten komen.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:01

Rondje B kan elk gezond paard in principe wel aan, daar heb je gelijk in, er zijn zat mensen die het o.a. met koudbloeden en paarden met 0 springtalent doen. De vraag is alleen of je er zelf vrede mee hebt dat daar heel wat extra uitdaging in gaat zitten als je nu voor dit paard kiest? En dat het simpele B-niveau bereiken heel veel werk gaat kosten terwijl een ander paard het zomaar doet (en ik heb het niet over Olympische talenten maar je eerste beste standaard maat springpaard).
Juist omdat ik als amateur plezier wil beleven aan miijn sport wil ik voor het springen/crossen graag een paard met voldoende aanleg zodat ik voor zijn tekortkomingen niet hoef te compenseren met mijn (niet exact wereldniveau) rijkunsten. Een paard dat net wat handiger is en snelle reflexen heeft is makkelijker om rond te sturen in de cross zonder dat het gevaarlijk wordt.

Als ik een paard zou zoeken om als amateur met plezier rondje B/L mee te doen zou ik deze niet overwegen. Juist omwille van het plezier willen hebben :o

Maar als de uitdaging van "lukt het wel of lukt het niet?" juist hetgene is wat jou aantrekt en je het niet erg vindt als die B niet eens haalbaar gaat zijn, dan is het uiteraard mooit om dit dier een kans te geven.

Hoe frustrerend zou je het vinden als dit paard helemaal niet geschikt gaat zijn om mee te springen?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:04

LB_ED schreef:
Duhelo schreef:
Als het karakter goed zit, en je afgaat dat het slechte lopen nu vooral is doordat die te slap is / niet helemaal goed gereden wordt (want op tempo zonder gepluk aan de voorkant liep die wél), en de prijs is erg aantrekkelijk (wat is aantrekkelijk?). Dan zou ik de gok wagen.


Ik ga verder geen prijzen noemen omdat ik niet weet of ze überhaupt bokt heeft. Vandaar dat ik geen foto’s post of namen, plaatsen etc. Zal wel begrijpen dat ze dat niet zo leuk zal vinden..

Als ik die van jou zo bekijk lijkt hij op de foto er beter aan toe dan deze..
de bedoeling is er inderdaad van het rustig op bouwen maar eerst rust

De mijne liep niet onregelmatig én is maar uitgegroeid tot 1.55, dus dat is natuurlijk ook nog een verschil met eentje die op 3.5 al bijna 1.80 aantikt inderdaad.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:07

Of een paard lol heeft in eventing is altijd afwachten. Er kan vanalles mee zijn, maar misschien is ie heel simpel groot , jong en nog slap. Lekker tijd de wei op, goed gevoerd en dan met beleid gaan opbouwen. Dan ben ik al heel benieuwd hoe hij gaat lopen.

Volgens mij ziet TS m wel thuis op stal staan :D

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:08

Klopt. Dat wat ik vroeg in mijn eerste post weet ik inmiddels ook.

Laten keuren en afhankelijk van de uitslag wel of niet doen.

De rest gaat ook niet helemaal over mijn vragen, maar vind ik persoonlijk wel leuk om te bespreken.

De tegenargumenten zijn ervoor om duidelijk te maken wat mijn doel met het paard is.

Tuurlijk kan het karakter mij uiteindelijk niet aanspreken. Maar dat is toch met ieder paard dat je koopt, uit ervaring weet ik dat..
ze veranderen altijd, door de situatie, omgeving, andere aanpak, opvoeding etc.

Maar goed, nu heb je nog een tegenargument :')
Sorry als het zo overkomt dat ik niet luister.. dat doe ik zeker wel, maar met stel dit, stel dat komen we natuurlijk nergens. Wat medisch betreft wel, maar het karakter is in zoveel aspecten beïnvloedbaar heb ik in de loop van de jaren gemerkt..

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:12

Het grappige is dat ik op basis van je eerste post dacht " oh, die zoekt een dressuurpaard" :j
Want dan is de focus op die gangen belangrijk. In de eventing veel minder :D

Succes TS :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:14

Ik heb juist het gevoel dat je wel luistert en alle voors en tegens goed overweegt. Volgens mij heb je al wel een soort klik met hem en daarnaast ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn bij beter management.
Beetje uitdaging mag best ...

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:15

Ik ben altijd bezig geweest met de paarden die het net niet kunnen volgens de eigenaren. Het is zalig om ze dan tóch (normaal) rond te sturen.

Een goed en gezond paard dat makkelijk B en L rond loopt is leuk! Maar niet voor de prijzen op dit moment. Begrijp mij niet verkeerd het geld ligt er, maar dat is wel het laatste wat ik zal doen. Zulke enorme bedragen voor eigenlijk niks bijzonders..

In dit geval vind ik dit (persoonlijk, voor mensen die zijn geschiedenis niet kennen is het ook niks bijzonders) wel bijzonder. Als ik hem op kan knappen, fatsoenlijk B rond krijg dan is mijn missie geslaagd. Dan is het afwegen en verder kijken wat hij kan. Als hij zou gaan hoef ik daar geen winst op, het geld dat erin gestoken is, is dan weg. Maar dan heb ik het wel gedaan en ben weer een paar flinke ervaringen rijker..

Maar dan moet hij wel goed komen. Als hij niet rad loopt gebeurt er natuurlijk niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:16

Het is maar net wat je zelf wilt.

Ik ben zelf iemand die net heel huiverig staat tegenover torenhoge prijzen voor goed opgeleide sportpaarden, je weet niet wanneer de eerste blessure de kop op gaat steken omdat ze te vroeg zijn ingereden, verkeerd / te hard , ....

Gelukkig heb ik geen sportambitie en kom ik dus al heel mijn paardenleven verder met de paarden die op mijn weg komen. Ik heb het dus al vaker gedaan, een niet-gekeurd paard voor weinig geld gekocht, die niemand anders nog wilde, waar ikzelf dan een onwijs goede klik mee had. Die bloeien stuk voor stuk enorm hard op en worden dan alsnog gewilde paarden :)

Je gevoel is een heel belangrijke raadgever, maar ook een stukje zelfkennis.
Als je dressuurdoel X en springdoel Y écht 100% zeker wil bereiken, wil je natuurlijk ook een paard op stal die daar gegarandeerd voor kan dienen.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:19

Achterom schreef:
Het grappige is dat ik op basis van je eerste post dacht " oh, die zoekt een dressuurpaard" :j
Want dan is de focus op die gangen belangrijk. In de eventing veel minder :D

Succes TS :)


Hahaha oeps.. nee dat niet. Zal leuk zijn als er iets ‘extra’ in zit, maar dat denk ik niet. Het was meer om aan te geven dat hij het ondanks deze gezondheid wél kan en het een enorm verschil was met hoe ze hem zelf reed.
De focus lag niet zozeer op de gangen maar op de manier van lopen :)

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:23

AMCM schreef:
Het is maar net wat je zelf wilt.

Ik ben zelf iemand die net heel huiverig staat tegenover torenhoge prijzen voor goed opgeleide sportpaarden, je weet niet wanneer de eerste blessure de kop op gaat steken omdat ze te vroeg zijn ingereden, verkeerd / te hard , ....

Gelukkig heb ik geen sportambitie en kom ik dus al heel mijn paardenleven verder met de paarden die op mijn weg komen. Ik heb het dus al vaker gedaan, een niet-gekeurd paard voor weinig geld gekocht, die niemand anders nog wilde, waar ikzelf dan een onwijs goede klik mee had. Die bloeien stuk voor stuk enorm hard op en worden dan alsnog gewilde paarden :)

Je gevoel is een heel belangrijke raadgever, maar ook een stukje zelfkennis.
Als je dressuurdoel X en springdoel Y écht 100% zeker wil bereiken, wil je natuurlijk ook een paard op stal die daar gegarandeerd voor kan dienen.


Dan staan wij er nu hetzelfde in. Eerder niet hoor, toen moest en zal ik presteren in het zo hoog en veel mogelijk eruit halen.
Dat is er niet meer, ik moet wel een uitdaging hebben anders ga ik mij vervelen en gaat hij alsnog.

Het stukje dat het juist niet gegarandeerd is, maakt het voor mij interessant.. dat is de uitdaging voor mij op het moment.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:26

Ik ga deze week nog een keer naar hem toe en een aantal dingen te proberen, zelf poetsen en zadelen m. Stal gedrag bekijken etc. Dan moet ik morgen nog even naar de da om de foto’s door te nemen en om het zo nog even te bespreken.

Dan geef ik wel weer een update, voor nu ga ik even offline :)

Flubberboot

Berichten: 2870
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:27

TS, om heel eerlijk te zijn lijkt het alsof je de keuze al gemaakt hebt?

Anoniem

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:29

Ik proef ook al een vleugje overtuiging voor dit paard :D
Kan het alleen maar aanmoedigen!
Veel succes met de beslissing, en ik kijk al uit naar een update! :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als de da het ook niet weet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:50

Nou prima toch..TS lijkt me prima overwegingen te maken? en voor het paard alleen maar goed als ze hem op kan knappen. Mocht hij later toch niet helemaal geschikt blijven dan kan hij altijd nog verkocht worden als een gezond paard maar dan met een goede basis.

De tip van Nimber is een hele goede! veel ervaring op verschillende manieren om paarden weer goed te krijgen.