Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4258
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 13:46

Kiki, dat is ook absoluut waar! Een dier heeft zelf geen "last" van inslapen, dat is alleen voor de eigenaar verdrietig.. En was zij een hoopje ellende geweest op dit moment dan had ik ook direct besloten om haar van haar pijn te verlossen. Maar dat is momenteel ook niet het geval. Ze heeft wel pijn en ze voelt zich niet prettig, maar om te zien is zij niet ziek (hoewel ze dat natuurlijk wel is want ze kan geen voedsel verwerken). Het aanzien van een "gezond" paard maakt inslapen wel extra lastig.

Toch heb ik zelf het idee dat reguliere artsen sneller zullen adviseren dat je zulke heftige ingrepen niet moet willen, terwijl klinieken volgens mij sneller adviseren om het juist wel een kans te geven...
Zijn reguliere artsen dan wat hardere boeren, of zijn klinieken dan toch gericht op het verdienen van centjes? :o

Esther, wat een mooie wijze woorden wel...

Tamary, dat is een hele goede vraag over dat MRSA! Ik ga het zo gelijk aan de kliniek vragen.

Elisa, zelfs paraffine werkt niet, dus colosan helemaal niet... er zijn geen andere opties meer behalve inslapen of opereren helaas.

mysa

Berichten: 10520
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:51

Wat een dilemma. Ik heb er te weinig verstand van en zou afgaan op de adviezen. Heb zelf ook wel verklevingen door operaties en ontstekingen, wat ik begreep is dat er inderdaad na iedere operatie weer verklevingen op kunnen treden maar die hoeven niet direct problematisch te zijn.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:52

Och jeetje Linda2008 wat vreselijk :knuffel: ik vroeg me al waar je in ons M1 topic bleef..

Mijn ervaring met dierenartsen is dat ze vaak adviseren vanuit een soort noodzaak om alles te willen redden. Ik zou je echt adviseren vooral naar je gevoel te luisteren. Als je de vorige keer zo sterk dacht: 'dit nooit weer' Zou ik dat wel meenemen in je beslissing. Een kennis van mij is wel voor zo'n 2de operatie gegaan en moest uiteindelijk het paard toch laten gaan omdat de problemen terug bleven komen. Dus ik zou zelf, hoe moeilijk ook haar laten gaan en de operatie cancellen. Wat je ook beslist, het is goed. Ik wil jullie in ieder geval heel veel sterkte wensen!

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:04

Ik zou mijn paard dit niet nogmaals aan willen doen. De slagingskans is 80%, of andersom gezegd is er een kans van 1 op 5 dat je paard het weer enorm poedersuiker gaat krijgen. Vind ik best fors.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:20

Dit is ooit ook besproken met mij, omdat ze dachten dat mijn pony verklevingen had. Eigenlijk alle veeartsen van de praktijk zeiden hetzelfde, zo'n operatie is eigenlijk alleen maar uitstel van executie, verklevingen komen weer. Je zit met een operatie ook met littekenweefsel.

Hoe is haar mest, poept ze moeilijk?

Makkelijk om te zeggen bij een onbekend paard, maar ik zou er niet aan beginnen.
Succes met deze lastige beslissing!

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:59

Ik zou het niet doen, omdat je het niet 100% goed krijgt. Het is ook veel geld terwijl je weet dat het een tijdelijke Oplossing is.

Happinez

Berichten: 8396
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:57

Lin allereerst een hele dikke knuffel :knuffel:
Je krijgt de laatste tijd wel wat voor je kiezen.

Wat een lastige keuze sta je nu weer voor.
Maar eerlijk ? als ik jou verhaal zo hoor dan zou ik er persoonlijk denk ik niet meer aan beginnen.
80% kans klinkt heel wat, maar dat betreft alleen de operatie toch ? dan komt het hele na traject nog.
Met alleen de operatie ben je er nog niet natuurlijk.
Maar goed, dat is misschien ook wel 'makkelijk' zeggen vanaf de zijlijn.

Sterkte in wat je keuze ook gaat worden :(:)

Fangio

Berichten: 2567
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:53

Ik leef enorm met je mee en wens je heel veel wijsheid met de beslissing. Zoals jij haar nu omschrijft zou ik denk ik ook niet zomaar tot inslapen kunnen over gaan. 'gelukkig' heb je nog een paar dagen tot de definitieve beslissing genomen moet worden... Heel veel sterkte met wat je beslissing ook mag zijn

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:02

Mijn motto is altijd dat ze 1 kans (zware ingreep/operatie) krijgen en dat het daarna houdt het op. Dat gezegd hebbende, zou ik in jouw schoenen waarschijnlijk nu toch nog het paard die 2e kans gunnen. Ik zou me er niet goed bij voelen om een fit paard met de geschetste 80% kans in te laten slapen, dan zou ik waarschijnlijk achteraf teveel twijfelen of ik er wel goed aan had gedaan. Dus: als je het geld kan missen en je beseft dat er ook echt wel een kans is dat het weggegooid geld is, maar dat je dan ook nooit hoeft te twijfelen of je er wel alles aan hebt gedaan, zou ik er voor gaan. Aan het einde van de dag is het 'maar' geld en is gemoedsrust en een goed gevoel bij de uitkomst (goed of slecht) ook wat waard.

Sterkte met je besluit, het is sowieso een moeilijke en waarschijnlijk zul je bij iedere keuze twijfelen of je wel de juiste hebt gemaakt.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:23

Ik zou het niet doen. Ja de kans dat de operatie lukt is 70 a 80 procent.

Maar wat is de kans dat ze goed uit de narcose komt?
Wat is de kans dat de 3 maanden boxrust goed gaat?
Kans op infecties?
Kans dat het binnen 2 jaar terugkomt?

Ik heb dit alles na de koliekoperatie van het paard van een vriendin (operatie geslaagd, niet goed uit de narcose, na 2 dagen laten gaan) rustig besproken met mijn DA. Zij gaf mij percentages over de eerste 2 jaar na een koliek operatie waar ik me wezenloos van schrok! Ik ga dan ook nooit een koliekoperatie laten doen.

En ja, klinieken gaan erg ver en willen imo geld verdienen.

Wel heel veel sterkte met deze k*t beslissing :(:)

Melayka

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:24

Pfoe, wat een heftig verhaal.
Mijn merrie staat momenteel een week op de kliniek na een gelukkig succesvolle kogeloperatie. Ik vind het vreselijk stressvol, voor mezelf én haar, en een weekje boxrust doet al veel schade merk ik, zeker mentaal.

Met het oog op de geschiedenis van je paard, het risico op complicaties en de lange nasleep + alle aangepaste beheer naderhand zou ik de operatie niet doen. Vanuit het oogpunt van het paard: maandenlang op rust, weinig sociaal contact, geen vrijheid om te bewegen, aangepast eten, wellicht weer vaak en lang buikpijn, low-key chronische stress dus, die een weerslag heeft op alle andere in het lijf, zoals ook de maag, beengestel etc. Maar ik denk vanuit ratio, niet uit gevoel. Ik snap óók dat je haar deze kans geeft met oog op wat de kliniek zegt.

Wens je heel veel sterkte met deze moeilijke keus en de tijd die daarop volgt. Ik denk niet dat er een fout-of-goed is in dezen. Beide keuzes zijn juist én rottig.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:54

Pantykous schreef:
Ik zou mijn paard dit niet nogmaals aan willen doen. De slagingskans is 80%, of andersom gezegd is er een kans van 1 op 5 dat je paard het weer enorm poedersuiker gaat krijgen. Vind ik best fors.

Hier sluit ik me bij aan..

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:08

En ik zou je afvragen hoe fit fit is? Onder een fit paard versta ik één die gewoon vrij kan bewegen en eten. Ik begrijp je merrie niet kan eten? Dat is wel de eerste levensbehoefte.

Fjorden zijn ontzettend hard ook voor zichzelf.

Persoonlijk zou ik het mijn paard niet meer aan willen doen. Zoals hierboven ook gezegd klinieken gaan behoorlijk ver voor het geld want uiteindelijk moet daar de kachel ook roken natuurlijk.

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:18

Spenk schreef:
En ik zou je afvragen hoe fit fit is? Onder een fit paard versta ik één die gewoon vrij kan bewegen en eten. Ik begrijp je merrie niet kan eten? Dat is wel de eerste levensbehoefte.

Fjorden zijn ontzettend hard ook voor zichzelf.

Persoonlijk zou ik het mijn paard niet meer aan willen doen. Zoals hierboven ook gezegd klinieken gaan behoorlijk ver voor het geld want uiteindelijk moet daar de kachel ook roken natuurlijk.


Ik sluit me hier volledig bij aan.
Ik zou mijn paard sowieso niet laten opereren bij koliek.
Maar uiteindelijk kan jij die beslissing maken.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe…houden van is ook los durven laten. :(:)

hagelslag
Berichten: 9094
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:34

huricane schreef:
Spenk schreef:
En ik zou je afvragen hoe fit fit is? Onder een fit paard versta ik één die gewoon vrij kan bewegen en eten. Ik begrijp je merrie niet kan eten? Dat is wel de eerste levensbehoefte.

Fjorden zijn ontzettend hard ook voor zichzelf.

Persoonlijk zou ik het mijn paard niet meer aan willen doen. Zoals hierboven ook gezegd klinieken gaan behoorlijk ver voor het geld want uiteindelijk moet daar de kachel ook roken natuurlijk.


Ik sluit me hier volledig bij aan.
Ik zou mijn paard sowieso niet laten opereren bij koliek.
Maar uiteindelijk kan jij die beslissing maken.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe…houden van is ook los durven laten. :(:)



Houden van is ook los laten is een hele goede zin.

Ik zou niet nog een x ervoor kiezen om te opereren.
Ik wou eigenlijk in het topic duimen jullie mee ook al reageren maar heb het gelaten.

Ondanks dat het een jong paard is, en het eventueel goed kan gaan.
Ik denk niet dat het fair is nog een keer te proberen

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:35

ik heb wel een pony meegemaakt waarbij het aan de bezenuwing lag. Veel klachten, daarna heftige koliek, overleden en daarna nog open gemaakt.

Lastig hoor, snap dat je een "fitte" pony niet in wilt laten slapen. Aan de andere kant, als het al eens tot verklevingen heeft geleid dan kan ik mij voorstellen dat er nu ook een verhoogde kans op is.
Doe wat je hart zegt.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:46

Ik heb ook ervaring wel een slechte

Paard vriendin had koliek werd geopereerd… ging goed te fanatiek trainen en tijdens trainen is iets van binnen weer los gegaan.
Wederom op tafel, alles gehecht zat vol met verklevingen weg gehaald.

Paard thuis en een op andere dag een scheurt alles open paard kapot.

Wat is je doel met het paard?

Temeraire

Berichten: 3537
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:55

Erg lastige situatie.
De verstandige beslissing is om het niet meer te doen. Bespaart je een hoop geld en ellende.

Maar paarden zijn emotie. Als zij voor jou heel belangrijk is, als je het financieel goed aan kan, dan zou ik het doen. Het zou heel naar zijn als je achteraf denkt van had ik het maar geprobeerd.
Wel zou ik dan proberen om je te realiseren dat het kan dat je haar alsnog laat inslapen als blijkt dat er problemen ontstaan.
Dan heb je veel geld en ellende gehad voor niks. Maar is het echt voor niks geweest, of ben je dan blij dat je weet dat je het hebt geprobeerd en er alles aan hebt gedaan? Dat kan je zelf het beste inschatten.

Dat ze nog jong is vind ik een reden om het wel te doen, of juist niet meer te doen. Als alles goed gaat kan ze hopelijk nog jaren mee.
Maar red jij het om je nog 10/15 jaar dagelijks zorgen te maken om haar voeding en weidegang? Ik denk dat het altijd een zorgenkindje zal blijven en dat kost erg veel energie, tijd en geld.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:42

Oh, wat enorm lastig.

Ik heb ooit voor de keus gestaan om te opereren (daar waar kiki1976 toen bij was) en ben nog altijd blij dat ik het toen niet gedaan heb. Mijn dierenarts was blij met die keuse zei hij nadat ik die genomen had. En de volgende keer (waarvan ik hoop dat die uit zal blijven) zal ik er weer voor kiezen.

Als je het wil overwegen zou ik zeker nog eens extra over die MRSA vragen, dat kan nog een extra risico zijn.

En hou er rekening dat zelfs als alles goed gaat je zelf ook altijd hier extra bezorgd over zal zijn.
Bij eigenaren van (ex)hoefbevangen paarden zeggen ze wel dat de eigenaar nooit meer onbevangen zal zijn, maar ik denk dat dit in dit geval ook zeker zo zou kunnen zijn.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:54

Poh TS, wat een hard gelag dit.
Ik snap je twijfel heel goed maar ik denk dat er ook een reden is dat je twijfelt.
In dit soort gevallen luister ik bewust meer naar mijn ratio, juist omdat het een emotioneel beladen keuze is.
Hier komt er dus geen koliekoperatie. Geen 1e en geen 2e. Ik heb het te vaak fout horen/zien gaan tijdens maar ook na de operaties.
Ik denk dat je diep van binnen de keuze al voelt aankomen en ja, dat is hartverscheurend en ontzettend verdrietig maar wel het meest eerlijke naar je paard imo.
Heel veel sterkte wens ik je, wat je ook kiest!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:18

Eerst een dikke knuffel, wat een rot situatie...

Enige wat ik je mee kan geven is mijn ervaring.
Mijn pony stond 3 dagen op de kliniek met verstoppingskoliek. Mijn eigen dierenarts had me gezegd toen hij de eerste dag voor de 2e keer kwam, denk goed na of je een operatie wilt. Hij zegt soms gaat het goed, maar zijn er binnen 1-2 jaar complicaties en kan je hem alsnog laten gaan. De kansen zijn gewoon niet heel erg groot met een koliekoperatie.
Dat gezegd hebbende hem toen naar de kliniek gebracht. Eerst met parafine en vocht geprobeerd alles op gang te krijgen maar lukte niet. Toen ik gebeld werd dat hij slechter ging heb ik gezegd gooi de pijnstilling maar omhoog tot ik er ben, en slaap hem dan in.
En terwijl ik daar was om hem in te laten slapen.. ik had het al doorgegeven en besproken waarom en waarom ik absoluut geen operatie wilde... vond ik dat de arts toch behoorlijk bleef aandringen op de operatie.
Nee de slagingskansen zijn veel hoger dan je eigen dierenarts zegt, het valt allemaal wel mee, het is een jonge gezonde pony.
Dát vond ik, buiten het feit dat ik hem natuurlijk moest laten inslapen, heel erg zwaar. Het feit dat ík de keuze voor hem en mezelf al gemaakt had. En dat zij toch, naar mijn idee, probeerden het onderste uit de kan te halen..

Dus denk inderdaad goed na. Had je dit ook laten doen als het een spoedje was geweest? Wat doe je als ze nu weer complicaties krijgt, en ze zouden 'een operatie in kunnen plannen'? Geen spoed, maar iets wat ze nodig heeft om beter te kunnen functioneren? 3 maanden boxrust is lang, maar wat doe je als er complicaties optreden en ze bijvoorbeeld nog eens 3 maanden extra op rust moet?

Probeer hier heel eerlijk naar jezelf in te zijn. Ook naar je paard, maar ook naar jezelf. Laat de dierenartsen en slagingskansen héél even buiten beschouwing, en vraag je af of jíj én je paard dit aan kunnen en willen gaan.

Sterkte, met welke beslissing je ook maakt. Wat je ook doet, het is ok :(:)

linda2008

Berichten: 4258
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 09:49

Wat fijn dat er zo veel reacties geplaatst worden, enorm bedankt!!

Ik lees zo veel waarvan ik denkt "ja precies dát!" Precies dat is waarom ik het wel overweeg en precies dat is waarom ik het niet overweeg....

Enerzijds denk ik: De kliniek is zo positief (misschien zelfs een beetje opdringerig) die geven aan dat een geplande, goed voorbereide operatie echt heel anders is dan een acute operatie, het is haar enige kans, ze is nog zo jong, het geld is er, misschien krijg ik spijt als ik het niet probeer, 3 maanden boxrust is vervelend maar Raik accepteert dat wel...

Anderzijds denk ik: ik zei na de eerste operatie dat ik het echt nooit meer zou doen, het was echt een vreselijke aanslag op zowel mijzelf als op mijn pony (zowel fysiek als mentaal), voor een acute operatie heb ik geen toestemming gegeven dus maakt dit het dan echt anders, help ik mijn pony er echt mee of doe ik het stiekem voor mijzelf, de meeste verhalen die niet van de kliniek komen zijn helemaal niet zo positief, reguliere DA zegt dit ook niet voor niets, hebben we niet al genoeg geprobeerd....

Ik denk ook niet dat ik een verkeerde beslissing kan nemen, want ik kan mijzelf recht in de spiegel aankijken, we hebben al zo veel gedaan. En bovendien probeer ik de juiste keuze voor Raika te maken en niet voor mezelf. Dat de meningen verschillen over wat dan het beste voor haar zou zijn, is natuurlijk logisch, dat hou je altijd.

Volgens de kliniek zou MRSA geen rol meer spelen. En zij hebben nu ook aangegeven als ze op de tafel zou liggen en een bypass nodig blijkt te zijn, dat het verstandiger is om haar niet meer wakker te laten worden. Maar op mijn vraag hoe groot haar kansen op langere termijn zijn, blijven ze een beetje vaag...

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:56

Oh wat sta je voor een moeilijke beslissing. Ik weet uit ervaring dat je toch altijd je grenzen weer verlegd, omdat je ze ook niet wilt missen en de slagingskans is groot. Ook snap ik helemaal je twijfels. De operatie zelf zal best goed gaan, maar daarna is meer het probleem. Zou ik er zelf voor gaan als ik voor deze situatie kom te staan? Ik heb werkelijk geen idee.

Ik heb geen idee wat ik zou doen, vanaf de zijlijn is het altijd makkelijker dan dat je het daadwerkelijk zelf meemaakt.

Je geeft aan dat het geld er is, en ook de boxrust dat dat wel goed gaat komen. Als je bang bent om spijt te krijgen, zou ik er denk dan toch voor gaan. Dan hoef je niet je altijd af te vragen, wat als...

Er is geen goed of fout, het is jouw beslissing. De meningen van ander doen er niet toe. Heel erg veel sterkte!

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:17

Ik vind het ook een hele moeilijke beslissing, op zich begrijp ik de kliniek ook wel dat een goed voorbereide operatie anders is dan een spoedoperatie. Ja het is een aanslag maar als ze er goed doorheen komt dan is drie maanden niets op een paardenleven en ze is nog jong.

Aan de andere kant kan er inderdaad zoveel misgaan en is de kans groot dat je het voor niets doet.

Ik denk dat wat Lui zegt een hele goede overweging is om te maken, als je bang bent om spijt te krijgen dan ervoor gaan zodat je altijd: "wat als" hoeft af te vragen.

In ieder geval, wat de beslissing ook wordt..er is geen goed of fout hier..ik wil je heel veel sterkte wensen met deze moeilijke beslissing.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:37

Toen vriendin van mij koliek had bij haar fjord kwam opereren uiteraard ook voorbij en ze noemen het wel.

Na de beslissing tot inslapen zei de dierenarts dit voor het paard de allerbeste keuze was.

Je paard snapt niet het voor zijn eigen bestwil is die weer maanden binnen moet staan, pijn heeft, wondbehandeling en weet ik wat.

Die leeft in het hier en nu. Voor een paard kan je eigenlijk niet te vroeg zijn met inslapen maar wel te laat...

Het feit dat de kliniek zo vaag blijft over het daarna zegt mij eigenlijk genoeg. Natuurlijk wil een kliniek ook verdienen aan zulke operaties en vinden artsen dat Natuurlijk ook "uitdagend"

Maar of je paard en gelukkig van wordt is een tweede.