Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lughnassadh

Berichten: 1812
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:54

Ik denk niet dat ik er voor zou gaan. Ik zou het mijn paard niet aan kunnen en willen doen.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:10

Ik weet niet of het al gezegd is, maar bedenk ook dat elke operatie littekenweefsel geeft en dus verklevingen; het opniieuw snijden in de buik en het weghalen van de verklevingen van nu geven altijd nieuwe verklevingen en littekens. Je kunt namelijk niet opereren zonder schade te maken. Het slagingspercentage voor deze operatie zou dan misschien wel hoog zijn in die zin dat de verklevingen die er nu zijn dan weg zijn, maar daar komen altijd nieuwe verklevingen voor in de plaats. We zien dit ook bij operaties bij mensen.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:17

Wat een verschrikkelijk moeilijke keuze, TS.
Ik heb er geen ervaring mee en kan eigenlijk niks zinnigs zeggen wat je zou kunnen helpen. Maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen! Zoals anderen ook al zeggen, kun je in deze situatie eigenlijk geen foute keuze maken. Maar zie de knoop voor jezelf maar door te hakken… ik leef met je mee!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:34

Poeh wat een ellende zeg.

Ik sluit mij aan bij de anderen die zeggen niet doen. De kliniek wil opereren maar blijven vaag over de toekomst. Nu is de toekomst altijd moeilijk te voorspellen. Maar jij bent niet de eerste en je zult ook niet de laatste zijn die dit meemaakt. Juist doordat de kliniek er vaag over blijft zou ik niet doen. Je snijd toch weer alles open (buikplaat, spieren enz.) dit geeft weer "schade" en weer kans op verklevingen. De operatie zal gepland inderdaad niet zo'n groot risico zijn, maar we willen juist dat het paard daarna geen last meer heeft. Je opereert om iets weg te halen zodat ze we leven nog lang en gelukkig leven kunnen hebben. Maar is dat in dit geval ook zo?

Ik heb ook voor de keus gestaan om met een kolieker naar de kliniek te gaan. In eerste instantie riep ik hij gaat naar kliniek en ik wil opereren. Toen heb ik een vriendin gebeld die in de paarden zit en veel gezien heeft. Door met haar te praten zwakten mijn emoties af en heb ik er rationeel naar gekeken. Ik heb de keus gemaakt niet te reizen en met de volle inzet van de dierenarts liep het goed af. Nu ik heb gezien hoeveel pijn een paard heeft aan alleen al de koliek heb ik met mijzelf afgesproken dat ik nooit ga opereren daaraan. De risico's zijn het mij niet waard.

Heel veel sterkte bij welke keuze je ook maakt.

Roodvos

Berichten: 6693
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:00

linda2008 schreef:
[knip]
De oplossing is chirurgie. Er zullen 2 zaken gecombineerd moeten worden; breuk buikwand herstellen, weefsel is sterk genoeg (techniek vanuit humane geneeskunde om soort sterk matras te vormen, dus ondanks nu niet veel weefsel zit is dat wel op te lossen). Tweede deel is stuk darm verwijderen.
Omdat het dit keer een geplande operatie betreft schatten ze de kans van slagen rond 70/80 procent.
[knip]

Bedoelen ze met het vormen van "sterk matras" met techniek uit de humane geneeskunde dat ze een zogenaamd "matje" willen gebruiken?
Zo ja, dan zou ik daar heel goed over nadenken of je dat wel wil.
Er komen veel klachten voort uit het gebruik van die matjes, waarbij het middel erger lijkt dan de kwaal. Onderstaande link is een goede ingang voor meer informatie:
https://www.clientenraad.nl/nieuws/teru ... tjes-mesh/

Ik zou het niet doen in elk geval.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid :(:) .

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:22

Wat heftig TS!
Mijn verstand zegt: niet doen.
Je was het al niet van plan maar de kliniek drukt het er eigenlijk doorheen waardoor je schuldgevoel spreekt.
Maar ja, gevoelsmatig weet je het pas als je er zelf voor staat en ik snap je twijfel volledig.

Ik struikel vooral over die mat. Als het inderdaad gaat om een mesh zoals ook gebruikt bij mensen, dan is er geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, zeker niet voor een groot oppervlak. Internationaal lopen zoveel schadeclaims en rechzaken vanwege mesh-implantaten, dat zou ik niet durven bij mijn paard.

„Hernia mesh manufacturers have recalled more than 211,000 units of hernia mesh from 2005 to February 2019. Complications from recalled mesh include mesh failure, punctured organs, hernia recurrence and others. Some recalls led injured patients to file lawsuits against mesh manufacturers.“

Uiteraard zijn er ook miljoenen patienten waar het wel zijn werk doet. Maar ik zie hier een kliniek die de kansen veel te zonnig laat lijken.
Die 70-80% is puur het slagen van de operatie.
Is het narcose risico daar al af?
Dan heb je nog het infectie risico
Risico‘s verbonden aan boxrust
Risico‘s verbonden aan verkortte darm
Risico‘s verbonden aan het implantaat.

Ik denk dat jouw eigen dierenarts er veel realistischer naar kijkt.

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:30

linda2008 schreef:
Kiki, dat is ook absoluut waar! Een dier heeft zelf geen "last" van inslapen, dat is alleen voor de eigenaar verdrietig.. En was zij een hoopje ellende geweest op dit moment dan had ik ook direct besloten om haar van haar pijn te verlossen. Maar dat is momenteel ook niet het geval. Ze heeft wel pijn en ze voelt zich niet prettig, maar om te zien is zij niet ziek (hoewel ze dat natuurlijk wel is want ze kan geen voedsel verwerken). Het aanzien van een "gezond" paard maakt inslapen wel extra lastig.
.


Even alleen een deel-quote, maar voor mij een belangrijke: zij heeft wel pijn en voelt zich niet prettig.

Bedenk: een paard is en blijft een prooi-dier en die oer-instinct is er.
Dus je meer pijn laten zien des te gemakkelijker ben je prooi voor roofdieren.

Mijn Fries ( toen nog hengst) heeft op de toenmalige stal door mismanagement een aantal kolieken gehad. Hij heeft nooit wat laten zien totdat die letterlijk in elkaar storte. De laatste keer bijna met fatale afloop.
Gelukkig kon toen een operatie afgewend worden - en van mijn emotie uit, had ik hem ook laten opereren. Maar wat dan ?

Ander voorbeeld: mijn oude -grote- hond, had zijn leven lang brosse botten. Niemand had verwacht dat ie überhaupt de tien zou halen.
Op een dag werd ik gebeld door mijn zwager: hond is met de anderen door een hek gerend en is blijven hangen. Een schreeeuw en bleef jankend liggen.
Als een speer zijn wij met hem naar de kliniek. Bleek zijn schouderblad en het bot eronder gebroken.
Operatie was wel mogelijk maar dan 6 weken complete rust ( liggen en dragen) en de kans dat door een verkeerde beweging nog meer zou breken.
Daar sta je dan : jou hart roept operatie, jouw verstand weet het is egoïsme, want : je kan de hond die pijn niet uitleggen en ook niet, dat hij absoluut niet mag bewegen en zelfs bij herstel niet meer rennen ,enz...

Heb hem toen laten gaan.

Dus alle emotie opzij en denk goed na- of ook naar geslaagde operatie , een echt paardwaardig bestaan mogelijk is.

En vanuit een heel andere hoek : er zijn legio's klinieke, die juist op zo een operatie aandringen want : brengt geld in't laadje en is mooi een oefening voor de chirurg.
Ik zeg niet dat jouw kliniek zo is - maar mij zijn genoeg bekend, die het wel zo doen...

In iedergeval heel veel sterkte

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:32

Lastige beslissing TS. Ik denk dat het ook heel erg paard afhankelijk is. Hoe komt jouw paard de revalidatie weer door? Is dat iets wat ze goed aan kan? Wat het medische betreft, voel je vrij om nog een keer een gesprek met de dierenartsen aan te gaan die de operatie gaan uitvoeren. Vertel over je twijfels en zorgen.

Ik wens je veel wijsheid toe. :(:)

linda2008

Berichten: 4258
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 12:39

Ik krijg dagelijks een telefonische update en daarbij geef ik steeds aan dat ik nog veel twijfel. Ik sta niet 100% achter de operatie en ik sta ook niet 100% achter inslapen. Ze geven dan wel aan dat het niet de bedoeling is om iets te doen waar ik niet achter sta, hebben ook voorgesteld om maandag voorafgaand aan de operatie even uitgebreid te spreken ook met de opererend arts, maar ze wuiven het wel een beetje weg en ik vind zelfs dat ze licht geïrriteerd beginnen te raken als ik weer over mijn twijfels begin :o
Dat werkt echter averechts want ik krijg er juist alleen maar meer twijfel door....

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:42

Oh dat is jammer... Maakt het er niet makkelijker op.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:38

linda2008 schreef:
Kiki, dat is ook absoluut waar! Een dier heeft zelf geen "last" van inslapen, dat is alleen voor de eigenaar verdrietig.. En was zij een hoopje ellende geweest op dit moment dan had ik ook direct besloten om haar van haar pijn te verlossen. Maar dat is momenteel ook niet het geval. Ze heeft wel pijn en ze voelt zich niet prettig, maar om te zien is zij niet ziek (hoewel ze dat natuurlijk wel is want ze kan geen voedsel verwerken). Het aanzien van een "gezond" paard maakt inslapen wel extra lastig.

Toch heb ik zelf het idee dat reguliere artsen sneller zullen adviseren dat je zulke heftige ingrepen niet moet willen, terwijl klinieken volgens mij sneller adviseren om het juist wel een kans te geven...
Zijn reguliere artsen dan wat hardere boeren, of zijn klinieken dan toch gericht op het verdienen van centjes? :o

Nee zijn mening is:
Een beslissing die je op voorhand neemt is genomen met het verstand en vaak meer in het belang van het dier gedacht. Dan dat je plots voor de situatie staat en handelt uit emotie, dan neem je vaak toch een andere beslissing.

In mijn geval heb ik deze beslissing genomen omdat mijn paard niet geschikt is om zolang binnen te moeten staan. Maar ook de dingen aan het lijf vreselijk vind.

Overigens de da waarmee ik gesproken heb ( is dezelfde waar Dennis het over heeft) en is van een paardenkliniek die toch best wel bekend is.

hagelslag
Berichten: 9094
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:49

linda2008 schreef:
Ik krijg dagelijks een telefonische update en daarbij geef ik steeds aan dat ik nog veel twijfel. Ik sta niet 100% achter de operatie en ik sta ook niet 100% achter inslapen. Ze geven dan wel aan dat het niet de bedoeling is om iets te doen waar ik niet achter sta, hebben ook voorgesteld om maandag voorafgaand aan de operatie even uitgebreid te spreken ook met de opererend arts, maar ze wuiven het wel een beetje weg en ik vind zelfs dat ze licht geïrriteerd beginnen te raken als ik weer over mijn twijfels begin :o
Dat werkt echter averechts want ik krijg er juist alleen maar meer twijfel door....


Wat vervelend dat er door de kliniek gevoeld simpel over jou gedachten gang word gedaan.

Ik hoop dat je uiteindelijk vrede kunt hebben met welke keuze je ook maakt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:12

Wat een verschrikkelijk moeilijke beslissing. Ik las je verhaal op insta. Mijn 1e reactie zou ook zijn: er voor gaan natuurlijk, want je wilt ze niet missen. Maar als ik er langer bij stilsta, dan weet ik het zo net nog niet.. het is heel veel en heel heftig en je kunt het Raika niet uitleggen. De kansberekening klinkt positief, maar zoals PK al stelt: je hebt een kans van 1 op 5 dat dus weer ellende wordt. En dan klinkt ie al heel anders...

Is het nog een mogelijkheid om wel een second opinion te vragen aan een andere kliniek die haar dan wel gaat zien om te beoordelen, of is dat ook te veel gedoe? Jammer dat de kliniek zo aandringt, waardoor je nog meer gaat twijfelen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:17

Misschien is dit al gezegd, ik heb niet alles gelezen.
Ik heb alleen ervaring met dit soort ingrepen bij mensen, en ga mee in de mening van je reguliere dierenarts.
Mensen met een matje en mensen met verklevingen zien wij vaak veelvuldig terug. Ze maken de verklevingen los en het gaat ergens anders weer vast zitten. Of de naad (darm op darm) wordt te nauw en je zit weer met hetzelfde. En om nog niet te spreken over de problemen die door matjes kunnen ontstaan. Komt nog bij dat een paard de zwaartekracht ook niet mee heeft (staat altijd druk op de buik) en ik zou zelf niet kiezen voor nog een operatie. Sterkte met je besluit!

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:40

Koliekoperaties die ik om mij heen heb gezien zijn er vrij weinig tot geen goed door gekomen. Mijn paard zou ik zelf nooit laten opereren daarvoor.

Ik wil je niks opleggen hooguit volg je gevoel en laat je niks opdringen waar je niet volledig achterstaat

Mariska_28

Berichten: 10514
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:57

Geen ervaring maar wil je wel even een dikke knuffel geven, wat een onmogelijke keuze. :(:)

Ik kan wel zeggen dat het verdriet van het missen minder heftig is dan het verdriet van het zien lijden.

Maar heel eerlijk, ik zou niet weten wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan.. :(:)

marleen_usar

Berichten: 24671
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:59

Wil je jezelf weer zo veel stress geven, en je paard?

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:09

Zoals ik in het andere topic had aangegeven zou ik hier niet voor gaan.
Onze paarden zijn toen kort achter elkaar geopereerd. We zijn nu bijna twee jaar verder, en waar die van mij nooit meer ergens last van heeft gehad, heb jij al talloze keren weer op de kliniek gestaan.
En toch zou ik bij mijn paard haar ook niet weer laten opereren aan koliek mocht dit ooit weer nodig zijn. Ik heb er absoluut geen spijt van, maar vond de boxrust, het herstel, de revalidatie echt ontzettend zwaar voor haar.

En dat de kliniek zo aandringt. Tja, heel banketstaaf, zij moeten en willen gewoon geld verdienen. En er verdient bijna niks zo makkelijk als over de emoties van mensen voor hun dier. :o

linda2008

Berichten: 4258
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 15:47

Bedankt weer iedereen voor alle berichtjes, meningen en ideeën.

Het betreft volgens mij geen mesh-implantaat, dat kon volgens mij ook niet in combinatie met haar darm-ingreep. Maar ik zal het zeker nog even checken bij het volgende gesprek met de kliniek.

Ik heb in ieder geval een gesprek aangevraagd, maandagochtend om 9u (de operatie staat voor de middag gepland, onder voorbehoud). En ik wil straks toch ook nog een keer mijn reguliere DA bellen :o

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:16

linda2008 schreef:
Bedankt weer iedereen voor alle berichtjes, meningen en ideeën.

Het betreft volgens mij geen mesh-implantaat, dat kon volgens mij ook niet in combinatie met haar darm-ingreep. Maar ik zal het zeker nog even checken bij het volgende gesprek met de kliniek.

Ik heb in ieder geval een gesprek aangevraagd, maandagochtend om 9u (de operatie staat voor de middag gepland, onder voorbehoud). En ik wil straks toch ook nog een keer mijn reguliere DA bellen :o


Is er niemand die met me mee kan zodat ze jou niet kunnen overrompelen? je moet zeker geen dingen doen waar je niet achter staat.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:29

Kun je aangeven waar je twijfel precies ligt TS?

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:42

kimmie1 schreef:
linda2008 schreef:
Bedankt weer iedereen voor alle berichtjes, meningen en ideeën.

Het betreft volgens mij geen mesh-implantaat, dat kon volgens mij ook niet in combinatie met haar darm-ingreep. Maar ik zal het zeker nog even checken bij het volgende gesprek met de kliniek.

Ik heb in ieder geval een gesprek aangevraagd, maandagochtend om 9u (de operatie staat voor de middag gepland, onder voorbehoud). En ik wil straks toch ook nog een keer mijn reguliere DA bellen :o


Is er niemand die met me mee kan zodat ze jou niet kunnen overrompelen? je moet zeker geen dingen doen waar je niet achter staat.


Dit vind ik een heel goed advies!! Neem iemand mee, schrijf van tevoren je twijfels en de opmerkingen in dit topic op. Laat iemand anders die vragen stellen.

Jij zit in je emotie. Laat de moeilijke vragen door iemand stellen die er zakelijk instaat. En bij voorkeur iemand die het niet erg vind om door te vragen, die het echt een beetje op de spits kan drijven.

Mijn beste vriendin heeft een spoedoperatie bij haar paard gedaan. Ik kon niet mee. De dag erna ben ik meegegaan naar de kliniek en echt doorgevraagd naar het vervolg. Wat kan er mis gaan? Wat zijn nu echt de kansen dat ze over 2 jaar nergens last meer van heeft?

Mijn vriendin gaf daarna aan dat ze, als ik die vragen de avond ervoor had gesteld, ze waarschijnlijk niet voor de operatie had gekozen.

linda2008

Berichten: 4258
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 19:00

Wildgirl, waardoor ik vooral twijfel is omdat er geen garantie is dat het hiermee definitief is opgelost. Als ik dat zeker wist dan stapte ik vol goede moed die operatie in! Maar de kliniek durft er geen uitspraak over te doen en mijn reguliere DA durft dat wel maar is niet positief over de gevolgen op langere termijn.
Daarom twijfel ik of ik haar dit allemaal wel weer moeten laten doorstaan... de vorige operatie was echt ontzettend heftig ;(

Tango, op zich is dat een hele goede maar ik ben alleen. Wel moet ik zeggen dat ik natuurlijk al de hele week vragen stel aan de kliniek. Eigenlijk heb ik overal al antwoord op, alleen niet erg bevredigend :n (vooral omdat voor mij zo veel “vaag” blijft, maar ik begrijp ook wel dat zij niet zomaar ongegrond overal percentages op kunnen plakken enzo)

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:02

Mariska_28 schreef:
Geen ervaring maar wil je wel even een dikke knuffel geven, wat een onmogelijke keuze. :(:)

Ik kan wel zeggen dat het verdriet van het missen minder heftig is dan het verdriet van het zien lijden.

Maar heel eerlijk, ik zou niet weten wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan.. :(:)

Ik was al de hele tijd aan het bedenken hoe ik het wilde zeggen.
Maar dit vind ik mooi gezegd.

Ik zou ook echt niet weten wat te doen als het om mijn knuffies gaat.

Grote knuffel :knuffel:

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:07

linda2008 schreef:
Wildgirl, waardoor ik vooral twijfel is omdat er geen garantie is dat het hiermee definitief is opgelost. Als ik dat zeker wist dan stapte ik vol goede moed die operatie in! Maar de kliniek durft er geen uitspraak over te doen en mijn reguliere DA durft dat wel maar is niet positief over de gevolgen op langere termijn.
Daarom twijfel ik of ik haar dit allemaal wel weer moeten laten doorstaan... de vorige operatie was echt ontzettend heftig ;(

Tango, op zich is dat een hele goede maar ik ben alleen. Wel moet ik zeggen dat ik natuurlijk al de hele week vragen stel aan de kliniek. Eigenlijk heb ik overal al antwoord op, alleen niet erg bevredigend :n (vooral omdat voor mij zo veel “vaag” blijft, maar ik begrijp ook wel dat zij niet zomaar ongegrond overal percentages op kunnen plakken enzo)

Ik denk eigenijk dat je nu stiekem zelf het antwoord al hebt :knuffel: