Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:26

Dat denk ik ook Urosa. Hoe verdrietig ook.

Geen enkele arts kan je de garantie geven dat het hiermee weer "helemaal goed komt".
Echter, je bent al 1 operatie verder.
Het is niet goed gekomen. Er ontstaat altijd schade na een operatie, jij hebt de pech dat dit binnen 2 jaar na de 1e operatie al weer op komt zetten.
Ook na de 2e operatie zal de plek verder "verzwakken", dat is een simpel feit.
Hoelang het vervolgens goed gaat blijft gokken. Dat kan een jaar of 10 jaar zijn.
Realiteit is, is dat je nooit meer onbezorgd met je paard verder kunt.
Dat kun je nu denk ik al niet. Altijd nadenken over voeding, weidegang, training, stalmanagement.
Altijd zorgen. Altijd angst... komt het terug of niet?
Vertrouw je, je DA? Zijn/haar mening zou ik hoger achten dan de mening van een kliniek in deze.
Hetgeen ik hierboven omschrijf is voor mij de reden dit soort operaties niet uit te voeren, geld speelt bij mij gelukkig geen rol.
En, waarom laat ik mijn dier door zo'n traject gaan? Omdat ik ze niet kan missen? Dat is voor mij persoonlijk geen reden om mijn dier dit aan te doen, het mijzelf aan te doen én deze kosten te maken.
Nogmaals, veel sterkte, ik heb respect voor je open blik/houding!

tamary

Berichten: 29203
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:33

linda2008 schreef:
Wildgirl, waardoor ik vooral twijfel is omdat er geen garantie is dat het hiermee definitief is opgelost. Als ik dat zeker wist dan stapte ik vol goede moed die operatie in! Maar de kliniek durft er geen uitspraak over te doen en mijn reguliere DA durft dat wel maar is niet positief over de gevolgen op langere termijn.
Daarom twijfel ik of ik haar dit allemaal wel weer moeten laten doorstaan... de vorige operatie was echt ontzettend heftig ;(

Je reguliere DA zal degene zijn die het grootste deel van deze dieren moet inslapen, kliniek hoort bijna nooit hoe het verder ging na dat paard goed genoeg hersteld is om naar huis te mogen. Verklaart ook waarom de kliniek zo vaag is over lange termijn, ze hebben de cijfers niet, je reguliere DA wel.

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:21

linda2008 schreef:
Wildgirl, waardoor ik vooral twijfel is omdat er geen garantie is dat het hiermee definitief is opgelost. Als ik dat zeker wist dan stapte ik vol goede moed die operatie in! Maar de kliniek durft er geen uitspraak over te doen en mijn reguliere DA durft dat wel maar is niet positief over de gevolgen op langere termijn.
Daarom twijfel ik of ik haar dit allemaal wel weer moeten laten doorstaan... de vorige operatie was echt ontzettend heftig ;(

Tango, op zich is dat een hele goede maar ik ben alleen. Wel moet ik zeggen dat ik natuurlijk al de hele week vragen stel aan de kliniek. Eigenlijk heb ik overal al antwoord op, alleen niet erg bevredigend :n (vooral omdat voor mij zo veel “vaag” blijft, maar ik begrijp ook wel dat zij niet zomaar ongegrond overal percentages op kunnen plakken enzo)


Een kliniek blijft altijd vaag, want zij kunnen simpel weg geen garanties geven - niet eens bij een simpele castratie.

Ik zou toch proberen iemand te vinden, die met jou mee gaat naar het gesprek , misschien is er een bokker bij jou in de buurt?
Maar ook iemand die helemaal niets heeft met paarden, kan al een hulp zijn

En ik sluit mij ook aan aan Tamary...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:59

tamary schreef:
linda2008 schreef:
Wildgirl, waardoor ik vooral twijfel is omdat er geen garantie is dat het hiermee definitief is opgelost. Als ik dat zeker wist dan stapte ik vol goede moed die operatie in! Maar de kliniek durft er geen uitspraak over te doen en mijn reguliere DA durft dat wel maar is niet positief over de gevolgen op langere termijn.
Daarom twijfel ik of ik haar dit allemaal wel weer moeten laten doorstaan... de vorige operatie was echt ontzettend heftig ;(

Je reguliere DA zal degene zijn die het grootste deel van deze dieren moet inslapen, kliniek hoort bijna nooit hoe het verder ging na dat paard goed genoeg hersteld is om naar huis te mogen. Verklaart ook waarom de kliniek zo vaag is over lange termijn, ze hebben de cijfers niet, je reguliere DA wel.


Dit is inderdaad de realiteit.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:45

tamary schreef:
linda2008 schreef:
Wildgirl, waardoor ik vooral twijfel is omdat er geen garantie is dat het hiermee definitief is opgelost. Als ik dat zeker wist dan stapte ik vol goede moed die operatie in! Maar de kliniek durft er geen uitspraak over te doen en mijn reguliere DA durft dat wel maar is niet positief over de gevolgen op langere termijn.
Daarom twijfel ik of ik haar dit allemaal wel weer moeten laten doorstaan... de vorige operatie was echt ontzettend heftig ;(

Je reguliere DA zal degene zijn die het grootste deel van deze dieren moet inslapen, kliniek hoort bijna nooit hoe het verder ging na dat paard goed genoeg hersteld is om naar huis te mogen. Verklaart ook waarom de kliniek zo vaag is over lange termijn, ze hebben de cijfers niet, je reguliere DA wel.

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt!

Maar TS ondanks onze keuzes die wij maken en je hier vertellen, heb je er nog steeds weinig aan. Het zijn immers onze keuzes en niet de jouwe.
Kies hetgeen wat jouw gevoel zegt het beste is voor jouw paardje. En ja dat is heel moeilijk, want waar doe je goed aan?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 08:55

martine0503 schreef:
Koliekoperaties die ik om mij heen heb gezien zijn er vrij weinig tot geen goed door gekomen. Mijn paard zou ik zelf nooit laten opereren daarvoor.

Ik wil je niks opleggen hooguit volg je gevoel en laat je niks opdringen waar je niet volledig achterstaat



Wij stonden 2 jaar terug ook op dit punt. Merrie rolde als een dolle heen en weer van de pijn, ogen draaien in het rond. Snel opgeladen naar de kliniek. Ze had een darm verzakking door een scheur in het vlies wat de darmen normaal gesproken op zn plek houden. 4 meter darm lagen klem en werkten niet meer. We moesten snel beslissen, ik heb enkele kennissen met paarden gebeld of ze ervaring hadden met koliekoperaties. Helaas wel,liep niet goed qf zeiden ze 'wij zouden het niet doen'. Afgesproken toch te opereren. Het was onduidelijk of deze 4m darm verwijderd moest worden of niet, de slagingskansen namen dan wel af. Dus met de afspraak dat als het stuk darm wat klem zat geen leven meer inzat de operatie te beeindigen. Gelukkig was dat niet het geval. Ze had 50% kans op slagen vd operatie en daarna bleef het spannend of dat stuk darm weer terug op gang kwam.

Het was destijds een erg moeilijke beslissing, merrie kan totaal niet alleen op stal staan dan komt ze over de boxwand van 2 meter hoog heen. Maar ze was verder hartstikke gezond en had bovendien een veulen van 1,5 maand aan de voet en was opnieuw drachtig. De dracht kon ons niks schelen op dat moment.

Wonder boven wonder ging alles goed, de 4 meter darm die klem had gezeten kwam na 2/3 dagen langzaam weer op gang. ze kwam na 2 weken thuis. 1,5 maand in de box gehouden en dat deed ze perfect, net alsof ze zelf door had dat ze voorzichtig moest zijn. Veulen hadden we zo nu en dan buiten en in de schuur los voor de box zodat hij meer beweging kreeg. Toen na 1,5 maand een klein paddockje buiten gemaakt van 6 x 6. Ideaal was het echt niet een hoop gedoe vooral omdat het veulen wel zn beweging moest krijgen. We kregen een hartverzakking dat de wond zou scheuren toen de merrie gelijk bokkend in de paddock stond zo blij was ze buiten te zijn.

Uiteindelijk zijn ze beide harstikke gezond er door gekomen. Veulen is een geweldig dier geworden van nu 2 jaar oud, moeder is hartstikke gezond zonder ook maar iets aan de operatie over gehouden te hebben. Je kunt niks meer van de wond zien. Heeft zelfs de dracht doorstaan en daar is ook een pracht veulen van gekomen.
En als we zouden willen zou ze ook de sport weer in kunnen. Merrie is hartstikke gezond en een enorm blij dier.
We zijn dus ontzettend blij dat alles zo is afgelopen.

Zou ik het met een ander paard weer doen? Ja, de 1e operatie zou ik op dezelfde manier weer proberen. Ook bij een ander gezond paard. Mits de slagingskansen goed zijn en er geen stuk darm verwijderd hoeft te worden. Daar komen vaak veel meer complicaties van werd ons verteld.

Zou ik haar nu nogmaals een koliek operatie laten ondergaan? Nee, 1 x dat mee laten maken was meer dan genoeg.

huricane
Berichten: 793
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:47

Voor hoe laat staat de operatie morgen gepland TS?
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe. :knuffel: :knuffel:

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:14

Heel veel sterkte :knuffel:

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 21:03

Zaterdag heb ik een goed (en emotioneel) gesprek met de chirurg gehad. Mijn emotie zit vooral in het feit dat ik niet weet waar ik goed aan doe. Hier was hij uitermate begripvol voor. Hij vind haar ook te goed, fit en jong om niets meer te ondernemen. En daar ben ik het helemaal mee eens, dat was voor mij precies de reden waarom ik inslapen ook niet direct een optie vond... maar hij was het ook met mij eens (en leek mij volledig te begrijpen) dat het ook niet meer té heftig voor Raik moet worden omdat ze al zo veel heeft meegemaakt. Een operatie is altijd heftig maar de kansen op volledig herstel moeten wel gewoon realistisch zijn!

Daarom hebben we nu besloten dat ze haar morgen gaan open maken en aan de hand van wat ze binnenin aantreffen word een besluit genomen; verder opereren of niet meer wakker laten worden...
Ik word dus tijdens de operatie gebeld met de bevindingen, en dan is de beslissing aan mij.
Het enige wat ik nu nog kan wensen is dat er vooral duidelijkheid naar voren komt waardoor ik 100 procent achter de uiteindelijke beslissing zal kunnen staan.....
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 09-01-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:04

Veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110747
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:11

Klinkt als een wijs besluit!
Heel veel sterkte voor morgen!

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:12

Heel veel sterkte voor morgen!

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:13

Respect voor hoe je dit aan gaat . In mijn ogen een keuze die niet te doen is. Maar je denkt er goed en eerlijk over na.
Ik heb Raika gezien op de keuring in Hoederloo.Ze is prachtig .Veel sterkte morgen voor jullie. Ik hoop zo morgen goed nieuws te lezen.

mysa

Berichten: 10513
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:15

Goed besluit. Ik hoop ook echt voor je dat er een duidelijk beeld naar voren komt. Sterkte morgen!

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:18

Jeetje wat zit je in een moeilijke situatie. Veel wijsheid en sterkte gewenst en natuurlijk oneindig veel geluk. Fingers crossed!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:22

Succes!

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:27

linda2008 schreef:
Zaterdag heb ik een goed (en emotioneel) gesprek met de chirurg gehad. Mijn emotie zit vooral in het feit dat ik niet weet waar ik goed aan doe. Hier was hij uitermate begripvol voor. Hij vind haar ook te goed, fit en jong om niets meer te ondernemen. En daar ben ik het helemaal mee eens, dat was voor mij precies de reden waarom ik inslapen ook niet direct een optie vond... maar hij was het ook met mij eens (en leek mij volledig te begrijpen) dat het ook niet meer té heftig voor Raik moet worden omdat ze al zo veel heeft meegemaakt. Een operatie is altijd heftig maar de kansen op volledig herstel moeten wel gewoon realistisch zijn!

Daarom hebben we nu besloten dat ze haar morgen gaan open maken en aan de hand van wat ze binnenin aantreffen word een besluit genomen; verder opereren of niet meer wakker laten worden...
Ik word dus tijdens de operatie gebeld met de bevindingen, en dan is de beslissing aan mij.
Het enige wat ik nu nog kan wensen is dat er vooral duidelijkheid naar voren komt waardoor ik 100 procent achter de uiteindelijke beslissing zal kunnen staan.....


Heel veel sterkte en succes voor morgen :knuffel:

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:28

Sterkte morgen! Wijs besluit.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:30

Klinkt als een goed gesprek en een wijs besluit. Hopelijk komt er morgen de duidelijkheid die je graag wilt. En ik blijf duimen op een positieve afloop..

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:33

Heel veel sterkte TS.

Mijn merrie heeft 12 jaar geleden een zware koliekoperatie gehad (en ook nog drachtig), en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. De operatie is goed gegaan, en ze heeft 6 maanden later een gezond veulen gebaard.
Daarna nog prima kunnen rijden en lessen. Inmiddels is ze 23, dus nu gaat het allemaal wat moeizamer, maar nooit spijt gehad van de beslissing.

Hoop dat het bij jullie ook goed komt. :(:)

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:36

Heel veel sterkte!

Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:05

Sterkte morgen TS!

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:09

Heel veel sterkte morgen, ik denk dat dit een heel goed besluit is. En afwachten morgen. Mocht het toch foute boel zijn morgen, weet je voor jezelf dat je er alles aan gedaan hebt, en hoef je je niet altijd af te vragen wat als.

Maar ik hoop natuurlijk op een geslaagde operatie, ik ga voor je duimen!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:23

Sterkte en succes morgen.. ik brand een kaarsje voor jullie!

esje01

Berichten: 4901
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:26

Klinkt als een goed gesprek
Ik duim voor je.