paard wil niet gaan liggen om te slapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje72

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-09-18

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 19:02

Dierenarts is geweest en heeft bloed afgenomen. Hier gelukkig alles ok. Er ligt een dikke laag vlas in de schuilstal. Op mijn vorige adres stond ze met een pony. Omdat ik ging verhuizen en geen plek meer had voor 2 heb ik ze beiden naar een goed adres gedaan zodat ze samen konden blijven. Hier zijn de problemen begonnen. De pony ging meteen heel goed maar zij kon niet aarden. elke keer als ik was wezen kijken was ze magerder. Ze was ook heel gestresst als ik was geweest en het duurde dagen voordat ze weer wat rustiger was. Na 8 maanden (paard moet ook tijd hebben om te wennen) ging het echt niet meer. Ook niet al waren ze samen. Ik heb haar toen naar huis gehaald maar heb geen plaats voor twee. voor 1 is het al krab maar ik ga dagelijks met haar wandelen of rijden. Ze was vrijwel meteeen een stuk rustiger. Ik mag haar op een weitje zetten hier vlak bij maar dit wil ze ook niet. Zodra ik weg ga wordt ze onrustig. Heb er maar een stoeltje neergezet, dat gaat goed. Maar waar ze ook is ze komt naar huis. Ze is nu heel rustig maar kijkt ook nooit naar de shetjes die wel naar haar hinniken. Is een heel verhaal aan vooraf gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:05

Arm dier. :(:) Als voor een de plek al te krap is. Is een pensionstal dan niet verstandiger voor haar? Ze voelt zich duidelijk niet happy en eenzaam en te onveilig om te gaan liggen. Dan heeft ze soortgenoten waar ze bij kan staan. Of vraag desnoods of de weide van de shets gecombineerd kan worden zodat ze en meer ruimte hebben allemaal en je paard niet meer alleen staat.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:11

Je doet er veel aan gelukkig, dat is fijn :) en als ze meer happy lijkt te zijn zonder paardjes erbij dan met, dan is het voorlopig maar gewoon even zo. Wie weet mettertijd. Misschien kun je de Calm & Collected eens proberen van Hilton Herbs?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:21

Je bedoeld het heel goed, maar voor je paard is het toch niet zoals het hoort.

Ze staat alleen en te klein.
En dan is het niet raar dat ze niet gaat liggen.
Ze weet ook wel dat ze trager omhoog komt als er wat is. Dus gaat ze maar niet meer liggen.

Persoonlijk vind ik dit toch niet helemaal eerlijk voor haar.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:22

Die dikke laag vlas is prima.
Jammer dat het op de vorige plek niet gelukt is, maar wat niet gaat, gaat niet.
Als ik het zo lees, is ze toch het liefst thuis. Met of zonder ander paard.
Ik heb eigenlijk verder ook geen tips meer, behalve de afmetingen van de schuilstal misschien. Is die groot genoeg ?

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:38

Hoe groot is de buitenruimte en hoe groot is de stal? Even voor de beeldvorming, omdat je aangeeft dat het voor één eigenlijk al krap is.

kaatje72

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-09-18

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 21:04

de schuilstal is ongeveer4 bij 3. het stukje grond is ongeveer 800m2. Pensionstal is geen optie omdat ze daar met de pony heeft gestaan en echt niet binnen wil staan. Dank voor de tip van calm en collected. Ga ik proberen. Ik weet dat het verre van ideaal is voor haar waar ze staat maar ik heb echt van alles geprobeerd maar ze wil nergens heen of ik moet mee.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:21

kaatje72 schreef:
de schuilstal is ongeveer4 bij 3. het stukje grond is ongeveer 800m2. Pensionstal is geen optie omdat ze daar met de pony heeft gestaan en echt niet binnen wil staan. Dank voor de tip van calm en collected. Ga ik proberen. Ik weet dat het verre van ideaal is voor haar waar ze staat maar ik heb echt van alles geprobeerd maar ze wil nergens heen of ik moet mee.

Duh, ze is alleen, enige kudde die ze heeft ben jij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:38

Je hebt een pensionstal geprobeert. Je hebt ook stallen met permanent buiten in een groep. Soms is het even zoeken voor het een geschikte plek is voor je dier,

je paard staat nu eigenlijk in een buitenbak maat en een niet heel ruimte schuilstal alleen. Waar ze wacht tor jij komt zodat ze aandacht krijgt. Niet echt een heel fijne plek voor je paard :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-01-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:14

Voor een paard inderdaad zowel een erg kleine stal als niet zoveel buitenruimte, maar beter dan hoe het gemiddelde paard wordt gehouden. Gewoon blijven zoeken, er is vast op termijn wel een ruimere plek te vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:19

Die 800m2 is voor een senior wel voldoende.
Wat wel vaak met de oudjes is is dat het gaan liggen niet meer zo soepel gaat.
En ze dan meer ruimte nodig hebben.
Ondanks dat de stal niet klein is misschien wel voor haar om voor haar gevoel veilig te kunnen gaan liggen en opstaan zonder kans te hebben zich te stoten.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:22

Een paard alleen gaat niet slapen wanneer ze de omgeving niet veilig vind. Je hebt maar een klein oppervlak maar kijk eens of je er toch een klein maatje bij kunt vinden, denk dat daar je oplossing zit. Die drie in de verte werkt niet want die ziet ze overdag en staan onbereikbaar.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:27

Wat een nare situatie voor jouw paard EN voor jou. Klinkt als een duivels dilemma waarin je (for the time being) de minst kwade optie hebt moeten kiezen.
De optimale plek vinden voor je paard kan een hele lange zoektocht zijn. Noodsprongen lijken nu geen optie meer omdat je dat al geprobeerd hebt en je paard duidelijk heeft aangegeven dat die plek niet de juiste was voor haar. (Dit wil niet per se zeggen dat ze nergens anders zou kunnen aarden?).
Maar in de tussentijd zou je de Blaasmerdiaantechniek van Jim Masterson kunnen proberen (filmpje hier : https://mastersonmethod.com/the-bladder ... ore-video/ ). Dit is vrij eenvoudig te leren en het is zeer ontspannende behandeling voor zowel paard als mens. Resulteert meestal niet direct in slapende paarden, maar soms ook wel. Oefening baart kunst, hoe meer je het doet hoe meer je paard ervan zal ontspannen.
NB: Als ze zou gaan liggen en slapen, ga er dan niet bij weg, maar blijf bij haar totdat ze er weer helemaal bij is. Jij vervult op dat moment de wakend paard functie.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 23:24

Weet je zeker dat ze niet ligt? Ook niet als je het niet ziet of er niet bij bent? Misschien eens een camera ophangen om beter te kunnen monitoren wat ze zoal gedurende de dag en nacht doet.

Daarnaast lijkt het me echt wel goed om toch uit te kijken naar een maatje of een andere stalling. Paarden/pony's op afstand zijn toch echt anders dan kuddegenoten. 21 is nu ook weer niet zo oud dat ze per se last hebben of niks meer kunnen

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:04

Die stal lijkt me groot genoeg en de ruimte buiten ook voor een ouder dier. Genoeg paarden die het met veel minder moeten doen, zowel van staloppervlakte als van uitloop.

Dat van die camera is ook een goed idee. Ik dacht er gister nog aan toen de ouwe tante hier overdag een tijdje ging liggen in de wei, daarna rolde en weer opstond. Dus zo kan het ook natuurlijk, maar als je het niet toevallig ziet, denk je dat ze enkel rollen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:13

21 is niet oud....

Ik zou inderdaad zorgen voor gezelschap.... bij mij slapen & waken ze om beurten, ik denk dat ze in hun eentje ook geen oog meer dicht zouden doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:22

Ik kom even binnen vallen. Is het echt dodelijk als een paard geen rem slaap heeft?

Weidegenoot haar 32 jarig paard gaat namelijk nóóit liggen ook niet snachts, ben al paar keer snachts op de wei geweest namelijk en dan staat die te soezen in een hoekje van de wei. Rollen doet die wel nog.

Enige keren dat die ligt gaan bij ons de alarmbellen af... Dan heeft die namelijk last van buikkrampen en moet er een dierenarts bij komen. (geen echte koliek maar gewoon krampen). Heeft die in 2021 3x gehad.

Mijn 23 jarige gaat wel liggen maar ondanks een zacht bed in de stal verkiest hij de koude natte grond buiten. Meestal staat er dan 1 van de 2 andere vlakbij op wacht. Oh en mijn 23 jarige is niet de snelste met rechtstaan. Heeft soms 3 pogingen nodig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:47

Geen enkel zoogdier kan zonder remslaap en ja dit is dodelijk. Maar meestal vallen ze op een geven moment letterlijk om.
Paarden liggen normaal maar zo’n 3-4u per etmaal dus ze hebben niet zo veel remslaap nodig als wij.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:57

Dat wil ik nog even iets nuanceren: het is niet zo dat een paard gelijk dood blijft als er een tijdje remslaap ontbreekt. De conditie gaat steeds verder achteruit, het is een vrij langzaam proces. Dus geen reden om het paardje al op te geven oid. In de tussentijd zijn er nog opties te onderzoeken :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:23

Nee klopt ze kunnen heel lang compenseren. Maar het wordt wel een vicieuze cirkel: niet slapen heeft stress, stress zorgt voor niet kunnen of durven slapen.

21 is te jong om niet nog eens drastisch andere dingen te proberen.

kaatje72

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-09-18

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 12:26

Dank voor alle reactie Ik ga op zoek naar een nieuw tehuis voor haar zodat ze bij een ander paard zal komen te staan

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:50

het kan zijn dat je merrie zichzelf oud voelt. ze gaat dan niet liggen omdat ze weet dat ze niet zo snel kan opstaan, en als er dan gevaar dreigt moeit je snel kunnen staan.
dit heb ik een keer in een boek gelezen. de paarden doen dit omdat dit nog in hun oer instinkt zit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:51

mirna6308 schreef:
het kan zijn dat je merrie zichzelf oud voelt. ze gaat dan niet liggen omdat ze weet dat ze niet zo snel kan opstaan, en als er dan gevaar dreigt moeit je snel kunnen staan.
dit heb ik een keer in een boek gelezen. de paarden doen dit omdat dit nog in hun oer instinkt zit.

Geldt misschien alleen als ze zich niet veilig voelen in de kudde of plaats waar ze staan?

Ik heb een 23-jarige die soms 3 pogingen tot rechtstaan moet doen en altijd eerst gaat zitten alvorens hij recht komt. Dit doordat hij zwakkere achterbenen heeft. Maar liggen doet hij nog elke dag. Toen hij zich niet zo veilig voelde zag ik hem wel minder vaak liggen. Heb ze toen van wei verhuisd en sindsdien ligt hij elke dag.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:21

kaatje72 schreef:
Dank voor alle reactie Ik ga op zoek naar een nieuw tehuis voor haar zodat ze bij een ander paard zal komen te staan


Wat goed van je :) ben benieuwd wat je uiteindelijk voor plekje gevonden hebt!

Misschien kun je op bokt een oproepje plaatsen of er een plekje bij jou in de buurt vrij is?

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:28

Art_Ificious schreef:
mirna6308 schreef:
het kan zijn dat je merrie zichzelf oud voelt. ze gaat dan niet liggen omdat ze weet dat ze niet zo snel kan opstaan, en als er dan gevaar dreigt moeit je snel kunnen staan.
dit heb ik een keer in een boek gelezen. de paarden doen dit omdat dit nog in hun oer instinkt zit.

Geldt misschien alleen als ze zich niet veilig voelen in de kudde of plaats waar ze staan?

Ik heb een 23-jarige die soms 3 pogingen tot rechtstaan moet doen en altijd eerst gaat zitten alvorens hij recht komt. Dit doordat hij zwakkere achterbenen heeft. Maar liggen doet hij nog elke dag. Toen hij zich niet zo veilig voelde zag ik hem wel minder vaak liggen. Heb ze toen van wei verhuisd en sindsdien ligt hij elke dag.


zou kunnen, ik weet het zo niet. stond namelijk niet in het boek.