paard wil niet gaan liggen om te slapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje72

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-09-18

paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 15:21

Mijn merrie van 21 wil niet gaan liggen om te slapen. Voorheen in ons vorige huis was dit geen probleem maar sinds ze hier staat heb ik ze niet meer zien liggen. Ze is tussendoor 8 maanden bij iemand anders geweest maar dat ging helemaal niet goed, ze wilde niet eten en was heel nerveus. Ze is nu anderhalf jaar terug maar ik zie haar nooit liggen slapen. Ze rolt wel elke dag. Ze zakt als ze staat ook echt door haar voorbenen en valt bijna om. Weet iemand iets waarvan ze heel rustig of slaperig wordt zodat ze gaat liggen?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:25

Goed maatje, veiligheid en pijnstillers.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:25

Staat ze samen met een maatje dat voor haar kan waken? Heeft ze een veilige plek waar ze zich kan terugtrekken als ze wil?

Mijn oude tinker heb ik op een topplek moeten weghalen omdat hij zich te verantwoordelijk voelde voor de kudde en zichzelf geen ligslaap meer gunde omdat hij het idee had dat hij altijd maar moest waken. Te weinig echte diepe slaap brak hem langzaam aan op. Later ook bij continue buiten plekjes ging hij een tot twee keer per week een nacht op stal zodat hij echt even "uit" kon gaan en plat liggen.

Kennelijk voelt je merrie zich niet veilig genoeg om te gaan liggen slapen

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:26

Kan ze met rollen wel rustig gaan liggen en goed opstaan?
Of is ze zo oud dat dat ook niet soepel gaat?

Staat ze in de nacht buiten of op stal?
Hoe groot is die ruimte om in de nacht te gaan liggen?

Heeft ze een maatje dat ze vertrouwd als ze ligt?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:26

Dus ze kan wel gaan liggen om te rollen, maar wil niet blijven liggen. Hoe is het strooisel in de stal? Dik, stroef, zacht, dat is allemaal belangrijk om fijn te liggen natuurlijk. Voelt ze zich wel veilig genoeg?
Zie je ook geen ligplekken in de box of op haar lichaam? Paarden liggen maar zo'n 3 uren per etmaal, dus het zou kunnen dat zij alleen ligt in de nacht, als er niemand is.
Dat door de voorbenen zakken en bijna omvallen kan ook ergens anders mee te maken hebben.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:26

kaatje72 schreef:
Mijn merrie van 21 wil niet gaan liggen om te slapen. Voorheen in ons vorige huis was dit geen probleem maar sinds ze hier staat heb ik ze niet meer zien liggen. Ze is tussendoor 8 maanden bij iemand anders geweest maar dat ging helemaal niet goed, ze wilde niet eten en was heel nerveus. Ze is nu anderhalf jaar terug maar ik zie haar nooit liggen slapen. Ze rolt wel elke dag. Ze zakt als ze staat ook echt door haar voorbenen en valt bijna om. Weet iemand iets waarvan ze heel rustig of slaperig wordt zodat ze gaat liggen?


Misschien gaat je niet meer liggen, omdat ze moeilijk kan opstaan, als ik je OP zo lees.
Misschien is het tijd voor een moeilijke beslissing. Heb je de veearts hier al over gebeld?

kaatje72

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-09-18

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 15:43

Ze is 21 en nog heel fit. Ze gaat dagelijks rollen en heeft hier geen moeite mee. Ze heeft drie shetlanders in het weitje naast haar staan. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal. Ze heeft er moeite mee als ze snachts naar binnen moet. hier wordt ze onrustig van. Ze heeft heel af en toe een ligplek maar dit is 1 x per 4 maanden of zo. Het is niet altijd goed int te schatten omdat ze wel rolt. Dit doet ze wel meestal overdag.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:56

Ze staat dus eigenlijk alleen en 's nachts zonder ander paard in beeld? Lijkt mij dat er eerst eens aan haar veiligheidsgevoel gewerkt moet worden en rap, want wat jij omschrijft is een paard met slaaptekort. Plat liggen is noodzakelijk voor REM-slaap en zonder dat geen complete slaapcyclus = gezondheidsklachten. Die 1x/4maanden kan wel eens letterlijk omvallen van de slaap zijn en dat is ronduit ongezond. Nu kan in tegenstelling tot de mens een paard tot 2-3 maanden zonder REM-slaap en zal er niet meteen aan sterven (mens na ong. week) maar gezond is anders.

Wijsneus_DP
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-01-22
Woonplaats: Twello

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:13

Ik zou gewoon eens overleggen met een dierenarts

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:25

Kijk anders of je de schuilstal wat aantrekkelijker voor haar kan maken met een strooisel erin zodat ze een lekker zacht warm bed heeft.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:28

Niet meer willen liggen kan ook een gevolg zijn van maagzweren.

kaatje72

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-09-18

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 16:39

dierenarts heeft al eens iets gegeven tegen een maagzweer maar er was geen verschil merkbaar. weet iemand iets waardoor ze wat rustiger in haar hoofd wordt. Misschien toch stress. Ik weet ook niet of ze in die 8 maanden iets heeft meegemaakt waardoor ze nu niet meer durft.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:49

Je zou haar een tijdje op pijnstillers (Devil's Support) kunnen zetten, misschien komt ze moeilijk overeind (vanuit liggen is dat toch veel moeilijker dan vanuit een rollende beweging).
Verder erg eens dat ze waarschijnlijk niet in de schuilstal slaapt omdat ze dan de shetten niet meer ziet. Maar misschien ligt ze ergens anders?
Dat ze door de voorbenen zakt kan ook ergens anders mee te maken hebben.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:51

Misschien een reading laten doen door dierencommunicatie & healing Symone Ottevangers. Ze zou het je dan misschien kunnen vertellen.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:55


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:55

Mmm ik zie al een aantal factoren. Ze staat dus alleenin de wei. Haar "gezelschap" staat een weide verderop en heeft ze kwa veiligheid niets aan. Dat zal een groot deel zijn. Daarnaast hoe zacht of nat is de ondergrond? Heeft ze een zachtere echt droge plek waar ze kan gaan liggen? Strooisel in de schuilstal?

Hoe stond ze voorheen toen ze nog wel ging liggen? Weidemaatjes? Beschuttere plek?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:56

Waar sliep ze wel? Was dat met andere paarden erbij? Waarom staat ze alleen?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:26

Ik zou eerst overleggen met de veearts om medische redenen uit te sluiten, voordat je andere zaken gaat veranderen.

Mijn pony bleek vorig jaar ook al maanden niet te liggen: bij róntgenfoto's maken bleek dat ze vocht in haar longen had en te benauwd was om te blijven liggen als er druk op haar longen kwam. Terwijl ze zelf fit leek en niets wees op vocht in haar longen.
Ik zeg niet dat het met jouw paard aan de hand is. Maar voor de zekerheid het advies om te overleggen met je veearts

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:45

Ligt er strooisel in de stal ?
Zo nee, zou ik daar in de eerste plaats eens mee beginnen. Een dikke laag stro of een dikke laag van wat anders zodat ze een zachte, niet-vochtige en niet-koude ligplek heeft.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: paard wil niet gaan liggen om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:05

Ik denk dat het probleem is dat ze alleen staat en 's nachts alleen op stal.
Anders is het ongemak.
Toen mijn paard niet meer ging liggen bleek ze zo stuk dat ze niet meer op kon staan.
Dus dan zou je ook de dierenarts kunnen laten komen.

Maar goed, beide is al genoemd, dus ik weet niet wat je nog meer verwacht te horen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:08

Maar het paard gaat nog wel rollen lees ik. Ik denk dat een paard wat stuk is, dit ook niet meer zo snel zal doen. Is toch ook telkens weer opstaan.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:09

Mijn ervaring is ook dat ze ergens last van hebben als ze liever niet meer willen liggen. Destijds toen ik mijn merrie moest laten inslapen zei de dierenarts ook al dat dit de 'moeilijkere' gevallen zijn omdat ze gewoon niet graag willen gaan liggen.
Ik zou, zoals hiervoor al genoemd, inderdaad een vee-arts laten kijken of het paard überhaupt nog comfortabel is. Wellicht eens een pijnstiller voor laten schrijven, om te zien of dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door StalDiefdijk op 06-01-22 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:11

Pandora2 schreef:
Maar het paard gaat nog wel rollen lees ik. Ik denk dat een paard wat stuk is, dit ook niet meer zo snel zal doen. Is toch ook telkens weer opstaan.



kaatje72 schreef:
Ze rolt wel elke dag. Ze zakt als ze staat ook echt door haar voorbenen en valt bijna om.

Paard laat zich vallen om te rollen, dat zegt eigenlijk al genoeg. Waarschijnlijk ook op een andere plek dan waar ze graag zou slapen.
Laatst bijgewerkt door StalDiefdijk op 06-01-22 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:15

Zo had ik het niet geïnterpreteerd, maar je hebt gelijk als het net voor het rollen is inderdaad.
Ik las het meer als losstaand van elkaar, het rollen en het door haar benen zakken.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:40

Dat door de hoeven zakken en bijna vallen noemen ze narcolepsie, kan diverse oorzaken hebben.

Mijn merrie heeft dit ook TS, is een enorm stresskipje en heeft hiervoor geen goed leven gehad. Was leider van de kudde (2 shetjes waar ze mee staat) dus ik had het idee dat ze zich niet veilig genoeg voelde. Een ruin erbij gehaald en die staat nu inderdaad boven haar, dat is gelukt. Maar.... nu voelt ze zich daar niet echt bij op dr gemak. 1000m2 grond laten keren zodat ze genoeg plek heeft met lekker zacht zand, maar
nog steeds zie ik haar bijna nooit liggen. Al zie ik haar nu ook nooit meer bijna omvallen, dat lijkt meer een zomer dingetje te zijn.

Begonnen met natuurlijke pijnstilling maar dat helpt niet, misschien toch maar iets zwaarders proberen om te zien of het door de pijn komt.

Ook gaan we camera's ophangen zodat ik elke dag kan kijken of ze écht niet even ligt.

Er werd gepraat over een 'moeilijke beslissing nemen'?? Nou sorry hoor maar als je zo weinig moeite doet om te zien of je je paardje kunt helpen ben je geen paard waard.

En voordat er reacties komen als: "ja maar een paard laten lijden tot je erachter bent wat er mis is is ook zielig", denk dan eerst maar eens aan hoe het bij ons mensen gaat. Iemand in het brandwondencentrum laat ook geen euthanasie plegen omdat ie anders een paar maanden pijn heeft voordat het weer beter wordt >;)

Als het uitzichtloos is, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Maar zolang er nog kans is op een comfortabel bestaan of genezing zelfs, zou het niet eens in me opkomen!

Even weer terug naar jou TS.. ik zou eerst uitsluiten of het niet door het management komt zoals al eerder genoemd. Zo te lezen is dit haar 3e adres in relatief korte tijd, dat kan al enorme stress geven. Shetjes in een weide ernaast is niet hetzelfde als erbij staan. Dit is essentieel voor paardenwelzijn..
En ik zou een camera ophangen, er is al een keer een topic over geweest dus dat kun je even lezen. Er zijn heel goedkope, op zonne-energie zelfs.
Misschien ligt ze toch wel vaker dan je denkt :=

En inderdaad overleg met de DA, narcolepsie kan komen door slaaptekort maar ook door een tumor oid.

Succes! Altijd heel vervelend als er iets is met je paardje:(