Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:19

Met een veulen vind ik het ook wel een andere situatie. Ik had een grote hoog in rangorde staande merrie die eerder een kont zou toe keren dan wat anders. Ze heeft de breuk opgelopen door in volle galop tegen de omheining te vallen, daar was geen ander paard schuld aan.

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 13:57

ik heb geen idee wat er gebeurd is bij rocky maar de arts is stellig dat hij een trap op zijn hoofd net boven zijn oog heeft gehad. enerzijds zeggen mensen laat nou eerst het bot helen anderzijds staat hij niet onderaan in de kudde eerder bovenaan en wil ik hem er ook weer terug in hebben..... ik probeer op mijn eigen oordeel tw vertrouwen maar das lastig

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:02

RenateRocky schreef:
ik heb geen idee wat er gebeurd is bij rocky maar de arts is stellig dat hij een trap op zijn hoofd net boven zijn oog heeft gehad. enerzijds zeggen mensen laat nou eerst het bot helen anderzijds staat hij niet onderaan in de kudde eerder bovenaan en wil ik hem er ook weer terug in hebben..... ik probeer op mijn eigen oordeel tw vertrouwen maar das lastig


Snap ik, mijne heeft waarschijnlijk ook een trap gehad (er zat ook een hele diepe wond boven zijn oog, hij kan verder nergens zijn hoofd stoten, het oog was bij de mijne gelukkig nog heel)
Wat bij mij vooral speelde is dat hij anders waarschijnlijk weer echt opnieuw in moest scharen in de groep, en dat het dan mischien er wel wat harder aan toe kan gaan dan vrij vlot er weer bij zetten

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:08

ik heb heel veel aan jullie antwoorden. idd voor het belang van zijn plek in de kudde wil ik hem er graag in terug de laatste 2 jaar is zijn kudde nooit heel stabiel kunnen worden omdat er paarden overleden van ouderdom en een enkele verhuizing en dan komen er toch weer nieuwe bij. voordat rock op zijn huidige plek stond was hij de underdog.... liet zich letterlijk afslaan. op zijn huidige plekje is hij echt weer paard geworden en heeft zichzelf heel sluw omhoog gewerkt in de kudde. ik bekijk per week hoe hij het doet maar heb nu het gevoel dat ik intussen klaar ben hem terug te zetten. hij staat nu al 18 dagen langs zijn kudde samen met zijn vriendinnetje en die moet er ook echt in terug. ik wil er alleen geen spijt van krijgen maja dat weet je nooit natuurlijk

voor de volgers: vandaag voor het eerst aan het halster gelongeerd. hem vooruit krijgen als zijn blinde kant naar mij is is wat moeilijk daar moeten we even weer aan de stemcomandos gaan werken maar hij deed het op zich erg goed. zou ik hem deze week eens kunnen stappen en draven onder het zadel denken jullie?

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:12

Sizzle schreef:
Met een veulen vind ik het ook wel een andere situatie. Ik had een grote hoog in rangorde staande merrie die eerder een kont zou toe keren dan wat anders. Ze heeft de breuk opgelopen door in volle galop tegen de omheining te vallen, daar was geen ander paard schuld aan.


ik heb heel erg gehoopt dat rock tegen een balk was gelopen. maar dierenarta zei dat het echt een lel moet zijn geweest. Dat ik niet weet wat er gebeurd is.... is iets wat ik maar los moet laten. hopen dat het nooit meer gebeurd

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 20:08

nieuwe update:

rocky staat inmiddels sinds maandag weer in de kudde. Dat verloopt allemaal vrij vlekkeloos. het zit zo. eens in de 2 a 3 dagen haal rock uit de wei naar stal... poetsen en vandaag voor het eerst even gezadeld. 10 minuutjes in de bak gestapt en gedraafd en een klein rondje buiten. doet ie prima!

maaaaar ik en een aantal mensen met mij zien dat hij heel erg..... bleu is.... niet zichzelf. heel gelaten. in de kudde is alles kalm maar gaat hij ook een beetje bij de anderen weg staan. ik krijg net telefoontje dat hij eruit ziet alsof hij zichzelf in de weg zit. hij ligt echt enorm veel en koliek lijkt het niet maar wel alsof ie extreem moe is.

ik ga hem deze week mesttesten en ik vroeg me af wat ik nog meer kan doen? bloedonderzoek nuttig enzo ja waarop zou ik dan moeten laten meten?
of wil ik gewoon veel te snel?

hij eet zoals ik kan zien wel gewoon.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:44

Wat vervelend. Zou hij niet nog pijn hebben misschien?
Wellicht eens proberen hoe hij is met pijnstilling?

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 21:50

morgen test ik mest
er is een da op stal die hem zou enten maar dat stel ik denk ik nog even uit. wil dan idd starten met metacam kijken of hij daar in een dag of 3 verbetering op toont. zo niet laat ik bloed trekken en checken op bloedarmoede, ontstekingswaarden en..... ??? iemand tips?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:57

Misschien is hij ook gewoon heel erg moe omdat hij nu de groep maar met 1 kant in de gaten kan houden en daar nog aan moet wennen.

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 22:18

dat kan zeker. hij zondert zich soms af in de kudde maar ze laten hem dan ook met rust. ook ligt hij veel in de kudde hij lijkt dan best op zijn gemak. maar het kan allemaal. kon hij maar nederlands praten he

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:15

Wat vervelend dat hij niet zichzelf is. Hopelijk is hij gewoon mentaal moe en knapt hij snel weer op! :(:)

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 17:58

gekozen om de enting uit te stellen
hij heeft inmiddels 39.6 koorts. heb hem meteen metacam gegeven en anderhalf uur later 38.8 normaal 37.4
gaat in dd schuilstal liggen.

hij eet gewoon hij drinkt gewoon. ik weet het ff niet meer

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:06

Oei, hopelijk is het gewoon een virusje of zo en niet iets dat is gaan ontsteken.

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 22:47

ja het lijkt idd meer op een koutje dan op iets anders de wond van het verwijderde oog is echt zo mooi genezen. het is al een heel eind geslonken en er ziet helemaal niks uit naar een ontsteking

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:48

Fijn dat de wond mooi geheeld is en het goed gaat in de kudde qua rust. Wel sneu dat hij zich nu niet lekker voelt, hopelijk is het een virusje waar hij snel weer bovenop komt en staat het los van z'n ongeluk. Beterschap!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:52

In februari vond je ook dat hij veel ging liggen, misschien toch iets met het oog of de breuk? Sluimerende ontsteking?

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 00:34

Hannanas schreef:
In februari vond je ook dat hij veel ging liggen, misschien toch iets met het oog of de breuk? Sluimerende ontsteking?


hij lag vroeger ook veel. gevalletje lui verken. maar nu wel meer idd. wel echt compleet in rust niet alsof hij pijn heeft. hij heeft ook heel wat te verwerken.

bloed prikken is mijn volgende optie maar kan dat ook als hij op metacam staat of is dat nadelig?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:58

Voor bijvoorbeeld ontstekingswaarden kan dat van invloed zijn idd omdat metacam ontstekingsremmend werkt.

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 01:48

Hannanas schreef:
Voor bijvoorbeeld ontstekingswaarden kan dat van invloed zijn idd omdat metacam ontstekingsremmend werkt.


die wil ik nu juist checken
ik weet niet goed wat wijsheid is. of paar dagen metacam dan paar dagen niks en dan bloed prikken

of maandag meteen bloedprikken maar ja dat is minder nuttig ivm de metacam

RenateRocky
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-01-22

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:36

en toen was het moment daar

maandagavond kreeg rocky het zwaar en gisterochtend was het goed mis. we vermoeden longontsteking of infectie maar ik heb de bloeduitslagen nog niet terug. Helaas heeft hij na een dag hard vechten de strijd verloren en is niet meer.

wie kan een goed adres referen om sieraden te laten maken van zijn haren?

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:46

Ach dat meen je niet TS. Heel veel sterkte met het verlies!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:20

Och jeetje, hoe kon dat nou zo ineens Y;(

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:21

Ach jeetje wat een nare update zeg.
Heel veel sterkte met het verlies.
Dit had ik niet echt verwacht

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:24

Ik heb topic in stilte gevolgd.
Maar dit is een nare update.

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Paard verliest oog door ongeluk en heeft schedelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:25

Ach nee! Wat ontzettend sneu. Heel veel sterkte met het verlies van je maatje!! Y;(