3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 00:06

Moet ik dit topic openen of niet?

Toch wel. Half december zijn wij met de paarden vanuit ‘het westen’ naar ‘het oosten’ (Drenthe) verhuisd. Wij namen onze 5 mini Shetlanders en één Tinker mee. De ander is op vakantie in Frankrijk en zal van de zomer komen. Ik probeer een zo goed mogelijk beeld te schetsen:
Ze stonden bij ons altijd 24/7 buiten in het weiland. Zomers aten ze gras, zodra het weer slechter werd of het gras op raakte kregen ze hooi erbij. Ze dronken ten alle tijden water uit de (schone) sloot (Vinkeveense Plassen).

Midden december vond de verhuizing dus plaats. Van kleigrond naar zand. Van weiland een minuutje van huis naar een Paddock Paradise aan huis. De eerste week vloog voorbij. Ze hadden de grootste lol, keken niet naar het hooi en aten lekker gras. Iets wat ze voor de verhuizing ook deden, maar het was daar zo nat dat ze liever hooi aten.

Tot eind die week, 19 december. Reuz (mini shet, 4 jaar) werd niet fit. DA langsgekomen: temperatuur was iets hoog, hartslag snel, slijmvliezen wat donker en darmen deden niet heel veel. Met spierverslappers en pijnstilling erin is de DA weer weggegaan en kwam twee uur later terug. Slechter kon bijna niet. Zijn tandvlees was bijna zwart, hartslag 125 per minuut en darmen deden niks meer. Helaas was er echt geen andere optie meer dan inslapen. 4 jaar, de clown van het stel en de grootste lol gehad die week. Nooit gedacht, wel gebeurt. Onze Reuzie.

De dagen verstreken en kerst kwam in zicht. Op de dag van kerstavond zijn de paarden om 15:00u nog gecheckt, niks aan de hand. 15:30 ben ik klaar met school en wil ik gaan voeren, zie ik dat Saar ligt. Normaal schuw (geen goed verleden), maar ik kon bij haar zitten. De alarmbellen gingen af en al rennend opzoek naar een halster heb ik de DA gebeld, uitgelegd dat dit bizar veel op
Reuz leek en ben mer haar gaan stappen. Er kwam nog een aantal keer wat mest uit, dus het leek nog voorzichtig positief. Valse hoop… tegelijk met het arriveren van de DA kwam Saar haar maag inhoud via haar neus naar buiten. Ook haar darmen deden niks meer. We hebben er nog een sonde ingedaan, maar ook daar kwam de maaginhoud via naar boven. Saartje, mini Shetlander van 14 jaar. Ook voor haar geen andere optie dan inslapen.

Hoe kan dit nou?!

Na Reuz zijn we alles al afgegaan, maar niks gevonden. Geen bomen, planten, wat dan ook. Saartje hebben we voor onderzoek op laten halen en is binnenstebuiten gekeerd. De uitkomst was ‘helaas’ perfect: kerngezond paard. Domme pech dus? Daar hadden wij en de veeartsen ons wel bij neergelegd.

Tot vanmiddag. Rond 16:30u waren de paarden klaar met eten. Alle drie de Shetlanders en Grayson (Tinker) hadden goed gegeten. Heel de dag niks aan de hand, ik ben er de hele dag bij geweest. Shet 1 is klaar met eten, loopt terug de track op. Prima, niks raars. Grayson gaat 5 minuten later achter haar aan. Duidelijk met een doel: grote passen en alert. Hij hinnikt, iets wat hij nooit doet. Dit zorgde ervoor dat wij even over het hek keken van ‘hey Grays, wat doe je nou?’. Hij mest, vervolgd zijn weg de track op. Eenmaal vlakbij de Shetlander, in het midden van de track, lijkt hij ineens duf. We kijken een minuut en ik besluit naar hem toe te gaan. Waarom gaat hij daar staan dutten? In die 30sec die ik erover doe om bij hem te komen, gaat hij liggen. Hup, omhoog. Terug gerend voor een halster, hem opgehaald en getempt. 37,6; prima dus. We zetten hem terug in de kapschuur en hij wil weer gaan liggen. Datzelfde moment (ietwat in paniek) de DA gebeld, met 2 woorden uitgelegd wat er aan de hand was. Eenmaal hier was zijn temp nog goed, hartslag ook, slijmvliezen duidelijk rood en ze voelde duidelijk een streng in zijn darmen. Nog niet direct einde verhaal, maar zeker niet positief. Hij viel meerdere keren bijna om. Pijnstilling en spierontspanner erin en weer twee uur aankijken. In die twee uur knapte hij duidelijk op, wilde hooi (wat uiteraard niet mocht) en sjokte lekker met mij mee. Hij plaste en een half uur voor de DA er was kwam er zelfs wat mest af.

Met nog een shotje spierverslapper gaan we nu de nacht in. We hebben gevraagd of er bloed afgenomen kon worden, in case of emergency. Dit is meteen globaal onderzocht: hier kwam uit dat zijn leverwaardes aan de bovenste grens zitten.
Iets wat niet voor een ‘error’ in de darmen mag zorgen, maar het zit ons niet lekker.

Eerder hadden we hier niet bij kunnen zijn, we zagen het nota bene gebeuren! Maar jongens, hoe kan dit nou? Twee paarden in 5 dagen dood is al twee teveel, maar nu weer eentje hartstikke ziek en dezelfde symptomen?

Voor nu gaan we héél hard duimen dat hij de nacht doorkomt, want we zijn nog lang niet uit de gevaren zone. Jullie snappen dat ik de ogen uit m’n kop gejankt heb vanavond, want (logischerwijs) zag ik het met Grayson ook al slecht aflopen. Hij is er nog, maar hoe kan dit nou?

Wat side notes:
- Het hooi wordt gemengd. Deels het hooi wat ze gewend zijn en deels van hier. Uiteraard op aanraden en in overleg met de DA. Ons oude hooi is heel mals, het hooi van hier heel stengelig.
- Ze dronken slootwater, sinds de verhuizing drinken ze kraanwater.
- Ze staan nu niet op het gras en krijgen 24/7 hooi.
- Gebitten zijn in orde.
- Grayson heeft PSSM2 P8.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:12

Jeetje, wat ben jij in een nachtmerrie beland zeg... Ik heb geen advies voor je, maar wil je onwijs veel kracht wensen in deze tijd. Wat afschuwelijk dat je je maatjes achter elkaar bent kwijtgeraakt. Ik duim heel hard mee voor je. :knuffel:

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:16

Jeetje, je zou inderdaad denken dat er een verband is. Hebben er eerder dieren op deze weidegrond gestaan? Ik zou eens een bodemcontrole laten doen ofzo.
Verder wil ik je vooral heel veel sterkte wensen. :(:)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:17

Wat vreselijk! Een nachtmerrie om zo op je nieuwe stek te beginnen. Veel sterkte met Grayson!

Ik zou het in de richting van vergiftiging zoeken. Ooit eens gehoord van vergiftiging met acaciahout wat ook een dergelijk verloop had meen ik.

Avalanche

Berichten: 15959
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:22

Ik zou ook idd een bodemonderzoek laten doen, dit klinkt als verzuurde grond, en vergiftiging idd. En dat kan wel degelijk als er rommel in de grond zit.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:25

Wat een nachtmerrie. Ik denk ook dat ze iets eten wat niet goed voor hun is. Maar dat ze het misschien niet herkennen omdat ze uit een ander gebied met ander gras/hooi komen.

Kan het drinkwatersysteem vervuild zijn? Botulisme oid? Paarden drinken nog weleens uit plassen en slootjes als ze erbij kunnen.

Hoe dan ook, heel erg veel sterkte!

Eloya

Berichten: 5189
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:29

Water laten checken op hoge mineraal/ metaal waarde? Gezien de dit water niet gewend zijn?

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:31

Vreselijk zeg |(

Ik zou ook aan vergiftiging denken, is daar bij de autopsie ook naar gekeken? Bloedonderzoek?

Ik wens je heel veel sterkte met Grayson, hopelijk komt hij er bovenop.

Ik zou voor de veiligheid nieuw hooi kopen, geen gras geven en voer- en waterbakken schoonmaken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:33

Gatver! Heel veel sterkte! Ik duim voor Grayson.

Ik zou als hij stabiel is zsm een tijdelijke andere plek voor je kudde zoeken tot je weet wat hier aan de hand is. Bodemanalyse, hekwerk niet aan geknaagd? (Giftig hout of verf), het nieuwe hooi zou ik gewoon weggooien en een andere leverancier zoeken en drinkwater zou ik laten checken of er niets geks in de leidingen zit. Geen ruzie met een of andere buur die hier geen paarden wil hebben? Stonden er hiervoor ook paarden of iets anders? Geen ex bloembollenland toevallig? Ik zou als je niets kan vinden in de stadsarchieven duiken wat hier vroeger stond. Voor hetzelfde geld werd hier vroeger zooi in de grond gedumpt.
Sterkte in ieder geval.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:36

Heel veel sterkte!

Ik zou ook alles laten onderzoeken op vergiftiging en dergelijke. Bodem, nieuwe hooi, drinkwater, andere dingen die met eten/water in aanraking komen. Voor mij klinkt dit ook niet als toeval.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:37

Wat vreselijk dat je dit mee moet maken ! Hopelijk komt Grayson er goed door!


Zelf dacht ik ook aan iets van vergiftiging. Kan natuurlijk van veel komen zoals de bodem , water wat ze drinken, bomen/ planten omheining en of voer... alles goed onderzoeken uiteraard. Ook voor jezelf want ik denk dat je anders geen moment rust meer hebt. Hopelijk vindt je snel een oorzaak !

En nog veel sterkte gewenst met het verlies van je twee Shetlanders!

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:38

Zo snel mogelijk ook bij de rest bloed prikken en hopenlijk incl. tinker even alles verplaatsen tot je antwoord hebt op het waarom.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 00:41

Dank voor de reacties.

Er hebben hier altijd paarden op gelopen waar nooit problemen mee zijn geweest. Hekwerk bestaat uit stroomdraad (wat ze gewend zijn) en houten palen waar ze niet aanzitten. Vergiftiging op welke manier dan ook gaat uiteraard ook door ons hoofd. Mocht het door de natuur komen dan is het zo vreemd dat de paarden van beide directe buren top fit zijn.

Gras krijgen ze nu ook niet, ze staan sinds twee weken 24/7 op de tracks. Tja, nieuw hooi kopen. Doe je daar goed aan? Ik snap jullie helemaal hoor. We geven expres nog hooi wat wat ze gewend zijn. Bij die boer halen we al bijna 20 jaar ons hooi. Het nieuwe hooi zit erdoor en/of in de ene zak wel, andere niet, zodat ze daaraan kunnen wennen. Maar ook daarmee is het geval: hoe kan het dan dat alle paarden en koeien in het dorp dit hooi eten, top fit zijn en die van ons er dan zo op zouden reageren? Het hooi, zowel wat ze gewend zijn als het nieuwe, is tevens met Saartje meegestuurd voor onderzoek.

Een andere plek voor ze zoeken is nu geen verstandige oplossing. We moeten ze nu zoveel mogelijk behoeden voor stress, dus niks veranderen.

Drinkwater onderzoeken staat inderdaad op het lijstje. Ze hebben hier geen sloten of plassen, de track is ook bij hevige regenval kurkdroog.

-

Zojuist even gecheckt en hij staat er goed bij. Nu blijven duimen..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:54

Raadselachtig. Op een rotte manier.

Hoe komt het drinkwater bij die paarden? Met emmers vanuit huis, met een rubber tuinslang of misschien toch nog door oude loodhoudende leidingen?

Zaten er misschien toch kleine esdoorn lootjes in het gras die ze hebben opgegeten?
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-01-22 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DIVA2

Berichten: 1941
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:55

Emmers, gevuld met tuinslang.
Aansluiting water zit direct boven de grond. Loopt vandaar het huis in. Alle leidingen zijn trouwens nieuw aangelegd.

Staan al 2 weken niet op het gras.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:01

We hebben natuurlijk al uitgebreid whatsapp contact gehad en de duimen blijven draaien.
En verder lees ik mee, wie weet komt juiste puzzelstukje voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:02

Eerste wat ik denk is zand. Is er zand in de darmen gevonden?
Mijn paard kwam ook van de klei naar zand en op klei trekken ze geen zand mee met het gras, in Drenthe doen ze dat wel degelijk als ze het niet gewend zijn?

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:04

Wat bizar joh... kunnen er makkelijk mensen bij komen om ze rarigheid te voeren..?

Wat een nachtmerrie voor jullie, hopelijk voelt de grote zich snel beter want het kan toch niet zo zijn dat ze 1 voor 1 omvallen -O-

Ze eten toch geen zand ofzo...?

DIVA2

Berichten: 1941
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:05

Geen zand in de mest.
En eten geen gras, staan op de track met 24/7 hooi.

DIVA2

Berichten: 1941
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:07

pmarena schreef:
Wat bizar joh... kunnen er makkelijk mensen bij komen om ze rarigheid te voeren..?

Wat een nachtmerrie voor jullie, hopelijk voelt de grote zich snel beter want het kan toch niet zo zijn dat ze 1 voor 1 omvallen -O-

Ze eten toch geen zand ofzo...?


Mensen kunnen er zeker niet makkelijk bij komen.
Zand hebben we ze nog nooit zien eten en bij mestonderzoek net hebben we geen zand in de handschoen gevonden.
Hebben net kuur gehad. Vandaag was de laatste dag.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:09

Ohh wat verschrikkelijk. Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil je heel veel sterkte wensen.

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:11

Zandkoliek is sluipend, niet zo plots zoals deze dieren ziek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:16

Onali schreef:
Zandkoliek is sluipend, niet zo plots zoals deze dieren ziek worden.

Is misschien sluipend, maar als er dan stront aan de knikker is, is het net zo acuut.

TS misschien even bij paardenhouders in de buurt op bezoek, zien of zij iets kunnen bedenken? Welk gedeelte van Drenthe zit je?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:21

En je krachtvoer? Zit er niet iets daarin?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:31

Kan je de gemeente contacteren? Misschien hebben zij nog ideeën of zaken die ze kunnen onderzoeken of aanleveren? In België onderzoeken ze normaal als meerdere dieren onverklaarbaar ziek worden.

Verder: ik zou enkele klinieken bellen en dit voorleggen. Misschien heeft iemand nog ideeën?

Wat een nachtmerrie. Ik duim heel erg voor je tinker en wat een verdriet om de andere.