3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:29

Maar behalve het gissen wat het is... waarom niet kijken of en welke gifstoffen zich in je paard bevinden in bloed/mest/haar?
Dan is het vrij simpel op te sporen daarna.
Uitdroging kan je bv ook terugzien in bloedbeeld en waarden.

Dat wij mensen ergens niet ziek van worden betekend niet dat paarden er wel tegen kunnen.
Kijk bv naar uien of avocados... voor ons prima, maar voor paarden niet best.

Taxus, voor ons wat diarree, voor paarden dodelijk etc.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 14-01-22 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:30

Het is al eerder genoemd door iemand, maar drinken ze wel genoeg? Overgang van slootwater naar kraanwater is best groot, als ze het kraanwater niet lekker vinden is er best een kans dat ze te weinig vocht binnen krijgen. Gecombineerd met iets als een kuur zandweg, zou dat best eens een fikse verstoppingskoliek kunnen geven.
Heb je een beetje een indicatie hoeveel elk dier drinkt? Of in elk geval, of de hoeveelheid die je de bak met vullen adequaat zou zijn voor de hoeveelheid dieren?

Sterkte in elk geval.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:34

DIVA2 schreef:
ellepel schreef:
in je vorige huis dronken ze slootwater?
sorry als je het wel genoemd hebt,maar is dat water getest?

Water van de Vinkeveense Plassen. Door ons niet getest maar schijnt een van de betere wateren te zijn.


ok,maar dan is dat geen slootwater toch..…slootwater kan echt heel veel mis mee zijn.
en daar is het vaker mee gebeurd dat dieren ziek werden.
moest er aan denken doordat ik eens een docu op tv heb gezien over een boer wiens koeien dus ziek werden na drinken van vervuild slootwater.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 13:40

Coentjuh schreef:
Ik probeer ook nog steeds mee te denken, misschien is het onwaarschijnlijk, maar er zijn al zoveel dingen uitgesloten.. kan het te maken hebben met de zandkuur die je hebt gegeven?


Is ook door mijn hoofd gegaan. Ze kregen voorheen nooit een zandkuur en hebben er nu al
twee opzitten. Ik geef ze door het eten, ze eten het als een malle. Wat wel raar is, is dat Reuz die zandkuur de eerste keer niet of maar één dag heeft gehad en toen ziek werd. Saar 4 dagen langer. Zal toch frappant zijn of zeg ik wat heel geks?


karuna schreef:
Fijn dat hij beter lijkt. De kleintjes hebben het niet gered. De grotere wel en je niet hooi eter heeft nergens last van?

Dan zou je zeggen het moet in het eten zitten.

Heb je je bijvoeding (uit zakken neem ik aan) hier gekocht of meegenomen vanuit je oude huis? Krijgt de tandenloze dit ook of krijgt hij een compleet ander voer?

Ik zou toch bij al je dieren bloed afnemen, leverwaardes, koper gehalte, ontstekingswaarden, bloedgehalte, vitamines echt heel uitgebreid laten nakijken.

Muf hooi is geen goed eten, is er bij meenemen iets met dat hooi gebeurd?


We hebben er nu in totaal nog 4 staan: 3 mini’s (waaronder eentje zonder tanden) en de Tinker. 2 mini’s hebben het inderdaad niet gehaald. Twee van de mini’s hebben (klopt af) nergens last van. Beertje, de tandloze, is hier in de week tussen Reuz en Saar in, naar de tandarts geweest. Dat stond al op de planning, maar nog niet hier. Er is veel getrokken en de tanden en kiezen die er nog inzitten zijn bar slecht. Hij eet sindsdien geen hooi meer en leeft echt op de Senior Priores en FibreBeet. Sindsdien heeft hij water gehad als mest. Echt water. Onder nauw toezicht van de dierenarts dus, maar sinds gisterochtend is zijn mest echt weer perfect. Dus nee, hij heeft verder nergens last van. Dit is 99% zeker echt te wijdden aan zijn rotte (helaas letterlijk en figuurlijk) gebit en de overgang naar vloeibaar eten. Hij is overigens 25.

Het eten van Vitalbix heb ik online besteld, zoals altijd. Dat zijn ze gewend dus dat heb ik niet veranderd. Dat van Beer haal ik hier bij de Welkoop.

Over het hooi uit Vinkeveen; wij hebben daar alle jaren perfect hooi gehad. Nu dus wel muffe baaltjes. Naar mijn weten is er niks mee gebeurt in de tussentijd. Het is nu in ieder geval uit de netten en de balen worden niet meer gevoerd.


mooney schreef:
Ik vind het tricky, de symptomen doen denken aan vergiftiging die is begonnen op de nieuwe locatie. Alles hetzelfde houden van het nieuwe en dan het oude weglaten zou ik zelf erg spannend vinden.
De anderen kan je uiteraard laten checken op de waardes die bij de Tinker afweken, het is niet dat je daar helemaal geen aanknooppunt hebt.

Normaal sta ik er ook best rustig in, maar met 50% van de kudde ziek en 33% overleden zou ik eigenlijk meer duidelijkheid willen hebben dan advies op basis van uiterlijk van hooi en 'rust bieden'. Second opinion bij een grote kliniek misschien?

Vervuiling in de grond die door het keren bloot ligt zou ik ook het onderzoeken waard vinden.

Ik hoop dat het snel opgelost is en dat jullie van de nieuwe plek kunnen gaan genieten


Ik snap wat je bedoeld. Dat vind ik ook hoor, maar dat we nu ineens muf hooi hebben wat alle andere keren wél goed is geweest, is natuurlijk ook niet goed. Dit is overigens nog dezelfde ‘lading’ hooi als de laatste weken in Vinkeveen. Het kan zijn dat het een opstapeling van verkeerde stoffen is geweest die uiteindelijk heeft geleid tot het vergiftigen van het lichaam. Maar nogmaals: ik snap wat jij bedoeld. Het is echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Op het moment kan je zo weinig goeds doen zonder er toch je twijfels bij te hebben.

Ik heb contact gehad met Wolvega, die bellen mij vandaag of maandag terug.


Lalidan schreef:
Het is al eerder genoemd door iemand, maar drinken ze wel genoeg? Overgang van slootwater naar kraanwater is best groot, als ze het kraanwater niet lekker vinden is er best een kans dat ze te weinig vocht binnen krijgen. Gecombineerd met iets als een kuur zandweg, zou dat best eens een fikse verstoppingskoliek kunnen geven.
Heb je een beetje een indicatie hoeveel elk dier drinkt? Of in elk geval, of de hoeveelheid die je de bak met vullen adequaat zou zijn voor de hoeveelheid dieren?

Sterkte in elk geval.


Ze drinken hier goed. Dat houden we vanaf dag één in de gaten en is naar ons idee niet veel aan veranderd. We konden natuurlijk niet meten hoeveel slootwater ze dronken, maar van de Tinker wist ik het wel omdat hij tot 4 weken voor de verhuizing ergens anders stond en het water in kuipen kreeg. Aan zijn drinkgedrag is niks veranderd.

Bij Saar weten we zeker dat het geen verstopping is geweest. Haar darmen zagen er mooi uit, maar deden het stomweg niet meer. Van Reuz weten we het nooit 100% zeker want je kan natuurlijk lang niet alles voelen, maar bij hem verdenken ze ook geen verstopping. Die darmen waren, zo ver gevoeld/gezien kon worden, ook netjes. Ook Grayson zat niet verstopt gisteravond. Die had wel een streng die niet lekker zat, maar hij mestte wel gewoon en het kon er nog door.


c_alsemgeest schreef:
Maar behalve het gissen wat het is... waarom niet kijken of en welke gifstoffen zich in je paard bevinden in bloed/mest/haar?
Dan is het vrij simpel op te sporen daarna.
Uitdroging kan je bv ook terugzien in bloedbeeld en waarden.

Dat wij mensen ergens niet ziek van worden betekend niet dat paarden er wel tegen kunnen.
Kijk bv naar uien of avocados... voor ons prima, maar voor paarden niet best.

Taxus, voor ons wat diarree, voor paarden dodelijk etc.


Mest gaan we inderdaad nog laten onderzoeken. Van Saar en Reuz kunnen we nu niks meer onderzoeken. Grayson heeft geen uitdrogingsverschijnselen gehad. Zijn bloed wordt nog uitgebreider onderzocht, gisteravond is dat alleen globaal gedaan waar zijn hoge leverwaardes uit kwamen. Er is een kans dat dit te herleiden is naar zijn PSSM, maar dat weten we dus (nog) niet zeker.

DIVA2

Berichten: 1941
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:40

Het water van de plas was het water wat ze dronken.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 13:49

ellepel schreef:
DIVA2 schreef:
Water van de Vinkeveense Plassen. Door ons niet getest maar schijnt een van de betere wateren te zijn.


ok,maar dan is dat geen slootwater toch..…slootwater kan echt heel veel mis mee zijn.
en daar is het vaker mee gebeurd dat dieren ziek werden.
moest er aan denken doordat ik eens een docu op tv heb gezien over een boer wiens koeien dus ziek werden na drinken van vervuild slootwater.


Zoals DIVA2 (moeders :+ ) aangeeft dronken ze het water recht uit de Vinkeveense Plassen. Slootwater dan toch? Alle beesten in het dorp daar drinken dat, maar hoorde er nooit wat over. Die van ons drinken het ook altijd al. Ons hele leven lopen er hier al paarden, nog nooit mee wat gehad. Neemt niet weg dat ze net pech kunnen hebben, maar die kans lijkt mij te klein.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:53

Ik zou het hooi ook laten controleren op Herfsttijloos.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:55

Jeetje wat een nachtmerrie. Ik blijf dit volgen want ben erg benieuwd of jullie achter de oorzaak gaan komen. Heel veel sterkte gewenst.

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:02

c_alsemgeest schreef:
Maar behalve het gissen wat het is... waarom niet kijken of en welke gifstoffen zich in je paard bevinden in bloed/mest/haar?
Dan is het vrij simpel op te sporen daarna.
Uitdroging kan je bv ook terugzien in bloedbeeld en waarden.

Dat wij mensen ergens niet ziek van worden betekend niet dat paarden er wel tegen kunnen.
Kijk bv naar uien of avocados... voor ons prima, maar voor paarden niet best.

Taxus, voor ons wat diarree, voor paarden dodelijk etc.


Er is zo'n gigantische lijst aan gifstoffen dat er echt geen beginnen aan is, als je geen idee hebt wat het kan zijn.
Dan moet je zeg maar bij A beginnen en doorgaan tot je bij Z komt ofzo.
Ik ben bang dat je dan zoveel bloed nodig hebt dat de pony's niets meer over hebben, om over de kosten niet te spreken :)

Daarom zeggen bijvoorbeeld leverwaardes wel wat over mogelijke vergiftiging, maar niet waardoor dan

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 14:06

gerlindie schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar behalve het gissen wat het is... waarom niet kijken of en welke gifstoffen zich in je paard bevinden in bloed/mest/haar?
Dan is het vrij simpel op te sporen daarna.
Uitdroging kan je bv ook terugzien in bloedbeeld en waarden.

Dat wij mensen ergens niet ziek van worden betekend niet dat paarden er wel tegen kunnen.
Kijk bv naar uien of avocados... voor ons prima, maar voor paarden niet best.

Taxus, voor ons wat diarree, voor paarden dodelijk etc.


Er is zo'n gigantische lijst aan gifstoffen dat er echt geen beginnen aan is, als je geen idee hebt wat het kan zijn.
Dan moet je zeg maar bij A beginnen en doorgaan tot je bij Z komt ofzo.
Ik ben bang dat je dan zoveel bloed nodig hebt dat de pony's niets meer over hebben, om over de kosten niet te spreken :)

Daarom zeggen bijvoorbeeld leverwaardes wel wat over mogelijke vergiftiging, maar niet waardoor dan


Ik ben stiekem blij dat je dit zegt :o. Dit zei de dierenarts ook en tot die conclusie kwamen wij ook. Ze gaan ook niet ‘zomaar’ dat hele lijstje af en helaas hebben ook wij geen geldboom staan. En ik kan zeggen dat het spaarpotje nu drastisch hard achteruit dendert. Dus hoe graag we ze wat dat betreft ook binnenste buiten keren, moet het natuurlijk wel overzichtelijk blijven. Het liefst stuur ik alles op voor onderzoek: water, voer, mest, hooi, bloed, haren etc etc. Maar ook zij weten niet waar te beginnen en het geld groeit simpelweg niet aan de boom.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:14

Wat een nachtmerrie ts.

En wat een raadsel. Is het een idee om nog een aantal ervaren paarden mensen te contacteren om samen een rondje over het erf te lopen? Wie weet komt iemand nog ergens op.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:32

Ik zat even wat te lezen over vergiftigingen en kwam het gebruik van het middel Amitraz tegen, wat gebruikt wordt tegen parasieten bij vee. Is het mogelijk dat ze (of de omgeving) met een dergelijk middel zijn behandeld, eventueel al voor de verhuizing? Of een ander middel waarvan je niet zou denken dat het kwaad zou kunnen?

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... j-paarden/

DIVA2

Berichten: 1941
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:35

Hevonen schreef:
Ik zat even wat te lezen over vergiftigingen en kwam het gebruik van het middel Amitraz tegen, wat gebruikt wordt tegen parasieten bij vee. Is het mogelijk dat ze (of de omgeving) met een dergelijk middel zijn behandeld, eventueel al voor de verhuizing? Of een ander middel waarvan je niet zou denken dat het kwaad zou kunnen?

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... j-paarden/

Nee, dit is uitgesloten.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:37

Amitraz is al sinds 2007 niet meer toegelaten in Nederland, dus dat is niet waarschijnlijk.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:20

Zou het nog iets heel anders kunnen zijn? Bv een virus, bacterie, parasiet oid. waar ze elkaar mee besmet hebben?

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:40

gerlindie schreef:
Er is zo'n gigantische lijst aan gifstoffen dat er echt geen beginnen aan is, als je geen idee hebt wat het kan zijn.
Dan moet je zeg maar bij A beginnen en doorgaan tot je bij Z komt ofzo.
Ik ben bang dat je dan zoveel bloed nodig hebt dat de pony's niets meer over hebben, om over de kosten niet te spreken :)


Nee hoor, je kunt met een buis bloed een heel eind komen als je niet op iedere specifieke stof gaat testen maar m.b.v. een LC-MS/MS methode gaat zoeken naar spikes bij bepaalde molecuulgewichten. Die spikes kun je dan weer relateren aan een bibliotheek met 1000-5000 stoffen (afhankelijk van het centrum en gebruikte apparatuur).
Geen idee of ze dit voor veterinaire monsters ook aanbieden en wat de kosten daarvan zijn, maar technisch is het mogelijk. In jouw regio staat er in het Martini ziekenhuis een Toxtyper en het UMCG heeft een zeer uitgebreid lab. Het landelijke vergiftigingencentrum is in het UMCU gevestigd en daar is ook een redelijk groot analyselab, gevoelsmatig heb je daar de grootste kans op mogelijkheden voor veterinair onderzoek. En anders ben je afhankelijk van een vakidioot die het uit wil zoeken, of het nou een paard of mens is. En toevallig vallen veel toxicologen wel in die categorie.

Sterkte met het verlies van je pony's en hopelijk knapt de tinker vlot op!

NelvR

Berichten: 39
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:56

:( wat een narigheid...
hier ook geen idee, het meeste is al aangedragen... maar hoop van harte, dat het beter gaat, sterkte !!

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:57

Wat onwijs sneu ts. Hopelijk is er snel meer duidelijkheid. Tot die tijd wil je ik veel sterkte wensen. Wat een nachtmerrie

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:58

gomir schreef:
gerlindie schreef:
Er is zo'n gigantische lijst aan gifstoffen dat er echt geen beginnen aan is, als je geen idee hebt wat het kan zijn.
Dan moet je zeg maar bij A beginnen en doorgaan tot je bij Z komt ofzo.
Ik ben bang dat je dan zoveel bloed nodig hebt dat de pony's niets meer over hebben, om over de kosten niet te spreken :)


Nee hoor, je kunt met een buis bloed een heel eind komen als je niet op iedere specifieke stof gaat testen maar m.b.v. een LC-MS/MS methode gaat zoeken naar spikes bij bepaalde molecuulgewichten. Die spikes kun je dan weer relateren aan een bibliotheek met 1000-5000 stoffen (afhankelijk van het centrum en gebruikte apparatuur).
Geen idee of ze dit voor veterinaire monsters ook aanbieden en wat de kosten daarvan zijn, maar technisch is het mogelijk. In jouw regio staat er in het Martini ziekenhuis een Toxtyper en het UMCG heeft een zeer uitgebreid lab. Het landelijke vergiftigingencentrum is in het UMCU gevestigd en daar is ook een redelijk groot analyselab, gevoelsmatig heb je daar de grootste kans op mogelijkheden voor veterinair onderzoek. En anders ben je afhankelijk van een vakidioot die het uit wil zoeken, of het nou een paard of mens is. En toevallig vallen veel toxicologen wel in die categorie.

Sterkte met het verlies van je pony's en hopelijk knapt de tinker vlot op!


Laat ik het zo zeggen, bij het pathologisch en microbiologisch veterinair lab in Utrecht (waar de dierenartsen het monster naartoe sturen) vertelden ze me dat je zonder verdenkingen eigenlijk nergens komt :)
Kan inderdaad zo zijn dat het voor mensen anders is :j

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:38

gomir schreef:
gerlindie schreef:
Er is zo'n gigantische lijst aan gifstoffen dat er echt geen beginnen aan is, als je geen idee hebt wat het kan zijn.
Dan moet je zeg maar bij A beginnen en doorgaan tot je bij Z komt ofzo.
Ik ben bang dat je dan zoveel bloed nodig hebt dat de pony's niets meer over hebben, om over de kosten niet te spreken :)


Nee hoor, je kunt met een buis bloed een heel eind komen als je niet op iedere specifieke stof gaat testen maar m.b.v. een LC-MS/MS methode gaat zoeken naar spikes bij bepaalde molecuulgewichten. Die spikes kun je dan weer relateren aan een bibliotheek met 1000-5000 stoffen (afhankelijk van het centrum en gebruikte apparatuur).
Geen idee of ze dit voor veterinaire monsters ook aanbieden en wat de kosten daarvan zijn, maar technisch is het mogelijk. In jouw regio staat er in het Martini ziekenhuis een Toxtyper en het UMCG heeft een zeer uitgebreid lab. Het landelijke vergiftigingencentrum is in het UMCU gevestigd en daar is ook een redelijk groot analyselab, gevoelsmatig heb je daar de grootste kans op mogelijkheden voor veterinair onderzoek. En anders ben je afhankelijk van een vakidioot die het uit wil zoeken, of het nou een paard of mens is. En toevallig vallen veel toxicologen wel in die categorie.

Sterkte met het verlies van je pony's en hopelijk knapt de tinker vlot op!


Niet in de diergeneeskunde. Ooit een vrouw gekend die er van overtuigd was dat haar kat vergiftigd was (kat was gezond) en ze wilde absoluut een toxicologisch bloedonderzoek. Niks testen op spikes. Toxische stoffen 1 voor 1 zoeken.
Punt 1: een kat heeft daar niet genoeg bloed voor.
Punt 2: de gemiddelde mens heeft daar niet genoeg geld voor.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:01

Is het Drentse hooi geen graszaadhooi? Als ik hoor over grof en stengelig? Dat voert op zich wel goed zan af maar verder geeft het ook wel vaak problemen. Heeft die boer 1 heel groot weiland wat hij alleen maar hooit of meerdere stukken op verschillende plekken. Dan hebben jullie niet allemaal hetzelfde hooi, wel allemaal hooi van dezelfde boer.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 17:17

Rizette schreef:
Is het Drentse hooi geen graszaadhooi? Als ik hoor over grof en stengelig? Dat voert op zich wel goed zan af maar verder geeft het ook wel vaak problemen. Heeft die boer 1 heel groot weiland wat hij alleen maar hooit of meerdere stukken op verschillende plekken. Dan hebben jullie niet allemaal hetzelfde hooi, wel allemaal hooi van dezelfde boer.


Hij hooit enkel en alleen van zijn eigen land. Ik ga het hem vandaag of morgen eens vragen!

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:23

Danuah schreef:
Rizette schreef:
Is het Drentse hooi geen graszaadhooi? Als ik hoor over grof en stengelig? Dat voert op zich wel goed zan af maar verder geeft het ook wel vaak problemen. Heeft die boer 1 heel groot weiland wat hij alleen maar hooit of meerdere stukken op verschillende plekken. Dan hebben jullie niet allemaal hetzelfde hooi, wel allemaal hooi van dezelfde boer.


Hij hooit enkel en alleen van zijn eigen land. Ik ga het hem vandaag of morgen eens vragen!

Er zijn boeren met wel 50 hectare grond..... Dan komt het volgende is het van hetzelfde stuk als het andere wat hij verkocht heeft, van hetzelfde jaar? Is het toevallig graszaadhooi? Op zich kan grof hooi samen met een zandkuur veel zand uit de darmen halen, hebben ze dan toevallig slecht gedronken dan kan dat verstopping geven. Hou je nu bij in de speciekuip hoeveel ze drinken of dat een beetje okay is? Zie je ze allemaal drinken uit de kuip? Ooit eens meegemaakt dat een stroomdraad onder der grond niet goed omhuld was en er dus stroom op een hoek van een paddock stond, op het zand dus.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:55

Ik kom jullie topic net tegen, wat een verschrikkelijk iets overkomt jullie! Denk je te gaan verhuizen en alles goed voor elkaar te hebben, verlies je in korte tijd 2 pony's en nu bijna de Tinker ook nog.

Ook ik kom met mijn gedachten natuurlijk bij vergiftiging uit, zoals zoveel hier.

Hebben jullie om de track helemaal geen struiken/bomen/heesters staan?

Ik zou zeker bij de buurman navragen waar hij allemaal maait en die weilanden nagaan om te zien of daar iets groeit/langs de rand van het weiland staat dat vergiftiging kan veroorzaken.
Dat andere dieren het hooi van deze boer al jaren krijgen zegt niet helemaal alles. Misschien heeft hij nu een ander stuk erbij gemaaid dan andere jaren en zijn jullie net degene die dat hooi hebben gekocht. Of die andere paarden/koeien zijn groter dan jullie kleintjes, waardoor ze er misschien net wat beter tegen kunnen.
Zo is van Atypische Myopathie wel bekend dat paarden die al jaren op een wei lopen nergens last van hebben ( de plantjes/helikoptertjes/bladeren mijden), maar jonge dieren of paarden die er net nieuw zijn doodziek worden omdat ze het niet herkennen als giftig. Niet dat die van jullie dat hebben, maar om aan te geven dat ik toch sterk aan iets in de nieuwe omgeving moet denken.
Of het is juist het oude hooi, omdat jullie al aangaven dat dat erg stoffig was terwijl dat eerder niet zo was.

Waar slaan jullie het hooi trouwens op? Misschien is daar iets giftigs te vinden.

Dit is trouwens een bericht van 2015 van de Universiteit van Utrecht over ijzervergiftiging bij paarden door slootwater, volgens mij liggen deze gemeenten niet zo heel ver van Vinkeveen af. https://www.uu.nl/nieuws/chronische-ijz ... den-fataal .Het zou kunnen dat het dus daar toch al begonnen is en dat het om de een of andere reden in Drenthe verder door iets getriggerd is...
En nog een artikel van 2017: https://www.veehouderenveearts.nl/20170 ... lootwater/ .
En een artikel over ijzerstapeling door plantjes die ook in de wei kunnen voorkomen ( bij insuline resistente paarden/pony's: https://hoefbevangen.info/ijzeroverscho ... sistentie/ .
Laatst bijgewerkt door Jet op 14-01-22 18:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 17:56

Rizette schreef:
Danuah schreef:

Hij hooit enkel en alleen van zijn eigen land. Ik ga het hem vandaag of morgen eens vragen!

Er zijn boeren met wel 50 hectare grond..... Dan komt het volgende is het van hetzelfde stuk als het andere wat hij verkocht heeft, van hetzelfde jaar? Is het toevallig graszaadhooi? Op zich kan grof hooi samen met een zandkuur veel zand uit de darmen halen, hebben ze dan toevallig slecht gedronken dan kan dat verstopping geven. Hou je nu bij in de speciekuip hoeveel ze drinken of dat een beetje okay is? Zie je ze allemaal drinken uit de kuip? Ooit eens meegemaakt dat een stroomdraad onder der grond niet goed omhuld was en er dus stroom op een hoek van een paddock stond, op het zand dus.


Hier ben ik hierboven uitgebreid op ingegaan. ;)