Wat voor aanpassingen ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Wat voor aanpassingen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 17:33

Ik denk dat veel eigenaren het wel kennen..je paarden blijven niet eeuwig jong, maar op wat trager opwarmen in de ochtend na merk je er nog niet echt iets van. Je wilt echter ook niet te laat zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie doen aan supplementen bijvoorbeeld en waarom? (ik voer normaal alleen op aanraden van de dierenarts)
Ga je anders om met dekens?
Ga je anders rijden?

Ik ben zowieso wel benieuwd naar wat mensen als oudere paarden zien en wanneer ze iets begonnen te merken aan hun paard dat ze toch ouders werden.
Het gaat bij mij om kpwn'ers dus ben vooral benieuwd naar de wat grotere warmbloedpaarden.

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wat voor aanpassingen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:39

Zolang je er niks aan merkt, vooral niks veranderen. Je zou ze een dekentje extra op kunnen gooien als je ziet dat ze moeilijker eten of lastiger op gewicht blijven.
Vooral heel goed blijven kijken, en je paarden kennen! Dan zie je zelf waar ze behoefte aan hebben.

Succes!

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:52

Ik ben eigenlijk gestopt met alle supplementen, omdat hij het gewoon niet meer lustte :+ Wel geef ik extra eiwitten.

Verder is het zeker goed om je paard elk jaar/om het jaar op PPID te testen :j Ik geloof dat 1 op de 5 paarden van boven de 20 PPID heeft. Wij dachten ook dat ons paard gewoon wat slomer was door de ouderdom, maar hij bleek hele hoge waardes te hebben. Nu met de Prascend is hij ontzettend opgeknapt!

Qua rijden vooral goed lang instappen en lekker lang laag tussendoor. Inderdaad gewoon goed naar je paard blijven kijken.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:22

als mijn merrie geen symptomen van ppid heeft ga ik er niet op testen hoor.
waarom?

mijn merrie is nu 29,wis met pensioen,word sowieso niet bereden of wat ook.
ik laat de fysio even voor haar komen want ze loopt wat stijf doordat ze de nachten op stal staat.
verder geef ik en supplement bij met wat extra eiwit en vitamine e en krijgt ze wat slobber omdat ze een slecht gebit heeft.
dekens heb ik wel,maar ze staat snachts op stal en als het smiddags eens regent zet ik haar ook binnen dus nog niet nodig gehad.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: Wat voor aanpassingen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 02:45

Onze merrie op leeftijd (21, wordt in mei 22 jaar) heeft PPID en krijgt dagelijks een halve pil Prascend. Verder loopt ze 24/7 buiten en ik geloof dat dat de beste 'natuurlijke' remedie voor haar is om haar gezond en happy te houden. Ze wordt niet geschoren en heeft geen dekens op.

Toch wil ik gaan kijken of er een supplement is waarmee ik haar kan ondersteunen (voor wat betreft artrose). Ik heb momenteel de Cortaflex van Equine America op het oog..

Waaraan merken jullie dat je paard wat ouder wordt?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:14

ellepel schreef:
als mijn merrie geen symptomen van ppid heeft ga ik er niet op testen hoor.
waarom?

mijn merrie is nu 29,wis met pensioen,word sowieso niet bereden of wat ook.
ik laat de fysio even voor haar komen want ze loopt wat stijf doordat ze de nachten op stal staat.
verder geef ik en supplement bij met wat extra eiwit en vitamine e en krijgt ze wat slobber omdat ze een slecht gebit heeft.
dekens heb ik wel,maar ze staat snachts op stal en als het smiddags eens regent zet ik haar ook binnen dus nog niet nodig gehad.


Iedereen heeft altijd het beeld van de krullende vacht, maar de symptomen kunnen heel vaag zijn, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen :) Vaak wordt het onder ouderdomsklachten weggeschreven, maar blijkt er toch meer aan de hand. Zoals ik al schreef mijn paard was alleen wat trager en ging wat moeilijker door zijn vacht. De dierenarts kon het eigenlijk ook niet voorstellen, maar hij bleek toch torenhoge waardes te hebben. Hij zit nu veel beter in zijn vel!

Vandaar dat ik het toch aan mensen probeer mee te geven. Wij dachten ook dat die van ons het echt niet zou hebben.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat voor aanpassingen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:57

Blijf vooral goed naar je paard kijken, en kijk ook af en toe oude foto’s en filmpjes terug. Je raakt nogal snel gewend aan de conditie van je paard als je ze elke dag ziet en hebt daarom sommige dingen zoals vermagering soms pas laat door.

Beweging is voor een ouder wordend paard ook belangrijk, zeker de beweging in vrijheid na het werk. Daarnaast kunnen suikers lastig worden (denk idd aan bevangenheid door PPID) maar wil je ook niet te schraal voeren, eiwitten en andere voedingsstoffen worden langzaam aan steeds minder goed opgenomen dus kan noodzakelijk zijn die te verhogen.
Dekens zelfde verhaal, ene oudje heeft ze nog steeds niet nodig, voor de ander is het een fijne aanvulling. Dikte is ook van belang, een te dunne deken konden ze voorheen vaak beter handelen dan wanneer de energiehuishouding het al zwaarder heeft.

Supplementen zijn afhankelijk van het paard, de ene heeft iets als duivelsklauw echt wel nodig ivm artrose, de ander loopt als een zonnetje maar door slecht gebit is de opname van voedsel minder dus goed te kijken of je je vit/mineralen moet ophogen.

Over gebit gesproken, oude paarden hebben vaak meer problemen. Er kunnen diastases vormen waar tussen voedsel blijft zitten, de tanden worden steeds harder waardoor onderhoud op de juiste manier van belang is. Daarnaast heb je ziektes zoals EORTH al is dat niet direct leeftijdsgebonden.

Mijn draver wordt 27 en is nu zo’n twee jaar echt met pensioen. Hoewel ik nu wel weer begonnen ben met wat grondwerk. Ik heeft door rhino als jong paard ook een lichte ataxie dus mogelijk was ze langer doorgereden als ze dat niet had.
Ze staat 24/7 buiten maar in een groep met ‘dikkertjes’ waardoor we vrij arm hooi voeren. Dat vul ik aan met een emmer senior priores, extra eiwit, brok en ze draagt een deken. Dit jaar voor het eerst langere tijd de dikke versie gebruikt omdat ze het onder minder toch te koud had.
Verder komt ze vanwege koliek gevoeligheid niet meer op het gras, wat wel jammer is want dat is vaak wel een goede dikmaker.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:03

ja tegen gras kan geen enkel ander voedingsmiddel op.
daar zit gewoon het meeste in.

ik doe wel altijd rustig opbouwen met gras..
kelly eet de eerste keren net zo lang door tot ze er helemaal buikpijn van krijgt :')
dus doe ik het beperken.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:13

danamuts schreef:
Zolang je er niks aan merkt, vooral niks veranderen. Je zou ze een dekentje extra op kunnen gooien als je ziet dat ze moeilijker eten of lastiger op gewicht blijven.
Vooral heel goed blijven kijken, en je paarden kennen! Dan zie je zelf waar ze behoefte aan hebben.

Succes!


Precies dit idd! Ik heb nu 4 oudjes, waarvan 2 warmbloeden (23,25 en 2x27 jaar). Hier zit m’n 1e pony ook tussen, dus ik leer en groei echt met hen mee. De een wordt anders oud dan de ander, dus er zit veel verschil in aanpak per paard. Het belangrijkste vind ik idd, goed observeren en je paard kennen. Sommige oplossingen liggen voor de hand, en soms ben ik gewoon aan het uitproberen. Nieuwe ideeën krijg ik de ene keer vanuit da/smid, maar ook vanuit paardenvrienden, de voormalig eigenaren, vanuit onderzoek, of ervaringen zoals op social media/bokt. Zo leer ik m’n eigen blinde vlekken ook beter kennen, en hoop ik dat m’n senior fitgroep nog lang fit blijft!

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat voor aanpassingen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:13

Er is ook een topic over het oudere paard.