Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Op welke leeftijd hengst castreren?

 
Profiel   

Op dit moment hebben we een (D?) pony hengst en een rijpaard hengst.
Mooi om ze samen bezig te zien.

Voor de rest hebben we op de stal nog wat merries en ruinen.
En in het verleden al wat pech gehad met hengsten in de opfok.
We hebben geen ambitie om met de hengsten naar een keuring te gaan.

Wat is een goeie leeftijd om een hengst te castreren om de kans op medische complicaties zo klein mogelijk te houden? graag met voor en/of nadelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:44 



 
Profiel   

Puur uit eigen gevoel hoor. Maar rond 3 a 4 jaar. Kunnen ze de hormonen nog gebruiken om te groeien/ paard te worden. En zijn de zaadstrengen niet te dik en stug om door te knippen. Zelf nooit een hengst gecastreerd, heb alleen merries :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:20 



 
Profiel   

Hoe jonger, hoe minder risico op complicaties. Ik heb er eentje met 6 maanden laten castreren (en eentje met 9 jaar, dat laatste is sowieso geen aanrader, maar die was al 8 toen ik hem als hengst kocht).

In Frankrijk op de fokkerij werden ze met 4-5 maand gecastreerd.

Ik zie er geen voordeel in ze langer hengst te laten, wanneer je al weet dat je een ruin wil.
Gecastreerd schijnen ze iets meer in de hoogte dan in de breedte te groeien, maar de spieren die ze als hengst ontwikkelen raken ze toch kwijt als je ze castreert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:22 



 
Profiel   

1 jaar of bijna.
Mooi groeien doen ze wel. Het hengsten uiterlijk gaat er ook af bij later castreren.
In het voorjaar liggend in de wei.
Nog geen gevaarlijke hengsten streken of uit willen breken naar de merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:24 



 

Die van mij was 2 en mooi uitgegroeid en uitgezwaard ook nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:24 



 
Profiel   

Als ze ouder zijn dan 2-2,5 loop je het risico dat ze op tafel moeten (duurder). Dus ook vanuit financiële overwegingen is hoe jonger, hoe beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:24 



 
Profiel   

Meestal in het voorjaar of najaar dus op 1 of 1,5 leeftijd ivm dan wat minder vliegen en toch nog op de weide kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:34 



 
Profiel   

Die van mij gaat in het voorjaar dus bijna met 1 jaar, ik kan geen hengsten aanhouden en hij is super leuk, maar heeft niet de kwaliteiten voor een dekhengst ;) Dus hakkie takkie leeg met het zakkie. Hij zal dan 10 maanden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:44 



 
Profiel   

callippo schreef
Hoe jonger, hoe minder risico op complicaties. Ik heb er eentje met 6 maanden laten castreren (en eentje met 9 jaar, dat laatste is sowieso geen aanrader, maar die was al 8 toen ik hem als hengst kocht).

In Frankrijk op de fokkerij werden ze met 4-5 maand gecastreerd.

Ik zie er geen voordeel in ze langer hengst te laten, wanneer je al weet dat je een ruin wil.
Gecastreerd schijnen ze iets meer in de hoogte dan in de breedte te groeien, maar de spieren die ze als hengst ontwikkelen raken ze toch kwijt als je ze castreert.


6 maanden is echt te vroeg ivm buikwand

Rond 1 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:46 



 
Profiel   

Hier najaar 2e jaar gedaan. Najaar ivm minder kans ontwikkelen seme en jaar eerder was hij er net en vaccinatie nog niet compleet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:31 



 
Profiel   

Als je weet dat je niet voor een keuring gaat dan zou ik voorjaar dat ze 1 worden of zijn doen :j

Ik doe het zodat ik mn gemengde kudde kan houden, ik heb niks met hengsten en hun gedrag vaak. Vind het sneu als ze wel hormonen hebben en er last van krijgen omdat ik sws merries op mijn terrein heb.
Daarbij wil ik mijn terrein niet zodanig aanpassen dat ik ze apart kan houden. Nu knallen ze wel eens door draden heen. Vervelend maar niet zo erg.. mrt hengsten wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 22:08 



 
Profiel   

Overigens heb ik met mijn hengstveulen al wel mazzel dat hij ze allebei al heeft hangen vanaf 1 dag oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 07:59 



 
Profiel   

Ergens tussen de 10 maanden en 18 maanden , als je zeker bent dat ze geen hengst blijven .
Zou wel kiezen voor het voorjaar of najaar . Vanwege vliegen en zeker buiten kunnen lopen . Bewegen vermindert evt zwelling.
Wij hebben grote maat shet hengst . Die we hopelijk dit voorjaar laten ruinen . Loopt tussen 3 merries :D
Dus zal moeten gebeuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:03 



 
Profiel   

Wij hebbeb ons miniatuurpaardje laten castreren op zen 3 jaar in de lente zodat de wonde dan mooier kon genezen zonder dat er te veel vuil in zou komen, ik denk dat het beter is als je idd zoals de meeste hier zeggen je paard rond de 3/4 jaar laat ruinen dan heb je ook meer kans dat zijn gedrag nog wat veranderd vertelde de dierenarts mij. Je zal Wrs wel al te horen hebben gekregen dat je daarna je ruin niet bij merries mag zetten, wij hebben hem bij een andere ruin gezet omdat hij niet graag alleen staat en dat ging prima (moest je geen oplossing hebben) allesinds veel succes met de castratie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:36 



 
Profiel   

Ik heb ze altijd rond 2,5 laten ruinen. Ik vond het belangrijk dat ze toch wat konden ontwikkelen onder invloed van hormonen (wat meer body) maar wilde niet dat ze mentaal last zouden krijgen van die hormonen en niet te lang wachten ivm risico op complicaties.
2,5 vind ik altijd wel mooi. Meestal het najaar na hun 2e verjaardag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:52 



 
Profiel   

Verschilt per paard/ pony. Mijn zelf gefokte paard heb ik als jaarling laten ruimen omdat die ernstige avances maakte naar zijn moeder. Daarna een arabier hengst als ruim 3-jarige omdat de hormonen door zijn lijf vlogen en hij daar echt ongelukkig van werd en 3,5 jaar geleden mijn Paint (dek) hengst laten doen als 13-jarige omdat bij hem ook opeens de knop omging en hij alleen maar bleef rennen en duidelijk last had van zijn hormonen. De 1e 2 zijn thuis gedaan, de 1e liggen op de wei, de 2e staand op stal en nr. 3 op de kliniek op tafel/ over de lies.

Bij de laatste maakt het tijdstip in het jaar niet zoveel uit omdat er nauwelijks een wond is ( wordt helemaal gehecht en je ziet er zelfs meteen na de ingreep nauwelijks meer wat van) en het paard even op stal blijft ( die van ons ging overigens na 2 dagen al in een kleine paddock en na een week op een kleine weide) , de 1e 2 moeten gedaan worden als er geen vliegen zijn dus vroeg voorjaar of najaar.

Veel verschil heb ik niet gezien in ontwikkeling; ook het dier wat als jaarling geholpen was is goed uitgezwaard met een mooie hals.
We hebben nu nog een ruin lopen die ook als jaarling geruind is en dat is ook een beer van een paard.

Wel bij allemaal duidelijk gedragsverandering, ook de 13-jarige ( nu bijna 17) die gedekt had. Allemaal hele fijne, lieve en handelbare dieren geworden die toen ze nog hengst waren toch echt een hele gebruiksaanwijzing hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:02 



 
Profiel   

Tussen de 1 en 2 jaar om risico's te verkleinen. En niet bij warm of te koud weer. Vroeg voorjaar is hier meestal gebruikelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:05 



 
Profiel   

Gisteren is mijn jonge pony gecastreerd, hij wordt in april 2. Hij stond in de opfok maar ik wil hem naar huis hebben nu het kan ivm stalruimte, en ik heb merries en hij is geen hengstenkeuring-hengst dus ik vond dit een mooi moment, ook iom de dierenarts die adviseerde het in vroege voor- of najaar te doen ivm ongedierte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:36 



 
Profiel   

Zo vroeg mogelijk en bij voorkeur in het vroege voorjaar (nog weinig insecten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:37 



 
Profiel   

Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen maar het is natuurlijk aan jou om te kijken wat het beste is voor je dieren. Die van mij wilde ik pas na zijn 3e laten castreren maar die is uiteindelijk ontmand rond 2,5 jaar. Hij was gewoon te mans en hoewel hij bij mij braaf was vond ik het niet verantwoord naar de pensionhouder en werknemers toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:14 



 
Profiel   

Volg, ik twijfel nog om het dit voorjaar te plannen of uit te stellen naar volgende winter. Laat het sowieso op de kliniek doen en dan ook meteen op de foto. Hij wordt in april 2, is mans maar prima te hanteren. Staat aan huis dus dat scheelt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:00 



 
Profiel   

De mijne mocht alles houden zolang het niet in de weg zou zitten, maar het moment is helaas aangebroken dat mijn Shetlander het moet ontgelden en er komt op de korte termijn ook een merrieveulen bij. Komende maandag om kwart over zeven zitten wij in de auto om mijn jonkie naar de kliniek te brengen voor hakkietakkie :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:05 



 
Profiel   

van zodra de ballen mooi uitgezakt zijn.

hier ook altijd zo vroeg mogelijk, meestal idd rond een jaar of er voor zelfs.
liggend in de wei en hop ze zijn zo weer weg en weten er amper iets van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:47 



 
Profiel   

Mijn paard heb ik laten ruinen toen hij nog net geen twee was. Ik had het plan om het pas met drie te doen, maar ik wilde ook vervelend gedrag voor zijn. Ook had ik het als advies gekregen om het dan te doen, omdat ie dan hopelijk wat groter zou worden. Nu is dat nog niet helemaal uitgekomen, het laatste jaar is ie maar 3 cm gegroeid. Dus ik hoop dat er nog wel wat bijkomt. Hij is nog ontzettend puppy en het plan was om sowieso al te wachten tot 3,5 voordat ik er überhaupt over na ging denken om te beleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:48 



 
Profiel   

Rond hun 5e levensjaar en van de hengsten die ik heb laten castreren heb ik er niet met een problemen ondervonden. Ik heb ervoor gekozen zo 'laat' te castreren vanwege het uitgroeien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen