Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

15 jaar paard laten keuren?

 
Profiel   

Hallo, ik ga voor het eerst volledig een paard voor mezelf kopen, hij is 15 jaar en vraag me af als je deze moet laten keuren,… voor mij is dat voor het eerst en weet niet hoe of wat. Wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:14 



 
Profiel   

Altijd keuren, sowieso klinisch.
Wat is het niveau van het paard? Zijn er ooit röntgenfoto's gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:17 



 
Profiel   

Zeker keuren, en het liefst klinisch en röntgen. Kun je een hoop ellende mee voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:25 



 
Profiel   

(Ivm dubbelpost ook hier) Ik raad het altijd iedereen aan om te laten keuren. In elk geval de klinische keuring.

Heb al diverse keren meegemaakt dat een afwijking gevonden werd die bij de eigenaar onbekend was en je als leek ook niet zomaar kon zien.

Bedenk wel: Het blijft een momentopname en is geen garantie/voorspelling hoe lang je paard nog gezond blijft.

Ohja: Wil de verkoper je geen keuring laten doen, blijf dan helemaal weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:35 



 
Profiel   

Wat leuk dat je een paard gaat kopen, ken je dit paard al of heb je 'm gevonden dmv een advertentie?
Het is erg verstandig om een paard te laten keuren door een dierenarts,afhankelijk van d'r prijs van het paard een keuze maken of je alleen klinisch- algemeen onderzoek en buigproeven of röntgenfoto's doet is er iemand die je kent met verstand van paarden die je kan helpen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:41 



 
Profiel   

In elk geval klinisch zou ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:42 



 

Selina schreef
Zeker keuren, en het liefst klinisch en röntgen. Kun je een hoop ellende mee voorkomen.
Röntgen bij een 15-jarige… daar ga je natuurlijk wat bemerkingen en slijtage vinden, dus ik vraag me af in hoeverre dat nut heeft als het klinische beeld gewoon goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:24 



 
Profiel   

Mkango schreef
Selina schreef
Zeker keuren, en het liefst klinisch en röntgen. Kun je een hoop ellende mee voorkomen.
Röntgen bij een 15-jarige… daar ga je natuurlijk wat bemerkingen en slijtage vinden, dus ik vraag me af in hoeverre dat nut heeft als het klinische beeld gewoon goed is.


Tja, ik heb m'n 13-jarige paard vorig jaar alleen klinisch laten keuren. Kon haar 4 maanden later inslapen vanwege meerdere chronische aandoeningen. Had ik haar op de foto gezet, had ik haar nooit gekocht en niet die pijn hoeven hebben. Ook een "ouder" paard moet gewoon gezond zijn. En dat betekent niet dat hij niks mag hebben, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Maar het is ieders keuze, maar ik koop nooit meer een paard zonder foto's. Wat een ander doet, moet hij zelf weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:28 



 
Profiel   

In ieder geval klinisch laten keuren.

Röntgen bij een ouder paard is soms wat lastig. Loopt het paard op dit moment in de sport? Want vaak geldt voor bemerkingen bij oudere paarden dat het minder risico loopt omdat ze er al die tijd goed mee presteren.
Maar dingen als artrose zijn natuurlijk progressief en wel goed om uit te sluiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:47 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:09 



 
Profiel   

Leuk dat je een eigen paard gaat kopen! Wat ik adviseer is wel laten keuren. Of het paard met echt in een hele lage prijsklasse vallen.
Ken je het paard al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:15 



 
Profiel   

Ik zou wel klinisch laten keuren. Rontge zou voor mij afhangen van de prijs van het paard & het doel waarvoor je het koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:47 



 
Profiel   

Sowieso klinisch.
Op die leeftijd vind je altijd wel iets op de foto. Gewoon gezond verstand gebruiken.
Loopt het paard goed, hoe waren zijn prestaties in de sport afgelopen jaren? Is hij gevoelig op de rug? Hoe voelen de benen?

Als ik zelf niets geks voel, en de klinische keuring geeft ook geen afwijkende dingen dan zou ik niet perse röntgen keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:51 



 
Profiel   

Altijd keuren. In ieder geval klinisch. Als je het paard al jaren kent en de eigenaar vertrouwd kan je rontgen overslaan. Koop je het paard echter van een totaal onbekend persoon en zijn er ook geen regelmatige sportprestaties bekend (als ie elke week wedstrijden gelopen heeft was ie vast niet stuk) dan zou ik rontgen keuren. Zelfs al koop je het paard voor maar 500 euro met als doel 1x per week stappen in het bos dan nog kost de dierenarts hetzelfde als dat je er grand prix mee wil gaan rijden na aankoop. stuk gaan ze vanzelf dus ik zou hem alleen kopen als hij heel is en goedgekeurd word. Zoek zelf een dierenartsuit en overleg daarmee wat je doel met dit paard is zodat hij er met keuren rekening mee kan houden maar in basis moet je paard gewon gezond en functioneel zijn als je er op wil zitten of een kar achter wil hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:21 



 
Profiel   

als een paard in een lage prijsklasse valt zou ik juist uitgebreid keuren. Ik wil weten waarom hij niet duurder is. Niemand geeft gezonde paarden gratis weg in deze overspanne paardenmarkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:23 



 
Profiel   

ChanayaDeBuf schreef
Hallo, ik ga voor het eerst volledig een paard voor mezelf kopen, hij is 15 jaar en vraag me af als je deze moet laten keuren,… voor mij is dat voor het eerst en weet niet hoe of wat. Wat denken jullie?


Lijkt mij wel verstandig.
Stel dat het paard niet goed is, wat heb je er dan aan als je het koopt?
Dan kun je er niks mee, en dat wil je toch niet?
En 15 jaar is nog niet echt oud, als het paard gezond en goed is kun je er nog jaren mee door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:27 



 
Profiel   

Wat leuk en spannend, je eerste paard kopen *\o/*

Ja, altijd keuren en ook altijd bij een arts van jouw eigen keuze. Niet bij de arts waar de verkoper bekend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:27 



 
Profiel   

Jazeker. Ik adviseer klinisch en röntgenologisch. Om kosten te besparen kan je afspreken met de arts om eerst de voorbenen op de foto te doen en als ze daar al iets vinden dan kan je stoppen en hoef je niet door met de achterbenen (of andersom).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:21 



 
Profiel   

Ik zou alles doen klinisch en foto's. Zeker met 15 jaar oud heb je kans op allerlei zaken die op foto's te zien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:23 



 
Profiel   

ChanayaDeBuf schreef
Hallo, ik ga voor het eerst volledig een paard voor mezelf kopen, hij is 15 jaar en vraag me af als je deze moet laten keuren,… voor mij is dat voor het eerst en weet niet hoe of wat. Wat denken jullie?

Altijd keuren. Mocht er iets mee zijn dan heb je tenminste iets van recht.

Zonder keuring heb je geen poot om op te staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:46 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard toen ik m kocht (net 16) klinisch laten keuren.
Was allemaal goed, en heb m nu 2 jaar.
Veel succes en plezier met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:11 



 
Profiel   

Mkango schreef
Selina schreef
Zeker keuren, en het liefst klinisch en röntgen. Kun je een hoop ellende mee voorkomen.
Röntgen bij een 15-jarige… daar ga je natuurlijk wat bemerkingen en slijtage vinden, dus ik vraag me af in hoeverre dat nut heeft als het klinische beeld gewoon goed is.


Ehm, niet altijd. De mijne is vorige week door de DAP Bodegraven uitgebreid op de foto gezet ivm verkoop en niets op aan te merken. Alles 1 en 2, dus dat zegt niets.

Voor TS, altijd klinisch keuren en als er ergens twijfel ontstaat dan kun je dat altijd laten röntgen. Ik weet niet in welke prijsklasse je paard is, maar wellicht kun je met de verkoper iets afspreken over de keuringskosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:08 



 
Profiel   

Leuk en spannend hè zo’n eerste paard.
Ik zou zeker klinisch en röntgenologisch laten keuren. Da’s geven advies over hetgeen ze zien, het risico in relatie tot de leeftijd en het gebruik van het paard.
Dit kan je veel ellende besparen.

Succes en laat even weten hoe het afloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:14 



 
Profiel   

Ik zou sowieso klinisch laten keuren, maar waarschijnlijk ook nog wel röntgenologisch. Dan weet je in elk geval waar je aan begint. Daarbij weet de dierenarts dan ook wel te vertellen of het slijtage betreft die normaal is voor de leeftijd of dat er wel iets aan de hand is wat mogelijk problemen kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:21 



 
Profiel   

Samantha_ schreef
Ik heb mijn paard toen ik m kocht (net 16) klinisch laten keuren.
Was allemaal goed, en heb m nu 2 jaar.
Veel succes en plezier met je paard!


Dat heb ik ook gedaan! De mijne heb ik nu 5,5 jaar.

Voordeel was wel dat ik de bloedlijn kende en wist dat de paarden uit die lijn spijkerhard zijn. Maar goed, dat geeft ook geen enkele garantie. Bijkomend voordeel was ook dat de prijzen toen de pan niet uitvlogen en ik perse uit emotie dit paard wilde kopen. Ook al wist ik dat ze de volgende dag dood neer zou vallen. En dat zelfs van een handelsstal die op bokt niet echt goed bekend stond.

Klinisch laten keuren en een kritische vriendin meegenomen die haar helemaal beoordeeld heeft (stand voeten, benen, heup, gangen).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen