Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met rugproblemen?

 
Profiel   

Sinds ik mijn paard heb doet hij ontzettend moeilijk met opstijgen. Dit gaat van kwaad tot erger. Regelmatig eraf gevallen met opstappen en zo'n beetje elke truc al geprobeerd (leren stilstaan bij blok, opstappen op andere plekken, opstappen via andere kant, hangen en in kleine stapjes oppakken) maar hij blijft lastig. Gemiddeld duurt het een kwartier eer ik erop zit en eigenlijk helpt (niet altijd) alleen het vasthouden met opstappen als iemand erbij is. Echter ben ik vaak alleen op stal en dus niet altijd de oplossing. Met rijden heeft hij stress en buiging is lastig te vinden en vast te houden (hier werk ik al 2,5 jaar onder begeleiding van instructeurs) en tijdens de galop zit er geen stuur op en komt er vaak een bok bij kijken. Sinds kort lijkt hij ook nijdiger te worden met aansingelen. Hij is regelmatig bekapt, bij tandarts geweest en behandeld bij osteopaat. Recent is de osteopaat nog geweest en ook het zadel ligt goed en is recent aangemeten. Kortom, er zou in principe geen pijn moeten zijn. Eerst dacht ik dat het nu echt puur een gedragskwestie zou zijn, maar het zit mij niet helemaal lekker. Er zou geen pijn moeten zijn, maar toch klinkt het wel als pijn. Iemand begon laatst over Kissing Spines en dat de symptomen er wel op leken. Ik natuurlijk nu in de stress. Want wat als?

Sinds gisteren heeft hij ook - en hier komt 0 kennis van de specifieke anatomie bij kijken, sorry hahaha - pijnlijke vochtbultjes achter op de ruggengraat zitten (bij de lendenwervels volgens Google? Precies bovenop de rug op het punt waar de bekken en ruggengraat elkaar tegenkomen). Als ik erop druk, laat hij duidelijk merken dat dit pijn doet. Hij heeft niet eerder zo duidelijk in lichaamstaal laten merken dat dit niet comfortabel was.. Hij staat wel heel de dag buiten in een groep, maar wel met een deken op, waarbij geen schade was te zien. Kan van alles zijn natuurlijk, maar wel weer erg toevallig die rug. Bij de osteopaat komt ook eigenlijk altijd als 'zwak' punt de achterste wervels van de ruggengraat naar voren..

Kortom, zit met de handen in het haar. Bij aankoop alleen klinisch gekeurd, is wel een ouder paard al (16-18, weet niet exacte leeftijd) en verleden is onbekend. Iemand die tips kan geven/ervaringen/wellicht wat meer kennis heeft van het skelet/KS en/of symptomen van dingen herkent? Zit te twijfelen om rontgen/echo van rug te laten maken, maar dat is natuurlijk wel een hele smak geld direct weer. Ik doe natuurlijk alles voor mijn paard en heb talloze dingen geprobeerd de afgelopen 2,5/3 jaar, maar wil eerst nog even kijken hier wat jullie denken/vinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:45 



 
Profiel   

Ik zou met deze klachten zeker de rug en hals op de foto laten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:49 



 
Profiel   

De enige manier om er achter te komen wat er mis is, is door de rug op de foto te zetten.
Het klinkt niet meer als een opstap-probleem, maar inderdaad als pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:50 



 
Profiel   

Wat goed dat je er over nadenkt. Zeker als het zadel goed ligt en de osteopaat geen opmerkingen had zou ik de hals en rug op de foto laten zetten zodat je weet of het inderdaad iets in aan de wervels is of toch ergens anders vandaan komt. Zo kun je gaan uitsluiten, anders blijf je je afvragen wat als.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:53 



 
Profiel   

Ongeveer het zelfde schuitje hier, maar paard heeft geen opstapprobleem maar een losrijprobleem. Ik heb nu ook de stap genomen en een afspraak bij Emmeloord ingepland voor een compleet onderzoek, gezien ik geen specifiek pijnpunt kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:57 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad een veearts bellen en de rug op de foto laten zetten. Als een paard al zo lang zo heftig reageert, zou ik denken dat er wel iets aan de hand is.
Als je het nu niet laat uitsluiten blijf je nadenken en twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:00 



 
Profiel   

Ik begrijp je gedachtengang niet zo goed met je opmerking paard zou geen pijn moeten kunnen hebben.
Als alle factoren goed zijn en passend ook dan kan een dier of mens nog pijn hebben.
De enige juiste optie is in mijn ogen naar de dierenarts of kliniek en paard na laten kijken.
Dier geeft heel duidelijk aan dat er ergens iets niet goed zit.
Aan jou om daar verder op te reageren en actie te ondernemen.
Ik begrijp je wel hoor dat je eerst alle andere dingen in orde wilt hebben.
Alleen nu is het tijd om verder onderzoek te gaan doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:05 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ik begrijp je gedachtengang niet zo goed met je opmerking paard zou geen pijn moeten kunnen hebben.
Als alle factoren goed zijn en passend ook dan kan een dier of mens nog pijn hebben.
De enige juiste optie is in mijn ogen naar de dierenarts of kliniek en paard na laten kijken.
Dier geeft heel duidelijk aan dat er ergens iets niet goed zit.
Aan jou om daar verder op te reageren en actie te ondernemen.
Ik begrijp je wel hoor dat je eerst alle andere dingen in orde wilt hebben.
Alleen nu is het tijd om verder onderzoek te gaan doen


Hi, is soms lastig om jezelf en gedachtengang helemaal goed uit te drukken zo via een online platform, hahaha. Wat ik meer bedoelde was dat als je begint over iets in deze richting, men eerst meestal de basis afgaat, dus is hij gezien door osteopaat, ligt het zadel goed e.d. Dat is allemaal uitgesloten en zou moeten kloppen, afgaande van de kunde van mijn osteopaat en zadelpasser. Daarmee bedoelde ik het meer, dat technisch gezien - als je naar het basislijstje kijkt - alles in orde is ''en er geen pijn zou moeten zijn''. Goed punt overigens dat ze dan alsnog pijn kunnen hebben. Blijft lastig, dat ze niet kunnen praten en het vaak pas aangeven als het al echt vrij pijnlijk is. Dank voor de reactie en tip in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:14 



 
Profiel   

Duidelijk en ben ik verder ook inderdaad met je eens !
Tijd om verder stappen te ondernemen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:17 



 
Profiel   

Aguttie. Ja daar zou ik meteen foto’s van willen van de rug. Je kan afspreken dat ze eerst bepaalde delen van de rug doen en als ze daar wat vinden dan hoef je niet verder te zoeken verder in de rug of de hals. Dit om de kosten wat in de hand te houden.

Maar het klinkt niet alsof het rijden fijn is voor het paard dus daar zou ik meteen mee stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:20 



 
Profiel   

In mijn ogen is de basis bij een paard dat zo heftig reageert, toch echt eerst een dierenarts erbij. Hard gezegd, al het andere is zonde van je geld als er iets definitief stuk is... Met KS valt best regelmatig nog goed te functioneren, maar dan moet je het wel op tijd weten en er je management op aanpassen. Gevoelig achterop de rug klinkt ook als een mogelijk te lang zadel (en ja, dat komt helaas nog vaak voor ook bij aangemeten zadels) Ik zou beginnen met een goede, allround dierenarts die foto's maakt maar ook even meekijkt naar het hele plaatje. Eerst weten hoe en wat en dan een plan maken. Overigens kan dit gedrag ook best nog voortkomen uit pijn uit de voeten, de rugproblemen kunnen ontstaan door compensatie van een ander probleem... Kortom breed kijken, een (goede!) breed opgeleide sportmasseur kan je (nadat de dierenarts is geweest) ook nog helpen om je paard te leren weer goed in zijn lijf te gaan zitten en hoe zijn lijf te gebruiken, plus checken op eventuele problemen door compenseren. Maar dan moet je wel weten dat hij verder in orde is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen