Buigproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 14:09

Hoi allemaal,

Ik heb een paardje laten keuren en nu is het zo dat hij rechtsvoor bij de buigproef enkele passen kreupel liep, maar zich vlot herstelde. Verder liep hij goed op het harde en op het zachte en waren er geen bijzonderheden. De dierenarts geeft wel een positief aankoopadvies, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik lees ook verschillende meningen over de buigproef. Ik kan dat gedeelte van de buigproef opnieuw doen natuurlijk, maar wat als het dan wel goed gaat? Wat zegt het dan?

Ik vind het maar lastig. Dit is de tweede keuring die ik doe waarbij dit eruit komt. Gebeurt dit heel vaak met keuringen of?

Ik hoor graag jullie meningen!

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:19

Bij twijfel op de foto laten zetten eventueel met nog een keer een buigproef

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:26

Er zijn een paar dingen die hiermee meespelen in mijn idee....

de prijs van het paard, zou je het aandurven voor dat geld? Wat zijn eerdere ervaringen met paarden voor jou? (nare ervaring met vorig paard maakt dat je sneller twijfelt/voorzichtiger bent)
was dit je eigen DA? Of van de verkopende partij?
Hoe was rest van keuringsrapport qua bemerkingen
Hoe ziet het er op röntgen uit? of alleen klinische keuring?
Is paard misschien net bekapt/beslagen? of een klein wondje/mok aan dat been oid?
Lang op trailer gestaan?
Wat zijn enkele passen? 2-3 of 5-6? Stokkreupel of even onregelmatig? (stokkreupel zou DA nooit goedkeuren)

Je zou altijd nog een x over 10 dagen een her-keuring/buigproef kunnen laten doen als je het echt een heel leuk paard vind.
En wat zegt een buigproef, het is altijd een momentopname en garantie is met paarden altijd tot de deur...
hij kan na aankoop verkeerd uit de trailer rollen en wat hebben... wat zegt je eigen dierenarts hiervan eventueel?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:28

Ik heb zelf nog onvoldoende ervaring in de praktijk, maar hoe wij het op school leren is door te kijken naar het gehele onderzoek.

Hoe was het paard op het harde rechtuit, op de harde volte, zachte volte, etc. Was er dan ook iets te zien? Was er verschil tussen de bodems of voor/na opwarming?

Wij hebben vaker prima gezonde paarden gehad die enkele passen niet 100% lopen. Het is dan van belang om te zien hoe snel het paard zich herstelt. Hij moet zich weer kunnen vinden in zijn eigen beweging. Liep het paard enkele passen minder? Of was het overduidelijk slecht of over een langere afstand?

Wat betreft de buigproef zelf wordt er niet alleen gekeken naar hoe die daarna weg draaft, maar ook de reactie van het paard op het buigen zelf. Vindt die het helemaal prima of is er toch een (lichte) mate van verzet (en misschien dus pijn)?

Dit zijn allemaal zaken waar de dierenarts rekening mee zal houden.

Het advies wordt trouwens ook gebaseerd op basis van je gebruiksdoel. Een paard keuren voor recreatie is anders dan voor de hoge sport of fok.

Als deze dierenarts je een positief advies geeft, dan zal hij de risico's aanvaardbaar vinden voor jouw gebruiksdoel en eventuele risico's die hij heeft waargenomen communiceren.

Mocht je er toch over twijfelen, kan je overwegen om röntgologisch te laten keuren. Wil je dit niet kan je overwegen om de klinische keuring te herhalen over een weekje door dezelfde of eventueel een andere arts, want het is natuurlijk een momentopname geweest.

Het is echt afhankelijk van welk gevoel je erbij hebt.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:40

Heeft keuren door een veearts zin, als je zijn/haar mening en advies nav de keuring niet vertrouwt?
Je krijgt een positief aankoopadvies van de professional die je er voor ingehuurd hebt.
En vervolgens vraag je aan een internetforum waar OOK iedereen die de kop nog niet van de kont kan onderscheiden z'n zegje zou kunnen doen, of dit wel OK is.
Da's best bijzonder.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:53

Nou.. Ik had ook een positief aankoopadvies van de DA, bleef achteraf van binnen compleet kapot te zijn. Altijd zelf nadenken.

Ik zou de keuring eventueel bij een andere da op een andere dag nog een keer uitvoeren. als het paard dan weer niet ok loopt na de buigproef zou ik of röntgenologisch kijken, of af zien van de koop eigenlijk. Het hoort niet dat hij lang moet herstellen namelijk daarom wordt die buigproef ook gedaan. Ik keek laatst een video online van FelineHoi, Nederlandse paardenvlogger. Zij had een paard gekocht uit engeland, jong beessie 3 jaar oud, en klinisch gekeurd. Alleen de buigproef kwam hij op 1 been niet doorheen als ik het me goed herinner. Maar goed jaar en heel wat problemen later kwamen ze er dus achter dat het paard gewoon een stuk of 10 kissing spines had..
Misschien had jouw gekeurde paard zich net verstapt, heeft hij spierpijn gehad van de dag ervoor. Je weet het niet. blijft een momentopname.

Bij twijfel niet doen. Vertrouw je onderbuikgevoel!

Afanaisa91

Berichten: 1345
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:36

Natasja71 schreef:
Er zijn een paar dingen die hiermee meespelen in mijn idee....

de prijs van het paard, zou je het aandurven voor dat geld? Wat zijn eerdere ervaringen met paarden voor jou? (nare ervaring met vorig paard maakt dat je sneller twijfelt/voorzichtiger bent)
was dit je eigen DA? Of van de verkopende partij?
Hoe was rest van keuringsrapport qua bemerkingen
Hoe ziet het er op röntgen uit? of alleen klinische keuring?
Is paard misschien net bekapt/beslagen? of een klein wondje/mok aan dat been oid?
Lang op trailer gestaan?
Wat zijn enkele passen? 2-3 of 5-6? Stokkreupel of even onregelmatig? (stokkreupel zou DA nooit goedkeuren)

Je zou altijd nog een x over 10 dagen een her-keuring/buigproef kunnen laten doen als je het echt een heel leuk paard vind.
En wat zegt een buigproef, het is altijd een momentopname en garantie is met paarden altijd tot de deur...
hij kan na aankoop verkeerd uit de trailer rollen en wat hebben... wat zegt je eigen dierenarts hiervan eventueel?


Dit.

Begrijp ik je verhaal goed en was dit al de tweede aankoop keuring voor hetzelfde paard?

Ik heb in een vergelijkbare situatie waardevol advies gekregen van mijn hoefsmid. Misschien kan je daar ook eens informeren.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:56

Natasja71 schreef:
Er zijn een paar dingen die hiermee meespelen in mijn idee....

de prijs van het paard, zou je het aandurven voor dat geld? Wat zijn eerdere ervaringen met paarden voor jou? (nare ervaring met vorig paard maakt dat je sneller twijfelt/voorzichtiger bent)
was dit je eigen DA? Of van de verkopende partij?
Hoe was rest van keuringsrapport qua bemerkingen
Hoe ziet het er op röntgen uit? of alleen klinische keuring?
Is paard misschien net bekapt/beslagen? of een klein wondje/mok aan dat been oid?
Lang op trailer gestaan?
Wat zijn enkele passen? 2-3 of 5-6? Stokkreupel of even onregelmatig? (stokkreupel zou DA nooit goedkeuren)

Je zou altijd nog een x over 10 dagen een her-keuring/buigproef kunnen laten doen als je het echt een heel leuk paard vind.
En wat zegt een buigproef, het is altijd een momentopname en garantie is met paarden altijd tot de deur...
hij kan na aankoop verkeerd uit de trailer rollen en wat hebben... wat zegt je eigen dierenarts hiervan eventueel?


Hier sluit ik me bij aan, met de opmerking erbij dat sommige DA's echt ieder paard kreupel uit een buigproef krijgen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:14

De buigproef is niet zaligmakend. Ik hecht meer waarde aan keuring op hard en zacht rechtuit en aan de longe. Bij hogere prijsklasse paarden zou ik wel röntgenfoto's laten nemen. Ook van de halswervels....

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:54

Eatshay schreef:
Heeft keuren door een veearts zin, als je zijn/haar mening en advies nav de keuring niet vertrouwt?
Je krijgt een positief aankoopadvies van de professional die je er voor ingehuurd hebt.
En vervolgens vraag je aan een internetforum waar OOK iedereen die de kop nog niet van de kont kan onderscheiden z'n zegje zou kunnen doen, of dit wel OK is.
Da's best bijzonder.


Niet mee eens. Er is niets mis met zelf nadenken, kritisch zijn, risico's inschatten en overwegen,...
Mijn eerste paard was ook gekeurd door de dierenarts en goedgekeurd. Dit was de dierenarts van verkopende partij. Paard had wellicht rugproblemen waardoor hij agressief gedrag stelde (bleek later bij thuiskomst). Daarnaast heb ik sommige dierenartsen echt al de grootst mogelijke onzin horen verkondigen, handelingen zien stellen die hij niet mocht stellen,...
Ik denk nu ook wel twee keer na over welke dierenarts ik laat komen en ben ook kritisch over wat die zegt, ga altijd na of hetgeen deze zegt klopt / kan kloppen.

@TS: ik denk dat je hier al goede tips gekregen hebt. Ik kan je niet antwoorden op je vraag.
Ik denk dat je zelf ook een beetje de afweging moet maken of het resultaat van de buigproef in strijd is met het doel dat je met de pony voor ogen hebt. Sommige opmerkingen bij een keuring zijn overkomelijk, anderen vormen meer een probleem (met het doel dat je voor ogen hebt in je achterhoofd).

Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 18:09

Natasja71 schreef:
Er zijn een paar dingen die hiermee meespelen in mijn idee....

de prijs van het paard, zou je het aandurven voor dat geld? Wat zijn eerdere ervaringen met paarden voor jou? (nare ervaring met vorig paard maakt dat je sneller twijfelt/voorzichtiger bent)
was dit je eigen DA? Of van de verkopende partij?
Hoe was rest van keuringsrapport qua bemerkingen
Hoe ziet het er op röntgen uit? of alleen klinische keuring?
Is paard misschien net bekapt/beslagen? of een klein wondje/mok aan dat been oid?
Lang op trailer gestaan?
Wat zijn enkele passen? 2-3 of 5-6? Stokkreupel of even onregelmatig? (stokkreupel zou DA nooit goedkeuren)

Je zou altijd nog een x over 10 dagen een her-keuring/buigproef kunnen laten doen als je het echt een heel leuk paard vind.
En wat zegt een buigproef, het is altijd een momentopname en garantie is met paarden altijd tot de deur...
hij kan na aankoop verkeerd uit de trailer rollen en wat hebben... wat zegt je eigen dierenarts hiervan eventueel?


Dankjewel voor je reactie :) Ik heb alleen een klinische keuring gedaan. Hij liep 3/4 passen kreupel zei de dierenarts. En herstelde zich vlot.

Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 18:11

Afanaisa91 schreef:
Natasja71 schreef:
Er zijn een paar dingen die hiermee meespelen in mijn idee....

de prijs van het paard, zou je het aandurven voor dat geld? Wat zijn eerdere ervaringen met paarden voor jou? (nare ervaring met vorig paard maakt dat je sneller twijfelt/voorzichtiger bent)
was dit je eigen DA? Of van de verkopende partij?
Hoe was rest van keuringsrapport qua bemerkingen
Hoe ziet het er op röntgen uit? of alleen klinische keuring?
Is paard misschien net bekapt/beslagen? of een klein wondje/mok aan dat been oid?
Lang op trailer gestaan?
Wat zijn enkele passen? 2-3 of 5-6? Stokkreupel of even onregelmatig? (stokkreupel zou DA nooit goedkeuren)

Je zou altijd nog een x over 10 dagen een her-keuring/buigproef kunnen laten doen als je het echt een heel leuk paard vind.
En wat zegt een buigproef, het is altijd een momentopname en garantie is met paarden altijd tot de deur...
hij kan na aankoop verkeerd uit de trailer rollen en wat hebben... wat zegt je eigen dierenarts hiervan eventueel?


Dit.

Begrijp ik je verhaal goed en was dit al de tweede aankoop keuring voor hetzelfde paard?

Ik heb in een vergelijkbare situatie waardevol advies gekregen van mijn hoefsmid. Misschien kan je daar ook eens informeren.


Nee dit is een ander paardje!

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:27

Ik zou zelf het voorbeen op de foto laten zetten. Gewoon om te weten wat er te zien is. En de buigproef opnieuw laten uitvoeren op een andere dag. Die paar foto's zijn de kosten niet, in vergelijking tot het kopen van een paard met medische probleem.