Kies trekken tijdens dracht, risico?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Kies trekken tijdens dracht, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 21:12

De titel dekt de lading al redelijk :Y)

Mijn merrie is momenteel 7 maanden drachtig.
Bij een gebitscheck vanwege verdenking op eotrh medio december bleek er gelukkig geen eotrh aanwezig te zijn maar wél een flinke achterstand qua onderhoud.
Ondanks 2x pj checken door de tandarts, laten we het er maar op houden dat ik inmiddels ben overgestapt naar de second opinion tandarts die goed aangeschreven staat en ook op grote klinieken heeft gewerkt.

Ik heb haar, onder sedatie, laten behandelen.
Anderhalf uur later waren we een heel eind op weg en hebben we besloten na de bevalling weer te checken.
O.a alles uitgebalanceerd, diastasen voortanden behandeld, haken gevijld en ingekort.
Mijn merrie heeft al 10 jaar een gebroken kies linksonder zitten waar ze tot op heden geen last van had.

Had, want na de behandeling begon ze na zo'n 2 weken(begin januari) proppen te maken van haar voordroog.
Brok gaat goed, wortels en snoepjes kauwt ze af en toe wat raar, gras gaat goed.
De TA half januari weer laten komen, enige verklaring kon de gebroken kies zijn volgens hem.
Trekken op de kliniek was de optie, aan mij de keuze dit in februari te doen ivm geen sedatie in het laatste trimester(uitgerekend eind mei) of na de bevalling.
I.o besloten even 2/3 weken te kijken wat het doet, het verbeterd echter niet.
Ik zit in dubio, ik wil geen onnodig risico nemen mbt het veulen maar ik wil zéker niet mijn merrie pijn laten lijden.
Ik ga telefonisch weer i.o met de TA/DA om te kijken of ik een dag of 4 pijnstillers kan geven om te kijken of dit iets doet.
Zo ja dan heeft ze duidelijk last van de kies en is er behandeling nodig.

Mijn TA was vrij laconiek over de risico's van sedatie tijdens dracht maar ik zit daar toch wat mee in mijn maag.
Wat is de ervaring van bokt?

N.b we zijn over gegaan op een ander soort voordroog wat iets zachter en korter is dan het vorige voordroog, merrie eet graag en genoeg en geeft ook ohz geen verandering in haar mond.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Kies trekken tijdens dracht, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:15

Domosedan mag niet in het laatste trimester (ik heb toevallig gisteren de bijsluiter globaal gelezen, anders had ik dit ook niet geweten).

Het kan natuurlijk zijn dat het pijn doet, maar het kan ook een “mechanisch” probleem zijn, dus dat die kies wiebelt en daarom het kauwen moeilijker is.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 21:17

Hilary schreef:
Domosedan mag niet in het laatste trimester (ik heb toevallig gisteren de bijsluiter globaal gelezen, anders had ik dit ook niet geweten).

Het kan natuurlijk zijn dat het pijn doet, maar het kan ook een “mechanisch” probleem zijn, dus dat die kies wiebelt en daarom het kauwen moeilijker is.


Ik werk met sedatie via de bloedbaan, domosedan is een soort tranquigel toch?
De kies onderin is ong de helft qua hoogte, de kies daarboven was te lang geworden en is ingekort. Er zit niets los maar ze heeft dus nu als ze haar kaken op elkaar heeft een 'gat'.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:20

Bij onze merrie (14 april uitgerekend) hebben ze afgelopen week nog sedatie en plaatselijke verdoving gebruikt om een oog te verwijderen. Volgens de kliniek is het risico niet zo groot dat er wat met het veulen gebeurt.
Ik vind dat de merrie voor het ongeboren veulen gaat. Als ze pijn heeft en slecht eet moet er wat gebeuren!

Succes en beterschap voor je paard!

Kleine toevoeging: op veel medicatie staat dat het niet tijdens de dracht gebruikt mag worden, omdat hier geen onderzoek naar gedaan is.
Laatst bijgewerkt door supertammy op 25-01-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 21:22

@supertammy, ja merrie is voor mij ook belangrijker dan het veulen. Vandaar ook de test met pijnstilling om te kijken of ze echt last heeft of dat het een 'motorisch' probleem is. Gelukkig eet ze verder goed en krijgt ze voldoende binnen maar deze proppen horen natuurlijk niet!
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 25-01-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:23

Domosedan spuit je in de bloedbaan. Dus ik vermoed dat je hetzelfde gebruikt als mijn DA / TA.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kies trekken tijdens dracht, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 21:58

Even een update, in overleg met de TA staat mijn merrie sinds vandaag voor een paar dagen op pijnstillers. Ik heb alvast een plekje voor 11 februari gereserveerd op de kliniek voor het verwijderen van de kies. Erg benieuwd of de pijnstillers wat gaan doen qua proppen maken!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kies trekken tijdens dracht, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:02

Mijn vorige paard ging ook proppen op voordroog, door diastasen. Met droog hooi voeren verdween het probleem.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 22:06

Caily schreef:
Mijn vorige paard ging ook proppen op voordroog, door diastasen. Met droog hooi voeren verdween het probleem.

Droog hooi is sowieso geen optie ivm lichte bronchitis en daarnaast at ze tot voor kort haar voordroog perfect. Ze heeft bij haar kiezen ook geen diastasen gelukkig en die bij haar voortanden/snijtanden zijn inmiddels alweer voor 50% opgevuld met tandvlees.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kies trekken tijdens dracht, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:13

Over de pijnstiller zou ik me niet direct zorgen maken.
Bij gebitsproblemen is het risico op een bacterie in de bloedbaan minder geweldig dus eruit is veiliger.

Geen idee of het bij paarden ook is maar ontstekingen in de mond kan bij mensen een vroeggeboorte uitlokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:17

Sizzle schreef:
Over de pijnstiller zou ik me niet direct zorgen maken.
Bij gebitsproblemen is het risico op een bacterie in de bloedbaan minder geweldig dus eruit is veiliger.

Geen idee of het bij paarden ook is maar ontstekingen in de mond kan bij mensen een vroeggeboorte uitlokken.

En hartinfarcten na tandartsbezoek.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 22:21

Sizzle schreef:
Over de pijnstiller zou ik me niet direct zorgen maken.
Bij gebitsproblemen is het risico op een bacterie in de bloedbaan minder geweldig dus eruit is veiliger.

Geen idee of het bij paarden ook is maar ontstekingen in de mond kan bij mensen een vroeggeboorte uitlokken.

Joh! Dat wist ik helemaal niet! Sowieso is pijn een no go dus mocht ze van de pijnstiller stoppen met proppen maken dan is het 'jammer' van het risico maar gaat die kies er echt volgende week uit.